Auteur |
Bericht |
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
08 jun 2006 23:36 |
|
|
Roi
niet meer....
|
In dit geval werkt het anders voor acceleratie geldt F = m x a.
Kracht van beide wagens is gelijk alleen de massa van de een is hoger dan van de ander. Dwz de acceleratie bij die met een lagergewicht is groter. Er van uitgaande dat beide vergelijkbare rijkwaliteiten hebben
Op top maakt dat geen donder uit omdat de luchtweerstand bepalend is en niet de massa van de wagen. Er komt in beide gevallen een krachtevenwicht (weerstand gelijk aan voorstuwing auto met een versnelling = 0).
mvgr. Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
08 jun 2006 23:40 |
|
|
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
Heb dit draadje gelezen en heb bewondering voor jullie getover met cijfers vwb. acceleratie en topsnelheid. Zal best dat een 'slant-nose' sneller is. Maar er is ook nog zoiets als emotie verbonden met sportwagens. Ik bedoel: vind je een model stoer/sexy/mooi of niet?
Mijn idee is dat, hoe zeldzaam en duur ook, ik de 'slant-nose' 911 ronduit lelijk vind. Misschien komt dat ook door de vaak niet al te nauwkeurige zelfbouw-exemplaren die er te zien zijn.
Vind klaplampen gewoon niet passen bij een 911. Of het moet in functionele zin zijn, dwz. een racer die deze heeft om echt alles uit de kast te halen...
|
08 jun 2006 23:53 |
|
|
Jort
Groningen
|
En een te verwaarlozen factor bij hogere snelheden (zeg boven de 160).
Neemt namelijk linear toe, luchtweerstand kwadratisch. Teken de 2 lijntjes in een grafiek en je snapt 'm.
|
09 jun 2006 0:00 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
en het vermogen om 'm door de luchtweerstand te duwen tot de 3e macht
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
09 jun 2006 0:10 |
|
|
Jort
Groningen
|
Hetgeen ons automatisch brengt bij de top van 295 die Koen met z'n blauwe makker op de klokken zette...
|
09 jun 2006 0:16 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Maar ook met meer gewicht zal je top dus lager liggen, rolweerstand vd banden is zoals gezegd lineair afhankelijk met de normaalkracht op de band. Hogere normaalkracht, meer weerstand. Dit effect is nog meer verwaarloosbaar dan het koplampen debat
Mhoeneveld heeft trouwens het koplampen vraagstuk aardig verwoord. Het gaat alleen niet altijd op (wel 95% vd tijd): herinneren wij ons de 'stoorstrips' van de NL schaatsers op nagano nog? Die veroorzaakten juist turbulentie langs de benen waardoor het vacuum achter de benen en hoofd iets minder werden. Bij stroming om een cilinder krijg je laminaire stroming eromheen en een enorm vacuum erachter doordat deze laminaire stroming aanhoudt. Hoe langer deze stroming aanhoudt hoe hoger de snelheid vd lucht die ter plekke langsstroomt: al zou je, rekenkundig, opgeven dat de stroming altijd aanhoudt dan krijg je enorme snelheden achter de cilinder waar de stroming van links en rechts weer samenkomt, en hoe hoger de snelheid van een medium, hoe lager de druk (de wet van bernoulli is hier een vereenvoudigde weergave die toch aardig werkt).
Door de stroming te verstoren kan de lucht makkelijker achter de cilinder duiken en wordt het gebeid wat een beetje vacuum getrokken wordt een stuk kleiner.
Dit is trouwens ook direct het verschil tussen een spoiler en een vleugel: een vleugel zorgt alleen voor downforce (vleugels werken tenslotte alleen met een laminaire stroming), en een spoiler verstoort (in het engels: spoil) de luchtstroming aan de achterkant waardoor deze eerder achter de auto naar beneden duikt. Hoe verwacht je anders dat de achterkant van een 944 altijd zo allemachtig smerig wordt? Juist door de spoiler boven en onder wordt de lucht achter de auto langs geslingerd en worden alle vuil deeltjes tegen de auto gesmeten! Let wel: er is nog steeds een lagere druk dan de omgevingsdruk, maar dat betekent niet dat de luchtstroom nog even over je plaatwerk heen gaat.
|
09 jun 2006 9:28 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
ok... dus de klapkoplamp van is dus een spoiler?
nog effe en je gaat hier beweren dat je met opgeklapte koplampen een hogere snelheid haalt
Je roept wel allerlei intelligente termen, maar echt begrepen heb je het (helaas) niet
Pak je boek "aerodynamica voor kleuters" en begin op nieuw bij hoofdstuk 1
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
09 jun 2006 9:47 |
|
|
Roi
niet meer....
|
944guy,
Als de wagen zwaar genoeg wordt en zichzelf daardoor verlaagd wordt het frontale oppervlak kleiner, hetgeen weer positief is voor de topsnelheid.
mvgr. Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
09 jun 2006 9:51 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
09 jun 2006 13:32 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
De luchtweerstand van een auto die lager ligt is niet lager. Immers het front oppervlak is nog steeds gelijk. Dat neemt niet af.
Wel is de turbulentie die je normaal onder de auto hebt minder waardoor je meer vermogen over houdt
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
09 jun 2006 13:42 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Nee, nee, frontaal banden oppervlak kleiner ...zakt in de carrosserie, dus wel degelijk kleiner front oppervlak.
mvgr. Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
09 jun 2006 13:48 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Heb je deels gelijk in. (Zeker als je bedoelt dat die Hummer van die sheriff die we laatst voorbij hebben zien komen met 25 cm kunt verlagen. ) Maar de turbulentie die onder de auto ontstaat is van veel groter belang. Dat zijn veel meer cm2 dan de banden. En daarbij vergeet je ook nog gemakshalve de turbulentie in de wielkasten. Moet je de windtunnel studies maar eens bekijken. De drukgolf die van onder de auto ontstaat is samen met het vacuum achter de auto het grootste probleem.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
09 jun 2006 13:54 |
|
|
Jort
Groningen
|
Klinkt allemaal aannemelijk, totdat je weet dat een aantal auto's (met luchtvering) de carrosserie op hogere snelheid automatisch verlaagt ten gunste de aerodynamica (en stabiliteit) en dat zijn niet alleen de SUVjes. Safrane Biturbo uit '94 had dat al. Overigens, bij de introductie van de 997 cabrio werd geschreven:
|
09 jun 2006 14:58 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Dan is dit ook nog een leuk stukje over de Chaparral 2J, ookwel de stofzuiger genoemd. Het principe is ook nog in de formule 1 gebruikt, maar er uit verbannen wegens veiligheidsredenen.
_________________________________________ NPC 0577
|
09 jun 2006 16:01 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Volgens mij zijn we het helemaal met elkaar eens Jort. Die verlaging van de carrosserie bij hoge snelheid verkleind namenlijk de turbulentie en drukgolf die de auto voor zich uit moet stuwen. Dat is wat ik in mijn betoog probeerde duidelijk te maken. Er is overigens een windtunnel filmpje van de C4 en C4S (996) in omloop geweest waar je dit verschil precies kan zien met de langs stromende rook.
(Ik zal op een andere pc thuis nog eens zoeken of ik dat nog ergens heb)
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
09 jun 2006 16:32 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Mwoah, naar mijn mening gevalletje van je verdraait mijn woorden, ik maakte een uitstapje naar het uitleggen vh verschil tussen spoilers en vleugels. Dat jij dit vervolgens doortrekt in het kader van 'de koplamp dient als spoiler' zijn jou woorden.
Ik heb nooit gezegd dat je met lampen omhoog harder gaat, dat bedenk je zelf.
|
10 jun 2006 12:44 |
|
|
RufBTR
|
jongens,jongens,jongens, wat maakt het uit, wanneer kan je nou echt gebruik maken van je topsnelheid................. ?
dus 8 km sneller of langzamer who gives a verrek.
|
10 jun 2006 13:19 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
_________________________________________ NPC 0577
|
10 jun 2006 16:32 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Zo denk ik er ook over.
Jurgen, die zijn top nog nooit gehaald heeft in deze auto , maar het accellereren daar naar toe ook mooier vind...
Niet vanuit stand ...eerst rollen, dan bollen...zoals onze zuiderburen zouden zeggen...
|
10 jun 2006 17:13 |
|
|
RufBTR
|
heb ik dan gezegd dat ik niet wist wat me topsnelheid was ?
acceleratie vind ik een leuker gevoel
|
11 jun 2006 0:27 |
|
|