Auteur |
Bericht |
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
 996: koelvloeistof specifiaties ??
Hallo,
Weet iemand aan welke specificaties de koelvloeistof van een 996 (november 1998 moet voldoen. In het instructieboekje staat geen informatie over de te gebruiken vloeistof.
Groet,
jo996
|
14 mei 2006 13:01 |
|
 |
Roi
niet meer....
|
Hai jo996,
Ik vond dit in de workshopmanual van de 996:
"Note: The engine cooling system was filled with a lifetime coolant filling at the factory. This coolant must not be mixed with or replaced by other coolants. Only Original Porsche coolant must be used when changing or topping up the coolant. "
Nou lijkt me duidelijk op naar de P-dealer of specialist. Maar wat er nou zo specifiek aan kan zijn.....
Succes.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
14 mei 2006 13:47 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Er zijn veel merken die deze methode hanteren.
Ze gebruiken een koelvloeistof die uitgebreid getest is in combinatie met de gebruikte metaallegeringen van het blok. Vroeger bestonden koelvloeistoffen voornamenlijk uit monoethyleen. Tegenwoordig gaan er allerlei andere stoffen bij die oxidatieprocessen en kristallisatie tegen gaan waardoor het inderdaad in theorie een 'leven lang' in de motor kan blijven zitten.
Wat de specs voor een 996 zouden zijn in deze zou ik niet kunnen vertellen. Mocht je het toch door een ander merk willen vervangen dan kan het wel eens zo zijn dat je iedere 2 jaar je koelsysteem moet verversen om bovenstaande oxidatieprocessen te vertragen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
14 mei 2006 23:13 |
|
 |
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
Hallo,
vandaag dus koelvloeistof gehaald bij Porsche Oirschot. Geen specificaties op flacon te vinden. Het is een concentraat dat met 50% water verdund moet worden. Prijs viel voor Porsche-begrippen reuze mee, 'slechts' € 8,50. Levert dus 2 liter koelvloeistof op. Nu maar hopen dat tijdens snelle ritten (250 km/u +) het lampje van de temperatuurmeter niet meer gaat knipperen.
Groet,
jo996
|
15 mei 2006 18:45 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
|
15 mei 2006 19:05 |
|
 |
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
Hallo,
Niet goed nagedacht dus. Flacon 1 liter. Verdunnen met 50% water, levert 1 1/2 liter koelvloeistof op. Dom, dom, dom.
Groet,
jo996
|
15 mei 2006 19:11 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
(&($(!#&$^^%@#!
Nu weten we nog niet wat het is.
Moet je het overigens met kraanwater of gedemineraliseerd water mengen?
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
15 mei 2006 22:06 |
|
 |
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
Hallo,
Porsche heeft niets gezegd over gedemineraliseerd water. Zal dus ook wel met gewoon leidingwater kunnen. Overigens, ik vind dat wel een goed idee om gedemineraliseerd water te gebruiken. Ik heb de vloeistof nog niet bijgevuld. Ga ik eind van de week doen. Ik heb nu toch geen tijd om te gaan toeren. Heb ik mooi de gelegenheid om te kijken of ik nog genoeg gedemineraliseerd water heb staan of anders een litertje te kopen. Kijk ik ook meteen de accu nog even na. Kan nooit geen kwaad.
Bedankt voor de tip.
Groet,
jo996
|
15 mei 2006 22:20 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Gebruik inderdaad wel gedemineraliseerd water als je dat doet en geen gedestileerd water. Daar kunnen de meeste legeringen ook weer niet tegen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
15 mei 2006 22:37 |
|
 |
Roi
niet meer....
|
Heren,
Leiding water (drinkwater) wordt nooit verder onthard dan 6 °DH (duitse hardheid), ga je verder dan gaan metalen -versneld- in oplossing en das nu juist niet de bedoeling, dus pas op. En idd zeker geen gedestilleerd water want dat is gewoon agressief.
mvgr. Roy
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
15 mei 2006 23:16 |
|
|