Auteur |
Bericht |
addie
nu even nietapeldoorn
|
Grote beurt 965: motor wel of niet er uit?
heb nu al vele meningen gehoord over het feit dat bij een grote beurt van een turbo 965, de motor er uit moet om de kleppen te stellen.de een zegt dat hij eruit moet, en de ander weer van niet. heeft iemand hier ervaring mee ? (vast wel) hoor het graag
_________________________________________ wie een kuil graaft voor een ander is niet egoistisch.!
|
22 jun 2006 21:42 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Kan het me niet voorstellen dat de motor uitgebouwd moet om de kleppen te stellen.
|
22 jun 2006 23:53 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Bij een 930 gaat altijd de motor eruit.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
23 jun 2006 0:50 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Of je gaat op zoek naar een goede specialist die kleppen stellen kan zonder de motor er uit te halen. Ze zijn er, echt.
|
23 jun 2006 7:55 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Kleppen stellen is grote beurt. En dan gaat de motor eruit, zal die goeie specialist je vertellen.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
23 jun 2006 10:30 |
|
|
debo
964 carrera2 tiptronicDen Helder
|
de motor hoeft er niet uit om kleppen te stellen het is echter wel een stuk makkelijker werken. Je moet een en ander slopen om er bij te kunnen en het is een takkeklus maar wel te doen.
|
23 jun 2006 19:12 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Heb me wel eens laten vertellen dat je de motor een stukje kan laten zakken, om het kleppen stellen te vergemakkelen. Maar er schijnt toch ook voorop de motor een (olie)pomp met een af en toe te vervangen tandriem te zitten waar je anders ook niet/moeilijk bij kunt zonder de motor uit te bouwen?
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
23 jun 2006 19:23 |
|
|
debo
964 carrera2 tiptronicDen Helder
|
bij de turbo misschien, geen idee maar niet bij de gewone 964.
Overgens hoef je de motor niet te laten zakken om de kleppen te stellen.
|
23 jun 2006 19:38 |
|
|
horn
PF #57
|
Ik vind het vervangen van de ruitenwissers al een takkenklus
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
23 jun 2006 20:08 |
|
|
frank 964
964 WTL Cabrio VERKOCHT !!Groningen
|
Bij Porsche centrum Gelderland hoeft de motor bij een 964 er niet onder uit ook groot onderhoud incl kleppen stellen natuurlijk ,kan het me haast niet voorstellen dat dit bij een 965 anders is.
Anders bel eens met ze .
_________________________________________ 964 WTL verkocht circuit auto bmw e36 321 pk M3 Freude am Fahren......
|
23 jun 2006 21:01 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
De motor moet er niet uit bij een grote beurt
_________________________________________ Rebel engineering
|
23 jun 2006 22:27 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Of zou Erwin bedoelen dat er autos zijn waar ie er vanzelf uit valt
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
23 jun 2006 23:03 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
De motor moet er niet uit om kleppen af te stellen. Wel kost het demonteren zoveel werk dat je net zo goed de motor er uit kunt halen. Je kunt in ieder geval de klepspeling veel nauwkeuriger afstellen met gedemonteerde motor.
Een paar voorbeelden van een grote beurt aan een 911 Turbo waar ik deze weken mee bezig ben.
Meestal kan ik het niet laten om meer te demonteren dan afgesproken. Dan kan ik het weer niet laten het net wat uitgebreider en beter te doen dan de klant verwacht.
Dat is voor de klant het voordeel als de monteur ook hobby heeft in repareren van Porsche's
_________________________________________ Rebel engineering
|
23 jun 2006 23:13 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Erwin, dit geldt natuurlijk ook voor de atmosferische motor...als je er goed bij kunt is het stellen vd kleppen altijd makkelijker en nauwkeuriger te doen, toch
Kleppen stellen bij de 964 wil ik over een tijdje gewoon zelf doen...lijkt me gewoon leuk, bijvoorbeeld ten tijde vd. winterstalling
mvgr. Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
24 jun 2006 0:28 |
|
|
debo
964 carrera2 tiptronicDen Helder
|
Is de motor van een 964 dan geen atmosferische motor?
|
25 jun 2006 1:58 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Grote beurt 965: motor wel of niet er uit?
Zo, nu heb ik wat meer tijd voor uitleg.
In principe hoeft de motor om bougie's te vervangen en klepspeling te controleren niet uitgebouwd te worden. Maar omdat het demonteren van diverse delen al vrij veel werk kost en daarna het kleppen stellen erg arbeidsintensief is , wordt vaak overwogen om de motor uit te bouwen.
Uiteindelijk kost het weinig meer en is de kwaliteit van de onderhoudsbeurt beter. Wel is het zo dat bij uitgebouwde motor vaak ook wat andere kleine reparatie's aan de motor worden uitgevoerd zoals kleine olielekkage's en uitgedroogde slangen vernieuwen. Ook wordt bij uitgebouwde motor de koppeling beoordeeld en eventueel vervangen.
Dit alles maakt een beurt aan een 930 vaak duurder dan vooraf gepland door de eigenaar.
Op de foto zie je wat je verder nog moet demonteren om bij de kleppendeksels te komen. Het luchtfilter en de intercooler zijn al gedemonteerd.
Op de tweede foto zie je de luchtpomp op de hoek zitten. Je kunt je voorstellen dat deze in de weg zit met het losdraaien van het kleppendeksel als de motor nog in de auto zit. Soms stel ik wel de klepspeling met ingebouwde motor. Het kan dus wél, ook al geef ik de vookeur aan uitbouwen en dat is niet vanwege de paar extra uren die ik dan kan schrijven.
Bij een 965 schrijft Porsche voor dat de waste-gate gedemonteerd moet worden om de klepspeling te controleren. Omdat vaak de beurt wordt uitgevoerd bij uitgebouwde motor wordt de waste-gate niet gedemonteerd.
Bij de 965 op de volgende foto zie je dat het loshalen bij deze waste-gate problemen gaat geven.
Nu is het zekers verstandig om de motor uit te bouwen en alle uitlaatmoeren los te hakken en te vernieuwen. In ieder geval is een 965 of 930 waarbij alles erg vastzit meer regel dan uitzondering. Ik heb al jaren geen Turbo meer gezien waarbij ik zo de waste gate kon losschroeven. ( bij nieuwe klanten dan hè )
Bij elke beurt halen wij altijd de waste gate los. Het loshakken van de moeren en het uitboren van schroefdraad zit overigens niet bij de beurtprijs in.
En de zelfde motor na de beurt en weer in de auto hangend.
Wat op de foto ook opvalt is de steeds 'gewoner' wordende olie lekkage
aan de motor. Dat hebben we bij deze beurt ook meteen aangepakt.
Om bij de pakkingen en olieretourpijpjes te komen moesten de kachelpotten gedemonteerd worden.
En dan krijg je dit te zien:
Het gaat hier dus om een 965 uit 1991.
Vaak zijn de uitlaatgas injectors doorgeroest en moeten worden vervangen.
Eigenlijk is een grote beurt net als bij een 'hypotheek op maat' bij geen auto gelijk.
Bij nieuwe auto's is dat natuurlijk anders, maar bij oudere auto's weet je nooit wat je kunt verwachten.
Dus of de motor er uit moet of niet is pas op de brug te beoordelen en heeft ook veel met de wens van de klant te maken. ( en het beschikbare budget)
Erwin
_________________________________________ Rebel engineering
Laatst bijgewerkt door Renntech op 25 jun 2006 10:15, in totaal 1 keer bewerkt.
|
25 jun 2006 10:03 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Je begrijpt me verkeerd Debo, de 964 is juist de atmosferische, de turbo -965 -laat een overdruk t.o.v. de atmosferische omgevingsdruk. Die van ons moeten het met de op en neer gaande zuigertjes doen als luchtpompie.
Maar goed, als ik Erwin's verhaal tussen de regels doorlees, prefereert Erwin het kleppenstellen bij de 964 ook met uitgebouwde motor.
mvgr. Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
25 jun 2006 14:06 |
|
|
paulb
ex 964 Turbo 3.3
|
Re: Grote beurt 965: motor wel of niet er uit?
Erwin (Renntech) heeft me vooraf verteld dat het niet "moet" maar ik heb het advies gevolgd om de motor er wel uit te halen. Bij mij was toch wel het e.e.a aan een grondige inspectie/beurt toe en ik ben blij dat alles in prima overleg is gedaan. Verder is het natuurlijk heel fijn voor Erwin (and I quote "Dat is voor de klant het voordeel als de monteur ook hobby heeft in repareren van Porsche's" dat ie nu van die mooie foto's heeft van diverse roestige onderdelen zoals wastegate's en van die verrotte luchtleidingen etc.....Ik heb ook van die foto's gekregen Volgens mij moet je gewoon naar iemand met verstand van zaken gaan en afhankelijk van het advies en de centjes overleggen over wat je wilt.
Je wil een grote beurt toch ?! Als de motor er dan toch uit is kun je meteen even de koppeling laten bekijken en als't dan toch een begrotelijk verhaal wordt, laat er dan meteen maar een 1Bar veertje inzetten, je kan er dan zo makkelijk bij, het zou een gemiste kans zijn
Dat het *kan* wil nog niet zeggen dat het verstandig is
Trouwens, je wil voor je fotoalbum toch vast zo'n foto als hieronder ?
Laatst bijgewerkt door paulb op 25 jun 2006 14:38, in totaal 1 keer bewerkt.
|
25 jun 2006 14:24 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Paulb,
Wat is een 1Bar veertje?
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
25 jun 2006 14:27 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Nee, bij de 964 is het onzin om daarvoor de motor uit te bouwen. Bij deze kun je perfect met ingebouwde motor een grote beurt uitvoeren.
_________________________________________ Rebel engineering
|
25 jun 2006 14:35 |
|
|
paulb
ex 964 Turbo 3.3
|
Een 1Bar veertje is voor de overdruk klep (wastegate) van de turbo. Dit is normaal een 0.7 Bar veer. Deze veer houdt de klep van de wastegate gesloten. Met een 1 bar veer blijft 'ie langer dicht en heb je meer vermogen. Het kost alleen wat vermogen om het in te bouwen
|
25 jun 2006 14:40 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Is dé veer in je wastegate, die zorgt dat je turbo meer druk op bouwt dan de standaar 0,7/0,8 bar. Dus meer vermogen hebt, dat merk je gelijk. Heb zelf een regelbare (vanuit de cockpit ) , is echt bizar als je bijv. in zn 5 volgas optrekt en denkt van "wooow" dit gaat hard, om dan nog eens de druk naar 1/1,1 bar te verhogen...................lijkt de turbo-boost van de "knightrider" wel.
Sorry Paul om voor je te antwoorden........ :wink: Laat maar, typ weer eens te langzaam zie ik......
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
25 jun 2006 14:46 |
|
|
paulb
ex 964 Turbo 3.3
|
Jaco, ik wil op de forum jubileum rit in Aug. wel eens even in de cockpit van je kijken hoe je die druk kunt regelen! Ik rijd nu permanent met die 1Bar terwijl dat niet echt nodig is. Ik ben benieuwd met wat voor (standaard?) spul je dat voorelkaar hebt gekregen...Afijn, tot op de jubi rit!
gr, Paulb
|
25 jun 2006 15:13 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Geen probleem Paul, kijk maar in mn album. Het is een setje van Techart of Gemaballa Niets anders dan een grote draaiknop.
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
25 jun 2006 16:09 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Welk nadeel is hier dan aan verbonden?
Als je vind dat de turbo teveel druk opbouwd (ivb evt overmatige slijtage..?) dan geef je toch net iets minder gas ipv volgas? ...of denk ik te simpel...
|
25 jun 2006 16:25 |
|
|