Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 24 apr 2025 23:54

Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vraag over Webers 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Vraag over Webers
Ik ben jong, dus ik weet de motor t/m injectie en nokkenas. Bij injectie heb je volgens mij geen caburateur nodig. Kan iemand me uitleggen wat Webers zijn?

24 mei 2006 20:50
Profiel
PorscheForum Junkie
Omgeving Leuven
Bericht 
Van carburators ken ik niet zoveel, injectie en carburators zijn totaal anders! Webers is een speciaal soort carburator.. voor meer power te verkrijgen..

Google even en je vindt het direct!

24 mei 2006 20:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Ja, ok, injectie en carborateurs zijn anders.

24 mei 2006 21:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Amsterdam
Bericht 
Simpel gesteld :

Carburateur = onderdeel waarin lucht en brandstof samenkomen en van waaruit dit mengsel in de cylinder wordt toegelaten op het moment dat de inlaatklep open is.
Een Weber-carbur. is een 'snelle'carburateur, dat vooral de lucht gemakkelijk aan kan zuigen, om met de brandstof te worden vermengd.

Injectie = inspuiting van een lucht - brandstofmengsel via een 'injector',
ook wel 'verstuiver'genoemd, op het moment van openstaan van de inlaatklep(pen). Onder hogere druk dan bij de carb. ( en nog hogere druk bij de turbo's ) Injectie = effectiever.

Niet onbelangrijk :
Het fraaiste geluid komt uit de motoren met veel, veel, dubbele carburateurs.....Het aanzuig-geluid is n.l duidelijker hoorbaar... :lol:

24 mei 2006 21:23
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Dit zijn Webercarburators op één van mijn wagens

Afbeelding

Kleine vraag van een leek: En Race-injectie of Weber Injectie :?: Werkt dat niet met Carburators EN injectie :?:

Laatste update 22/10/2013

24 mei 2006 21:52
Profiel WWW Facebook 
Westervoort
Bericht 
Huyssoon schreef:
Niet onbelangrijk :
Het fraaiste geluid komt uit de motoren met veel, veel, dubbele carburateurs.....Het aanzuig-geluid is n.l duidelijker hoorbaar... :lol:

Daarom was bv het "oude" Alfa-geluid mooier dan het tegenwoordige...de oude Alfa dubbelnokker gebruikte dubbele Webers, Dell'Orto's of Solex carbs. Typerend , mooi aanzuiggeluid.

Weber is dus gewoon een merknaam.

24 mei 2006 22:27
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Inderdaad. Weber is enkel een merknaam. Net zoals daar ook zijn Su en Zenith die veel in de engelse autos werden gebruikt en voor het karakterestieke geluid zorgden.

24 mei 2006 22:34
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
Bericht 
Veel onwaarheden in bovenstaande posten gelezen. :cry:

Een Weber carburateur is geen "snelle" carburateur. Wel een carburateur met veel mogelijkheden en daardoor worden ze veel toegepast op getunde motoren. Maar naast Weber zijn er vele carburateurmerken. Porsche gebruikte zelf Solex, Zenith en Weber carburateurs. Weber is bij velen de favoriet doordat losse onderdelen eenvoudiger te verkrijgen zijn. Ook was Weber kwalitatief goed en is oa. de sproeierbezetting makkelijker te wijzigen.

Een carburateur geeft een motor géén mooier geluid. Wel is het zo dat bij een 911 motor 6 gaskleppen werden gebruikt waardoor de motor sneller op toeren komt en oa. daardoor het karakterestieke geluid geeft zoals de oude motoren dat hadden.
Maar een mechanische injectiemotor uit die tijd had ongeveer hetzelfde geluid. Nog feller dan een carburateur motor.

Ik heb jaren geleden een Weberset gemonteerd op een SC waar ik toen op de straat mee reed en races mee reed.
Een geweldige motor krijg je dan. En veel sneller reagerend op het gaspedaal, net als de oude 911 motoren. :lol:

24 mei 2006 22:51
Profiel WWW Facebook 
Amsterdam
Bericht 
Sentiment....sentiment.... :roll:
Ooit als jongen eens een DELL'ORTO op m'n brommer gebouwd : GEWELDIG in het KLEIN. prachtige glimmende kelk eraan.
Later zag je ze in rijen op de openlijk zichtbare F1-motoren ( Cosworth-Ford ?)

24 mei 2006 22:51
Profiel
Cayenne Turbo S Hybrid & Boxster S (987)
Rotterdam
Bericht 
Renntech schreef:
Ik heb jaren geleden een Weberset gemonteerd op een SC waar ik toen op de straat mee reed en races mee reed.
Een geweldige motor krijg je dan. En veel sneller reagerend op het gaspedaal, net als de oude 911 motoren. :lol:

Was dat deze? :mrgreen: :wink:

Afbeelding

24 mei 2006 22:55
Profiel WWW
Amsterdam
Bericht 
Renntech schreef:

Een Weber carburateur is geen "snelle" carburateur. Wel een carburateur met veel mogelijkheden en daardoor worden ze veel toegepast op getunde motoren. Maar naast Weber zijn er vele carburateurmerken. Porsche gebruikte zelf Solex, Zenith en Weber carburateurs. Weber is bij velen de favoriet doordat losse onderdelen eenvoudiger te verkrijgen zijn. Ook was Weber kwalitatief goed en is oa. de sproeierbezetting makkelijker te wijzigen.

Een carburateur geeft een motor géén mooier geluid. Wel is het zo dat bij een 911 motor 6 gaskleppen werden gebruikt waardoor de motor sneller op toeren komt en oa. daardoor het karakterestieke geluid geeft zoals de oude motoren dat hadden.
Maar een mechanische injectiemotor uit die tijd had ongeveer hetzelfde geluid. Nog feller dan een carburateur motor.

Wellicht maak je verschil tussen Webers MET luchtfilterhuis, en niet
kaal gemonteerd ? het aanzuiggeluid is dan zeker sterker hoorbaar.

24 mei 2006 22:56
Profiel
Westervoort
Bericht 
Renntech schreef:
Een carburateur geeft een motor géén mooier geluid. Wel is het zo.. ...en oa. daardoor het karakterestieke geluid geeft zoals de oude motoren dat hadden.

8)

24 mei 2006 23:01
Profiel
PorscheForum Rakker
1:43
IJmuiden
Bericht 
Ha, die Huissoon;

Heb jij zelf nog F1-auto's met carburateurs gezien? Dan ben je wel héééél errug oud, hoor.... :wink:
De Ford Cosworth DFV heeft vanaf de oertijd (1967) met injectie rondgereden.

Laatst bijgewerkt door Hansv op 26 mei 2006 0:37, in totaal 1 keer bewerkt.

25 mei 2006 0:24
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
911-lover schreef:
Kleine vraag van een leek: En Race-injectie of Weber Injectie :?: Werkt dat niet met Carburators EN injectie :?:

Nope...
Wat jij bedoelt is een injectie systeem met een gasklephuis (throttle body) per cilinder. Qua uiterlijk LIJKT dat op (meervoudige) carburateurs
Weber maakt ook dergelijke injectie systemen

25 mei 2006 1:21
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Omgeving Leuven
Bericht 
is het zoiets wat Koen bedoeld?

25 mei 2006 10:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
owkee, thanx voor de uitleg, een vraaggie, bij directe injestie, tog geen caburateurs?

25 mei 2006 10:54
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
neej duss. :wink:

25 mei 2006 11:12
Profiel WWW
Amsterdam
Bericht 
Hansv schreef:
Ha, die Huissoon;

Heb jij zelf nog F1-auto's met carburateurs gezien? Dan ben je wel héééél errug oud, hoor.... :wink:

Hans : ben weer op ....vanwege 'hoge leeftijd' was ik al te kooi....
Juist : 1951 :lol: Inmiddels totaal 440000 km :wink: prive in Porsches doorgebracht, is ca. 7333 uren / ca. 305 etmalen / ca 610 dagen....
Wat ? non-stop bijna 2 jaar van mijn ( dag-) leven :D 10x de wereld rond.
Wie meer ?

25 mei 2006 12:05
Profiel
PorscheForum Junkie
Omgeving Leuven
Bericht 
:shock: Ik heb er wat minder uren aan besteed, en enkel aan gewerkt :oops:

Misschien een idee voor een nieuw topic?

25 mei 2006 12:07
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
924 schreef:
is het zoiets wat Koen bedoeld?

Dat zijn idd TB's (of zoals net geleerd race injectie) :wink: leuk filmpje btw

@Jeroen:THX voor de uitleg, TB's ken ik. Ik wist niet dat als men het over Race Injectie had het over hetzelfde was :thumleft:

@924 : Hier zie je de TB's en de injectoren duidelijk

Afbeelding

25 mei 2006 12:18
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Omgeving Leuven
Bericht 
Ja Koen, mooi blokje btw, zelfde als de C20XE??

25 mei 2006 12:35
Profiel
Hasselt/België
Bericht 
Yep :wink:

Afbeelding

25 mei 2006 12:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
RS 5
Bericht 
Huyssoon schreef:
Simpel gesteld :

ook wel 'verstuiver'genoemd, op het moment van openstaan van de inlaatklep(pen). Onder hogere druk dan bij de carb. ( en nog hogere druk bij de turbo's ) Injectie = effectiever.

Voor zover ik weet wordt er geen mengsel van lucht en brandstof ingespoten maar alleen brandstof. Deze brandstof wordt onder hoge druk ingespoten en is afkomstig van (de naam zegt het al) de brandstofpomp. Lucht (comprimeerbaar) in dit traject komt het inspuiten niet ten goede.

Ook staat de inlaatklep niet open tijden het inspuiten.
De inlaatklep staat alleen open tijden de inlaatslag.
Brandstof wordt ingespoten net voordat de compressieslag beeindigd is, en dan zijn zowel de in- als uitlaatklep gesloten, anders valt er immers weinig te comprimeren.
Bij een diesel vindt vervolgens zelfontbranding plaats en bij een benzinemotor zorgt de bougie voor de ontbranding.
Hierna volgt de arbeidsslag, uitlaatslag (uitlaatklep open), inlaatslag (inlaatklep open), en met de compressieslag zijn we bij een viertakt weer rond.

25 mei 2006 13:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Ger schreef:
Huyssoon schreef:
Simpel gesteld :

Voor zover ik weet wordt er geen mengsel van lucht en brandstof ingespoten maar alleen brandstof. Deze brandstof wordt onder hoge druk ingespoten en is afkomstig van (de naam zegt het al) de brandstofpomp. Lucht (comprimeerbaar) in dit traject komt het inspuiten niet ten goede.

Ook staat de inlaatklep niet open tijden het inspuiten.
De inlaatklep staat alleen open tijden de inlaatslag.
Brandstof wordt ingespoten net voordat de compressieslag beeindigd is, en dan zijn zowel de in- als uitlaatklep gesloten, anders valt er immers weinig te comprimeren.
Bij een diesel vindt vervolgens zelfontbranding plaats en bij een benzinemotor zorgt de bougie voor de ontbranding.
Hierna volgt de arbeidsslag, uitlaatslag (uitlaatklep open), inlaatslag (inlaatklep open), en met de compressieslag zijn we bij een viertakt weer rond.

Nu worden er toch een aantal dingen door elkaar gehaald. Je bechrijft 'directe inspuiting' zoals nu gebruikelijk is met diesels of en enkele direct ingespoten benzine motor. Bij de klassieke injectie staat de inlaatklep echt open tijdens het inspuiten van de brandstof, anders komt er geen brandstof in de cilinder. De verstuiver zit namelijk 'stroomopwaarts' van de inlaatklep ipv 'stroomafwaarts' (dus direct in de cilinderkop.

25 mei 2006 13:25
Profiel
PorscheForum Rakker
RS 5
Bericht 
Je hebt helemaal gelijk :!:

25 mei 2006 14:01
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende