Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 14:05

Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Plasje onder auto: water / 'overdruk'? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
996 C4
Breda
Bericht Plasje onder auto: water / 'overdruk'?
Zoals (wellicht) bekend sinds paar maanden in bezit van 996 C4 ( 8) :lol: :D ) en (ondermeer door de krukas-topic van dit forum) alert op van alles.

Vandaar ook dat ik het volgende graag aan jullie voorleg:

Afgelopen weekend circa 500 km gereden (warm weer) en toen ik zondag thuis kwam de auto eerst voor het huis geparkeerd. Andere auto van de oprit gereden, garage geopend en Porsche op de oprit gereden (circa 5 min laten). Vervolgens Porsche uitgeladen en auto naar binnen gereden (circa 10 min laten).
Ik zag vervolgens op de oprit een plasje liggen van ongeveer 15 bij 15 centimeter, ongeveer halverwege de motor van de auto. Vanaf dat plasje richting garage een aantal kleine druppels en onder de auto (wederom ongeveer ter hoogte van de helft van de motor (zeg 60 centimer vanaf de bumper) een klein plasje liggen (3 bij 3 centimer).
Dat laatste plasje lag in de garage en dus op de houten vloer ( :wink: ) en kon ik mooi met de vinger oppakken. Het was een geheel heldere en kleurloze vloeistof en rook nagenoeg niet.

Het koelwater (enige uren later) gechecked, de olie gechecked en alles ok. Vandaag nog een keer, wederom alles ok en geen plasje (ook geen olie) meer onder de auto.

Wat kan dit zijn geweest?

Iemand een idee?

Vanwaar de titel van onderwerp: ik kart (125 cc, schakel) en heb (met name bij warm weer) dat er wel eens water uit de overloop bij de radiator loopt. Waarschijnlijk totaal niet relevant bij een Porsche,maar toch...

Overigens heb ik nog gewoon garantie maar ben wel erg benieuwd!!

Thks

19 jun 2006 19:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Condens van de airco :?:

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

19 jun 2006 19:15
Profiel WWW
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Plasje onder auto: water / 'overdruk'?
V-spec schreef:
Wat kan dit zijn geweest?

Iemand een idee?

Jazeker ;)

19 jun 2006 19:16
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C4
Breda
Bericht OEF!!!!
YES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gelukkig man!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Toch beetje 'ongerust' gisteren, vanacht en vandaag maar nu....weer zorgeloos voetbal kijken!!

Thks voor quick reply

Maaru: waarom heb je daar geen last van bijvoorbeeld met een A4?

19 jun 2006 19:36
Profiel
Moderator
PF #18
Bericht Re: OEF!!!!
V-spec schreef:
Maaru: waarom heb je daar geen last van bijvoorbeeld met een A4?

Tot afgelopen zondag had je er bij de 996 ook geen "last" van. :idea: :wink:

19 jun 2006 19:40
Profiel
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Bij mij ligt ook ´altijd´ een plasje water onder de auto in de garage, waar ik verder nooit (meer) aandacht aan besteed.

Maar dit wist ik niet:
Condenswater op de grond komt van de VERDAMPER onder het dashboard. Alleen ook al is dit een normaal verschijnsel, het duidt er wel op dat de airco niet op de "juiste" manier gebruikt wordt. Door de airco te laten werken tot de motor wordt afgezet krijg je dit water. Het is beter om ongeveer een minuut of 5 voor je de eindbestemming hebt bereikt de airco uit te zetten. Waarom? Tijdens gebruik condenseert het water uit de lucht op de verdamper, waardoor deze tot tegen het bevriezen aan zit. Als je de airco niet uit zet druppelt het langzaam van de verdamper op de grond (=condenswater). Echter hebben vuil en schimmels nu een ideale plaats gevonden om zich te nestellen, het is donker en vochtig! Na verloop van tijd kan daardoor de airco gaan stinken. Hier zijn wel weer middeltjes voor te verkrijgen, maar voorkomen is altijd beter dan genezen! Dus zet de airco zo'n 5 minuten voor het einde van de rit uit en zet de kachel dan gewoon in z'n koudste stand zodat de verdamper de kans krijgt te drogen. Op die manier wordt de auto weg gezet met een droge verdamper, die goed is voor jaren lang airco plezier!

Bedankt Double G :thumright:

19 jun 2006 20:26
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
996 C4
Breda
Bericht 
Toen ik de A4 geleverd kreeg is het mij ook verteld, eerlijk gezegd staat de airco (climat) altijd aan en merk ik inderdaad dat de filter af en toe schoon gemaakt / vervangen dient te worden (minder frisse geur).

Toch maar wat beter opletten dus!

19 jun 2006 20:39
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Een aantal jaren terug reed ik met iemand mee die de airco ook pas uitzette als hij de rit beëindigd had. In de auto hing een rotte vislucht. Dit kwam ook door de airco. Op tijd uitzetten dus!

20 jun 2006 15:05
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Nu even niet ...
amersfoort
Bericht 
Harley schreef:
(..) Echter hebben vuil en schimmels nu een ideale plaats gevonden om zich te nestellen, het is donker en vochtig! Na verloop van tijd kan daardoor de airco gaan stinken. Hier zijn wel weer middeltjes voor te verkrijgen (..)

Heb mij laten vertellen dat het verwijderen van die lucht eenmaal mogelijk is, daarna lukt dat niet meer. Weet overigens niet waarom, dusss :roll:

Heb er overgens bij de 996 nooit last van, maar zet de airco inderdaad voor aankomst al uit vanwege dit voor mij bekende gegeven.

20 jun 2006 15:40
Profiel
Moderator
PF #18
Bericht 
adu schreef:
..... maar zet de airco inderdaad voor aankomst al uit vanwege dit voor mij bekende gegeven.

Niet alleen verstandiger voor de airco/auto :!: :idea:

20 jun 2006 15:57
Profiel
PorscheForum Junkie
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
adu schreef:
Heb mij laten vertellen dat het verwijderen van die lucht eenmaal mogelijk is, daarna lukt dat niet meer. Weet overigens niet waarom, dusss :roll:

Dan hebben ze jou fout ingelicht :( Je kan van die aircocleaner best elk jaar gebruiken en dat het toch gewoon effect heeft. Het probleem zit hem in het feit dat als de verdamper gaat stinken en schimmel op zit. En als je er dan een spuitbus cleaner op spuit zal misschien 90% hiervan verdwijnen, maar de resterende 10% zal zijn uiterste best doen om zich weer zo snel mogelijk voort te planten. Het beste zou zijn dat je de verdamper uit zou bouwen zodat je hem echt goed schoon kan maken. Maar aangezien bij veel auto's hiervoor het gehele dashboard eruit zou moeten is dat onbegonnen werk. Dus lees het stukje dat Harley van mij heeft gequote nog eens door en als je op die manier met je airco om gaat heb je er het langste plezier van.

Wat ik trouwens erg jammer vind is dat veel garage's die aircocleaner zo aanprijzen. Het zogenaamde onderhoud van de airco. Maar dat die stank weer terugkomt en wat de oorzaak is hebben de meeste monteurs geen idee van :? En verkopers net zo min, als je daar aan vraagt hoe de airco werkt wijzen ze naar het knopje A/C en zeggen:"Hiermee zet je hem aan....". Een beetje meer kennis van zaken zou soms wel gewenst zijn.

@Harley: :salut:

20 jun 2006 21:11
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C4
Breda
Bericht 
De airco cleaner is dus feitelijk gewoon een spuitbus waarmee je de filter reinigt?

Okay!

Heb ik meteen nog een andere vraag, don't laugh! Bij mijn 'zoektocht' naar het probleem van dit topic kon ik niet meteen achterhalen waar de radiator bij een 996 zit? Anyone?

THks

20 jun 2006 23:54
Profiel
Brecht Antwerpen België
Bericht 
V-spec schreef:

Heb ik meteen nog een andere vraag, don't laugh! Bij mijn 'zoektocht' naar het probleem van dit topic kon ik niet meteen achterhalen waar de radiator bij een 996 zit? Anyone?

THks

Daar praten we liever niet over :oops: :oops:
Maar ik heb een vermoeden, dat hij achter de voorbumper zit, daar zie ik bij mij toch van alles in honinggraatmotief zitten. Maar ben niet zeker.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

21 jun 2006 0:04
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
996 C4
Breda
Bericht 
:roll: :roll: weet ik nog steeds niet waar die radiotor :oops: zit....

21 jun 2006 17:31
Profiel
Moderator
PF # 136
Bericht 
Volgens mij bestaat hij uit 3 delen :shock: of ik moet me vergissen....

links, midden en rechts achter de voorbumper

21 jun 2006 17:48
Profiel
PorscheForum Rakker
boxster 2.5 tip
lexmond
Bericht 
die RADIO-TOR :lol: zitten links en rechts achter de bumper buitenste is van je airco daarachter zit die van de motor, de midelste zit volgens mij niet in elk model. als het zwarte gedeelte in je bumper dicht is zit hij er niet.

21 jun 2006 19:03
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Inderdaad ze zitten aan weerszijde in de voorbumpers.
Volgens mij zit er in het midden alleen een bij tiptronic autos als ik het goed heb

21 jun 2006 22:16
Profiel WWW
Moderator
PF #18
Bericht 
ppp 356 schreef:
Maar ik heb een vermoeden, dat hij achter de voorbumper zit, daar zie ik bij mij toch van alles in honinggraatmotief zitten. Maar ben niet zeker.

:shock:
mhoeneveld schreef:
Inderdaad ze zitten aan weerszijde in de voorbumpers.
Volgens mij zit er in het midden alleen een bij tiptronic autos als ik het goed heb

Inderdaad 2x.
M.b.t. 997 :arrowd:

Erick eerder \";)\" schreef:
Even wat anders.....
Waarom is het waterkoelsysteem niet beschermd d.m.v. een rooster.
Bij alle Carrera 4-en en de 4S-en is het niet afgeschermd.
Terwijl er bij een C2 en C2S wel een kap voor zit.

Wie weet het?

Waarna Beltar schreef:
Wat betreft de koelopening in het midden van de 997:

Middenstuk is gesloten bij 997 en 997S als ze zijn uitgerust met een manuele bak.

Middenstuk is altijd open bij auto's met tiptronic

Middenstuk is ook altijd open bij auto's met de powerkit X51 (zoals bij ppp)

:salut: :^:

22 jun 2006 13:27
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C4
Breda
Bericht 
thks...had ze idd al gespot!

28 jun 2006 21:41
Profiel
Brecht Antwerpen België
Bericht 
mhoeneveld schreef:

En als je deze er achterin hebt liggen :D

Afbeelding

28 jun 2006 21:57
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ]