Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 nov 2024 13:37

Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
koni of billstein????? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
foxtrot / oscar
Bericht 
kristof356-911 schreef:
ik heb op de '73T voor- en achter rode konis, vooraan in koni veerpoten. Alles is standaard (torsies en sway bars voor + achter).
Ik ga enkele keren per jaar op circuit en in de bochten is het soms echt niet te doen : voorwiel van de grond en dat soort dingen.
Ik heb de konis al wat stugger gezet, maar betwijfel of ze nog harder zetten uberhaupt iets uithaalt (in de bochten) zonder ook aan de torsies of de stabis iets te doen. Ik wil hem wel wat stijver krijgen, maar hij moet ook op de weg nog aangenaam blijven.
Ik kan de konis +/- 2 toeren en half verdraaien. Ze staan nu voor en achter op 1 toer 3/4. Versleten zijn ze zeker niet, want eind jaren '90 door vorige eigenaar vernieuwd (volgens zijn logboekje dat bij de auto was).
Is achteraan dikkere sway bars plaatsen een verbetering zonder aan de torsies iets te doen ?
Een vriend heeft achteraan in zijn 2.4S de standaard 23mm torsies vervangen door 24mm en dat schijnt wel te helpen.
Alle tips welkom.

dikkere swaybars zonder dikkere torsies zou ik je zeker niet aanraden...
de swaybar (of stabi) steuntjes achter op de 911 zijn al niet de aller stevigste, dus 't is zeker niet aan te raden die extra te gaan belasten met alleen een dikkere stabi/swaybar. Da's een gegarandeerd recept om de steuntjes van het chassis af te scheuren...

Qua torsies vind ik zelf 21mm voor en 27mm achter een mooie combi op een vroege 911

je zou eventueel 25mm (Carrera 3.2 met 915 bak - t/m '86) of 26mm (turbo met 930 bak - t/m '88 ) achter torsies* kunnen nemen*
dat dan in combi met de standaard 19mm voor torsies en een verstelbare 22mm voor stabi

*) even uit m'n hoofd kan ook zijn dat dat 24 en resp. 25mm torsies zijn
in dat geval voor de 25mm gaan

14 mei 2006 18:48
Profiel WWW
foxtrot / oscar
Bericht 
'k heb nog effe gekeken...

3.2 met 915 bak (t/m '86) heeft 24.1mm achter torsies
3.3 turbo met 930 (t/m '88 ) heeft 26mm achter torsies

(25mm was voor de 3.2 met G50 en 27mm voor de turbo met G50, maar die passen niet in jou auto)

dus als je niet naar 21/27mm wilt, kun je voor 19/26mm torsies gaan (wel in combi met tenminste een grotere verstelbare voor stabi)

14 mei 2006 20:26
Profiel WWW
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Jurgen schreef:

Wat vind je van H&R ivm deze merken Erwin?

H&R maakt geen schokdempers. Wel kun je een H&R coilover kopen, maar dan zijn de dempers van Bilstein die dan wel volgens H&R specs zijn gedempt.

Heb zelf overigens sinds kort H&R veren (de rode) icm gele Koni's. Zeer tevreden over. Zo moet ik nu mijn best doen om onderstuur te krijgen (mede ook vanwege een dikkere stabi achter).

14 mei 2006 20:45
Profiel
Westervoort
Bericht 
Devils son schreef:
H&R maakt geen schokdempers.

Dan was ik onder meer hierdoor van de wijs gebracht...

14 mei 2006 20:56
Profiel
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Jurgen schreef:
Devils son schreef:
H&R maakt geen schokdempers.

Dan was ik onder meer hierdoor van de wijs gebracht...

:lol:

Zelf zou ik ze niet kopen , H&R maakt ( als ze al zélf de dempers maken) geen dempers voor Porsche volgens het lijstje, wel veren voor de GT3 zijn geleverd door H&R. De losse veren van H&R zijn van slechtere kwaliteit dan de veren die ze leveren voor de GT3. Deze conclusoe trek ik omdat de H&R veren vaak erg roestig zijn onder de 964's en dat heb ik bij de GT3 nog nooit gezien.

14 mei 2006 21:06
Profiel WWW Facebook 
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Renntech schreef:
De losse veren van H&R zijn van slechtere kwaliteit dan de veren die ze leveren voor de GT3. Deze conclusoe trek ik omdat de H&R veren vaak erg roestig zijn onder de 964's en dat heb ik bij de GT3 nog nooit gezien.

H&R veren slechte kwaliteit? Dat is ook de eerste keer dat ik het lees... Ok, de groene 964 veren worden wel eens afgeraden, maar de rode staan links en rechts hoog aangeschreven.

14 mei 2006 21:30
Profiel
PorscheForum Junkie
Cayman R - 924 turbo project
zandhoven - belgie
Bericht 
Hoi Jeroen, bedankt alvast

Als ik het goed begrijp :
- in eerste instantie torsies achteraan verzwaren
- standaard stabis achter kunnen blijven
- stabis vooraan aanpassen
als een "minimumaanpassing" zonder zowel voor als achter alles aan te passen

Welke stabis zijn dan vooraan aan te raden, want ook hier zijn weer verschillende diktes te krijgen en wat is hier exact de functie van het regelbaar zijn ? Klopt het dat dit te maken heeft met de stabis zodanig af te stellen zodat er geen belasting op zit bij "stilstand" ?

15 mei 2006 13:47
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Hey Kristof,

Als je bang bent dat 21/27mm torsies te stug worden (persoonlijk vindt ik dat niet - schokdempers maken een auto stug, veren niet), dan kan je inderdaad standaard torsies van een latere 911 achter monteren en de standaard 19mm voor torsies houden

omdat je met alleen dikkere torsies achter een meer overstuurd karakter krijgt, kan je de voorkant (als je voor geen grotere torsies wilt monteren) een grotere stabi nemen om de auto voor wat strakker te trekken (en dus het overstuur te compenseren)

Verstelbare stabi's kan je harder of zachter zetten, daarmee kan je dan de mate van onder/overstuur bepalen
Wat jij bedoeld zijn alleen verstelbare "droplinks" waarmee je inderdaad de voorbelasting (of pre-load) kan afstellen

Qua stabi zou ik voor Tarett gaan. Beste "bang for buck"
Zijn maar iets duurder dan Weltmeister (wat ik troep vindt) en kwalitatief velen malen beter
Tarett levert ze alleen in 22mm, en dat is een goeie maat. Je hebt dan voldoende verstel-gebied
Nog mooier zijn de stabi's van SmartRacing (ook leverbaar in dikkere maten), maar die zijn dan ook weer een flink stuk duurder en zou ik alleen aanbevelen voor pure circuit toepassingen

De Tarett stabi's kan je bestellen via pelican parts, rechtstreeks bij Tarett (www.tarett.com) en ik kan ze je ook leveren

hier wat fotootjes van de Tarett stabi's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

15 mei 2006 14:54
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 2.2E targa
Goirle, NB
Bericht 
bij onze '69'er targa zitten er ook gele koni's onder. Rijdt wel wat stug (kun je natuurlijk verstellen) maar dat hoort ook wel. En het werkt allemaal nog naar behoren dus.......... :wink:

15 mei 2006 15:04
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
911 2.2E targa
Goirle, NB
Bericht 
Onder het dashboard zit bij ons ook een extra stabalisator stang, scheelt vast ook wel. Doordat de stuurkogels etc. is gemodificeerd naar een 930, rijdt het geheel ook allemaal strakker.

15 mei 2006 15:07
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Cayman R - 924 turbo project
zandhoven - belgie
Bericht 
de strutbar onder het dashboard, is dat niet standaard bij targas ? Zonder denk ik, zouden ze nog flexibeler zijn (lees meer kraken :-))
Mijn '69 targa had het in alle geval ook, de coupés die ik heb gehad niet

15 mei 2006 15:10
Profiel
PorscheForum Rakker
911 2.2E targa
Goirle, NB
Bericht 
zover ik weet had de vorige eigenaar die er ondergezet....

15 mei 2006 18:22
Profiel Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2