Auteur |
Bericht |
RufBTR
|
heeft er iemand ervaring met Valvoline VR1 racing olie ?
zie artikel valvoline:
With over 100 years of motor racing innovation and experience, VR1 Racing lubricants are the leading-edge of racing oil technology. Formulated to increase horsepower and protect high performance engines under race conditions, it provides the competitive advantage pro-racers and enthusiasts seek. VR1 Racing, the right choice for road or track.
VR1 Engine Oils:
* Maximum performance and protection at high RPM and high temperatures
* Superior friction reduction boosts horsepower output
* Extra anti-wear additives (ZDDP) provide ultimate wear protection
* Excellent oil film strength to improve oil pressure
* Enhanced additives protect against deposits and fuel contamination
* API SL
VR1 Racing 5W-50, 10W-60, 20W-50
|
06 jun 2006 21:18 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Goed spul: de 10W60 had ik altijd in m'n (luchtgekoelde) Ducati's. De 20W50 is echt te dik voor je Porsche, vooral in de herfst en winter...
De stoere teksten op de websites van de olieboeren zijn allemaal hetzelfde "increase horsepower blablabla". daar moet je in ieder geval niet op afgaan...
Volgende beurt gaat de 10W60 ook weer in m'n Porker...
Wellicht iemand anders nog ervaringen?
gr.
Dick
|
07 jun 2006 20:02 |
|
|
RufBTR
|
owh dat vermogenstoename geloof ik ook niet, het gaat me meer erom dat het goed gaat bij hoge toeren. omdat ik altijd m'n motor boven de 2800 toeren hou, zodat ik altijd meteen turbodruk heb onder het rijden. en vaak rond de 6000 toeren zit op het circuit.
|
07 jun 2006 20:27 |
|
|
MyFirst964
964C4Amsterdam
|
Heeft iemand ervaringen met 0W40 van Valvoline?
Dan voor de Porsche 964...
|
13 jun 2006 12:32 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Veel te dun voor een 964 zou ik zeggen....
Ik zou lekker voor 10W40 halfsyntheet gaan, vb Shell of Elf...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
13 jun 2006 15:29 |
|
|
MyFirst964
964C4Amsterdam
|
Er moet toch 0w40 in een 964?
|
13 jun 2006 15:43 |
|
|
Patrick964
964 C4Tholen
|
geloof dat daar de meningen over verdeeld zijn. Pon adviseerd geloof ik wel 0w40.
|
13 jun 2006 21:12 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
|
13 jun 2006 21:19 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
In mijn 3.2 is mn olieverbruik zwaar naar beneden door 10W40 ipv 0w40.
Je moet ook niet overdrijven volgens mij; toen de 3.2's en 964's uit kwamen had je al die high tech olie niet eens....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
14 jun 2006 0:09 |
|
|
debo
964 carrera2 tiptronicDen Helder
|
Pon kan zoveel adviseren!
In die van mij heeft toevallig wel altijd vol synth. gezeten maar ik ben naar half synth. gegaan. Het olieverbruik wordt gewoon minder en de smeereigenschappen van de moderne halfsynt. oliesoorten is gewoon goed. Ikzelf gebruik altijd Castrol of Helix
Vol synth. is absoluut goed maar je moet wel zeker weten dat de auto altijd deze olie heeft gebruikt. Als er bvb 100K aan kilometers met half synth. is gereden en je gooit er dan vol synt. in is de kans heel erg groot dat je major problems krijgt. (spreek uit ervaring).
Vol synth. olie is erg dun en eeft als eigenschap dat het ook reinigt. Heb je altijd op normale olie gereden dan worden kleine spelingen in lagers, krukas, ed opgevuld door vervuiling die bestaat uit olieresten en metaaldeeltjes. Ga je nu vol synth. gebruiken dat wordt die vervuiling opgelost en ontstaat er dus speling tussen de draaiende delen en dat kan funnest zijn.
Is de auto nieuw en verg je het uiterste van de motor, is vol synth. absoluut niet verkeerd.
|
21 jun 2006 22:41 |
|
|
Patrick964
964 C4Tholen
|
|
22 jun 2006 12:54 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Mij is steeds verteld dat men van organische naar half synthetische of synthetische mag gaan (dus trapje op) maar nooit omgekeerd
Dus nooit van synthetische naar half synthetische.
Is dit een "urban legend" of zit er iets van waarheid in
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
22 jun 2006 13:22 |
|
|
debo
964 carrera2 tiptronicDen Helder
|
Nee, zit niets van waarheid in.
|
22 jun 2006 18:33 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Debo,
Wat zijn jou negatieve ervaringen dan precies bij het gebruik van vol syntheet terwijl voorheen een half syntheet in de wagen gebruikt werden? Waar uitte zich dat concreet in?
mvgr. Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
23 jun 2006 10:25 |
|
|
debo
964 carrera2 tiptronicDen Helder
|
na het overgaan van half naar vol, ontstond vrijwel direct een rammeltje in de motor. Alles nagekeken, kleppen gesteld etc. Uiteindelijk werd het rammeltje erger en resulteerde dit in een vastgelopen motor.
Overal nagevraagd wat de oorzaak zou kunnen zijn maar nooit gedacht aan de olie. Totdat iemand mij hiernaar vroeg en dat was niet de eerste de beste. Hij vertelde mij dat dit voor 99% zeker de oorzaak was van het vastlopen van de motor. Zoals ik al eerder beschreef, heeft vol synth. olie een reinigende werking en spelingen in een oudere motor kunnen hierdoor te groot worden, mede omdat vol synt een stuk dunner is.
|
23 jun 2006 11:42 |
|
|
Roi
niet meer....
|
OK Debo,
Zwaar gevolg, was dat met een 964 of een andere P?
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
23 jun 2006 12:45 |
|
|
debo
964 carrera2 tiptronicDen Helder
|
Nee, met een 3.2
|
23 jun 2006 12:49 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Ik denk niet dat je een specifieke olie de schuld kan geven.
Het probleem zat er al maar is (eerder) aan het licht gekomen.
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
25 jun 2006 0:05 |
|
|
debo
964 carrera2 tiptronicDen Helder
|
Daar kun je gelijk in hebben maar een auto die altijd op half synth. heeft gereden en 150K op de teller heeft staan, moet je gewoon niet op vol synth. laten draaien. Doe je het wel, prima maar de kans dat je het geld gaat kosten is gewoon erg groot.
|
25 jun 2006 2:02 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Terug gaan van vol synthetisch naar half of een drie-kwart synthetische olie geeft geen problemen, soms neemt het olieverbruik iets af doordat vol synthetische oliën vaak dunner zijn. Dit moet je echter niet doen bij de 993 en de latere modellen.
Dit verhaal klopt totaal niet.
Het verhaal van reinigende olieën en niet reinigende oliën speelde tot in de 70-er jaren.
Vroeger had je oliën zonder reinigende dope's. Alle verontreinigende delen in de olie dwarrelden bij stilstaande motor naar beneden en bleven daar liggen. Niks aan de hand. Totdat je moderne olie ging gebruiken die door de reinigende eigenschappen al het vuil oploste. Ook de drab onder in het carter.
In die tijd zijn er veel motoren vastgelopen door verstopte oliekanalen en daardoor gebrek aan smering.
Dit speelt natuurlijk al jaren niet meer.
Alle olieën hebben al tientalle jaren reinigende dopes, dus is er bij het overgaan van half naar volsynthetische olie ook om deze reden geen probleem te verwachten.
Erwin.
_________________________________________ Rebel engineering
|
25 jun 2006 9:15 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Duidelijk verhaal, Erwin. Ik had nooit begrepen waarom de overstap van half- naar volsynthetisch afgeraden werd. Nu wel dus.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
25 jun 2006 9:23 |
|
|
debo
964 carrera2 tiptronicDen Helder
|
Erwin, je hebt gelijk met je dope-verhaal vwb de vroegere jaren maar of mijn verhaal totaal niet klopt betwijfel ik. Maakt me trouwens ook niet uit of iemand het geloofd of niet want ik post hier niet om gelijk te krijgen, slechts om mijn ervaringen te delen.
Dopes worden toegevoegd om bepaalde smeereigenschappen aan olieën te geven en heeft weinig met reiniging te maken. Wel is het zo dat aan smeerolie voor verbrandingsmotoren een dope wordt toegevoegd die als het ware vervuiling van onvolledig verbrande deeltjes van het verbrandingsproces (noem het maar de koolstof) min of meer oplost zodat het idd niet allemaal vast blijft zitten op cilnderwanden, koppen etc. Helemaal is dit niet te voorkomen zoals je kunt zien als je bvb een cilinderkop loshaalt en koolafzetting op de kop ziet.
Zo worden er verschillende dopes toegevoegd voor verschillende verbrandingsmotoren. Een roterende stromingsmachine is een verbrandingsmotor maar stelt volstrekt andere eisen aan de smo dus wordt er in de olie een andere dope toegevoegd. Hydrauliekolie bvb is synthetisch maar is weer niet te gebruiken voor een verbrandingsmotor omdat daar niet de juiste dopes inzitten.
Synthetische olie heeft geen reinigende werking alleen door een dope die is toegevoegd maar meer omdat hij een stuk dunner is dan minerale olie en zo vuildeeltjes meeneemt die eerder bleven zitten. De smeereigenschappen van een synthetische olie zijn groot en daarom kan de olie een stuk dunner zijn. Heb je te maken met een oudere motor die al veel heeft gedraaid, kan door het gebruik van deze dunne olie de speling te groot worden wat weer kan ontaarden in een grotere slijtage doordat metalen delen als het ware tegen elkaar gaan aanslaan (kan het niet anders omschrijven sorry). Heeft de auto altijd op synthetische olie gedraaid, zal de slijtage een stuk minder zijn omdat de smeereigenschappen van een synt. olie beter zijn.
Een collega overigens had een splinternieuwe Audie gekocht waar ook synth. olie in werd gebruikt. Na een paar duizend km ging zijn olielampje branden hetgeen wel vreemd is voor een nieuwe auto. Idd bleek dat zijn oliepeil te laag was. Doordat synth olie dunner is, stijgt over het algemeen ook het olieverbruik.
Voor diegenen die een auto hebben waarvan de motor meer dan 150K heeft gedraaid en toch over willen gaan op vol synth. Veel succes en misschien gaat het goed maar ik durf het risico niet meer te nemen.
|
25 jun 2006 13:22 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Debo,
Als ik jou relaas en dat van Erwin bijelkaar zet, zeg ik volsyntheet maar niet te dun kiezen bijv. 5/10 w 40.
Ik gebruik nu 3 jaar volsyntheet van Motul 300V (5w 40) vanaf 130 k km een geen (vast)loopproblemen to dusverre ....overigens nu wel een lekkende olieleiding maar daar durf ik het causaal verband niet tussen te leggen.
Meer olieverbruik bij een volsyntheet is helemaal niet erg...weet je zeker dat ie goed smeert...alleen het peil wel goed in de gaten houden doen we toch allemaal niet
mvgr. roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
25 jun 2006 13:34 |
|
|
debo
964 carrera2 tiptronicDen Helder
|
Ik gebruik zelf 10w40 en ben daarover zeer tevreden. Idd is wat olieverbruik niet erg, en welke Porsche doet dat niet, maar het gaat wel aardig in de papieren lopen bij vol synth. Bij normale belasting van de auto is dit (indien het een merkolie is) m.i. een goede olie en is vol synth. niet nodig want ook deze olie heeft voldoende reinigende capaciteiten en ook bij koud weer en hoge belasting (lees temperaturen) moet deze goed voldoen. Maar nogmaals, iedereen staat vrij om te kiezen wat hij wil. Kon ik mezelf een splinternieuwe Porsche permiteren, ging er volsynth. in.
|
25 jun 2006 13:42 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Debo,
eerste jaar heb ik het redelijk bijgehouden wat olieverbruik betrof en dat was ongeveer 1 liter (volsyntheet 5 w40) op 5000 km....dus geen probleem lijkt me.
Litertje a € 12,5 is niet goedkoop maar op 1500-5000 km geen probleem ......aan benzine zit er dan toch al snel een veelvoud in (bij 1:8 gem. zo € 275, - - € 920).
mvgr. Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
25 jun 2006 13:52 |
|
|