Auteur |
Bericht |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Inderdaad. Wat een onzin dat je er geweest moet zijn om er een gedegen algemene mening over te kunnen hebben.
Hoe je het ook wendt of keert, iedereen rijdt daar met hetzelfde doel op een traject dat ook is bedoeld en ontworpen om uit te dagen. Helaas echter (lang) niet allemaal met de daarvoor benodigde kwaliteiten/ervaring/beheersing. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld de 50/80 km-weg in NL waarmee wordt vergeleken. Duidelijk een uitspraak met het hart (Ringer) i.p.v. met het verstand (verkeersdeskundige bij Rijkswaterstaat ).
Voor degene die er graag rijdt: blijf dat wat mij betreft vooral doen, maar realiseer jezelf de risico's. Accepteer deze en bagataliseer ze niet.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
15 jun 2006 10:11 |
|
|
John
Cayenne
|
Verschillende manieren.
Over het algemeen (antikerstverveling) komt het op een € 3000 per dagdeel ex de btw.
De NPC doet dit soms direct met het circuit (kerstverveling) of via PON (circuitavonden, zoals as. woensdagavond weer).
Gaat het via Pon dan staat de Pon box open voor ons, broodje en drankje daar....anders een bak koffie in Mickeys.
Let wel het circuit afhuren kan iedereen...........maar je moet dit als club (maakt niet uit wie) goed dicht timmeren.....want als er wat geberurd heh.....man dan heb je de poppen aan het dansen.
Wie vlagt er, wie heeft toezicht namens de club, wie regelt de vrijwaringsbewijzen, wie regelt het afslepen tijdens pech en schade?
Zeker het ondertekenen van een vrijwaringsbewijs is een zeer moeilijke.
VB. de circuitavonden van de NPC zijn dus een rijvaardigheidsavond, dan gelden er ietwat andere (assurantie) wetten als op een open dag wanneer er lekker geknald kan worden.
Dus ff met 100 Porsches (forum) Zandvoort afhuren en allemaal gummen zou ik zeer afraden.
Als iedereen ongecontroleerd met zijn of haar Porsche zomaar voor de eerste keer het circuit opgaat om te gummen........ga ik er van af, ben ff te zuinig op mijn auto.
Maar wie nog ff wil komen kijken (en een stoeltje regelen, helm mee) as woensdagavond, kan komen iedereen is welkom om te kijken (paddock is vrij toegankelijk)......we starten vanaf 19.00 tot dat het donker wordt...............der is toch geen ene donder die avond op de TV
|
15 jun 2006 12:48 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik had het met nadruk over in de auto.
|
15 jun 2006 13:06 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Jawel. Bij Schwedenkreuz.
Als ik het goed heb een 360. Eerste ronde. Meestal de gevaarlijkste.
|
15 jun 2006 13:12 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Toch niet mee eens. In tegenstelling tot wat hier kennelijk wordt gedacht zijn de idioten in de minderheid. En tijdens de midweekse avondsessies kun je vaak rondrijden zonder iemand tegen te komen op de baan (en er zijn dan vrijwel uitsluitend mensen die er vaker komen).
Het risico om betrokken te geraken bij een ongeval kun je weldegelijk voor een groot deel voorkomen door zelf maatregelen te nemen. B.v. als iemand sneller is op het juiste moment aan de kant te gaan en dat met de richtingaanwijzer aan te geven en zelf een beetje vaart minderen (niet op de rem knallen, dat werkt averechts).
Als je iemand in wil halen die duidelijk geen controle heeft: accepteer dat je moet wachten op een goede gelegenheid.
Wat dat betreft is het net als in het verkeer: goed rijden is ook een kwestie van andermans fouten op (kunnen) vangen.
Hou je je aan deze spelregels dan loop je weinig risico op lichamelijk ongemak door toedoen van een ander. De kans op lichamelijk ongemak door eigen toedoen is volledig in eigen handen, kwestie van niet jezelf (te veel) willen verbeteren (dat is in de praktijk vrij lastig... ).
De kans op blikschade kun je denk ik moeilijker uitsluiten.
En nogmaals: dit geldt voor automobilisten. Motoren nemen een veel groter risico, ook al omdat een oliespoor op het verkeerde moment ook de meest ervaren Ringers zal foppen. Helaas in het verleden meermaals gebeurd met nare gevolgen.
|
15 jun 2006 13:27 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Ik trek de uitspraak
in twijfel ..... en jij bent het daar niet mee eens met als argumentatie dat het vergelijkbaar is wat betreft lichamelijk letsel en zelfs lager wat betreft blikschade.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
15 jun 2006 14:30 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik weet niet waar jij dat in leest. Er staat nl. niets over percentages, maar ik ben het er zeker mee eens dat je op de Ring de kans op lichamelijk letsel beter kan verlagen dan op de openbare weg, omdat er tegen een idioot die met 80 km/u bij je achterop rijdt als je voor het stoplicht al langdurig staat te wachten geen kruid is gewassen.
|
15 jun 2006 14:51 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Dat de Ring niet gevaarlijker zou zijn dan een doorsnee 80 km/u waag ik toch te betwijfelen. De gevaren worden door de "Ringers" m.i. gebagatelliseerd. De herhaaldelijk dodelijke en ernstige ongelukken vertellen wat dat betreft een volstrekt ander verhaal. Om dat te weten hoef ik er zelf niet te rijden. Het vasthouden aan de bewering dat de Ring zo gevaarlijk niet is lijkt mij meer ingegeven door de eigen passie voor het hardrijden dan het gezonde verstand.
|
15 jun 2006 15:02 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
15 jun 2006 15:04 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Zoals ik het van jou begreep had je een ongeval op de Ring grotendeels zelf in de hand. Dat zal in het voorliggende geval voor lang niet alle betrokkenen gelden.
|
15 jun 2006 15:06 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Wat het rijden op de Ring betreft is het net als in het verkeer... Daar schrijf ik niet dat je net zo goed e.e.a. kan voorkomen, maar ik schrijf dat zowel op de Ring als in het verkeer je ook andermans fouten moet kunnen opvangen. Dat laat onverlet dat ik denk dat je op de Ring meer invloed kan uitoefenen op het voorkomen van lichamelijk letsel door toedoen van anderen.
... dan de kans op lichamelijk letsel.
De onderlinge snelheidsverschillen (en grote snelheidsverschillen zijn vaak een oorzaak van ernstig letsel) zijn op de Ring iha minder groot bij een ongeval dan in het verkeer. Denk aan tegemoetkomend verkeer op een 80 km/u weg. Dan is het onderlinge snelheidsverschil (en dus de snelheid van impact) 160 km/u. Rijd je op de ring ergens 160 km/u moet de ander daarvoor 320 km/u rijden (...) of stil staan. En je zal het met mij eens zijn dat als je tegen een stilstaand voertuig rijdt je toch zit te slapen.
De zwaarste impact op de Ring is meestal de klap tegen de vangrail. Zelden raak je die frontaal. En dan hebben we het meestal over eenzijdig.
Het meeste risico op een niet eenzijdig ongeval op de Ring heb je niet op de rechte stukken, maar in de bochten. De snelheid ligt dan al lager. Zeker als je die bocht niet in een ideale lijn neemt om een ander te laten inhalen.
Omdat je niet wordt verrast op de Ring kun je veel beter reageren als het mis gaat. Er is ook meer ruimte om te reageren (op die 80 km/u weg staat er geen vangrail, maar een boom en die staat meestal nog dichterbij ook en de weg is minder breed en er komen nimmer tegenliggers....
Enfin, ik heb eigenlijk nooit problemen op de Ring met de idioten. Hoogstens dat ik eracher moet blijven (motoren!) en een (deel van een) rondje heb zonder plezier. Op de openbare weg ben ik echter al vijf keer aangereden terwijl ik ofwel voorgesorteerd stond (2x) ofwel voor het verkeerslicht stond te wachten. Één keer daarvan met lichamelijk letsel, waarbij het een wonder was dat in de auto die naast mij stond te wachten geen doden waren gevallen.
En ik weet best dat ik wat meer op de openbare weg zit, maar toch: op de Ring rij ik en kan ik iets. Als je stil staat en een malloot rijdt gewoon door (of je rijdt een kruispunt over en iemand komt met een rotgang kruisen, of je rijdt op een 80 km/u weg en iemand gaat inhalen omdat hij je over het hoofd ziet)...
|
15 jun 2006 15:22 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Nee, de Ring is zeker niet ongevaarlijk. Om hard te rijden is deze denk ik weer wel minder gevaarlijk dan de openbare weg, maar daar rijden we normaal gesproken op een wat andere wijze (uitzonderingen daargelaten).
Die herhaaldelijke dodelijke ongevallen worden ook schromelijk overdreven. Ja, motoren. Maar auto's? Zelden een dodelijk ongeval. Wat vaker een ernstig ongeval. Echter, de wegen rondom de Ring zijn berucht als het gaat om ongevallen. Waarom? Openbare weg en een malloot die niet kan wachten tot hij op de Ring is... Veel gevaarlijker.
De ernstige ongevallen met auto's betreffen meestal auto's in een van de twee cat. 1. First timers die zichzelf overschatten. 2. Diegenen die bezig zijn met het zetten van persoonlijke records.
|
15 jun 2006 15:29 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Nee, het betrokken raken bij een ongeval waar jezelf lichamelijk letsel aan overhoudt.
Als je heel erg gehecht bent aan je auto moet je de Ring niet op. Uiteindelijk raakt iedereen wel eens een keer de vangrail. Soms schampen, soms... nou ja, je ziet wel eens een auto in onbedoelde staat zal ik maar zeggen.
|
15 jun 2006 15:32 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Gelukkig dat we allemaal zelf onze conclusies mogen trekken en zelf bepalen of we de Ring opgaan of niet. Mijn mening: eisen stellen aan de (vaardigheden van de) berijders en voertuigen ... dat is toch wel het minste wat je van een exploitant van dit "amateurencircuit" kunt verlangen.
|
15 jun 2006 15:34 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
het is gewoon een tolweg...
_________________________________________ Got coffee?
|
15 jun 2006 15:52 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Op zich ben ik het daar niet mee oneens, maar dan komt er een probleem de hoek om kijken:
de Ring verliest dan haar status van tolweg.
En dat vind ik vervelend, want nu ben ik tenminste verzekerd als ik daar rij.
En er komt nog iets bij: op de Ring komen alleen mensen die het risico nemen. Je wordt aan alle kanten gewaarschuwd. Besluit je dan toch te gaan moet je ook niet mauwen als je de ronde niet kan afmaken...
|
15 jun 2006 15:55 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Je hoeft mij niet te overtuigen van de risico's en consequenties daarvan op de openbare weg. Dat wil echter niet zeggen dat ik het niet meer in (het juiste) perspectief kan plaatsen. Zonder woorden Laten we er maar over ophouden, want O ja
Ik loop ook nooit uit de maat, al die anderen daarentegen .....
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
15 jun 2006 15:56 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Die motorrijder heeft toch echt zitten slapen. De automobilist heeft bij mijn weten geen lichamelijk letsel opgelopen. Stond ook niet stil... en mijn vraag: heeft hij in zijn spiegels gekeken? Want dan had hij misschien een andere lijn gekozen.
Ik beweer overigens niet dat je alles kan voorkomen. Maar ik weet ook zo kruispunten te noemen die je, als je ze oversteekt, met (waarschijnlijk) de dood moet bekopen als een ander daar met een rotvaart kruist (b.v. in Achtmaal heb je zo'n situatie die recentelijk twee keer is aangepast, maar nog altijd bij mij meer vrees oproept dan de Ring).
|
15 jun 2006 16:07 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Nee, de buitengewone wijze van exploitatie maakt dat het wat mij betreft kan worden aangemerkt als een circuit met één groot verschil ... hier mogen ook ongeoefende waaghalzen hun stunten vertonen. Of ben jij meer van dergelijke tolwegen tegengekomen?
|
15 jun 2006 16:27 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Er zijn meer circuits waar ongeoefende waaghalzen mogen rijden.
Officieel is en blijft het een tolweg, zonder snelheidsbeperkingen (op de bekende uitzonderingen na waar ome Koos wel raad mee zou weten).
|
15 jun 2006 16:30 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
in duitsland zijn er meer wegen waar geen limiet geldt, volgens de letter van de wet is de ring "gewoon" een tolweg; vandaar idd. dat je er "gewoon" verzekerd bent
_________________________________________ Got coffee?
|
15 jun 2006 16:30 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Juist een groot voordeel, idioten die denken even een rondje knallen - en ach, bij een ongelukje ben je toch verzekerd - worden dan geweerd. En of iedere - incidentele - "Ringer" zich ten volle bewust is van het risico vraag ik mij af.
|
15 jun 2006 16:30 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Weet ik. Ik geef alleen mijn mening over de Ring. Kort samengevat: gevaarlijk stukkie snelweg.
|
15 jun 2006 16:33 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
en dat ben ik helemaal met je eens
_________________________________________ Got coffee?
|
15 jun 2006 16:35 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Daar geldt dan wat mij betreft hetzelfde voor.
|
15 jun 2006 16:41 |
|
|