Het "ruckeln" zoals de oosterburen het zo mooi noemen wordt veroorzaakt door een te arm mengsel in dit toeren bereik. Het beste zou het zijn om het CO. (uitlaatgas-uitstoot) onder belasting te controleren. Echter wordt dit in de praktijk nooit gedaan omdat dit veel kosten met zich meebrengt.
Deze storing komt vaker voor bij de carrera modellen met 3.2 motor,
meestal als de km. stand boven de 160.000 km. ligt.
Het wordt veroorzaakt door de luchthoeveelheidsmeter. Doordat er vaak met constante snelheid gereden wordt in dit toeren bereik slijt het mechanische gedeelte in de luchthoeveelheidsmeter. De sleepcontacten maken dan een slechte verbinding zodat het regelapparaat van de injectie de verkeerde informatie krijgt.
De luchthoeveelheidsmeter is soms op te lappen. Dit kost tijd en heeft niet altijd een positieve uitkomst. De weg die ik zou bewandelen is om de luchthoeveelheidsmeter uit te wisselen met een ander exemplaar en de uitlaatgas samenstelling te controleren cq. af te stellen.
Helaas komt het wel eens voor dat er geen verbetering te bespeuren valt na het uitwisselen van de L-meter, er zal dan verder gezocht moeten worden. Maar wees gerust, het probleem is altijd op te lossen.
Erwin