Auteur |
Bericht |
Audi
|
Wie kan me advies geven?
Hoi,
Ik ben sinds lang lezer van dit forum, maar het is de eerste keer dat ik zelf een bericht plaats.
Enkele weken geleden heb ik mijn 996 cabrio (BJ 04/2001) verkocht. Het was een prima wagen, 1ste eigenaar, correct onderhouden bij officiële dealer, 62000kms, full option (oa turbozetels, Aerokit, verlaagde vering, sportuitlaat, GT3-velgen...alles af-fabriek).
De redenen voor verkoop waren dat ik:
a) in de 996 het echte 'Porsche'-gevoel miste
b) eens wat anders wil
c) nu een mooi bod kreeg (en vrees dat de marktwaarde van de 996 cabrio de komende jaren nog behoorlijk verder zal dalen)
Ik heb nu besloten om een 993 te kopen, vooral omdat ik daarmee kan terugkeren naar de 'roots' van het echte Porsche-gevoel.
De typekeuze staat dus vast.
Ik twijfel nu erg tussen een prima 993 cabrio uit 1995 (90000km, ongevalvrij, volledige historiek, eerste eigenaar, 39000€) en een perfecte 993 Turbo uit 1997 (120000km, ongevalvrij, volledige historiek, eerste eigenaar, 51000€). Enerzijds wil ik graag opnieuw een cabrio, anderzijds heb ik de 993 Turbo altijd een ongelooflijk indrukwekkende wagen gevonden.
Vraag nummer 1: Welke ervaringen hebben de forumgebruikers met beide types?
Vraag nummer 2: Welke keuze zouden jullie maken (zonder rekening te houden met de aankoopprijs)?
Vraag nummer 3: Op welk van beide wagens zal er de grootste waardevermindering zitten wanneer ik 'm binnen pakweg 4 jaar weer inruil voor een andere Porsche?
Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren bij mijn keuze!
Thanks!
|
27 mei 2006 18:41 |
|
|
ECT
|
ad.1. Het verschil tussen een 993 '95 en een Turbo is hemelsbreed.
De 993 van voor 1996 hebben geen Varioram-motor: 272 pk vs. 285 pk.
De Turbo heeft meer dan 400 pk.
ad.2. Mijn keus: ongetwijfeld de 993 Turbo.
Is bruter en ook wat zeldzamer en daardoor waardevaster.
ad.3. Zie 2. Ergo: je moet knettergek zijn om een 993 Turbo weg te doen...
By the way: waar heb je een 993 Turbo op het oog?
|
27 mei 2006 19:01 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Hoi Audi , erg moeilijk om jouw hierin te adviseren hoor , zijn twee totaal verschillende kicks ; die van het open rijden tegenover de turbo-kick.
Zonder beide auto's te kunnen beoordelen vind ik beide prijzen erg scherp , zeker 51 voor een goede!! '97-er TT klinkt bijna te mooi om waar te zijn...
|
27 mei 2006 19:12 |
|
|
Audi
|
Hey ECT,
Ik woon in België, en kan een Turbo van een kennis kopen. De wagen is helemaal doorgelicht bij een Porsche-specialist, en perfect in orde bevonden. Enige minpunt: geen garantie, vermits de wagen particulier is.
Wanneer ik zo'n beetje op het internet kijk wat de Porsches 2de-hands bij jullie in Nederland gaan qua prijs, is er precies een behoorlijk verschil... .
Audi
|
27 mei 2006 19:18 |
|
|
red devil
971 Panamera gts
991 Turbo S /ex
930 Turbo (ex) /
970 Panamera (ex)Zwolle
|
Ik heb geen ervaring met beide auto's, maar als ik moest kiezen was het zeker de Turbo! Ga er eens een proefrit mee maken en je bent verkocht. Een turbo is altijd een aparte verschijning.
_________________________________________ TURBO EARGASM !
|
27 mei 2006 19:52 |
|
|
F@RGO
|
Heb ik het juist dat de onderhoudskosten heel wat hoger liggen voor een 993 dan een 996, en bij de turbo vooral,
toch interessant om daar ook rekening mee te houden,
het woord aan de 993 owners,
en succes met uw keuze .
|
27 mei 2006 19:54 |
|
|
Audi
|
Dat interesseert me inderdaad ook erg. Zijn de onderhoudskosten van een 993 inderdaad beduidend hoger dan die van een 996?
|
27 mei 2006 20:17 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Ik ben het nog steeds niet vergeten hoor.....
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
27 mei 2006 20:24 |
|
|
Rob 944
944Grave
|
Een 993 Cabrio of een 993 TT.
Dat is geen gemakkelijke keus.Het zijn 2 uitersten.
De kick van het "open rijden" of de kick van de Twin-Turbo.
Als het prijsverschil (12000 euro) je niet in de weg staat..........
Als de kennis een hele goede bekende is,en je kent de auto (en de historie) zeer goed,dan zou ik voor de Twin-Turbo gaan.
Het is gewoon de kans die je in je schoot geworpen krijgt.
"No offence to the convertible-drivers"
_________________________________________ Waar een wil is........
.....is een weg.
En voor wie niet wil.......
......die heeft pech !!
|
27 mei 2006 20:28 |
|
|
red devil
971 Panamera gts
991 Turbo S /ex
930 Turbo (ex) /
970 Panamera (ex)Zwolle
|
Mooi dan hoef ik je het ook niet te herinneren.
_________________________________________ TURBO EARGASM !
|
27 mei 2006 20:28 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
Onderhoudskosten van 993 zijn idd duurder.
996 klein onderhoud: 329 euro, groot onderhoud 624 euro (OPC prijzen die ik betaald had vorig jaar)...De 993 ligt op 470, respectievelijk 820 euro als ik me niet vergis....voor een turbo zal het allicht nog duurder zijn..
Ik zelf heb om dezelfde reden als jij de 996 cabrio weggedaan. Keuze viel meteen op een 993 coupé van 1994 met 272pk. Volgens mij de beste keuze voor een atmosferische 993! Toevallig heb ik deze toch laten staan voor een Carrera 3.2 omdat ik eentje tegenkwam in bijna perfecte conditiie en omdat ik de 911 zeker niet elke dag zou gaan gebruiken.
Ik denk dat dit laatste ook niet van ondergeschikt belang is in jouw geval: ga je 'm dagelijks gebruiken of is het iets dat je sporadisch zou rijden??? Een 993TT als daily kan toch oplopen in gebruikskosten! Ben zelf ook naar een 993 cabrio gaan kijken een paar maand terug. Blijkbaar zijn die - vonden wij - vrij gevoelig aan het dak. Het ging om een exemplaar met bleek dak en de gebruikssporen waren duidelijk zichtbaar (mankeert hardtop voor dat model hé )
Moest ik moeten kiezen zou ik ni twijfelen en voor de 993TT gaan ipv de cabrio. Ik denk dat je van de TT steeds makkelijker vanaf gaat geraken later..is een totaal ander publiek dan dat voor een cabrio...maar ja, wie ben ik om je daarin te sturen...volg je hart..waarom koop je nu ni snel nog een cabrio en als het je ni bevalt kan je'm steeds volgende zomer inruilen voor een TT idee??
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
27 mei 2006 20:33 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Als je een goede koopt (echt voorwaarde!) valt het onderhoud heus mee , en is de TT zoals je zegt van een bekende én goedbevonden , zou ik lak hebben aan de garantie en 'm voor 51 vanavond nog gaan halen...
|
27 mei 2006 20:36 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Pas op, ik geef mijn mening, zonder censuur hoop ik
Een cabrio van de 993 vind ik geen fraaie verschijning; het verschil met de 'strakke' lijnen van de 996 cabrio is héél groot, zowel met kap open als dicht.
Maar ik hoef jou dat niet te zeggen, de laatste ken jij dus heel goed....
Een 993 Turbo is een snelle, probleemloos te rijden 911 met de 4-wielaandrijving. Maar na mijn proefrit - op zoek naar een 993.... - had ik beslist niet het gevoel 'DIE WIL IK!!!'.
En, dat kwam NIET door de 4-wielaandr.!!
Oh en mijn S is niet te koop hoor
Laatst bijgewerkt door Paul II op 27 mei 2006 21:32, in totaal 1 keer bewerkt.
|
27 mei 2006 20:40 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Paul , als ik geweten had, dat dit zo gevoelig ligt bij jou, had ik me ingehouden...echt
Ik zie je als een echte P-liefhebber die (bijna ) nooit censuur nodig heeft, bovendien met een kundig oordeel op P-gebied.
Hopelijk heb ik 't hiermee weer een beetje goedgemaakt Paul...
Tot morgen in Lelystad!
|
27 mei 2006 20:54 |
|
|
ECT
|
Aha, nu begrijp ik het. Vond al raar dat het zo laag geprijsd is. De prijzen verschillen idd. met die van Nederland en niet zo'n beetje ook. Las hierboven dat zelfs een onderhoud in Belgie veel goedkoper is dan bij ons.
Een 993 is idd. duurder in de onderhoud dan een 996. Scheelt een paar euro's. Maar dat moet je maar voor lief nemen.
Persoonlijk ben ik geen liefhebber van een Porsche Cabrio en zal daarom voor een coupe gaan en helemaal voor een Turbo! Als die van een goede bekende is en goed onderhouden, goedgekeurd is door een Porsche dealer dan zou ik hem zo kopen. Jammer dat de garantie vervalt .
|
27 mei 2006 22:20 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Als je het als dagelijse wagen wilt gebruiken zou de Turbo wel eens (kwa kosten) een deel van je plezier kunnen wegnemen.
Dan denk ik dat je met je 996 beter af bent.
Anders de 993 Turbo for sure
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
27 mei 2006 23:35 |
|
|
ECT
|
Helemaal mee ONEENS!!
Wie wilt er niet dagelijks in een 993 Turbo rijden....???
Ik zou het wel weten (benzine in Belgie is toch ook fors goedkoper dan in NL? Wat houdt je tegen?).
Maak een ritje in een 993 en je bent verkocht. Dan zou je het liefst elke dag in willen rijden, of als het echt zo erg is..... slapen
|
28 mei 2006 0:00 |
|
|
LuKe
Zuid-Limburg(B)
|
zo'n 4S is toch ook anders niet mis
persoonlijk voor de turbo, ben niet zo'n cabrio-rijder...maar ja, persoonlijk he....
trouwens je hebt een pm....
link
_________________________________________ LuKe's force.....it is a 718 Boxster S ! (ex-944S2 ex-987 Boxster S)
|
28 mei 2006 11:09 |
|
|