Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 16:58

Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
911 SC: Kromme Drijfstang ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 911 SC: Kromme Drijfstang ?
Enige suggesties hoe dit is gekomen?

Tijdens de revisie kwam een volkomen kromme drijfstang aan het licht :shock: :roll:

Afbeelding

Dit was de eerste keer dat Erwin zoiets had gezien. Zijn er misschien meer op dit forum die zoiets dergelijke hebben meegemaakt? Ik zou het leuk vinden ook enige suggesties van jullie te horen hoe dit mogenlijk is. De motor heeft geen waterslag gemaakt. Zelf zitten we te denken aan een benzine slag.

Nog een paar duidelijke foto's van de drijfstang.

Afbeelding Afbeelding

15 mei 2006 21:01
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Kromme Drijfstang ?
yohanv schreef:
De motor heeft geen waterslag gemaakt.

Hoe weet je dat zo zeker :?: :idea:

15 mei 2006 21:05
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 
Eueueuhhh, ik mag aannemen dat je Porker al niet meer kon rijden alvorens 'tie uit elkaar ging?? :shock:

Lijkt een domme vraag maar ik zat van de week nog een berichtje van je te lezen... Ook geen vreemd geluid gehoord of zoiets ?

Ben heel benieuwd of er nog een oorzaak gevonden wordt...

Succes,

dick

Laatst bijgewerkt door Dick op 15 mei 2006 21:09, in totaal 1 keer bewerkt.

15 mei 2006 21:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht 
Wat is een waterslag? :?
En dan ook maar gelijk een benzineslag..... :wink:

15 mei 2006 21:09
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 
Waterslag / Benzineslag = als je verbrandingskamer gevuld is met water, benzine of een andere niet samenpersbare vloeistof met als gevolg een cilinderkop die eraf vliegt of een kromme drijfstang...

Met water gebeurt dit bijvoorbeeld als je met je luchtgekoelde automobiel te water raakt en de motor nog even doorloopt of als je automobiel met waterkoker (vloeistofgekoelde motor..) een lekke koppakking heeft en er dus "water" (koelvloeistof dus...) in je verbrandingskamer komt...

gr.

Dick

15 mei 2006 21:14
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
Dick schreef:
Met water gebeurt dit bijvoorbeeld als je met je luchtgekoelde automobiel te water raakt en de motor nog even doorloopt ...

:thumleft:

..... vandaar mijn vraag een stukje hogerop :wink:

15 mei 2006 21:16
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Dick schreef:
Met water gebeurt dit bijvoorbeeld als je met je luchtgekoelde automobiel te water raakt en de motor nog even doorloopt of als je automobiel met waterkoker (vloeistofgekoelde motor..) een lekke koppakking heeft en er dus "water" (koelvloeistof dus...) in je verbrandingskamer komt...

..... of als je na een gigantische regenbui door een enorme plas water rijdt (stapvoets achter een fietser, omdat je deze niet met een golf water weg wilt spoelen) . :oops:

15 mei 2006 21:22
Profiel
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht 
Rob Herfst schreef:
Wat is een waterslag? :?
En dan ook maar gelijk een benzineslag..... :wink:

Tsjonge tsjonge, nooit in een golfslagbad gezeten zeker............. :twisted:

Water- of benzineslag is als 1 of meerdere cilinders vol met vloeistof staan. Als je dan de motor start en 1 van die cilinders is net met zn compressieslag bezig (in- uitlaatkleppen gesloten), dan wordt de vloeistof dus samengeperst zonder weg te kunnen. Vloeistof is toz lucht niet comprimeerbaar. Dus krijg je op de 1 of andere manier motorschade.
Dit zou het zo'n beetje moeten zijn. :wink:

15 mei 2006 21:22
Profiel
Bericht 
Dat heb je hé als je niet zo snel kunt typen......... :wink:

15 mei 2006 21:23
Profiel
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht 
Dick, bedankt voor de duidelijke lekenuitleg! :wink:

15 mei 2006 21:24
Profiel WWW
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Jaco schreef:
Dat heb je hé als je niet zo snel kunt ........ :wink:
..... en dat hier niet kunt compenseren met een tujboo. :tongue:

15 mei 2006 21:25
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
Rob Herfst schreef:
Dick, bedankt voor de duidelijke lekenuitleg! :wink:

Ookwel Jip & Janneke taal genoemd :twisted: :wink:

15 mei 2006 21:28
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht Re: Kromme Drijfstang ?
Olaf schreef:
yohanv schreef:
De motor heeft geen waterslag gemaakt.

Hoe weet je dat zo zeker :?: :idea:

Hij stond droog en is niet de plomp is gegaan :wink:

Hij heeft nog gereden met deze drijfstang, (Ongelooflijk maar waar)vandaar dat je dus ook de slijtage kunt zien op de foto's. De dag voordat er een licht kloppend geluid in de motor te horen was, sloeg me de motor een paar keer af en was er een benzine lucht te ruiken... Dit is een paar keer zo achter elkaar gegaan en de volgende dag was dus een heel zacht tikkend geluid hoorbaar. Dit werd de opvolgende dagen luider vooral als de motor warm was.

Echter toen ik hem bij Erwin bracht was dit getik niet meer hoorbaar. Dat zal je dan net weer treffen. Nu wel duidelijk waarom,aan de slijtage te zien, dat het al zover was uitgesleten dat de drijfstang het huis niet meer raakte...

Het lijkt mij nog steeds het meest waarschijnlijke dat een benzine slag plaats heeft gevonden, al vraag ik me wel af hoe dat dan weer mogenlijk is...

15 mei 2006 21:33
Profiel
Bericht 
EriC4C schreef:
Jaco schreef:
Dat heb je hé als je niet zo snel kunt ........ :wink:
..... en dat hier niet kunt compenseren met een tujboo. :tongue:

:ass: :wink:

15 mei 2006 21:35
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Ik moet geloof ik ook wat sneller tikken....

Er was dus in eerste instantie wel een geluid hoorbaar maar tegen de tijd dat dat ie in steenwijk stond... zo'n 200 km later was er dus niets meer hoorbaar....

Gelukkig toch voor een revisie gegaan, en daar kwam dus een kromme drijfstang aan het licht... Aangezien op dit tijdstip niets meer te horen was, kwam het toch wel als een verrassing...

Nu de motor uit elkaar ligt, een ander verhaal....

15 mei 2006 21:38
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Niet gewoon een keer een slecht afgestelde ontsteking gehad? Of zelfs een pingelende motor kan dit veroorzaken als je hem goed over zijn toeren jaagt. Al is het vreemd dat het dan maar één cylinder betreft.
Heb ooit eens een 3 cylinder Yamaha blok gereviseerd dat door een foute timing een compleet afgebroken middelste drijfstang had. (overigens waren de kleppen ook flink verbrand)

Een benzineslag of foute ontsteking lijkt me het meest voor de hand liggend.
Wellicht kom je er nooit achter helaas.

15 mei 2006 21:43
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 
Hallo YohanV,

De K-Jetronic injectors hebben, net als oude mannetjes, wel eens last van nadruppelen...
Ik moet wel zeggen een hele ongelukkige samenloop van omstandigheden.. :
- lang stilstaan van je motorblok... (??)
- nadruppelende injector...
- inlaatklep toevallig ook nog open...
- zuiger net aan het eind van z'n inlaatslag (dus zo goed als beneden..)
- verbrandingskamer die langzaam volloopt met (niet samenpersbare) benzine..
- starten en beng....

Laat gelijk even al je injectors reinigen alvorens ze teruggeplaatst worden na de revisie.. maar dat zal Erwin vast wel aanraden...

K-jetronic injectors kunnen bij lang stilstaan inwendig een beetje "vastroesten" (veertje -kogeltje) . Zie hier ook het belang van veel rijden, geen korte stukjes...

Rot voor je :( , succes met de revisie :wink:

Dick

15 mei 2006 21:50
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Dat lijkt een plausibele verklaring Dick. Als dat zo is dan is het inderdaad gewoon heel domme pech hebben voor YohanV

15 mei 2006 21:55
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
mhoeneveld schreef:
Niet gewoon een keer een slecht afgestelde ontsteking gehad? Of zelfs een pingelende motor kan dit veroorzaken als je hem goed over zijn toeren jaagt. Al is het vreemd dat het dan maar één cylinder betreft.
Heb ooit eens een 3 cylinder Yamaha blok gereviseerd dat door een foute timing een compleet afgebroken middelste drijfstang had. (overigens waren de kleppen ook flink verbrand)

Een benzineslag of foute ontsteking lijkt me het meest voor de hand liggend.
Wellicht kom je er nooit achter helaas.

Net voor dit euvel had de auto al een aardige beurt achter de kiezen. De motor is toen ook afgesteld door Erwin, dus dit lijkt me onwaarschijnlijk.

Het is wel degelijk gebeurd toen de auto in mijn bezit is geweest, dus het lijkt me niet een euvel uit zijn verleden.

Het blijft misschien toch giswerk.... :roll: :roll:

15 mei 2006 21:56
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 
Mwah, een slecht afgestelde ontsteking kondigt zich al lang van te voren aan: hoge/lage toeren bij vrijloop, knallen bij doortrekken of terugschakelen, warmere motor dan normaal, etc. etc.

Hoe zag de bovenkant van je zuiger er eigenlijk uit? Nog wat bijzonders daarover te melden ??
(hoe jippie ook :cry: , wel interessante zaak om weer wat van te leren..)

Dick

15 mei 2006 22:03
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Dick schreef:
Hallo YohanV,

De K-Jetronic injectors hebben, net als oude mannetjes, wel eens last van nadruppelen...
Ik moet wel zeggen een hele ongelukkige samenloop van omstandigheden.. :
- lang stilstaan van je motorblok... (??)
- nadruppelende injector...
- inlaatklep toevallig ook nog open...
- zuiger net aan het eind van z'n inlaatslag (dus zo goed als beneden..)
- verbrandingskamer die langzaam volloopt met (niet samenpersbare) benzine..
- starten en beng....

Laat gelijk even al je injectors reinigen alvorens ze teruggeplaatst worden na de revisie.. maar dat zal Erwin vast wel aanraden...

K-jetronic injectors kunnen bij lang stilstaan inwendig een beetje "vastroesten" (veertje -kogeltje) . Zie hier ook het belang van veel rijden, geen korte stukjes...

Rot voor je :( , succes met de revisie :wink:

Dick

Dick,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg....
En ik als leek vind het wel heel interessant om te lezen.... :wink:

En de wagen staat ook inderdaad vaak telang stil... aangezien ikvaak voor lange periodes weg ben. Dus wel aannemenlijk wat je zegt...

Ik heb wel veelal steeds kleine stukjes gereden om de auto toch uit stilstand te houden, maar dit is dus niet een goed idee voor de motor? Wat is ongeveer een minimale afstand wat wel als goede afstand is te beschouwen ???

15 mei 2006 22:06
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
waarom zou waterslag geen optie kunnen zijn. Open sportfilter, flinke plas water, aanzuigen, water in de cilinder en voila, daar heb je je waterslag.

Ik heb het zelf een keer meegemaakt in Gabon met een Pajero diesel waarmee ik probeerde een rivierdoorsteek te maken en door een diepe greppel in de rivier dusdanig ver onderwater ging dat deze via het luchtfilter water aanzoog, resultaat 4 kromme drijfstangen, een nat pak, een auto tot aan het stuur onder water.

15 mei 2006 22:09
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Dick schreef:
Mwah, een slecht afgestelde ontsteking kondigt zich al lang van te voren aan: hoge/lage toeren bij vrijloop, knallen bij doortrekken of terugschakelen, warmere motor dan normaal, etc. etc.

Hoe zag de bovenkant van je zuiger er eigenlijk uit? Nog wat bijzonders daarover te melden ??
(hoe jippie ook :cry: , wel interessante zaak om weer wat van te leren..)

Dick

Bovenkant van de zuiger volgens mij niet veel aan te zien... De zuiger is wel gescheurd op bepaalde plaatsen, maar daar ben ik niet zo verbaasd over... gezien de mate waarin de drijfstang is verbogen.

De schade valt naar mijn idee nog wel mee... Als je de drijfstang ziet zou ik verwachten dat er zoveel kracht op het huis(kop) komt dit er uit wordt gedrukt

En pech voor me.... :?: :( :oops:

Ja wel degelijk... :evil: Hetgene waar ik heel bang voor was, hoge reparatie kosten zijn uitgekomen..... Aan de andere kant... Als het straks achter de rug is, weet ik wel wat voor motortje er in ligt te brullen.... En wat je veel vaker hoort op dit forum... Als ie bij Erwin geweest is, krijg je er dubbel zoveel plezier voor terug... Dus dan is alle pech ook weer snel vergeten.... :wink: :wink:

15 mei 2006 22:17
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 
Wat is lang en wat is kort... tja..

Een warmgereden motor is niet voldoende. De motorolie moet echt goed heet worden maar dit ook lang blijven; zelfs 50 kilometer is niet genoeg...

Het gaat erom dat alle vloeistoffen langdurig langs onderdelen stromen; zo komen ze (weer) los en eventueel aanwezig vuil wordt losgeweekt en weggespoeld... Dit geldt zowel voor olie als voor benzine.

Injectors bevatten ook bewegende delen. Vraag maar 'ns aan Erwin of je een oude K-jetronic injector open mag maken... (ja heren, er zit een gaasje in om vuil tegen te houden maar dat werkt niet tegen roest..).

Ik rij zelf bijvoorbeeld ook in de winter met m'n SC (maar dan wel alleen als de weg droog is en geen pekel meer aanwezig... ) Da's beter dan 'm stil laten staan. Ik weet dat ik dan niet genoeg zal rijden om 'm helemaal schoon te branden maar ik rij in ieder geval lang genoeg totdat m'n olie goed warm is geworden.

Oh ja: "Effe blazeuh" op de Deutsche Autobahn doet wonderen maar een rondje Ijsselmeer doe ik liever om m'n ouwe beestje in conditie te houden...
Een ding staat voor mij vast: (ik zeg niet dat jij dit doet hoor..) rondje boulevard , terrassie pakken en 'bakkie-doen-dorpje-verderop' :wink: is niet genoeg beweging voor je Porsche...

gr.

Dick

15 mei 2006 22:24
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
yohanv schreef:
Aan de andere kant... Als het straks achter de rug is, weet ik wel wat voor motortje er in ligt te brullen.... En wat je veel vaker hoort op dit forum... Als ie bij Erwin geweest is, krijg je er dubbel zoveel plezier voor terug... Dus dan is alle pech ook weer snel vergeten.... :wink: :wink:

En daar moet je maar gewoon aan blijven denken :wink:

15 mei 2006 22:25
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende