Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 16:50



Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
heeft er iemand ervaring met Valvoline VR1 racing olie ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht heeft er iemand ervaring met Valvoline VR1 racing olie ?
zie artikel valvoline:

With over 100 years of motor racing innovation and experience, VR1 Racing lubricants are the leading-edge of racing oil technology. Formulated to increase horsepower and protect high performance engines under race conditions, it provides the competitive advantage pro-racers and enthusiasts seek. VR1 Racing, the right choice for road or track.

VR1 Engine Oils:

* Maximum performance and protection at high RPM and high temperatures
* Superior friction reduction boosts horsepower output
* Extra anti-wear additives (ZDDP) provide ultimate wear protection
* Excellent oil film strength to improve oil pressure
* Enhanced additives protect against deposits and fuel contamination
* API SL

VR1 Racing 5W-50, 10W-60, 20W-50


06 jun 2006 21:18
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 
Goed spul: de 10W60 had ik altijd in m'n (luchtgekoelde) Ducati's. De 20W50 is echt te dik voor je Porsche, vooral in de herfst en winter...

De stoere teksten op de websites van de olieboeren zijn allemaal hetzelfde "increase horsepower blablabla". daar moet je in ieder geval niet op afgaan...

Volgende beurt gaat de 10W60 ook weer in m'n Porker...

Wellicht iemand anders nog ervaringen?

gr.

Dick


07 jun 2006 20:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
owh dat vermogenstoename geloof ik ook niet, het gaat me meer erom dat het goed gaat bij hoge toeren. omdat ik altijd m'n motor boven de 2800 toeren hou, zodat ik altijd meteen turbodruk heb onder het rijden. en vaak rond de 6000 toeren zit op het circuit.


07 jun 2006 20:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964C4
Amsterdam
Bericht 
Heeft iemand ervaringen met 0W40 van Valvoline?

Dan voor de Porsche 964...


13 jun 2006 12:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Veel te dun voor een 964 zou ik zeggen....
Ik zou lekker voor 10W40 halfsyntheet gaan, vb Shell of Elf...
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


13 jun 2006 15:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964C4
Amsterdam
Bericht 
Er moet toch 0w40 in een 964?


13 jun 2006 15:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4
Tholen
Bericht 
MyFirst964 schreef:
Er moet toch 0w40 in een 964?


geloof dat daar de meningen over verdeeld zijn. Pon adviseerd geloof ik wel 0w40.


13 jun 2006 21:12
Profiel Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
MyFirst964 schreef:
Er moet toch 0w40 in een 964?



Niks moet :!: :idea: :wink:
Afbeelding

Ik zou er gewoon de Mobil Super of Super S in gooien :wink:

Verkrijgbaar bij de betere specialist 8)

Patrick964 schreef:
geloof dat daar de meningen over verdeeld zijn.


Inderdaad :thumleft: gebruik de zoekfunctie maar eens :idea: :wink:


13 jun 2006 21:19
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
In mijn 3.2 is mn olieverbruik zwaar naar beneden door 10W40 ipv 0w40.
Je moet ook niet overdrijven volgens mij; toen de 3.2's en 964's uit kwamen had je al die high tech olie niet eens....
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


14 jun 2006 0:09
Profiel
PorscheForum Rakker
964 carrera2 tiptronic
Den Helder
Bericht 
Patrick964 schreef:
MyFirst964 schreef:
Er moet toch 0w40 in een 964?


geloof dat daar de meningen over verdeeld zijn. Pon adviseerd geloof ik wel 0w40.


Pon kan zoveel adviseren!
In die van mij heeft toevallig wel altijd vol synth. gezeten maar ik ben naar half synth. gegaan. Het olieverbruik wordt gewoon minder en de smeereigenschappen van de moderne halfsynt. oliesoorten is gewoon goed. Ikzelf gebruik altijd Castrol of Helix
Vol synth. is absoluut goed maar je moet wel zeker weten dat de auto altijd deze olie heeft gebruikt. Als er bvb 100K aan kilometers met half synth. is gereden en je gooit er dan vol synt. in is de kans heel erg groot dat je major problems krijgt. (spreek uit ervaring).
Vol synth. olie is erg dun en eeft als eigenschap dat het ook reinigt. Heb je altijd op normale olie gereden dan worden kleine spelingen in lagers, krukas, ed opgevuld door vervuiling die bestaat uit olieresten en metaaldeeltjes. Ga je nu vol synth. gebruiken dat wordt die vervuiling opgelost en ontstaat er dus speling tussen de draaiende delen en dat kan funnest zijn.
Is de auto nieuw en verg je het uiterste van de motor, is vol synth. absoluut niet verkeerd.


21 jun 2006 22:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4
Tholen
Bericht 
Ik heb ernu ook vol synt. in zitten, maar ik zit te twijfelen om naar een half synt. te gaan. Nu hoor je diverse merken maar wat nu aan te houden of maakt het niet veel uit om bv Mobil S, Schell of Castrol erin te doen.
:roll: :roll: :roll: :roll:


22 jun 2006 12:54
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Mij is steeds verteld dat men van organische naar half synthetische of synthetische mag gaan (dus trapje op) maar nooit omgekeerd :?
Dus nooit van synthetische naar half synthetische.
Is dit een "urban legend" of zit er iets van waarheid in :?:
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


22 jun 2006 13:22
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
964 carrera2 tiptronic
Den Helder
Bericht 
Nee, zit niets van waarheid in. :wink:


22 jun 2006 18:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
Debo,

Wat zijn jou negatieve ervaringen dan precies bij het gebruik van vol syntheet terwijl voorheen een half syntheet in de wagen gebruikt werden? Waar uitte zich dat concreet in?

mvgr. Roi
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


23 jun 2006 10:25
Profiel
PorscheForum Rakker
964 carrera2 tiptronic
Den Helder
Bericht 
na het overgaan van half naar vol, ontstond vrijwel direct een rammeltje in de motor. Alles nagekeken, kleppen gesteld etc. Uiteindelijk werd het rammeltje erger en resulteerde dit in een vastgelopen motor.
Overal nagevraagd wat de oorzaak zou kunnen zijn maar nooit gedacht aan de olie. Totdat iemand mij hiernaar vroeg en dat was niet de eerste de beste. Hij vertelde mij dat dit voor 99% zeker de oorzaak was van het vastlopen van de motor. Zoals ik al eerder beschreef, heeft vol synth. olie een reinigende werking en spelingen in een oudere motor kunnen hierdoor te groot worden, mede omdat vol synt een stuk dunner is.


23 jun 2006 11:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
OK Debo,

Zwaar gevolg, was dat met een 964 of een andere P?

Roi
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


23 jun 2006 12:45
Profiel
PorscheForum Rakker
964 carrera2 tiptronic
Den Helder
Bericht 
Nee, met een 3.2


23 jun 2006 12:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 2.5
Utrecht
Bericht 
Ik denk niet dat je een specifieke olie de schuld kan geven.
Het probleem zat er al maar is (eerder) aan het licht gekomen.
_________________________________________
De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten


25 jun 2006 0:05
Profiel
PorscheForum Rakker
964 carrera2 tiptronic
Den Helder
Bericht 
Daar kun je gelijk in hebben maar een auto die altijd op half synth. heeft gereden en 150K op de teller heeft staan, moet je gewoon niet op vol synth. laten draaien. Doe je het wel, prima maar de kans dat je het geld gaat kosten is gewoon erg groot.


25 jun 2006 2:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
debo schreef:
In die van mij heeft toevallig wel altijd vol synth. gezeten maar ik ben naar half synth. gegaan. Het olieverbruik wordt gewoon minder en de smeereigenschappen van de moderne halfsynt. oliesoorten is gewoon goed.


Terug gaan van vol synthetisch naar half of een drie-kwart synthetische olie geeft geen problemen, soms neemt het olieverbruik iets af doordat vol synthetische oliën vaak dunner zijn. Dit moet je echter niet doen bij de 993 en de latere modellen.

debo schreef:
Vol synth. is absoluut goed maar je moet wel zeker weten dat de auto altijd deze olie heeft gebruikt. Als er bvb 100K aan kilometers met half synth. is gereden en je gooit er dan vol synt. in is de kans heel erg groot dat je major problems krijgt. (spreek uit ervaring).
Vol synth. olie is erg dun en eeft als eigenschap dat het ook reinigt. Heb je altijd op normale olie gereden dan worden kleine spelingen in lagers, krukas, ed opgevuld door vervuiling die bestaat uit olieresten en metaaldeeltjes. Ga je nu vol synth. gebruiken dat wordt die vervuiling opgelost en ontstaat er dus speling tussen de draaiende delen en dat kan funnest zijn.


Dit verhaal klopt totaal niet.
Het verhaal van reinigende olieën en niet reinigende oliën speelde tot in de 70-er jaren.
Vroeger had je oliën zonder reinigende dope's. Alle verontreinigende delen in de olie dwarrelden bij stilstaande motor naar beneden en bleven daar liggen. Niks aan de hand. Totdat je moderne olie ging gebruiken die door de reinigende eigenschappen al het vuil oploste. Ook de drab onder in het carter.
In die tijd zijn er veel motoren vastgelopen door verstopte oliekanalen en daardoor gebrek aan smering.
Dit speelt natuurlijk al jaren niet meer.

Alle olieën hebben al tientalle jaren reinigende dopes, dus is er bij het overgaan van half naar volsynthetische olie ook om deze reden geen probleem te verwachten.

Erwin. :lol:
_________________________________________
Rebel engineering


25 jun 2006 9:15
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Duidelijk verhaal, Erwin. Ik had nooit begrepen waarom de overstap van half- naar volsynthetisch afgeraden werd. Nu wel dus.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


25 jun 2006 9:23
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
964 carrera2 tiptronic
Den Helder
Bericht 
Erwin, je hebt gelijk met je dope-verhaal vwb de vroegere jaren maar of mijn verhaal totaal niet klopt betwijfel ik. Maakt me trouwens ook niet uit of iemand het geloofd of niet want ik post hier niet om gelijk te krijgen, slechts om mijn ervaringen te delen.

Dopes worden toegevoegd om bepaalde smeereigenschappen aan olieën te geven en heeft weinig met reiniging te maken. Wel is het zo dat aan smeerolie voor verbrandingsmotoren een dope wordt toegevoegd die als het ware vervuiling van onvolledig verbrande deeltjes van het verbrandingsproces (noem het maar de koolstof) min of meer oplost zodat het idd niet allemaal vast blijft zitten op cilnderwanden, koppen etc. Helemaal is dit niet te voorkomen zoals je kunt zien als je bvb een cilinderkop loshaalt en koolafzetting op de kop ziet.
Zo worden er verschillende dopes toegevoegd voor verschillende verbrandingsmotoren. Een roterende stromingsmachine is een verbrandingsmotor maar stelt volstrekt andere eisen aan de smo dus wordt er in de olie een andere dope toegevoegd. Hydrauliekolie bvb is synthetisch maar is weer niet te gebruiken voor een verbrandingsmotor omdat daar niet de juiste dopes inzitten.
Synthetische olie heeft geen reinigende werking alleen door een dope die is toegevoegd maar meer omdat hij een stuk dunner is dan minerale olie en zo vuildeeltjes meeneemt die eerder bleven zitten. De smeereigenschappen van een synthetische olie zijn groot en daarom kan de olie een stuk dunner zijn. Heb je te maken met een oudere motor die al veel heeft gedraaid, kan door het gebruik van deze dunne olie de speling te groot worden wat weer kan ontaarden in een grotere slijtage doordat metalen delen als het ware tegen elkaar gaan aanslaan (kan het niet anders omschrijven sorry). Heeft de auto altijd op synthetische olie gedraaid, zal de slijtage een stuk minder zijn omdat de smeereigenschappen van een synt. olie beter zijn.
Een collega overigens had een splinternieuwe Audie gekocht waar ook synth. olie in werd gebruikt. Na een paar duizend km ging zijn olielampje branden hetgeen wel vreemd is voor een nieuwe auto. Idd bleek dat zijn oliepeil te laag was. Doordat synth olie dunner is, stijgt over het algemeen ook het olieverbruik.
Voor diegenen die een auto hebben waarvan de motor meer dan 150K heeft gedraaid en toch over willen gaan op vol synth. Veel succes en misschien gaat het goed maar ik durf het risico niet meer te nemen.


25 jun 2006 13:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
Debo,

Als ik jou relaas en dat van Erwin bijelkaar zet, zeg ik volsyntheet maar niet te dun kiezen bijv. 5/10 w 40.

Ik gebruik nu 3 jaar volsyntheet van Motul 300V (5w 40) vanaf 130 k km een geen (vast)loopproblemen to dusverre ....overigens nu wel een lekkende olieleiding maar daar durf ik het causaal verband niet tussen te leggen.

Meer olieverbruik bij een volsyntheet is helemaal niet erg...weet je zeker dat ie goed smeert...alleen het peil wel goed in de gaten houden :!: doen we toch allemaal niet :wink:

mvgr. roi
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


25 jun 2006 13:34
Profiel
PorscheForum Rakker
964 carrera2 tiptronic
Den Helder
Bericht 
Ik gebruik zelf 10w40 en ben daarover zeer tevreden. Idd is wat olieverbruik niet erg, en welke Porsche doet dat niet, maar het gaat wel aardig in de papieren lopen bij vol synth. Bij normale belasting van de auto is dit (indien het een merkolie is) m.i. een goede olie en is vol synth. niet nodig want ook deze olie heeft voldoende reinigende capaciteiten en ook bij koud weer en hoge belasting (lees temperaturen) moet deze goed voldoen. Maar nogmaals, iedereen staat vrij om te kiezen wat hij wil. Kon ik mezelf een splinternieuwe Porsche permiteren, ging er volsynth. in.


25 jun 2006 13:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
niet meer....
Bericht 
Debo,

eerste jaar heb ik het redelijk bijgehouden wat olieverbruik betrof en dat was ongeveer 1 liter (volsyntheet 5 w40) op 5000 km....dus geen probleem lijkt me.

Litertje a € 12,5 is niet goedkoop maar op 1500-5000 km geen probleem ......aan benzine zit er dan toch al snel een veelvoud in (bij 1:8 gem. zo € 275, - - € 920).

mvgr. Roi
_________________________________________
Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.


25 jun 2006 13:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.