24 uren van de Nordschleife,
Dit jaar was het er nog niet van gekomen om eens naar de Nordschleife te rijden. 4 Juni was het Rock am Ring en vanwege de grote warmte (voor mijn zoon) meldde ik me ook af op het 968-Treffen am Ring .
Toen er ineens vermeld werd dat het dit weekend de 24 uren waren kreeg ik dit niet meer uit mijn hoofd en moest ik gaan.
Even vermeld op het Forum of er nog belangstellende waren en idd , Bert wilde meegaan. Er werd hier thuis afgesproken en we zouden samen oprijden.
Ik had kennissen die “StreckenCommissar” waren dit weekend en onze plaatsjes om de wagens en tenten te zetten werden vrij gehouden.
Helaas moest Bert vanwege omstandigheden uitstellen en zaterdagnamiddag werd om 14.30u afgemeld.
Ja , de 968CS was gepakt en gezakt en ik was meer al een hele week op aan het verheugen dus werd de rit aangevat.
Tegen 15u vertrok ik met volle wagen en volle tank en na (echt waar) rustig gecruised te hebben kwam ik om 17u aan aan de “Grüne Hölle”.
Onderweg op de kleine weg naar de Nordschleife kwam ik een gele 997 met striping tegen. Doeme Camera in de koffer van de wagen geladen. Erna later nog eentje , en nog eentje , en nog twee , en weer eentje … 7 stuks identieke wagens. Op de bumper vooraan hing bij allen een sticker (ja het duurde wel even voor ik het kon lezen , maar ik had genoeg herkansingen)
www.forumgelb.de (een site van de Deutsche Post)
Ik wilde eerst even gaan kijken aan “The Place to Be” (Mercedestribune) maar daar was echt de “Hölle loss” . Alle parkings waren vol , het krioelde van het volk en de Polizei.Dat werd dadelijk duidelijk dat ik dit kon vergeten. Dezelfde drukte aan de ingang van het vrije rijden (al was daar eigenlijk weinig te beleven) . Ook aan “Brünnchen” was het a volonté fille en ook daar was het onmogelijk om de wagen nog ergens te parkeren.
Dan maar rechtstreeks door naar Breidscheid. Daar waren mijn bekenden. Aangekomen even getelefoneerd en ze kwamen me oppikken en begeleiden tot een vrij rustig plekje wat enkel lokalen kennen. Daar was ook onze overnachtingsplaats. Eerst de auto parkeren achter de afspanning (wat een luxe) de wagen leegladen en het tentje opzetten. Dan even lekker mee-eten (het vlees was net gegilled) en dan kon de autodag beginnen.
Even met Bernd aan de wachtpost gestaan (post 115) waar de wagens op nog geen meter van ons afraasden. Dan een pasje gekregen waarmee ik binnen geraakte en mijn wandeling in de prachtige natuur van de Eifel kon aanvatten met het heerlijke geluid van de racende wagens in de achtergrond.
Wat me al aan de post opviel is dat er constant auto’s waren. Met in het achterhoofd hebbende dat (daar het F1 circuit er bij aangesloten was) het toch zeker 24km was voor 1 rondje stelde ik de vraag hoeveel wagens er wel meededen. Er waren 250 wagens ingeschreven voor dit jaar.
Nog iets opvallends in tegenstelling tot hier in België is dat het daar nog echt een “volksrennen” is. Niet enkel upperclass wagens zoals hier (BMW,Porsche, Viper,Corvette en liefst het nieuwste model) maar daar reed echt alles wat je kon indenken mee en door elkaar.
Even een paar opsommingen om jullie een idee te geven:
*Twee oudjes vielen dadelijk op Een Opel Manta en een Mini Cooper (ja de oude) Deze laatste heeft moeten opgeven , maar die Manta heeft de hele 24uren volgehouden
*Nog andere oudere wagens zoals 1 Opel Kadett , 1 Mercedes 560 Sec , 1 Audi 200 (met automaat) waren ook aan het racen. Deze namiddag was zelfs de Audi 2 rechterbanden “ergens” verloren en was op zijn blanke velgen aan het doorrijden om niet uit te vallen.
*Vroegere gekende klassiekers zoals E30 M3’s en Mercedes 190 Evo en 2.3 16V reden mee
*Maar ook exoten zoals Lamborghini Gallardo (1) , Maseratti (3) , Aston Martin DB9 (1) , Corvette (1), Honda NSX-R (2) , Dodge Viper (1) , Marcos (1) , …reden mee . Opvallend (maar misschien te verstaan daar 24 uren wel erg lang zijn) reed er geen Ferrari mee. Deze was wel massaal te zien rond het circuit.
*Ook opvallend was dat er zééér veel diesels meereden. Daar werd een apparte klasse voor ingedeeld. Deelnemende diesels waren oa Opel Astra H Break, Golf 5, Seat’s , Fiats , Alfa Romeo’s , Audi’s ,…
*Ook vele echte kleine wagens zoals Suzuki (ik denk) Alto, Clio’s , Fiesta’s, …
*Ook de Honda S2000’s waren ruim vertegenwoordigd.
*1 enkele Impreza en geen enkele Mitsubishi Evo
*En dan natuurlijk HOPEN Porsches en BMW’s.
De deelnemende Porsches waren
· 944 Groen(1)
· 968CS Maritim Blau(1)
· 964 Wit (1)
· 993 Rood (1)
· Boxster Recaro Striping (1)
· Hopen 996 en 997
De toer kon dus beginnen. Gepakt en gezakt vertrok ik dus voor mijn wandeling.
Ik was nog maar net onderweg en fotootjes aan het maken gebeurde er voor mijn neus een ernstig ongeval. Het enigste dat ik dit weekend gezien heb.
Aan “Ex Mühle” in Breidscheid kon een Maserati niet meer remmen voor zijn remmende voorligger (Golf 5 GTI) Deze werd letterlijk omhoog geschept en om zijn kop geworpen.
Dadelijk was er serieus werk aan de winkel en het duurde wel even voor de piloot zelf uit de Golf kroop en achter zijn wagen ging liggen.
De Maseratti werd weggesleept en terwijl de bestuurder van de Golf met de “Nottartzt” werd weggebracht werd de wagen op een takelwagen gehoffen. Ondertussen kwam daar ook nog een 996 voorbij op sleeptouw en een 996 als Pacecar stopte er (gek , want er waren eerst enkel RS4’s te zien als pacecar)
Keren en alles kon weer zijn verloop hebben. Dit was natuurlijk wel ”DE KANS” om de wagens eens rustig te kunnen bekijken , fotograferen en een filmpje te maken (helaas zonder klank en maximum 1 minuut).
Dan ging de wandeltocht verder via “Bergwerk” tot aan “Hohe Acht” . Daar mijn batterijtjes plat waren in ik vergeten had reserve mee te nemen ben ik daar terug gedraaid.
Maar die Duitsers gaan er echt voor in zo’n weekend . Dat is hier ondenkbaar. Overal staan de supporters van hun merk met vlaggen en wimpels.Overal kom je wel tentjes tegen en op de grotere plaatsen zijn ze echt van alles voorzien. Niets is te gek. Wat denk je van bvb schommels in de bomen , stellingen met 2 en 3 verdiepingen (met hele salons erop) , Satelliet , TV , tapinstallaties,discobars , generators zo groot als de aanhangwagen waarop ze staan , zwembad(je) (schat 4meter doorsnee) verwarmd !!! Ze hadden er een pomp opstaan en de toevoerleiding was voorzien met een metalen stuk die door hun kampvuur liep , overal kampvuren , hele gebraden aan een electronisch spit etc etc.
Doch het beste zicht hadden zeker die mensen die in de luchtballon overvlogen.
Daar was echt stemming puur . Heerlijk gewoon om deze ECHTE sfeer te kunnen genieten en ECHT te ruiken .
Tegen 22u was ik terug aan onze slaapplaats (geen 30 meter van de baan) . Daar eerst super gezellig aan de camper en bijhorende tent gezeten en later allen rond het kampvuur met een lekker drankje. (hout, generator, stenen , … alles word daar van thuis meegesleept)
Dan de nacht tot 2u mee aan de “Streckenpost” gestaan en genoten .
Op en gegeven moment kwam er een Seat voorbij al rokend en met zijn hele snuit stuk doch opgeven doen ze niet. Natuurlijk eerst witte vlag en met de zaklamp op de baan schijnen. Het blonk , dus er werd of koelvloeistof of olie verloren. Dan maar de rood gestreepte zwaaien. Maar denk je dat er iemand van de rijders daarmee rekening houdt . Neen hoor, er is een race te winnen. Echte doorduwers.
Dan nog wat rond het kampvuur gezeten en tegen 3u werd het tentje opgezocht.Deze morgen om 9 u lekker ontbeten en dan was het afbreken geblazen.
Daarna nog even bij de post gaan staan en tegen 14u vertok ik (om de drukte voor te zijn) Nog even gaan kijken aan “Tiergarten” , doch hier was het in tegenstelling tot de dag ervoor echt dood . Enkel een pracht van een Mercedes Oldtimer was er te bewonderen en dat ene fotootje konden de batterijtjes nog net aan. Dan via “Brünnchen” weer richting huis.
Het was echt een schitterend weekend en diegene die dit gemist hebben kan ik enkel aanraden om er volgend jaar bij te zijn.
Dit wordt in elk geval een jaarlijkse must voor mij.
Een deel van de gemaakte fotootjes kunnen jullie
HIER vinden