Het ultieme SSI draadje...
Omdat het toch een terugkerend items is/blijft, maar even een nieuw draadje over SSI warmte wisselaars...
't heeft niet veel gescheeld of ik was in 2003 exclusief Europees distributeur voor SSI geworden.
Door redenen waar ik zelf totaal geen vat op had is de deal om 2 voor 12 (helaas!) niet door gegaan. Erg jammer (understatement) maar soms zit het mee en soms zit het tegen
Ik ben in dat jaar een hele week in de SSI fabriek geweest in Novato (net iets ten noorden van San Francisco) en het hele productie proces van begin tot eind gezien
't is dus alweer een poosje geleden, en ik ben inmiddels waarschijnlijk meer vergeten over warmte wisselaars dan de meesten er ooit over zullen weten...
Hieronder een aantal detail foto's van SSI en Dansk ww's (warmte wisselaars) waar je misschien je voordeel mee kan doen of er in ieder geval iets van kan opsteken.
Detail foto van een SSI
Detail foto van een Dansk
Let op de details...
Om te beginnen het laswerk
De SSI's zijn helemaal TIG gelast, terwijl de Dansk MIG gelast is
Let op het aantal puntlassen. Bij SSI zijn er meer en ook netter op afstand van elkaar
Kijk ook eens naar de pasvorm. Je kan zien dat de buitenmantel van de SSI's veel mooier en strakker om de spruitstukken sluit dan de Dansk
Hierdoor leveren de SSI's meer warmte op (bij de Dansk "lekt" de warme lucht er daar uit)
Het SSI "spagetti" spruitstuk wat in de warmte wisselaar zit.
Een zgn. "gelijke lengte" spruitstuk
Alle bochten zijn uit één stuk RVS pijp gebogen (op een CNC buig machine)
Bij de Dansk ww bestaat de grote bocht (bij de pijl) uit twee aan elkaar gelaste stukken pijp. Ook zijn de spruitstukpijpen van Dansk NIET van RVS (alleen de buitenmantel)
Close up van het spruitstuk
hier kan je het klasse laswerk (TIG bij SSI tegen MIG bij Dansk) zien
SSI onderkant:
Detail foto van een Dansk flens
(let op de kwaliteit van het laswerk)
Zelfde (dunne) flens van SSI
SSI met dikke flens
De dikke flenzen zijn voor de SC en 3.2
Afhankelijk van het type wordt er een andere mof in geperst
Je ziet dat de SC mof taps toeloopt
Uiteindelijke 3.2 flens
Uiteindelijke SC flens
Wat veel mensen (en leveranciers) ook niet weten is dat er veel verschillende versies SSI verkrijgbaar zijn (voor verschillende motor types).
Dikke/dunne flenzen, met of zonder aansluiting voor de voorverwarming van de mechanische injectie, met of zonder aansluiting voor een Lambda sonde, en dan de verschillende flenzen
Er is zelfs een speciale versie die onder een 3.6 motor past als je 'm in een vroegere auto inbouwt
De diameters van de spruitstukken zijn voor alle types het zelfde (1,5")
SSI heeft wel overwogen om voor de grotere motoren ook een grotere diameter te gebruiken, maar ze hebben dit uiteindelijk toch niet gedaan
T/m een 3.6 werkt deze diameter goed (ze hebben bij SSI een rollenbank en een motortestbank, al het test werk wordt "in house" gedaan)
Met een grotere diameter kon er wel wat meer vermogen uitgetoverd worden, maar dat ging constant ten laste van het koppel (veel belangrijker voor een straat auto)
Voornaamste reden voor dit draadje is om iedereen eens in detail te laten zien waarom SSI's nou zoveel beter zijn dan bv. de warmte wisselaars van Dansk (huis leverancier van Porsche).
Er wordt veel geadverteerd met SSI's, terwijl het in feite meestal om Dansk of immitatie blijkt te gaan.
SSI is een merknaam, maar wordt (onterecht) veel gebruikt als algemene omschrijving voor RVS warmte wisselaars (net als bv. Luxaflex of Multo map)
Weet dus wat je koopt! Laat je geen mindere kwaliteit aansmeren terwijl je denkt SSI's te kopen
Echte SSI's zitten in zo'n doos
Dit soort kwaliteitsproducten zijn zeldzaam en het kleine beetje extra wat je ervoor betaald dubbel en dwars waard!