Auteur |
Bericht |
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
996: Waarschuwingslampje motorruimteventilator knippert
Hallo,
Mooi weer vandaag. Schumacher zien winnen. Na afloop de kriebels en even richting Duitsland gereden. Na een stuk Autobahn gereden te hebben zag ik een rood lampje knipperen bij de temperatuurmeter. Auto aan de kant gezet en even laten afkoelen. Na 5 minuten lampje weer uit. Volgens instructieboekje geeft dat lampje aan dat de motorruimteventilator defect is.
Ik heb net de motorruimteventilator gecontroleerd en die loopt. Ook de zekering is in orde. Zit er ergens een sensor die de ventilator aanstuurt?
Waar zoek ik het euvel? Hoe test ik of de ventilator aanslaat of niet? Het gaat om een 996 C4 uit novemeber 1998.
Groet (en alvast bedankt voor bruikbare tips),
jo996
|
07 mei 2006 18:12 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Waarschuwingslampje motorruimteventilator knippert
Zit er geen wieltje dat op de snaar rust - net als bv bij een 964
|
07 mei 2006 22:03 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
996
|
08 mei 2006 0:34 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Ja ... zeg toch ook BV
Geen idee hoe de fan van een 996 aangedreven wordt .... of waar dat ding zit (op de waterkoeler) ...
|
08 mei 2006 0:37 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Typisch probleempje van een overontwikkelde auto met too much electronics, vinik.
|
08 mei 2006 0:40 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Sorry Jo, maar ik heb geen idee!!
Ik zou maar even bij de dealer/specialist langs gaan!
Hoor graag wat het uiteindelijk was!
Zeg Wolf, moet jij niet alweer eens olie gaan verversen, bij die ouwe olieschuit van je?
|
08 mei 2006 8:13 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Geld is op na banden oppompen
|
08 mei 2006 10:13 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: 996: Waarschuwingslampje motorruimteventilator knippert
Geef de volgende keer aub even in het topic aan dat je de uistlag van de Grand-prix meteen ook verteld. Had ik hem niet geopend.
Gisteren al niet naar journaals gekeken om de uitslag per ongeluk niet te horen. Volgende keer dus ook niet meer Forummen voordat ik tijd heb de video af te spelen.
Ik had hem vanavond willen gaan kijken
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
08 mei 2006 13:27 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Re: 996: Waarschuwingslampje motorruimteventilator knippert
Kan nog steeds Erwin, want weet jij hieruit dan wel welke van de twee broers heeft gewonnen........???
|
08 mei 2006 13:55 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Re: 996: Waarschuwingslampje motorruimteventilator knippert
wat ben jij scherp vandaag
_________________________________________ Got coffee?
|
08 mei 2006 14:33 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 996: Waarschuwingslampje motorruimteventilator knippert
Maandag z'n hersenen zijn nog actief van het NPC uitje afgelopen zondag
|
08 mei 2006 15:01 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Re: 996: Waarschuwingslampje motorruimteventilator knippert
|
08 mei 2006 15:25 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Re: 996: Waarschuwingslampje motorruimteventilator knippert
(hoho, de terugweg hebben wij (Rob en ik!) gepland he!)
|
08 mei 2006 15:52 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Dat was idd een lekker dijkie!
Sorry hoor Jo!
nog geen concrete reactie op je vraag, maar inmiddels via de bekende 996 opmerkingen, naar de F1 en weer door naar de NPC en dat binnen enkele berichten!
Wel weer erg knap trouwens!
ONTOPIC, dus maar weer!
Jo al bij de dealer/specialist geweest?
|
08 mei 2006 16:50 |
|
|
R.F.M.
987Belgie
|
Dag Jo
Knipperend rood lichtje bij de temperatuurmeter betekend koelvloeistof te kort.Bij koude motor even op pijl brengen,er kan namelijk een klein lek zijn in het expansievat. Even nazien is aanbevolen.Ik hoop dat u hier wat aan hebt.Groeten en succes.
|
09 mei 2006 22:59 |
|
|
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
Hallo,
Net terug van weekje Berlijn/Praag (niet met Porsche). Volgens instructieboekje geeft een knipperend lampje een defecte ventilator aan. Uiteraard al uitgeprobeerd en motor draait. Volgende boosdoener zou temp. sensor kunnen zijn. Die zit aan de rechterzijde tussen het inlaatspruitstuk. Als ik het contact naar die sensor losmaak, zie ik 2 draden. Nou weet ik niet of het gevaarlijk is die twee draden met elkaar te verbinden (met ingeschakeld contact). Indien de ventilatormotor dan draait, weet ik zeker dat er niets met de bedrading mis is en het misschien aan de sensor ligt.
Ik zal trouwens ook nog het koelvloeistofniveau controleren. Op een ander forum werd gezegd dat wanneer het niveau ook maar iets onder het normale peil staat, het lampje ging branden. Het lampje ging na 5 minuten afkoelen van de auto echter al weer uit. Auto heeft vorige week jaarbeurt gehad bij Porsche Oirschot. Kan me niet voorstellen dat het aan het koelvloeistofniveau ligt. Maar goed, ik kijk nog even. Misschien dat Erwin weet hoe ik die sensor moet verwijderen. Ik heb het idee dat hij in een rubberring geklemd zit. Ik zie helaas niets en ik wil natuurlijk niets forceren.
Groet,
jo996
PS
Erwin, sorry dat ik de winnaar bekend heb gemaakt.
|
13 mei 2006 12:35 |
|
|
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
Hallo,
Hoogstwaarschijnlijk is de oorzaak van het knipperende waarschuwingslampje van de temperatuurmeter opgelost. Het gaat inderdaad om een te laag koelvloeistof-niveau. Wanneer bij koude motor het niveau gecontroleerd wordt, lijkt alles OK. Echter, bij een snelle rit, wordt e.e.a. echt warm en expandeert. Gevolg: de sensor geeft een te laag koelvloeistofniveau aan en het lampje gaat knipperen. Bijvullen (bij koude motor) tot MAX. lost het probleem op. Deze wijsheid heb ik van Peter Damen van Porsche Oirschot. Misschien dat een van jullie er te zijner tijd zijn/haar voordeel mee kan doen.
Groet,
jo996
|
15 mei 2006 18:54 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
als het expandeert zou je eerder het omgekeerde denken
_________________________________________ Got coffee?
|
15 mei 2006 20:27 |
|
|
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
Hallo,
Neen, het zijn met name de leidingen die de koelvloeistof transporteren. Door de hitte en de druk zetten die dus uit. Gevolg: sensor geeft te weinig koelvloeistof aan en waarschuwingslampje begint te knipperen. Aldus de uitleg van Porsche Oirschot. Klinkt logisch, nietwaar. En de radiateurs bij een 996 zitten voorin. Er zitten dus nogal wat meters leiding in een 996.
Groet,
jo996
|
15 mei 2006 21:49 |
|
|