Auteur |
Bericht |
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
rotgezicht om te zien, echt klote zoiets... je ziet het ook helemaal niet aankomen
_________________________________________ Got coffee?
|
26 mei 2006 18:35 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Zo hee, even leek je daar recht op de banden op te gaan
Balen man, zag dr redelijk heftig uit zo jij door de cockpit stond te stuiteren...
|
26 mei 2006 19:16 |
|
|
MP944
944 / 981 Cayman SMontabaur RLP
|
thx thx guys!
mijn reaktie is er een van niet door hebben wat er daadwerkelijk gebeurd is.. Ik ben met een soort euforisch gevoel naar huis gereden
@marco; ik had het onderstuur moeten herkennen, en om de een of andere reden voelde het helemaal niet als zodanig... en volgens mij ligt er ook geen olie, of erger nog koelvloeistof op de baan.
pas dagen later realiseerde ik mij dat ik misschien wel aan een aantal ernstige verwondingen ontsnapt was. Ik had slechts een schaafwondje op mijn rechter elleboog... ongelofelijk. tot op heden nog geen 'whiplash' achtige verschijnselen...
het enige dat ik kan bedenken wat het misschien voorkomen had, is voordat ik het beton naast de kerb raak het stuur rechtuit zetten, dus rechtuit over de kerb...
_________________________________________ Michel ________________________
'88 944 Indischrot 338.000km '08 987 Carraraweiß "Snoopy"
|
26 mei 2006 19:48 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Ik wist niet eens dat je er beelden van had!
Ik was er natuurlijk nu op gefocust, maar zag het toch niet aankomen!
Schrok wel van de klap (vooral hoe je lichaam heen en weer klapt!)
Je hebt inderdaad erg veel mazzel gehad, dat je er lichamelijk niets aan over hebt gehouden!
Gelukkig ben je er erg relaxed onder!
Cu zondag!
|
26 mei 2006 20:47 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Wanneer is dit juist gebeurd?
Zover ik kan zien zijn je lijnen goed , alben je bovenaan ietje te ver naar binnen.
Ik kan me niet van het idee ontdoen dat er misschien toch iets op de weg moet gelegen hebben dat dit tot gevolg had.
Bovenaan zijn er wel meer uit gegaan tijdens de drie dagen.
zelfsop zondag is er eentje over het zand en gras heengevlogen na de eerste linksbocht en er na de rechtsbocht terug gewoon opgekomen.
Zo'n beelden zijn telkens schrikken en doen pijn , al is het niet mijn eigen wagen.
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
26 mei 2006 21:02 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
holy sh!t - da's een flinke klap
zie je maar eens hoeveel je aan gewone 3punts gordels hebt... geen ruk!
goed dat je een integraal helm op had
anyway, daar ging het niet om...
grootste probleem zit 'm in de lijnen die je rijdt
je stuurt te vroeg in en daardoor kom je veel te wijd uit (veel gemaakte fout)
verder kan je beter NIET over de curbs rijden, je auto raakt er door uit balans
aankomend over het rechte stuk, rechts aanhouden langs de pitmuur
dan insturen naar links (baan oversteken)
jij stuurt dan meteen al weer naar rechts
hou 'm daar wat langer aan de linker kant (later insturen dus)
aan de rechter kant raak je de curb en ga je weer naar buiten (links)
veel te vroeg, dus nu zit je in de problemen, want je gaat te hard en hebt niet genoeg ruimte
uit de beelden zie ik niet dat je last hebt van onderstuur (tot het laatste stukje vlak voor je de linker curb opknalt en je je lijn - te laat en te abrubt - probeert te corrigeren)
volgens mij zie je ook te laat dat je te wijd uit gaat komen.
daarbij heb je nog het venijn van eau-rouge en dat is dat je helemaal boven aan (dus bij het uitkomen van de bocht, als je weer naar links moet het rechte stuk op)
daar houdt de helling op en wordt de baan weer vlak (zo'n beetje op het moment dat je naar links moet insturen). de auto komt daar uit z'n veren en je hebt dan dus weinig wieldruk/grip
vergelijk jou filmpje maar eens met deze
http://www.914club.com/videos/eau_rouge.wmv
(die rooie, dat ben ik )
dan zie je dat er onderaan de bocht veel verder naar links wordt gereden (later insturen naar rechts) en dat je daar door later rechts uit komt, zodat je de knik helemaal boven aan naar links het rechte stuk op goed kan maken (waar de auto's uit beeld verdwijnen)
de beelden zijn qua "point of view" nog al verschillend (dus lastig te vergelijken) maar let maar eens op het punt waar de uitgang van de pitstraat (rechts boven) bij de baan komt
in mijn filmpje wordt daar nog helemaal rechts gereden
jij zit daarvoor al links op de curb...
zoals Erwin een al eerder postte, de snelheden op Spa zijn hoog, dus als het fout gaat...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
26 mei 2006 21:06 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Over de curbs ben ik idd ook nooit gegaan en bovenaan waar de uitgang van de pits is zat ik steeds zo ver rechts dat ik steeds over de volle witte streep ging.
Dat zou steeds zeer eng geweest zijn moest daar juist iemand uit de pits komen (wat nooit voorgekomen is)
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
26 mei 2006 21:33 |
|
|
MP944
944 / 981 Cayman SMontabaur RLP
|
Dank mensen voor jullie reakties! Het blijft een interessant spelletje...
@jeroen, het is inderdaad niet makkelijk te ontwaren wat voor lijn je erop nahoudt... maar ik denk dat je gelijk hebt. Aan het begin van de dag heb ik bij nader inzien -zei het op lagere snelheid- ook al een vergelijkbaar 'momentje' gehad. dus extra moeten sturen bovenaan.
De lijn die ik rij, is de lijn zoals je m zou kunnen rijden wanneer die laatste bocht er niet achteraan kwam. de eerste bochtencombi moet dus 'opgeofferd' worden om de laatste te kunnen halen. Zo staat ie inderdaad ook op de bochtentekeningetjes die door de porscheclub spa francorchamps aangeleverd werden. De kerbs links zie je een hele hoop mensen meenemen, die zijn ook vlak. de druk zit op dat moment aan de kant van 't asfalt... die kerb rechts is veel hoger, dus niet goed. maar goed, wie ben ik, die net zijn auto heeft platgereden.
Driepunts; nee waardeloos op 't circuit.
@Rob; yep tot zondag! hopelijk mag ik van meneer van E. mijn brommer wel voor de deur parkeren.... en blijft het droog.
Vwb de 944... moet ik er dan toch low budget een tracktool van maken??
_________________________________________ Michel ________________________
'88 944 Indischrot 338.000km '08 987 Carraraweiß "Snoopy"
|
27 mei 2006 0:13 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
Hey man, wat een klap!!!...toch een geluk dat dit niet ernstiger afgelopen is...en ja, als je de beelden bekijkt zou je zo'n gedrag niet plots verwachten: alles lijkt doodnormaal tot....
...was dit jouw 944 die later op de parking onder de f1 boxen stond? schade rechts voor...omstreeks 15.30u op zaterdag hebben we zo een daar zien staan (samen met 911-lover)...was ie achteraan ook flink geraakt (want aan het filpje heb ik de indruk dat je eerst achteraan de banden getikt hebt...)
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
27 mei 2006 0:28 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Inderdaad dat was ie Mich
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
27 mei 2006 1:51 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Je hebt niet genoeg "op geofferd". Je stuurt te vroeg naar rechts, je zit te vroeg bij/op de rechter curb en je gaat daardoor ook te vroeg van de curb af naar buiten (links) Volgens mij ga je er ook veel te hard in (kan aan het filmpje liggen, maar het lijkt of je alleen even gas los laat voor je van de pitmuur af stuurt) waardoor je automatisch een te "krappe" lijn gaat rijden Volgens mij hoor ik je banden al piepen voordat je de rechter curb raakt
De curb links onderaan (tegenover de pitmuur) is ook geen probleem
De curb rechts (zeg maar halverwege) is waar je vanaf moet blijven (je gaat daar ook veel harder - dus evt. onbalans heeft dan ook grotere gevolgen)
Kijk effe naar het plaatje hier onder
(rooie lijn ben jij, groene lijn gaat veel beter )
jij gaat bij het rooie bolletje al naar rechts insturen
pas insturen bij het eerste groene bolletje gaat veel beter
bij het tweede groene bolletje stuur je dan naar links het rechte stuk op
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
27 mei 2006 4:18 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Ik weet niet wat voor (en hoeveel) schade je exact aan de 944 hebt maar als je op circuits wilt blijven rijden - en het is voor jou nog haalbaar om van deze 944 (ook) een Permagrin mobiel te maken DOEN
Heb 'jammergenoeg' het filmpje nog geen een keer helemaal kunnen bekijken
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
27 mei 2006 6:13 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
zou ik ook doen in jouw geval, bij Do993tupperware kan je wel terecht voor wat onderdelen
lekker kaal maken die auto, mooie kooi en 4 puntsgordels erin ...
_________________________________________ Got coffee?
|
27 mei 2006 8:44 |
|
|
MP944
944 / 981 Cayman SMontabaur RLP
|
@ jeroen, plaatje says it all! ik begrijp het nu en ben het met je eens. Ik rem inderdaad niet af voor het insturen. het bandengepiep is me niet opgevallen.
@ olaf; grinmobile. misschien.. circuitrijden wil ik zeker blijven doen en hier en daar n npc slalommetje
vwb de schade: bumpers, scherm voor, scherm achter, motorkap voorspoiler, koplamp, neusblik, motorbeschermplaat onderkant. dat zijn zo'n beetje de zichtbare delen.
_________________________________________ Michel ________________________
'88 944 Indischrot 338.000km '08 987 Carraraweiß "Snoopy"
|
27 mei 2006 11:54 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
merk je wat onder het rijden, trillen dat soort dingen?
_________________________________________ Got coffee?
|
27 mei 2006 12:51 |
|
|
MP944
944 / 981 Cayman SMontabaur RLP
|
Er is inderdaad wel iets aan het rechtervoorwiel. wiellager en/of spoorstang... alleen bij 120km/h te horen. Ongetwijfeld heeft de 'gewijzigde' aerodynamica ook invloed op het geluid. het is niet direct voelbaar.
_________________________________________ Michel ________________________
'88 944 Indischrot 338.000km '08 987 Carraraweiß "Snoopy"
|
27 mei 2006 15:59 |
|
|
FROST
KIA/ex-924 driverDEN(k) HELDER
|
jeetje wat zonde!!
Hoorde inderdaad wel dat er in dat weekend een Porsche op DAT punt van de baan was gekomen maar had echt geen idee dat jij het was
Nou, veel sterkte met de reparaties.>!
_________________________________________ DENK HELDER
|
28 mei 2006 15:13 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Eerst effe checken of de auto echt nog recht is
Zo niet... in één keer verkopen, of in onderdelen
Anders maak je er gewoon een track-mobiel van!
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
28 mei 2006 16:22 |
|
|
MP944
944 / 981 Cayman SMontabaur RLP
|
Jeroen,
trackmobiel is me vandaag een paar keer eerder geopperd en ik denk dat, indien het chassis nog recht is, dat de beste (en vooral de meeste fun oplevererende) oplossing is.
Ik ga d'r mee aan de slag! Stap 1, laten checken of ie recht is.
@Frost; ja, ik was het dus er gingen al zware geruchten over mij? gelukkig geen persoonlijke schade, op een schrammetje na, dus 't valt mee. eeuwig zonde inderdaad, maar eigen schuld dikke bult
_________________________________________ Michel ________________________
'88 944 Indischrot 338.000km '08 987 Carraraweiß "Snoopy"
|
28 mei 2006 20:40 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Dit is ook wel een mooi filmpje van mij in een GT3
http://rapidshare.de/files/21367912/Spa944guy.wmv.html
Het is alleen rapidshare, ff uitzoeken hoe het werkt Klik onderaan op free, wacht 30 seconden en je kan downloaden. Vage shit.
Dit was dus ten tijde van de rit dat Michel eraf vloog. Als je rond 7 minuten kijkt dan zie je dat mijn privé chauffeur ( ) dezelfde lijn neemt als michel dat ongeveer deed. Ik zal hem es vragen...
|
29 mei 2006 22:36 |
|
|
rufie
996 3.6 - 2002Gent - België
|
Hey Tiens, wij hebben dezelfde privé chauffeur
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt : http://www.RUFIE.be
|
30 mei 2006 0:56 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
de tweede keer (dus rond de 7min) gaat 'ie er (net als Michel) veel te hard en kort in.
Je kan natuurlijk proberen om er volg gas in te knallen, maar tenzij je een auto hebt met echte downforce (zoals bv. F1 of een LeMans proto) kan je dat mooi vergeten!
Je moet op het rechte stuk (dus langs de pitmuur) remmen en dan naar links insturen en (licht) weer op het gas. Nadat je naar rechts stuurt kan je dan vol op het gas
Je ziet dat 'ie van 't gas af gaat (moet) en corrigeert halverwege de bocht (terwijl hij naar rechts stuurt, geen "smart move").
Daar moet je juist vol op 't gas zitten! Want daar loopt het het stijlst omhoog. Zit je daar niet op het gas, kom je veel te langzaam het rechte stuk op. Zoals altijd geldt ook daar: "slow in - fast out"
Ik heb voordat ik zelf ging rijden heel lang naar de div. races staan kijken vanaf boven op de pitboxen (naast de commentaar toren)
Je ziet ze dan allemaal langs de pitmuur vol in de ankers gaan!
Als je kijkt hoe 'ie m'n de eerste keer neemt (ongeveer bij 3.40 min) zie je dat 't veel vloeiender gaat en dat 'ie boven beter uitkomt
Vergelijk maar met de lijn van de 993TT die voor 'm rijdt (die neemt 'm ook vrij kort)
Hij zit bij het insturen naar rechts veel verder links dan de 993TT
Kan daarna ook beter op 't gas (je ziet 'm inlopen want de 993 moet van 't gas af om te corrigeren)
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
30 mei 2006 2:42 |
|
|
rufie
996 3.6 - 2002Gent - België
|
De chauffeur is een goede piloot, maar hij bekende mij ook dat hij de Radillion nog niet doorheeft en daarom zeker niet voluit durft gaan.
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt : http://www.RUFIE.be
|
30 mei 2006 9:13 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Sterker nog, hij geeft amper gas en houdt m nog bij, want 2 seconden later werden we voorbij geblazen door een 993 GT2R (of iets wat er op leek, en ook zo hard ging)
|
30 mei 2006 9:32 |
|
|
MP944
944 / 981 Cayman SMontabaur RLP
|
Dat laatste... deed ik volgens mij ook en kan dus de bekende gevolgen hebben.
In het rondje ervoor kom ik op dezelfde plek ook een gt3 tegen. die langzamer rijdt dan ikzelf... verbaasde me.
_________________________________________ Michel ________________________
'88 944 Indischrot 338.000km '08 987 Carraraweiß "Snoopy"
|
30 mei 2006 22:01 |
|
|