hey olaf!sjonge replyén om 4.15 id ochtend!!!!damn werk je wisseldiensten?zwaar hoor.
Ok,voor de haastigen is er in juni meestal een extra cursusweek op zandvoort om mensen nog een keer de kans te geven voor dit seizoen nog een knaf licentie te halen.
Ik geloof via de RSZ.
Wat leer je op een licentiecursus behalve lijnen rijden?
de meeste cursussen hebben ook een stukje driften,slalommen ,uitwijken en remmen in het programma om je een stuk voertuigbeheersing bij te brengen.
Hoe langer de cursus hoe meer tijd voor deze onderdelen,de langste cursus is natuurlijk de wintercursus die een aantal dagen of middagen of avonden in de winter bestrijkt.Ik geloof zo rond de 12 keer/dagen op een circuit.Dan heb je ook de cursussen die tussen de drie dagen tot 5 dagen duren.De leukste vind ik de tweedaagse ""kamikaze-spoed""
cursus in maart.Nee ff serieus cursussen zijn prijzig en de tweedaagse vind ik value for money.zo rond de 500 euro.Wintercursus het is al een tijd geleden,maar rond de 1500 dacht ik pin me er niet op vast.
Ok tijdens een cursus op een circuit word je meestal in groepjes opgedeeld en verdeeld over verschillende baanvakken om verschillende oefeningen te doen en daarna door te rouleren naar het volgende baanvak voor de volgende oefening enz.enz. baanhuur is duur dus de tijd op de baan word zo optimaal mogelijk benut.
Je krijgt les van ervaren instructeurs/coureurs
Van de onderdelen qua voertuigbeheersing is denk ik goed remmen
wel een van de belangrijkere oefeningen.Je leert niet alleen dusdanig remmen om sneller een bocht te nemen,maar ook om je remmen ronde na ronde de kans te geven af te koelen en optimaal zonder fading hun werk te blijven doen.Dan heb ik nog niet eens gesproken over goed remmen om de voertuigdynamiek te leren beheersen
Ok na remmen,uitwijken,slalommen etc.heb je de oefeningen dat je erst per sectie/baanvak het circuit leert rijden,de beroemde lijnen....
Je staat meestal voor een sectie rijd er doorheen en ah einde word je opgewacht en verteld of je op tijd remt ,instuurt,de apex raakt,uitaccelereerd enzovoorts.In de bochten of in de buurt staan er namelijk instructeurs te kijken hoe je de bocht/sectie neemt en dat word weer aan jou doorgebriefd zodat je in de volgende poging je kan verbeteren.
Naast de racelijn zijn er natuurlijk ook andere lijnen om te leren!
Anders word het wel heel saai natuurlijk om als een treintje het circuit ronde na ronde af te leggen.Dus leer je ook in sommige bochten de uitrem/inhaal lijnen ik weet niet de naam .....
Een hele leuke oefening!!je knalt met z'n tweeen of meer naast elkaar op een bocht af de een op de ideale lijn de ander op de aanvalslijn ......spectaculair onderdeel..
Ok daarna worden die handige kegeltjes die zo mooi opgesteld staan bij iederere bocht om jou te vertellen waar je moet remmen insturen en uitaccelereren opeens weggehaald!!!Nou moe...dus nu de hele baan in een keer rondrijden op de juiste lijn,goeie tests om de baan echt te leren natuurlijk.
Als iedereen een beetje doorheeft welke kant de bochten oplopen word de groep weer vergroot,opstellen in rijen van 4 drie rijen achter elkaar en dan de start oefenen,dus met een ototje of 12 of 16 of 20 lekker op de eerste bocht afknallen en dan zonder kleerscheuren er weer uit komen.
LET OP LET OP LET OP LET OP,dit is het moment om even goed om je heen te kijken want jouw medecursist in zijn doorgefokte hibsokusto 1200rxts wil natuurlijk graag jouw porsche kloppen.........
Nee ff serieus aeven zelf beordelen ofje aan dit onderdeel meedoet want er word altijd wel schade gereden op de onderdelen met meerdere auto's starten/sprintten/.
Ik heb alle keren spectaculaire klappers meegemaakt terwijl ik veilig id pitlane startte,echt ongelofelijk
dat sommigen echt denken dat ze na een of twee dagen al montoya zijn.
Goed dan na de korte sprints volgen de sprints over meerdere ronden en dan nog even lekker een half uurtje vrij rijden en dan zit het er wel op
als ik wat vergeten ben ,hoor ik het wel.
Overigens ben ik aan het sparen om een korte cursus te volgen op de nordschleife,kost ook rond de 600 voor twee dagen ,en is natuurlijk leuker met meerdere......