Auteur |
Bericht |
911 sc 80
911 sc
|
911 SC: Hoe weet je of een relais werkt
Hoe weet je of een relais werkt?
|
08 jun 2006 22:28 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Dat is niet zo erg moeilijk. Maar je hebt er wel wat bij nodig
Als je de spoel van het relais met de 12 volt verbind moet je het horen tikken.
Als je een multimeter hebt kun je controleren of de contacten die met elkaar moeten verbinden dat ook werkelijk doen.
De meeste relais in de auto industrie hebben een schematische voorstelling op de zijkant staan.
De pinnen van een relais zijn altijd genummerd bv 85, 86, 32
Deze nummers verwijzen naar de functie van de bedrading waar het mee verbonden is. Moet die nummering alleen even opzoeken.
Lastig zijn de relais met een interne diode. Als die stuk is lijkt het relais altijd contact te maken.
Als je in de buurt woont mag je altijd langs wippen met electronica vragen. Meestal namenlijk met wat simpele apparatuur heel snel na te meten.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
08 jun 2006 22:37 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Korte update;
Pin 85 en 86 zijn de spoel van het relais. (als je daar 12 volt op zet moet je het horen tikken)
Pin 30 is de gemeenschappelijke pen. Die hangt meestal aan de +12 Volt
Pin 87 is de geschakelde uitgang. (Pin 30 wordt dus met pin 87 verbonden als het relais aan slaat)
Pin 87a is de tweede output. In dat geval maakt pen 30 contact met 87a in rust een met 87 in bekrachtigde toestand
Pin 87b is identiek aan pin 87
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
08 jun 2006 22:44 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Ter bevestiging van bovenstaand bericht met foto
Hoewel je dit relais niet tegen komt in een 3.0!
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
08 jun 2006 22:49 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Hallo 911SC 80,
Ik neem aan dat dit bericht een vervolg is op je berichtje gisteravond welke over het niet starten van je SC ging, toch?
Als je inderdaad de zekering hebt gechecked (groene aanslag etc.) kan het ook zo zijn dat het brandstofpomprelais geen goed contact maakt.
Check ook hier even op oxidatie van de pootjes, maak ze even schoon.
Omdat je "toch even niets te verliezen hebt" t.a.v. dit relais zou je kunnen proberen het relais een tik(je) te geven waardoor die wellicht even "wakker schrikt". Bij de specialist of dealer kosten ze ca. € 15-20, haal even een nieuwe... Of maken het relais open... en kijk of 'tie geoxdeerd is.
Omdat ik las dat de SC ca. 2 jaar heeft stilgestaan zou e.e.a. natuurlijk geoxideerd kunnen zijn; zowel in het relais als in je brandstofpomp.
gr.
Dick
|
09 jun 2006 9:37 |
|
|
911 sc 80
911 sc
|
Het was een jaar, maar hij heeft wel een maand gelopen.
|
09 jun 2006 19:01 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Hallo 911SC 80,
OK, heb ik niet goed gelezen..
Maar goed, hij start dus nog steeds niet?
Als je het hele relais circus gehad hebt dan blijft er eigenlijk alleen nog maar de brandstofpomp zelf over... Die kan er zomaar mee stoppen zonder het aan te kondigen (inhouden o.i.d.), wellicht is dat het euvel..
Succes,
Dick
|
09 jun 2006 22:54 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Tikken zegt ook niet alles.
De DME relais die tikken vaak nog wel alleen beweegt het zgn. anker dat de contacten naar elkaar trekt niet goed meer (mechanische slijtage). relais klikt dan nog wel maar schakelt de contacten niet meer.
Als je aan je DME relais twijfelt, direct nieuwe in zetten en kijken of de klachten weg zijn. Het is nooit voor niks want het is zowiezo aan te raden een reserve relais bij je te hebben......
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
11 jun 2006 11:04 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
(euh, een SC heeft geen DME relais..)
Met tikken bedoelde ik hier even met een schroevendraaier o.i.d. even tegen het brandstofpomp-relais aan tikken...
gr.
Dick
|
11 jun 2006 13:56 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Valt ook niet mee geconcentreerd te blijven lezen met dit warme weer
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
11 jun 2006 20:18 |
|
|