Auteur |
Bericht |
E-J123
|
 Vraag over Webers
Ik ben jong, dus ik weet de motor t/m injectie en nokkenas. Bij injectie heb je volgens mij geen caburateur nodig. Kan iemand me uitleggen wat Webers zijn?
_________________________________________ E-J
|
24 mei 2006 20:50 |
|
 |
924
Omgeving Leuven
|
Van carburators ken ik niet zoveel, injectie en carburators zijn totaal anders! Webers is een speciaal soort carburator.. voor meer power te verkrijgen..
Google even en je vindt het direct!
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
24 mei 2006 20:59 |
|
 |
E-J123
|
Ja, ok, injectie en carborateurs zijn anders.
_________________________________________ E-J
|
24 mei 2006 21:03 |
|
 |
LeoH
Amsterdam
|
Simpel gesteld :
Carburateur = onderdeel waarin lucht en brandstof samenkomen en van waaruit dit mengsel in de cylinder wordt toegelaten op het moment dat de inlaatklep open is.
Een Weber-carbur. is een 'snelle'carburateur, dat vooral de lucht gemakkelijk aan kan zuigen, om met de brandstof te worden vermengd.
Injectie = inspuiting van een lucht - brandstofmengsel via een 'injector',
ook wel 'verstuiver'genoemd, op het moment van openstaan van de inlaatklep(pen). Onder hogere druk dan bij de carb. ( en nog hogere druk bij de turbo's ) Injectie = effectiever.
Niet onbelangrijk :
Het fraaiste geluid komt uit de motoren met veel, veel, dubbele carburateurs.....Het aanzuig-geluid is n.l duidelijker hoorbaar... 
|
24 mei 2006 21:23 |
|
 |
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Dit zijn Webercarburators op één van mijn wagens
Kleine vraag van een leek: En Race-injectie of Weber Injectie  Werkt dat niet met Carburators EN injectie 
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
24 mei 2006 21:52 |
|
 |
Jurgen
Westervoort
|
Daarom was bv het "oude" Alfa-geluid mooier dan het tegenwoordige...de oude Alfa dubbelnokker gebruikte dubbele Webers, Dell'Orto's of Solex carbs. Typerend , mooi aanzuiggeluid.
Weber is dus gewoon een merknaam.
|
24 mei 2006 22:27 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Inderdaad. Weber is enkel een merknaam. Net zoals daar ook zijn Su en Zenith die veel in de engelse autos werden gebruikt en voor het karakterestieke geluid zorgden.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
24 mei 2006 22:34 |
|
 |
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Veel onwaarheden in bovenstaande posten gelezen.
Een Weber carburateur is geen "snelle" carburateur. Wel een carburateur met veel mogelijkheden en daardoor worden ze veel toegepast op getunde motoren. Maar naast Weber zijn er vele carburateurmerken. Porsche gebruikte zelf Solex, Zenith en Weber carburateurs. Weber is bij velen de favoriet doordat losse onderdelen eenvoudiger te verkrijgen zijn. Ook was Weber kwalitatief goed en is oa. de sproeierbezetting makkelijker te wijzigen.
Een carburateur geeft een motor géén mooier geluid. Wel is het zo dat bij een 911 motor 6 gaskleppen werden gebruikt waardoor de motor sneller op toeren komt en oa. daardoor het karakterestieke geluid geeft zoals de oude motoren dat hadden.
Maar een mechanische injectiemotor uit die tijd had ongeveer hetzelfde geluid. Nog feller dan een carburateur motor.
Ik heb jaren geleden een Weberset gemonteerd op een SC waar ik toen op de straat mee reed en races mee reed.
Een geweldige motor krijg je dan. En veel sneller reagerend op het gaspedaal, net als de oude 911 motoren. 
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
24 mei 2006 22:51 |
|
 |
LeoH
Amsterdam
|
Sentiment....sentiment....
Ooit als jongen eens een DELL'ORTO op m'n brommer gebouwd : GEWELDIG in het KLEIN. prachtige glimmende kelk eraan.
Later zag je ze in rijen op de openlijk zichtbare F1-motoren ( Cosworth-Ford ?)
|
24 mei 2006 22:51 |
|
 |
Rob Herfst
Cayenne Turbo S Hybrid &
Boxster S (987)Rotterdam
|
|
24 mei 2006 22:55 |
|
 |
LeoH
Amsterdam
|
 |  |  |  | Renntech schreef: Veel onwaarheden in bovenstaande posten gelezen. Een Weber carburateur is geen "snelle" carburateur. Wel een carburateur met veel mogelijkheden en daardoor worden ze veel toegepast op getunde motoren. Maar naast Weber zijn er vele carburateurmerken. Porsche gebruikte zelf Solex, Zenith en Weber carburateurs. Weber is bij velen de favoriet doordat losse onderdelen eenvoudiger te verkrijgen zijn. Ook was Weber kwalitatief goed en is oa. de sproeierbezetting makkelijker te wijzigen. Een carburateur geeft een motor géén mooier geluid. Wel is het zo dat bij een 911 motor 6 gaskleppen werden gebruikt waardoor de motor sneller op toeren komt en oa. daardoor het karakterestieke geluid geeft zoals de oude motoren dat hadden. Maar een mechanische injectiemotor uit die tijd had ongeveer hetzelfde geluid. Nog feller dan een carburateur motor. Ik heb jaren geleden een Weberset gemonteerd op een SC waar ik toen op de straat mee reed en races mee reed. Een geweldige motor krijg je dan. En veel sneller reagerend op het gaspedaal, net als de oude 911 motoren.  |  |  |  |  |
Wellicht maak je verschil tussen Webers MET luchtfilterhuis, en niet
kaal gemonteerd ? het aanzuiggeluid is dan zeker sterker hoorbaar.
|
24 mei 2006 22:56 |
|
 |
Jurgen
Westervoort
|
|
24 mei 2006 23:01 |
|
 |
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Huissoon;
Heb jij zelf nog F1-auto's met carburateurs gezien? Dan ben je wel héééél errug oud, hoor....
De Ford Cosworth DFV heeft vanaf de oertijd (1967) met injectie rondgereden.
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
Laatst bijgewerkt door Hansv op 26 mei 2006 0:37, in totaal 1 keer bewerkt.
|
25 mei 2006 0:24 |
|
 |
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Nope...
Wat jij bedoelt is een injectie systeem met een gasklephuis (throttle body) per cilinder. Qua uiterlijk LIJKT dat op (meervoudige) carburateurs
Weber maakt ook dergelijke injectie systemen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
25 mei 2006 1:21 |
|
 |
924
Omgeving Leuven
|
is het zoiets wat Koen bedoeld?
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
25 mei 2006 10:32 |
|
 |
E-J123
|
owkee, thanx voor de uitleg, een vraaggie, bij directe injestie, tog geen caburateurs?
_________________________________________ E-J
|
25 mei 2006 10:54 |
|
 |
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
neej duss. 
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
25 mei 2006 11:12 |
|
 |
LeoH
Amsterdam
|
Hans : ben weer op ....vanwege 'hoge leeftijd' was ik al te kooi....
Juist : 1951  Inmiddels totaal 440000 km prive in Porsches doorgebracht, is ca. 7333 uren / ca. 305 etmalen / ca 610 dagen....
Wat ? non-stop bijna 2 jaar van mijn ( dag-) leven  10x de wereld rond.
Wie meer ?
|
25 mei 2006 12:05 |
|
 |
924
Omgeving Leuven
|
 Ik heb er wat minder uren aan besteed, en enkel aan gewerkt
Misschien een idee voor een nieuw topic?
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
25 mei 2006 12:07 |
|
 |
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Dat zijn idd TB's (of zoals net geleerd race injectie)  leuk filmpje btw
@Jeroen:THX voor de uitleg, TB's ken ik. Ik wist niet dat als men het over Race Injectie had het over hetzelfde was
@924 : Hier zie je de TB's en de injectoren duidelijk

_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
25 mei 2006 12:18 |
|
 |
924
Omgeving Leuven
|
Ja Koen, mooi blokje btw, zelfde als de C20XE??
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
25 mei 2006 12:35 |
|
 |
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Yep

_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
25 mei 2006 12:50 |
|
 |
Ger
RS 5
|
Voor zover ik weet wordt er geen mengsel van lucht en brandstof ingespoten maar alleen brandstof. Deze brandstof wordt onder hoge druk ingespoten en is afkomstig van (de naam zegt het al) de brandstofpomp. Lucht (comprimeerbaar) in dit traject komt het inspuiten niet ten goede.
Ook staat de inlaatklep niet open tijden het inspuiten.
De inlaatklep staat alleen open tijden de inlaatslag.
Brandstof wordt ingespoten net voordat de compressieslag beeindigd is, en dan zijn zowel de in- als uitlaatklep gesloten, anders valt er immers weinig te comprimeren.
Bij een diesel vindt vervolgens zelfontbranding plaats en bij een benzinemotor zorgt de bougie voor de ontbranding.
Hierna volgt de arbeidsslag, uitlaatslag (uitlaatklep open), inlaatslag (inlaatklep open), en met de compressieslag zijn we bij een viertakt weer rond.
|
25 mei 2006 13:10 |
|
 |
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
 |  |  |  | Ger schreef: Voor zover ik weet wordt er geen mengsel van lucht en brandstof ingespoten maar alleen brandstof. Deze brandstof wordt onder hoge druk ingespoten en is afkomstig van (de naam zegt het al) de brandstofpomp. Lucht (comprimeerbaar) in dit traject komt het inspuiten niet ten goede. Ook staat de inlaatklep niet open tijden het inspuiten. De inlaatklep staat alleen open tijden de inlaatslag. Brandstof wordt ingespoten net voordat de compressieslag beeindigd is, en dan zijn zowel de in- als uitlaatklep gesloten, anders valt er immers weinig te comprimeren. Bij een diesel vindt vervolgens zelfontbranding plaats en bij een benzinemotor zorgt de bougie voor de ontbranding. Hierna volgt de arbeidsslag, uitlaatslag (uitlaatklep open), inlaatslag (inlaatklep open), en met de compressieslag zijn we bij een viertakt weer rond. |  |  |  |  |
Nu worden er toch een aantal dingen door elkaar gehaald. Je bechrijft 'directe inspuiting' zoals nu gebruikelijk is met diesels of en enkele direct ingespoten benzine motor. Bij de klassieke injectie staat de inlaatklep echt open tijdens het inspuiten van de brandstof, anders komt er geen brandstof in de cilinder. De verstuiver zit namelijk 'stroomopwaarts' van de inlaatklep ipv 'stroomafwaarts' (dus direct in de cilinderkop.
|
25 mei 2006 13:25 |
|
 |
Ger
RS 5
|
Je hebt helemaal gelijk 
|
25 mei 2006 14:01 |
|
|