Auteur |
Bericht |
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Adu,
Ben het eigenlijk met je eens, behalve dat ik vind dat ze zelf oud en wijs genoeg moeten zijn, en we hier weer geen regeltjes moeten gaan verzinnen.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
14 jun 2006 12:20 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Die gegevens kloppen vast wel. Wat ik bedoel is dat ik in het dagelijkse verkeer, met de bijbehorende maximum-snelheden wel een bepaald gevoel van controle heb, waar ik mezelf, maar vooral anderen op 'de ring' niet vertrouw.
Dat dat veiligheids-gevoel onterecht is, dat zal best, maar ik heb in mijn huidige verkeerscarriere menig ongeval kunnen ontwijken, waarbij mijn kwaliteiten omdat zelfde op de ring te doen, te betwijfelen valt. (ik ben nl chauffeur, geen coureur).
|
14 jun 2006 12:23 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik denk dat ten onrechte wordt gesuggereerd dat je op de Ring het niet in eigen hand hebt of je heelhuids thuiskomt. Niet dat het onmogelijk is dat je door een ander betrokken raakt bij een ongeval, maar (mits in een auto, op de motor is de Ring waanzin) als je goed spiegelt, aan de kant gaat als iemand voorbij wil (en dan ook dat aangeeft!) en alleen inhaalt als je ziet dat de ander je heeft gezien... dan moet het toch gek lopen wil je betrokken raken bij een serieuse crash.
Immers, de echte beginners ben je in beginsel te snel af (een beginner in een Veyron is misschien wat anders, maar de meeste beginners hebben een hot hatch en zonder rijkwaliteiten is die niet sneller dan een Porsche). De echte waaghalzen zie je aankomen en nogmaals: op het juiste moment aan de kant en geen probleem, of als je pech hebt: blikschade.
Risicoloos is het niet. Maar de kans om bij een ernstig ongeluk betrokken te raken is denk ik op de openbare weg minder beinvloedbaar dan op de Ring. Immers, op de openbare weg gaat niet iedereen dezelfde kant op.
|
14 jun 2006 13:09 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Lees even de reactie van Joost Houben van 13 juni 9.38 uur (1e pagina van dit topic), klik in het bijzonder de link even aan Er valt er één en diverse anderen stuiteren eroverheen ...
|
14 jun 2006 13:21 |
|
|
John
Cayenne
|
Luitjes, laat ook ik me als niet circuitridder is melden in deze discussie.
Volgende week woensdagavond (jaja hou nie van voetbal) ga ik de zoveelste circuittraning aan (is een NPC avond voor gevorderden), met deze heb ik 4 circuittrainingen achter de rug, en durf te beweren dat ik wel een rondje kan gummen..........echter, en daar schaam ik me niet voor, ga ik nimmer de Nordschleife op.
Daar hoor ik me te veel ellende van, zal wel tussen mijn oren zitten hoor, maar toch...........
Vanochtend met mijn bandenboer zitten OHen, die zet mijn oude rubbers er weer onder voor volgende week, die reed laatst met zijn Opel Speedster op de ring......moest ie vol in de ankers vanwege een touringcar op het circuit vol met mensen..........nouja......lekker circuit zeg.
Nordscheife:
- barst van de onoverzichtelijke bochten
- barst van wisselend wegdek
- barst van de motorrijders
- barst van de malloten
- barst van de onervaren jongens
- barst van de toeristen
- barst van openbaar vervoer
Nog ff en http://www.wandelclub-koekelare.be gaat er ook heen.
Nee fijne baan zeg, wellicht praat ik anders als ik hem is gedaan heb helemaal alleen op mijn gemakkie met 10 verkenningsronden.
John
(schijtert alhoewel soms durf ik wel zie pic)
|
14 jun 2006 13:27 |
|
|
rufie
996 3.6 - 2002Gent - België
|
Juist door het feit dat ik geen circuitervaring heb, zou ik me niet zelf wagen aan de ring om te beginnen.
Liever eerst Zolder : topsnelheid ligt niet zo hoog en kan je volgens mij vlug van buiten leren. Dan Francorchamps...en als ik zeker genoeg ervaring heb, dan misschien eens de groene hel wagen.
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt : http://www.RUFIE.be
|
14 jun 2006 14:33 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Zéér verstandig Rufie
Heaas denken er maar weinig zo en gaan zonder enige ervaring op één van de (zoniet DE ) moeilijkste circuits ter wereld
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
14 jun 2006 14:37 |
|
|
MartijnS2
Porsche 944 S2
|
Als je naar de Ring wilt, en het is je eerste keer... Doe jezelf dan een plezier en pak een doordeweekse dag. In de weekeinden is het zeker met mooi weer zo ontzettend druk dat je heel erg goed moet opletten en dus bijna niet toekomt aan het opnemen hoe de baan loopt.
Nu is de Ring doordeweeks vaak pas vanaf 17:30 open tot 19:30. Maar in die 2 uur kun je dan in elk geval een aantal rondes rustig rijden. Vergeet ook niet dat de Ring 21km is en als je "maar" 4 rondes rijdt je al meer dan 80km "circuit" achter de kiezen hebt.
Afgelopen zaterdag nog een paar rondes gereden. Voor Adenauer Forst stond er een bord met "Oelspur", kortom van het gas af en even rustig aan. Boven bij Adenauer Forst moet een E36 3 serie enorm in de remmen omdat hij anders bij ons naar binnen rijdt... Die voorbij gelaten, en in de volgende bocht remt hij veel te laat, onderstuurt rechts van de baan, tankslapper naar links, hapt met zijn linker achtervelg in het gras en maakt 1,5 rol... Direct in de ankers om het verkeer te waarschuwen en te kijken hoe het met hem ging. Was dit zijn eerste ronde, en had hij als referentie kader een filmpje van een Radical genomen...
|
14 jun 2006 15:03 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Wat een eikels bestaan er toch. Ik kan 'm op de PS2 ook onder 7 minuten rondrijden, maar dat ongeoefende mensen denken dat ze dat in het echt dan ook kunnen....
|
14 jun 2006 15:16 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Mensen die denken de baan te kennen omdat ze door een filmpje/ pc of spellen console (lees ps2/xbox etc) hebben het mis, ze voelen de g-krachten niet etc.
Maar sorry koen, ik wens je iedergeval veel plezier op de ring En doe voorzichtig!
|
14 jun 2006 15:47 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
John, groot gelijk! Blijf er lekker weg
Ben 1 keer op de Ring geweest en 't was me meteen wel duidelijk dat daar geen lol te beleven was. Mij zien ze daar niet meer terug.
De Ring heeft (wat mij betreft) NIETS met circuit-rijden te maken
Als ik op het circuit rijdt, wil ik de grenzen van de auto en/of mezelf op kunnen zoeken. Het is dan een vereiste dat je het circuit "kent" en dus weet welke bochten elkaar opvolgen
Op een circuit heb je daar ongeveer 5 tot 10 rondjes voor nodig
Daarna kun je op je gemak aan je "lijntjes" en techniek gaan werken
Op de Ring kan je dat dus helemaal vergeten...
Je moet er minimaal 50 tot 100 rondjes gedaan hebben wil je de baan een beetje kennen
't is zoiets als een rallye parcours rijden zonder navigator aan boord
't maakt niet uit wat voor een fantastische coureur je bent, als je niet weet of de volgende bocht links of rechts is (of misschien toch rechtdoor?) dan kan je niet voluit rijden
(en als je op een circuit niet voluit kan, wat is de lol er dan nog van?)
Om nog maar te zwijgen van de malloten die je er tegen komt of de veiligheidsvoorzieningen (lees: het gebrek daaraan)
Circuit rijden is nooit zonder risico, maar ik kan me niet herrinneren dat er tijdens circuitdagen op Zandvoort, Zolder, Spa, Assen, etc. doden zijn gevallen
Sorry, maar de "romantiek" van de Nurburgring ontgaat me totaal...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
14 jun 2006 15:55 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
14 jun 2006 15:58 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Voor een dodelijk auto ongeluk tijdens de touristenfahrt moet je ver terug gaan in de tijd, de doden die afgelopen weekend op de nordschleife te betreuren waren zijn motorrijders en die leggen op een normale circuitdag helaas ook wel eens het loodje. Een circuitdag kun je overigens niet vergelijken met een toeristenfahrt als je er de eerste keer komt en je wilt gelijk goed op het gas tijdens een drukke dag dan kan het goed fout aflopen.
|
14 jun 2006 17:06 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Het klinkt mij allemaal een beetje te nonchalant - understatement
|
14 jun 2006 17:13 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Oh ik wist niet dat de 24 uren er was..
Nou ja have fun dan ook Met het kijken
|
14 jun 2006 17:55 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
volgens mij vorig jaar nog een Ferrari met 2 inzittenden
Ja, en de tweede dag, en de derde dag, en... de dertigste dag ook nog
Zoals gezegd... doe mij maar een ECHTE circuitdag. Kost dan misschien 200 tot 300 euri, maar dan hebbie ook 200x meer lol en de kans dat je zelf weer naar huis rijdt is ook 200x groter
Zit je ook niet tussen die debielen die voor €14 per rondje denken dat ze M.Schumacher zijn...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
14 jun 2006 18:09 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
Jeroen, ben het volledig met je eens!!
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
14 jun 2006 18:24 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Zover ik weet is er vorig jaar niemand met een Ferrari verongelukt maar goed maakt ook verder niet uit.
Deze discussie is al zo vaak gevoerd, mijn mening:
De Ring is het mooiste stukje asfalt op deze aarde daar kan ik als autosport(historie) liefhebber niet omheen alles rondom dit circuit ademt dit uit.
Je kunt veilig van het circuit genieten als je op een rustige dag of heel vroeg aanwezig bent, zorg wel dat je de baan rustig leert kennen voordat je het tempo enigzins opvoerd. Kijk voordat je de baan op gaat ook eens op de site van Paskal ring-world.nl.
Verder gaat er heel veel borrel praat rond over de ring door mensen die er nog nooit geweest zijn en hun mening alleen maar hebben over horen zeggen.
Van dit lijst is de helft verzonnen:
Begrijp me niet verkeerd de Nordschleife is een gevaarlijke baan zeker als je er geen respect voor hebt maar hoe er hier over geschreven wordt gaat toch een beetje te ver vind ik, het grootste gevaar tijdens de toeristenfahrt zijn niet de malloten op de baan zoals hier beweerd wordt maar olie en koelvloeistof op de baan.
|
14 jun 2006 18:30 |
|
|
John
Cayenne
|
Daar zou ik het meest bang voor zijn...............een geroutineerd coureur ziet exact dat je geen ervaren jongen bent (foute lijn-aanremmen etc. etc.) maar een malloot knalt van links naar recht s op zo'n circuit.
En ja een circuit is net als een kartbaan.......lekker verkennen en dan genieten.
Laat mij nou maar in clubverband lekker op het circuit frobelen, ipv me te begeven tussen de malloten.
|
14 jun 2006 18:30 |
|
|
John
Cayenne
|
De helft is al veel teveel.
|
14 jun 2006 18:32 |
|
|
pakkie
Cayenne SZO-Brabant
|
Via de site die ik nog wel zeer frequent lees en waar ik admin ben,(nurburgring.nl) werd gelinkt naar deze topic dus dat was voor mij weer een mooie aanleiding om hier weer eens mij licht op te steken.
Het is leuk om de diverse meningen te lezen. Als redelijk frequent Ringer (muv dit jr ivm nieuw huis e.d.) met > 500 rondes ervaring zie ik vele goede meningen, maar ook diverse meningen die in mijn ogen kant nog wal raken. Duidelijk is wel dat meer frequente Ringers zoals Joost wel beter door hebben hoe het werkt dan mensen die er nog nooit geweest zijn. Ik vraag me überhaupt af hoe je dan ooit een gedegen mening over de Nordschleife kunt hebben
Ik ben echter van mening dat je het op de Ring voor 99,9% in eigen hand hebt of je heelhuids thuiskomt. In mijn ogen ligt dat percentage hoger dan op een 50/80 km-weg in NL waar allerlei autó's tegemoet, van links en van rechts komen. Tuurlijk sluipt in de Ring een gevaar, maar als je jezelf kunt beheersen kun je daar heel veel lol beleven. Zoals Jeroen ook al aangeeft is het geen circuit om echt de grens van je wagen op te zoeken, maar je kunt er heerlijk op je eigen snelheid je rondjes rijden. Daarbij is de omgeving vele malen mooier, het circuit is uniek en de mensen zijn veelal uiterst vriendelijk. Of je nu in een 997 GT3 rijdt of in een Golfje uit 1980 maakt niet uit... iedereen praat met elkaar over dezelfde hobby
Ik heb er in ieder geval iedere keer weer plezier. Komend weekend weer lekker 24uur kijken. Ik heb er nu al weer zin in
Paskal
|
14 jun 2006 23:12 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Wijze woorden van een man naar mijn hart
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
14 jun 2006 23:32 |
|
|
ER
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997Rosmalen
|
Hé Paskal!
Goed je weer eens op het forum te signaleren! Je adviezen zijn min of meer al eerder genoemd maar wanneer ze van "Mister Nordschleife" zelf komen, heeft dat altijd meer indruk naar mijn idee.
|
15 jun 2006 0:17 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Door gewoon alles nuchter te analyseren, doet een rechter ook
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
15 jun 2006 6:38 |
|
|
ous
996 GT3Heinsberg (D)
|
Hallo allemaal,
Als nagenoeg wekelijkse bezoeker van de Nordschleife (ik heb een jaarkaart) kan ik het toch niet laten even mijn mening te geven.
Het is inderdaad één van de mooiste en zeker het uniekste stukje asfalt wat we circuit mogen noemen. Nergens ter wereld bestaat er een circuit van bijna 21 km lang, met 73 bochten ( 33 links, 40 rechts ) en een hoogteverschil van 300 meter. Zoals bij elk circuit, maar zeker bij de Nordschleife gelden een aantal belangrijke regels:
1) respect voor het circuit
2) circuitkennis
3) ideaallijn ( waarover bij een aantal bochten discussie bestaat )
4) hierna komt pas snelheid
Ik ben het niet geheel eens met het naar voren gebrachte "je kunt moeilijk de limiet van je auto opzoeken op het circuit" Het kan wel. Ik doe dat ook regelmatig. Maar dan wel op zaterdagmorgen om 8:00 uur en niet op zondagmiddag om 2 uur. Want dat is een tijdstip waarop je met gematigde snelheid ook heerlijk kunt genieten van het meest unieke stuk asfalt.
Hartelijke groet,
Ous
_________________________________________ was uns nicht umbringt macht uns stark
Laatst bijgewerkt door ous op 15 jun 2006 11:20, in totaal 1 keer bewerkt.
|
15 jun 2006 9:07 |
|
|