Auteur |
Bericht |
martijn
|
aankoop 914
Ben al een tijdje aan het kijken naar een belastingvrije porsche. En nu is mijm oog gevallen op een mooie 914. Maar om eerlijk te zijn heb ik de ballen verstand van dit type porsche, ben meer een 944 man.
De auto komt uit 1971 En ziet er op het oog orgineel uit. Wie kan mij vertellen. liefts met foto's hoe een orginele 914 uit 71 eruit hoort te zien. Ik twijvel nogal over de spiegels en de bumpers.
Er zitten cabrateurs op de auto. Ik dacht dat er altijd injectie op hoorde te zitten. Is dit een nadeel of een voordelleel?
Past een versnellingsbak met een tailshifer zo onder deze auto? Ik vind die side shifter maar niets.
Voor de rest heeft iemand nog tips waar ik op moet letten als ik weer ga kijken. Ik kon eigenlijk geen roest vinden, en ze hebben mij verteld een roest vrije 914 bestaad niet. Waar moet ik zoeken?
Alle aankoop tips zijn welkom
Alvast bedank, martijn
|
07 jun 2006 19:22 |
|
|
John
Cayenne
|
genoeg 914 liefhebbers hier.
|
07 jun 2006 19:24 |
|
|
De Geus
Ex-964 C4, Ex-Boxster,
EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3MESTREECH
|
Jeroen Jeroen melden aub !!!!!
_________________________________________ Life is short,ride hard !!!
http://www.degeusmakelaars.com
|
07 jun 2006 19:33 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
Hallo Martijn,
Ik heb idd 2 liters met carb. gezien, maar of deze orgineel, ik dacht van niet.
Roest altijd in de schermen onder de Taga hoort dubbel te zijn en is dat dus vaak niet meer. Standaard ook de dorpels, welke auto uit 70-er jaren niet? onder de accu plaat (als die er uberhaupt nog zit.)
Vaak na lekkage in de kofferbakken en onder de koplampen is het ook niet altijd best.
Tailshift past niet, wen maar aan ruime schakelwegen, al kun je er wel veel speling uithalen door de kogels en bussen te vervangen. Ik heb er zelf een kabelschakelsysteem onder gelegd, maar ook data is niet echt orgineel.
Spiegels zijn eenvoudig rechthoekig chroom.
Voor foto's kijk eens op de site vd 914 club http://www.porsche-914-club-holland.nl/
Suc6 met je zoektocht
|
07 jun 2006 20:05 |
|
|
craze
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
|
Martijn, super dat je een (onder) gewaardeerde 914 wilt aanschaffen
heb er zelf 2 gehad, heerlijk toeren en in de bochten versloeg niemand hem
voor welk type ga je, 1.7 of 2 liter
ben niet echt technisch onderlegd dus daarmee kan ik je niet mee helpen maar check de 914 site, zitten (net als hier) kenners en liefhebbers op.
leuke club, ben jarenlang lid ervan geweest en heb er veel aan gehad.
succes ermee, craze
|
08 jun 2006 11:16 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
Ik zou een 2liter pakken, mijn vader heeft zo 1 gehad vroeger en was er zeer tevreden over, die dingetjes halen toch wel 200..
..toen vloog de voorste koffer open (bij me vader)
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
08 jun 2006 17:22 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: aankoop 914
Je hebt het nog niet helemaal begrepen
Een sideshifter is beter dan een tailshifter
Tenzij ze een andere bak in de auto hebben gehangen, heeft een 71-er een tailshifter
De carbs horen er idd niet op.
Voordeel/nadeel? Ligt er aan hoe e.e.a. is afgesteld
Verder inderdaad letten op roest.
Waar? Waar niet
Neem anders eens contact op met Arno Wienands ( www.914parts.nl)
Die kent ze van binnen en van buiten
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
08 jun 2006 17:35 |
|
|
martijn
|
Re: aankoop 914
| | | | Jeroen914 schreef: Je hebt het nog niet helemaal begrepen Een sideshifter is beter dan een tailshifter Tenzij ze een andere bak in de auto hebben gehangen, heeft een 71-er een tailshifter De carbs horen er idd niet op. Voordeel/nadeel? Ligt er aan hoe e.e.a. is afgesteld Verder inderdaad letten op roest. Waar? Waar niet Neem anders eens contact op met Arno Wienands ( www.914parts.nl) Die kent ze van binnen en van buiten | | | | |
Haha, ja andersom dat bedoel ik. Op deze 71 wat ik heb bekeken zat een tailshifter.
Arno Wienands ( www.914parts.nl) oke zal even kijken. Bedankt voor de tip.
|
08 jun 2006 19:18 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Of als je denkt dat het wat is, rij er dan even mee naar Erwin (RennTech)
Is redelijk bij jou in de buurt en Erwin weet minstens evenveel (zo niet meer) van de 914
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
08 jun 2006 20:05 |
|
|
MartijnS2
Porsche 944 S2
|
Er is natuurlijk naast de 1.7 en 2.0 ook nog de derde optie... (alhoewel het ook een 2.0 is)
http://www.gummen.org/images/album/Stolze20060527_57.jpg
|
08 jun 2006 20:20 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
en dan is er ook nog een 1.8
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
08 jun 2006 21:09 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
En een 2.4 , een 2.7 en een 3.0
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
08 jun 2006 21:43 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
met een deuk aan de zijkant opgelopen door 914 liefhebbers en Lomar
|
08 jun 2006 22:23 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Of met een 928 motor...
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
09 jun 2006 15:04 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
Die van mij heeft een 2.2
|
09 jun 2006 16:23 |
|
|
martijn
|
Gisteren naar de auto gekeken.
Het was op het eerste gezicht een heel mooie auto. in 1996 helemaal uit elkaar geweest en opnieuw gespoten. En dit was allemaal redelijk gedaan.
Alleen had de auto volgens ons een keer een beste klapper gahad aan de rechter voorkant. En dit was niet helemaal goed gerepareerd. Lijnen niet recht en klep wou niet goed dicht.
De gaskabel van de auto was gebroken dus een proefritje zat er niet in. Het motorblok wou ook niet lopen, maar dat vind ik geen probleem, dat krijg ik zelf wel voor elkaar.
Ik denk dat ik deze maar mooi laat staan en verder ga zoeken naar wat anders. Een 914/6 is zeker leuk maar ver beven mijn buget. hoop toch iets te vinden wat rond de 5000 euro licht. De 944 vreet al geld genoeg.
het ging om deze:
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/po ... 31007.html
binnekort een keer hier kijken
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/po ... 09160.html
(edit door paSCal: Links ingekort!)
|
09 jun 2006 16:34 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Dat weet ik René, maar ik bedoel origineel van de band gerolde 914's.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
09 jun 2006 17:04 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
Voor 5000 euri koop je een 914 met APK. De rest moet dan maar blijken tijdens een ritje en een inspectie onder de auto.
Tip: ga eens kijken bij een 914 van een bekende die helemaal in orde is. Dan weet je hoe het er wel uit moet zien en kun je vergelijken.
914 heeft nog steeds mijn aandacht. Het cabrio idee bevalt mij wel, de rest zoals de motor en het imago daar lig ik niet van wakker. Laat je ook niks wijsmaken, jij moet m kopen en als de rest wat te mekkeren heeft, dan betalen ze maar mee.
Veel succes en plezier én foto's!
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
09 jun 2006 17:24 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
Begrijp ik, maar eerlijk gezegd heb ik de meeste fun gehad met de 914 sinds er een 6-cyl in ligt.
Moet je bij een aankoop zeker overwegen
De verbouwing van Jeroen zal ook geen 4 cylinder hart krijgen..
Misschien niet orgineel maar wel leuk
|
09 jun 2006 18:08 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Voor 5000 euri koop je echt geen goede 914, maar een project. Zo ook bij deze 914's van marktplaats. Bovendien zakt de blauwe links achter door... Misschien met een nieuwe veer te verhelpen, maar voor hetzelfde geld is de wielophanging verrot. En je hebt gelijk met de bumpers; zijn zwart of chroom; rubber vanaf model 1975. En de spiegels zijn op beide auto's niet origineel.
Als je iets "leuks" zoekt moet je het vooral doen, maar dan koop je geen serieuze auto, laat staan een klassieker-investering.
Ga voor een 1973 of 1974 2.0 liter (ex-usa of europees; D-jetronic) of evt. een 1974 1.8 liter (ex-usa; L-jetronic). Die hebben de side shift gear box. Originele injectie is errug aan te raden; loopt het mooiste. Tuning aan type 4 motoren is namelijk echt een verhaal apart. Carburateurs zijn er vaak opgezet omdat dat gemakkelijker of goedkoper was dan de D-jetronic of L-jetronic repareren, maar verbruikt vaak alleen maar meer benzine...
Aan 914 is redelijk veel zelf te doen, maar de techniek is hier en daar behoorlijk specifiek. Voorbeeldje: je kunt de auto o.a. met vulplaatjes onder de achterwielophanging uiteindelijk "vierkant" uitlijnen, wat een wereld van verschil kan maken voor de handling. En die is fantastisch in de bochten; verregaand neutraal, precies, en hoge bochtsnelheden mogelijk. Kan 911 uit die tijd niet tegenop. Zo simpel is het.
Onderdelen zijn vaak duur, ook al omdat ze soms heel specifiek voor 914 zijn. Er zijn delen van 911 en VW 411/412/kever te gebruiken, maar anderen zijn al niet eens meer te krijgen. Iets als een nieuwe zonneklep, stoelbekleding, bepaalde cylinderkoppen (om wat te noemen) kun je vergeten. Mittelmotor in Bochum is een bekende onderdelenleverancier, maar Arno Wienands kan je zeker ook goed helpen. Misschien kan je die eens bellen, maar dat had Jeroen ook al geadviseerd.
Een goede 914 (let op; niet concoursstaat of "vlekkeloos") zal eerder 8000-9000 euri moeten kosten. Vooral met recente motorrevisie (zullen de meesten overigens al eens gehad hebben). Om er een te kopen en dan meteen een 6 cylinder conversie uit te voeren vind ik onzin; dat is voor de echte kenners/liefhebbers en daar komt veel (tijd, geld en kennis) bij kijken.
Als ex-914 rijder; my 2 pennies
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
09 jun 2006 19:49 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Anton heeft helemaal gelijk
Als je een 914 voor 5000 wil kopen, koop er dan meteen een las apparaat en een slijptol bij
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
10 jun 2006 13:19 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
lijkt misschien veel, maar voor dat geld kan je één van die twee andere hokken niet in die staat krijgen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
10 jun 2006 14:33 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Kijk, nou wordt het interessant
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
10 jun 2006 18:33 |
|
|
martijn
|
nou, ik denk dat er best een te vinden is in die prijsklasse hoor. En er mag ook zeker wel wat aan mankeren, zolang het maar geen roest is. Met de rest van de techniek red ik mij wel.
|
11 jun 2006 14:06 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
|
11 jun 2006 14:18 |
|
|