Auteur |
Bericht |
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
 Cayman?
Vandaag een bezoekje aan Pon Porsche te Leusden gebracht, altijd leuk om even rond te kijken.
Ik heb de gelegenheid genomen om de 'nieuwe' Cayman eens goed te bestuderen. Ook kon ik hem vergelijken met de 997, welke ernaast stond.
Toegegeven, de Cayman heeft een zeer indrukwekkende en mooi gestyleerde 'kont'. Maar van opzij en schuin van voren vind ik het model wat vreemd, met veel hobbels en een te bolle cockpit. De oplopende lijn van de achterste zijruiten vind ik ook niet mooi, evenals de drukke luchtinlaten aan de zijkant. Er zijn teveel stijl-elementen in verwerkt.
De 997 ernaast heeft een meer vloeiende vorm, 'easy on the eye', zoals de Engelsen zeggen. Alle verhoudingen kloppen, er zijn geen ingewikkelde capriolen nodig om het model mooi te maken. Vanuit alle hoeken gezien is het model af.
Nu iets anders: toen de Boxster uitkwam in 1996-1997 zag je ze direct regelmatig rijden. Caymans? Ik zie ze bijna nooit!
Voor 98.000,- weet ik niet of ik een Cayman zou kopen. Ik heb geen enkele twijfel over de rij-kwaliteiten van deze auto, maar of ik aan het model zou kunnen wennen?
Denk dat ik voor dat geld een jonge occasion 997 of 996 zou kopen.
Gewoon mijn gedachten van deze middag...
|
07 jun 2006 18:10 |
|
 |
Jort
Groningen
|
Je hebt al een Cayman vanaf €81.999 hoor
Ik moet je gelijk geven in het feit dat het ontwerp van de Cayman minder "clean" lijkt. De luchtinlaten op de flanken van de Boxster heb ik ook nooit kunnen appreciëren. Op de Cayman vind ik ze echter al veel beter geslaagd.
Juist het feit dat het ontwerp minder glad is spreekt mij echter aan. Spannende vormgeving die je altijd 2x doet kijken. Elke keer zie je iets nieuws.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het ontwerp van een 997 of eerder 911 ontwerp zou vervelen, maar bij veel andere gladde ontwerpen heb ik dat wel. Hierbij denk ik even terug aan de introductie van bijvoorbeeld de Alfa 156. Destijds vond ik de auto erg mooi uitgebalanceerd en vloeiend vormgegeven. Helemaal af. Maar al snel was ik uitgekeken op die gladde looks. Zelfde geldt voor de Audi TT.
|
07 jun 2006 18:22 |
|
 |
thomas993
ex 930, ex Boxster S, ex 993 targa, ex 993S, ex 997S, ex 993 cabrio
|
heb nu zelf een 997 een paar maanden en vind hem steeds mooier worden eerst vond ik hem ook te glad en vond de 993 zeker de S-en mooier - maar dat is nu omgeslagen, de 997 is gewoon een heel fraai ontwerp - misschien niet zo tijdloos als een 993 of zo'n mooie 911 als ingo (volgens mij zag ik hem vanochtend rond 8.30 rijden bij Zeeburg), maar ik denk niet dat je binnen een jaar op een 997 bent uitgekeken qua lijnenspel (of je moet Henk heten  )
|
07 jun 2006 18:55 |
|
 |
porsche964C4
geenHilversum
|
Je kan jezelf de eigenaar noemen van een normale cayman voor 67.500 euro. Het grote verschil met de introductie van de boxster is dat hij direct als basis leverbaar was terwijl de cayman bij introductie alleen als s leverbaar was. Ik heb overgens al diverse malen de cayman op de openbare weg gezien, en denk dat met de de introductie van de basisversie van de cayman hij veel vaker te zien is.
_________________________________________ Weet wat je zegt, maar zeg niet wat je weet
|
07 jun 2006 19:36 |
|
 |
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Zelfde mening hier
-En weer een nieuw Caymandraadje-
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
07 jun 2006 20:23 |
|
 |
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
 Re: Cayman?
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
07 jun 2006 20:34 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Toen de Boxter in 95 op de markt kwam riep men ook direct dat het een flop zou worden. Een jaar later moest men toch voorzichtig de mening gaan bijstellen. Zo ook met de KJN. Zeker toen bleek dat die in de VS als warme broodjes over de toonbank gingen. De west europeaan en met name de Nederlander is altijd sceptisch maar ik denk als we een a twee jaar verder zijn dat de Cayman zijn plaatsje wel veroverd zal hebben want ook nu weer scoort de VS met de verkoop van dit nieuwe model.
Ik heb inmiddels ook al diverse Caymannen gespot in real life. Dus ze zijn er wel.
Overigens heb ik een Cayman S mogen rijden en ik vond het een te gekke auto. Heel anders dan een 911. Het ligt dichter tegen een Boxter aan maar qua weg gedrag is de Cayman volgens mijn bescheiden menig tot veel meer in staat dan een Boxter S en gaat dat juist meer richting 911.
Het is even wachten tot de gewone Cayman hier is op 29 juli dan zal er wel meer verkocht gaan worden ook want dan zit die met zijn 67.000 in een aantrekkelijk segment.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
07 jun 2006 21:24 |
|
 |
markk
MY01 BoxsterS
|
> qua weg gedrag is de Cayman volgens mijn bescheiden menig tot veel meer in staat dan een Boxter S en gaat dat juist meer richting 911.
Dit ben ik dus helemaal niet met je eens. Weggedrag van een Boxster is sowieso al een stuk beter dan van een 911 en tussen een CaymanS en BoxsterS zit vrij weinig verschil.
Mark.
|
07 jun 2006 22:15 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Tsja ga het allemaal maar eens rijden. Ik ben geen die hard coureur maar voel de verschillen in autos wel aardig aan.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
07 jun 2006 22:21 |
|
 |
Retep
|
 Re: Cayman?
Heel goed denk ik. Maar dat kon ik ik de showroom niet testen. Heb gewoon rustig de tijd genomen om het model van alle kanten te bekijken.
Make no mistake, zou zelf graag een Cayman hebben. Maar ik vind een 996/997 qua lijnvoering mooier...
|
08 jun 2006 12:03 |
|
 |
F@RGO
|
ik moet eerlijk zeggen dat er in mijn buurt geen enkele boxter rijdt,
daarentegen heb ik wel al een cayman en een boxster gezien,
maar de boxter zag ik nog niet in het echt.
Wel een boxer, maar was dat nu een hond of een moto van bmw ? 
|
08 jun 2006 12:10 |
|
 |
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Cayman is gewoon mooi, mijn mening. Interieur is in mijn ogen een stuk verbeterd tov
de 986 en is vrijwel gelijk aan dat van de 997.
Oh, en hij rijdt ook nog prima, net ff iets beter/levendiger dan de Boxster.
Heel ander stuurkarakter dan een 911 natuurlijk, ik durf met een middenmotor harder
de bocht door dan met een buitenboordmotor. Accelleratie vanuit stilstand is andere koek...
Harley-zelf-een-Boxster-gehad-nu-een-993-en-ook-gereden-in-de-Cayman-en-996
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
08 jun 2006 13:37 |
|
 |
Carrera4s
997SBelgische kust
|
Een buitenboordmotor  dan denk ik toch aan een boot hoor ...
Enfin, ikheb in maart eens met een Cayman S gereden, ik denk dat ik toen een verslagje met mijn indrukken heb gepost : heel aardig, maar zou mijn 4S niet kunnen vervangen.
|
08 jun 2006 16:16 |
|
 |
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Nou... volgens mij heb je het nog niet helemaal door
Of misschien helemaal niet

_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
08 jun 2006 17:40 |
|
 |
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Maar je weet wel precies wat ik bedoel
Mee eens. Dat is een auto van een heel ander kaliber.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
08 jun 2006 18:10 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Absoluut een heel ander kaliber auto natuurlijk. Los van wat iemand beter vind sturen is het karakter gewoon heel anders.
Mijn keuze blijft ook een 997 uit de huidige lijn.
|
08 jun 2006 21:30 |
|
 |
Retep
|
En de Ferrari Testarossa? Helemaal te gek toen die uitkwam. Nu is het een heel ander verhaal. Mijn idee is dat 'gladde' ontwerpen beter de tijd doorstaan. Net als ikzelf, overigens (ook glad).
|
08 jun 2006 23:36 |
|
 |
Jort
Groningen
|
Testarossa is inderdaad verre van glad, en ook zeker niet tijdloos qua ontwerp.
Typisch jaren '80. Maar niet tijdloos wil niet zeggen dat je erop uitgekeken hoeft te raken. Bij sommigen wordt smaak bepaald door de tijd(mode?) waarin ze leven, bij anderen niet noodzakelijkerwijs.
Een bespoilerde Countach uit de jaren '80 is de absolute tegegenpool van glad en ook zeker niet tijdloos. Maar als ik er 1 zie staan kijk ik toch 3 keer om vanwege de visuele impact en het lijnenspel. Ik weet het, smaken verschillen. 
|
08 jun 2006 23:52 |
|
 |
Retep
|
Ben het met je eens dat het van het model afhangt. De Miura kun je ook niet echt glad noemen, met zijn louvres, luchtinlaten, en klaplampen met wenkbrauwen. Maar dat is nu wel een topper.
Grappig dat je de TT noemt, heb een beetje hetzelfde gevoel. Maar misschien komt dat omdat je ze zo vaak ziet...
|
08 jun 2006 23:59 |
|
 |
911-lover
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
En een bespoilerde Countach blijf ik nog steeds knapper vinden en meer uitstraling hebben dan een Testarossa.
Maar dan hebben we het zeker weer over die kleuren en smaken

|
09 jun 2006 0:07 |
|
 |
MartijnS2
Porsche 944 S2
|
Ik vind de Cayman een mooie auto, niet uitermate vernieuwend, maar dat verwacht ik ook niet van Porsche. Ik vind de prijsstelling wel erg goed, jammer van dat gedoe met BPM hier in Nederland...
Audi TT en ook de 156 waren toch wel een complete nieuwe vormgeving toen ze uitkwamen en eigenlijk zie ik ze nog steeds graag. Een Cayman, of elke Porsche dan ook, is toch meer op zeker. Een Porsche rijder hoeft volgens mij geen nek-omdraaiende vormgeving.
Miura's kunnen we kort over zijn, nummer 1 klassieker tot nu toe.
|
09 jun 2006 0:09 |
|
 |
911-lover
|
En een bespoilerde Countach blijf ik nog steeds knapper vinden en meer uitstraling hebben dan een Testarossa.
Maar dan hebben we het zeker weer over die kleuren en smaken

|
09 jun 2006 0:13 |
|
 |
Retep
|
Koen, een witte Countach is top. Vooral met spoilers!
Altijd goed voor een bezoek bij je schoonouders. 
|
09 jun 2006 0:13 |
|
 |
Retep
|
Persoonlijk neig ik meer naar de eerste versie van de Countach, de LP 400. Geen spoilers, gewoon het pure model...

|
09 jun 2006 6:19 |
|
 |
911-lover
|
Gisteren stond het fotootje van de Testarossa er nog omze te vergelijken.
Nu is het weg
Ik vind dat die spoilers bij een Countach horen net als een Dobberman een korte staart en spitse oren moet hebben.
Anders mist er iets aan het plaatje 
|
09 jun 2006 13:35 |
|
|