Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 30 nov 2024 14:44



Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Flachschnauzer. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1:43
IJmuiden
Bericht Flachschnauzer.
Ha, die Porschisten;

Naar verluidt hadden de 911 Flachschnauze/slantnose modellen een gunstiger CW-waarde dan de standaarduitvoering. Heeft iemand hier misschien cijfers over?
_________________________________________
Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!


08 jun 2006 15:56
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex-964 C4, Ex-Boxster, EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3
MESTREECH
Bericht 
:?: :roll: :?: :roll: :?: :roll: :?:

Klinkt als abakadaber voor mij :?: :!: :?:
_________________________________________
Life is short,ride hard !!!

http://www.degeusmakelaars.com


08 jun 2006 16:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Er wordt zo'n modelmee bedoeld :wink:

Afbeelding

Het zou met ingeklapte koplampen kunnen kloppen daar de opstaande lampen van een Elver logisch gezien iets meer luchtweerstand zullen bieden
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


08 jun 2006 16:09
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1:43
IJmuiden
Bericht 
Ha, die 911-lover;

Precies; zover ik weet is de slantnose-optie uitgebracht om de vlakke, aërodynamisch gunstiger neus voor de 935-racers te homologeren. Ergens moet er dus een voordeel(tje) te behalen zijn geweest.
_________________________________________
Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!


08 jun 2006 16:11
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replika
Reuver
Bericht 
Ben alleen bang dat met de lampen omhoog geklapt het voordeel weer teniet word gedaan.
_________________________________________
911 turbo, the boosted beast.

mhaschreurs.hyves.nl


08 jun 2006 16:46
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Ook mijn gedacht.
Vandaar dat ik schreef met de lampen ingeklapt.
Met de lampen open denk ik dat er zelfs meer weerstand zal zijn dan bij een normale 911 snuit
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


08 jun 2006 16:59
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
911-lover schreef:
Ook mijn gedacht.
Vandaar dat ik schreef met de lampen ingeklapt.
Met de lampen open denk ik dat er zelfs meer weerstand zal zijn dan bij een normale 911 snuit


Met de 944 is er niet zo heel veel verschil te merken (serieus uitgeprobeerd :D).
De reden is denk ik als volgt: je moet je bedenken dat je sowieso voor de voorruit een iets hogere druk dan normaal krijgt (je stuwt de lucht hier tenslotte wat voorruit). Daardoor zal dat kleine gebeidje achter de koplampen niet zo'n enorme vacuum kunnen creëeren als anders mogelijk zou zijn (de hogere druk voor de voorruit zal zich ook wel een beetje die kant op propageren). Daarnaast: het kleine oppervlakje wat erachter schuilgaat is dus ook vele malen kleiner dan het frontale oppervlak vd auto, dus voor een significante bijdrage aan de weerstand zal het vacuum dus te hoger moeten zijn.


08 jun 2006 17:07
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
944 guy schreef:
Met de 944 is er niet zo heel veel verschil te merken (serieus uitgeprobeerd :D)

Zeker nog nooit van het begrip "stroomlijn" gehoord :roll:
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


08 jun 2006 17:45
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1:43
IJmuiden
Bericht 
Ha, die Jeroen;

Klopt; op de Ruf Yellowbird scheelde het vervangen van de 'Elefantenohren' door Ruf's eigen spiegel(tje)s al zo'n 8km/h topsnelheid. Een 944 met de lampen omhoog moet gewoon een lagere top hebben.
_________________________________________
Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!


08 jun 2006 18:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Ik denk dat die luchtweerstand van een Slantnose of een normale niet zozeer de top gaat beinvloeden , net zo min als een 944 met lampen omhoog of omlaag.
Ik denk dat het in dit geval eerder voelbaar zal zijn in het verbruik als in een top.
En een spiegel veranderen (van flapoor naar Cup) zou een 8km/u hogere top tot gevolg hebben :?: Dan moeten ze echt wel tegen een supersterke orkaanwind ingereden hebben denk ik alvorens zo'n kleine verandering (als het deze alleen is) zo'n grote gevolgen kan hebben :roll:
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


08 jun 2006 18:05
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
911-lover schreef:
Ik denk dat die luchtweerstand van een Slantnose of een normale niet zozeer de top gaat beinvloeden , net zo min als een 944 met lampen omhoog of omlaag.
Ik denk dat het in dit geval eerder voelbaar zal zijn in het verbruik als in een top.


Zeker wel. Bij mij een verschil van tussen de 5 á 10 km/u bij opgeklapte lampen. Bij dergelijke snelheden is de stroomlijn juist super belangrijk, elke verbetering of verstoring zul je bijna terugzien in de eindsnelheid (tenzij die beperkt wordt door een begrenzer). Zelfde geldt voor het targadak. Open targadak scheelt ongeveer 15 km/u, volledig verwijderd targadak bijna 20.. en een stel afgeschreven oren... :lol:

Snelheden op de teller overigens.


08 jun 2006 18:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
1:43
IJmuiden
Bericht 
Ha, die 911-lover;

De verschillen in top bij de Ruf CTR zijn natuurlijk wel bij 300+km/h gemeten. Ruf ging zover dat hij zelfs de regengoten verwijderde....
_________________________________________
Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!


08 jun 2006 18:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
911-lover schreef:
Ik denk dat die luchtweerstand van een Slantnose of een normale niet zozeer de top gaat beinvloeden , net zo min als een 944 met lampen omhoog of omlaag.
Ik denk dat het in dit geval eerder voelbaar zal zijn in het verbruik als in een top.

Da's een achterstevoren redenatie
Waarom is het verbruik hoger? Omdat de motor meer vermogen moet leveren om dezelfde snelheid te halen

Citaat:
En een spiegel veranderen (van flapoor naar Cup) zou een 8km/u hogere top tot gevolg hebben :?:

Kijk nog even naar de spiegels van de Yellowbird, dat zijn GEEN cup spiegels ;)

Dit is wel heeeeeel elementair hoor :roll:
Je hebt als kind toch allemaal wel met je hand uit het raampje gehangen?
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


08 jun 2006 19:50
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 944 S2
Bericht 
Ik zal dit weekend wel even een test doen in topsnelheid met de 944 met lampen omhoog en omlaag ;-) Juist boven de 200km/h gaan de verschillen in PK en stroomlijn erg tellen... Met mijn Leon 20VT kon ik met ingeklapte spiegels (don't ask) ook een hogere top halen als met spiegels normaal.

Geheel off topic merk moet ik wel opmerken dat ik de Flat Nose 911-jes echt vreselijke gedrochten vind.


08 jun 2006 20:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
944
Grave
Bericht 
Dan nu mijn bijdrage.

Volgens een folder van de 911 Turbo uit 1985,die ik in mijn bezit heb,scheelt het echt veel.
De "normale" 911 turbo heeft een top van 260 km/h.De "flach-schnautze" heeft in combinatie met de Turbo S motor (330 pk) een top van ongeveer 275 km/h.De "normale" Turbo S heeft een top van ongeveer 265 km/h.
Als je het op je vingers na-telt,scheelt de "flach-schnautze" 10 km/h aan top-snelheid.
De "flach-schnautze" was destijds wel een dure optie.Uit mijn hoofd ongeveer 32.000 Guldens.De 911 Turbo was in 1985 190.000 Guldens.

Duur dus.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
_________________________________________
Waar een wil is........
.....is een weg.
En voor wie niet wil.......
......die heeft pech !!


08 jun 2006 20:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
MartijnS2 schreef:
Ik zal dit weekend wel even een test doen in topsnelheid met de 944 met lampen omhoog en omlaag ;-)


Zie mijn post hierboven. Da's met een S2. Scheelt je potentieel wat boetes :wink:


08 jun 2006 21:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
met de lampen onhoog werkt het zowieso tegen.


het is niet alleen de oppervlakte van de lampen die meer wind vangen ik denk dat het meeste verschil nog zit in de stroomlijn (en luchtstroming) achter de koplampen, bv raam dak en achter de auto die verstoort word.


straks krijgen we op (vracht)auto's een systeem dat lucht blaast aan de achterkant van bv de vrachtwagen terhoogte van de dak lijn.

En dit is niet om de vracht auto naar voren te blazen maar om de luchtstroom van de achterkant af te houden.


robert
_________________________________________
remmen is angst


08 jun 2006 21:07
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Jeroen914 schreef:
Zeker nog nooit van het begrip "stroomlijn" gehoord :roll:


Tuurlijk wel ;) Ik zeg alleen dat wij nooit een significant verschil hebben gemerkt. Net zo min als iemand 0,2 seconden sneller va 0-100 optrekt zal je een paar kmh verschil in topsnelheid ook niet direct merken: zeg nou eerlijk, als jij niet op de teller kijkt dan merk je dat verschil nooit. Ik denk dat een paar kmh mee of tegenwind al meer verschil uitmaakt (omdat jou snelheid tov de weg wordt gemeten, terwijl de luchtweerstand door de relatieve snelheid tussen auto en lucht bepaald wordt).
En mijn redenatie is lang niet zo vergezocht als je denkt: je moet een verschil zien tussen wrijvingsweerstand en drukweerstand. Drukweerstand is veruit het grootste deel van de weerstand, niet zozeer de stroomlijn op zich (ander voorbeeld: de meest efficiente vleugels lijken bijvoorbeeld namelijk totaal niet op klassieke vleugeldoorsnedes, vorm zegt niet altijd alles).
Verder zeg ik ook niet dat er geen verschil is, maar ook niet dat deze enorm is ;) Dat dat niet strookt met jou of andermans ervaringen (en vooral: wat noem je 'veel', dat is natuurlijk persoonlijk) is natuurlijk een meningskwestie.


08 jun 2006 21:08
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Of je de open geklapte koplampen in snelheid zal merken is maar de vraag. Het is namenlijk niet alleen het frontale opervlak wat de cw waarde bepaald maar meer hoe de lucht langs de carrosserie wordt geleid. Dat moet met zo min mogelijk turbulentie gepaard gaan. Daarom kost een openstaand raam ook zoveel vermogen. De lucht kan de lijn langs de zijkant van de auto niet meer volgen.
Uitstulpingen die in de luchtstroom meegaan leveren maar een heel klein probleem op. Vaak word de afwijking in de stroom direct er achter weer opgevangen zoals met de koplampen waarschijnlijk het geval is. Echter iets dat duidelijk buiten de carrosserie uitsteekt zoals een spiegel of zelfs een antenne heeft een enorme turbulentie direct achter het object tot gevolg en dus vermogensverlies.

Vergeet overigens ook niet wat het verschil tussen windkracht 0 en windkracht 1 tegen is. Kun je leuke rekensommen op los laten.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


08 jun 2006 21:25
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 944 S2
Bericht 
Hoi Jort,
ik ga geen boetes scoren hoor. Ik ga za/zo naar de Nuerburgring/Nordschleife, dus op weg daarheen zal ik in Duitsland "legaal" de top proberen. Er schijnt dit weekend ook de Porsche Sport Cup op het F1 circuit te zijn, dus ik zal nog wat foto's proberen te maken.

P.s. Jort uit Groningen? Heb je die zwarte S2 nog? Ik ben vorig jaar nog bij jouw auto wezen kijken...


08 jun 2006 21:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Ha Martijn, ik dacht al dat jij dat was. Nee, is reeds verkocht.


08 jun 2006 21:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Jeroen914 schreef:
911-lover schreef:
Ik denk dat die luchtweerstand van een Slantnose of een normale niet zozeer de top gaat beinvloeden , net zo min als een 944 met lampen omhoog of omlaag.
Ik denk dat het in dit geval eerder voelbaar zal zijn in het verbruik als in een top.

Da's een achterstevoren redenatie
Waarom is het verbruik hoger? Omdat de motor meer vermogen moet leveren om dezelfde snelheid te halen


Hoezo achterstevoren redenatie :?: Idd hoe meer luchtweerstand hoe meer dezelfde motor moeite moet doen om hetzelfde resultaat te bekomen .Lijkt me vrij logisch of zit ik er dan naast :?:

Jeroen914 schreef:
Je hebt als kind toch allemaal wel met je hand uit het raampje gehangen?


Ja , dat wel , maar ondertussen heeft mijn vader niet getest wat de top en het verbruik met het handje/armpje binnen en handje/armpje buiten was :twisted: :wink:

MartijnS2 schreef:
Ik ga za/zo naar de Nuerburgring/Nordschleife, dus op weg daarheen zal ik in Duitsland "legaal" de top proberen. Er schijnt dit weekend ook de Porsche Sport Cup op het F1 circuit te zijn, dus ik zal nog wat foto's proberen te maken.


Misschien zien we elkaar. Als alles lukt ben ik er zondag ook. Er is idd een Posrche Sport Cup en tegelijkertijd een 968-Treffen :wink:
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


08 jun 2006 23:07
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
911-lover schreef:
Jeroen914 schreef:
911-lover schreef:
Ik denk dat die luchtweerstand van een Slantnose of een normale niet zozeer de top gaat beinvloeden , net zo min als een 944 met lampen omhoog of omlaag.
Ik denk dat het in dit geval eerder voelbaar zal zijn in het verbruik als in een top.

Da's een achterstevoren redenatie
Waarom is het verbruik hoger? Omdat de motor meer vermogen moet leveren om dezelfde snelheid te halen


Hoezo achterstevoren redenatie :?: Idd hoe meer luchtweerstand hoe meer dezelfde motor moeite moet doen om hetzelfde resultaat te bekomen .Lijkt me vrij logisch of zit ik er dan naast :?:


FF Jeroen914 bijvallen, meer brandstof is meer vermogen en het vermogen van je auto is beperkt, dus lagere top. Heel simpel....

mvgr. Roi
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


08 jun 2006 23:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Dus resumeetje, verbruik gaat omhoog door ewtra krachtinspanning van de wagen en daardoor gaat de top ook lager liggen :roll:
Klinkt raar en logisch tegelijkertijd, maar zal wel zo zijn :wink:

Andere vraag die niets met luchtweerstand te maken heeft, maar met gewicht.

Stel , twee identiek dezelfde wagens met dezelfde resultaten worden naasteen gezet.
De ene met bestuurder alleen van 80kg, de andere met bestuurder van 80kg en een passagier van 100kg. In acceleratie is dat duidelijk voelbaar en de motor moet meer moeite doen om de "massa" in beweging te brengen (dus meer verbruik). Is de topsnelheid van beide wagens dan ook verschillend ?
Ik schakel dus doelbewust de luchtweerstand uit (al heeft een wagen die door het gewicht iets lager ligt ook weer minder luchtweerstand) om enkel het punt meer verbruik is minder top te bekomen
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


08 jun 2006 23:26
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
911-lover schreef:
Dus resumeetje, verbruik gaat omhoog door ewtra krachtinspanning van de wagen en daardoor gaat de top ook lager liggen :roll:
Klinkt raar en logisch tegelijkertijd, maar zal wel zo zijn :wink:


911 lover,

Auto heeft -noem maar wat- 184 kW topvermogen
Stel bij lampen omlaag heb je bij 200 km/h 150 kW nodig;
Stel bij lampen omhoog heb je bij 200 km/h 160 kW nodig;

In het 2e geval heb je minder vermogen over om de weerstand -die tot de macht 3 toeneemt- te overwinnen en haal je dus niet de top van geval 1 omdat de "koek" op is.

mvgr. Roi
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


08 jun 2006 23:35
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CJ


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.