Hangt ervanaf hoe hard je remt ja.
Alle onderdelen die over elkaar glijden (dus ten opzichte van elkaar bewegen en contact hebben) dus remschijven over de blokjes, en bij hard remmen ook banden over het asfalt, dissiperen warmte. Wrijving werkt hier over een afstand, wat een maat is voor arbeid (arbeid = kracht * afstand). In dit geval wordt de gedane arbeid omgezet naar warmte in beide betrokken oppervlakken.
Als je naar een remschijf kijkt dan heb je een enorm hoge kracht (de druk van de remblokjes op de schijven) die een hoge wrijving geeft.
Bot gezegd adhv een voorbeeldje, als je naar een 911 zou kijken die met 1G afremt (dat is fors...) dan heb je een remmende kracht van 15000 Newton op de banden (kracht = massa maal versnelling, waarbij 1G 9,8 m/s is, zeg voor het gemak 10), dus 3750 per band als je uitgaat van 50/50 remverdeling.
Als we dan ruwweg zeggen dat de gemiddelde diameter waarover het remblokje werkt de helft is van de diameter vd band dan wordt deze kracht nagenoeg verdubbeld (niet helemaal vanwege het afremmen, het is zelfs marginaal groter), dan wordt dat 7000N per remblokje (700 kilo aan remkracht! en even terzijde: de aandrukkracht zal nog wel een veelvoud hiervan zijn gezien de lage wrijvingscoefficient maar die is niet relevant hiervoor).
Als we nog eens kijken naar de formule 'arbeid = kracht * afstand' zou je misschien zeggen: de kracht vd blokjes is 2x zoveel als de band, dus 1/3e van de energie gaat in de banden zitten, dit is niet waar. Want de factor afstand is relatief! Ik bedoel hiermee de afstand die het ene vlak aflegt tov de ander. Als je kijkt naar een remschijf dan is die erg groot: de remschijf draait ten opzichte van het blokje. Het contactvlak van de band met het wegdek zal bij licht remmen GEEN relatieve verplaatsing hebben: de band rolt dan over het oppervlak. Bij hard remmen zullen de banden iets schuren en zal er inderdaad een klein beetje warmte in de band gaan zitten.
Bij blokkerend remmen dan gaat alles pas in de banden zitten: de schijf staat immers stil ten opzichte van het blokje en de band schuift gedurende de hele remweg over het asfalt. In dit geval gaat dan inderdaad ALLE energie in de banden, en niks in de schijven en blokjes.
Maar ook al rem je hard dan schuren de banden enigszins over het asfalt. Deze relatieve afstand is niet super groot dus de geproduceerde warmte zal nog steeds weinig zijn ten opzichte van wat er in de schijven gaat zitten.
Snapez vous?