Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 11:46

Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Bio-ethanol 
Auteur Bericht
Bericht Bio-ethanol
In steeds meer landen met name in de Scandinavische, schakelt men over op alternatieve brandstof: bio-ethanol. Een mengsel van benzine en ethanol, met een hoge octaangehalte. Kan dit eigenlijk wel geplempt worden in een Porsche? Het gaat toch om het octaangehalte?
Het schijnt zelfs een positieve invloed te hebben op de prestaties!

28 jun 2006 10:37
PorscheForum Super Junkie
Groningen
Bericht 
In feite een mengsel van ethanol(85%) en benzine. Ethanol=alcohol heeft een zeer hoog octaangehalte, geen probleem en werkt inderdaad prestatieverhogend (denk eens aan vroeger, litertje alcohol in je brommer, warp speed tot het blokje oververhit raakte. Motorische aanpassing om het hoger octaangehalte ook nog eens te benutten kunnen eenvoudig tot 20% meer vermogen leiden (zie ook Saab).

Grote nadeel is uiteraard de verkrijgbaarheid maar ook het feit dat ethanol rubber aanvreet. Oftewel, alles van rubber waar ethanol in de buurt komt moet worden vervangen door ethanol bestendig substituut.

In zweden ligt de prijs voor deze brandstof overigens ook nog eens op 67% van Euro95. Verbruik is wel hoger.

Ik reed vroeger op schaal met methanol(broertje van ethanol) racers en ik kan je vertellen...behalve dat methanol (ethanol niet) uiterst giftig is, verlang je nooit meer terug naar benzine :mrgreen:

Laatst bijgewerkt door Jort op 28 jun 2006 11:57, in totaal 1 keer bewerkt.

28 jun 2006 11:52
Profiel
PorscheForum Junkie
Omgeving Leuven
Bericht 
Jort schreef:
Ik reed vroeger op schaal met methanol(broertje van ethanol) racers en ik kan je vertellen...behalve dat methanol (ethanol niet) uiterst giftig is, verlang je nooit meer terug naar benzine :mrgreen:

:shock: :shock:

28 jun 2006 11:56
Profiel
Groningen
Bericht 
924 schreef:
Jort schreef:

:shock: :shock:

Op schaal ( 1:8 ) :lol: :wink:

Moet ik er wel bij vertellen dat er dan nog 25% Nitromethaan doorheen ging. En zoals ze in de VS zeggen:
“Gas (benzine) is for washing parts, Alcohol (ethanol) is for drinking, Nitro is for racing”.

Laatst bijgewerkt door Jort op 28 jun 2006 12:02, in totaal 1 keer bewerkt.

28 jun 2006 11:58
Profiel
PorscheForum Junkie
Omgeving Leuven
Bericht 
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en zullen het ook nooit zijn :lol:

28 jun 2006 12:00
Profiel
Groningen
Bericht 
924 schreef:

Ach..ik was nog klein.. :lol: :wink:

28 jun 2006 12:03
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Nu zijn de motoren voor die 1:8 racertjes gemaakt om op zo'n mengsel te lopen maar ik vraag me toch af of je dit soort mengsels zomaar in een Porsche kunt gooien. Door de hogere verbrandingswaarde komt er ook veel meer hitte vrij. Dus kan het blok en bv kleppen hier wel mee omgaan?

28 jun 2006 12:11
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Omgeving Leuven
Bericht 
Jort schreef:
924 schreef:

Ach..ik was nog klein.. :lol: :wink:

Dan is het je vergeven :wink:

28 jun 2006 12:11
Profiel
Groningen
Bericht 
mhoeneveld schreef:
Nu zijn de motoren voor die 1:8 racertjes gemaakt om op zo'n mengsel te lopen maar ik vraag me toch af of je dit soort mengsels zomaar in een Porsche kunt gooien. Door de hogere verbrandingswaarde komt er ook veel meer hitte vrij. Dus kan het blok en bv kleppen hier wel mee omgaan?

Dat blijft inderdaad de vraag. Maar als de brandstof wereldwijd aanslaat zullen fabrikanten ongewijfeld bij het ontwerp van nieuwe motoren hiermee rekening houden. En zéker Porsche, aangezien je anders een flinke berg extra vermogen laat liggen, terwijl de gemiddelde burgerbak hier wel gebruik van maakt.

28 jun 2006 12:16
Profiel
PorscheForum Rakker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Jort schreef:
In feite een mengsel van ethanol(85%) en benzine. Ethanol=alcohol heeft een zeer hoog octaangehalte, geen probleem en werkt inderdaad prestatieverhogend (denk eens aan vroeger, litertje alcohol in je brommer, warp speed tot het blokje oververhit raakte. Motorische aanpassing om het hoger octaangehalte ook nog eens te benutten kunnen eenvoudig tot 20% meer vermogen leiden (zie ook Saab).

Grote nadeel is uiteraard de verkrijgbaarheid maar ook het feit dat ethanol rubber aanvreet. Oftewel, alles van rubber waar ethanol in de buurt komt moet worden vervangen door ethanol bestendig substituut.

In zweden ligt de prijs voor deze brandstof overigens ook nog eens op 67% van Euro95. Verbruik is wel hoger.

haha een leuk mengsel was dat met de modelletjes 4% nitromethaan en de rest methanol :twisted:

Maar geloof dat je het in de kracht van de ontbranding moet gaan zoeken, meer joule per ontbranding zodat de kracht hoger wordt en de zuiger sneller naar beneden geklapt wordt.

28 jun 2006 12:17
Profiel Facebook 
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Jort schreef:
Dat blijft inderdaad de vraag. Maar als de brandstof wereldwijd aanslaat zullen fabrikanten ongewijfeld bij het ontwerp van nieuwe motoren hiermee rekening houden. En zéker Porsche, aangezien je anders een flinke berg extra vermogen laat liggen, terwijl de gemiddelde burgerbak hier wel gebruik van maakt.

Als het wereldwijd doorzet ga ik er zeker van uit dat fabrikanten hun ontwerpen er op aan aanpassen.

Zou een stunt zijn als je met je nieuwe 911 turbo door een Fiat Panda voorbij wordt gejakkerd :wink:

28 jun 2006 12:18
Profiel WWW
Groningen
Bericht 
Meneer aard schreef:

haha een leuk mengsel was dat met de modelletjes 4% nitromethaan en de rest methanol :twisted:

Maar geloof dat je het in de kracht van de ontbranding moet gaan zoeken, meer joule per ontbranding zodat de kracht hoger wordt en de zuiger sneller naar beneden geklapt wordt.

Alleen als methanol vlamvatte..zag je het het niet of nauwelijks. Link spul :shock:

28 jun 2006 12:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Omgeving Leuven
Bericht 
dat is juist één van de gevaren Jort :wink:

28 jun 2006 12:31
Profiel
PorscheForum Rakker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Jort schreef:
Meneer aard schreef:

Alleen als methanol vlamvatte..zag je het het niet of nauwelijks. Link spul :shock:

Dat is toch leuk, en als je het motortje lekker rijk afsteld en je hield er een vlammetje onder :D :D

28 jun 2006 19:59
Profiel Facebook 
Groningen
Bericht 
Meneer aard schreef:

Dat is toch leuk, en als je het motortje lekker rijk afsteld en je hield er een vlammetje onder :D :D

Absoluut 8)

Overigens beter te rijk dan te arm... Die zuigersetjes waren en zijn ongetwijfeld niet goedkoop :?

Herinner me nog hoe iemand z'n verse zuiger even "liet zien wie de baas is" . "Zo moet je inrijden heren, niet dat ellenlange gepruts en gepruttel, gelijk gassen anders wordt ie ie lui".

Vol gas met koude en nieuwe motor. Dat duurde een uurtje, misschien 2. Compressie weg. :lol:

Spelenderwijs ook een hoop geleerd over toe- /uitspoor, camber, dempervloeistoffen, vering, stabi's, banden, differentiëlen, sperwerking.. etc. En crashen tegen de vangrails op topsnelheid (uitval zender) :shock: :wink:

28 jun 2006 22:18
Profiel
PorscheForum Rakker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Jort schreef:
Meneer aard schreef:

Absoluut 8)

Overigens beter te rijk dan te arm... Die zuigersetjes waren en zijn ongetwijfeld niet goedkoop :?

Herinner me nog hoe iemand z'n verse zuiger even "liet zien wie de baas is" . "Zo moet je inrijden heren, niet dat ellenlange gepruts en gepruttel, gelijk gassen anders wordt ie ie lui".

Vol gas met koude en nieuwe motor. Dat duurde een uurtje, misschien 2. Compressie weg. :lol:

Spelenderwijs ook een hoop geleerd over toe- /uitspoor, camber, dempervloeistoffen, vering, stabi's, banden, differentiëlen, sperwerking.. etc. En crashen tegen de vangrails op topsnelheid (uitval zender) :shock: :wink:

haha, sparta metjes lopen heel goed op dat mengsel van nitromethaan en methanol :+ Ding liep 65 km/h maar was snel afgelopen want de zuigerveer was afgebroken dikke krassen...

28 jun 2006 22:28
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht Re: Bio-ethanol
ECT schreef:
Kan dit eigenlijk wel geplempt worden in een Porsche? Het gaat toch om het octaangehalte?
!

We weten nu alles over schaalmodellen :wink: Maar nog steeds geen antwoord op bovenstaande :?:

29 jun 2006 4:52
Profiel
Groningen
Bericht 
Antwoord is al gegeven. Niet zonder aanpassingen.

29 jun 2006 12:25
Profiel
PorscheForum Junkie
Omgeving Leuven
Bericht 
Lijkt mij ook vrij logisch :wink:

29 jun 2006 14:30
Profiel
Bericht 
Japan is hier al fullspeed mee bezig. Straks worden we nog ingehaald door ethanol gestookte Scarletjes. :oops: :oops:

Porsche mag haar borst alvast maar nat maken.

Bron: Telegraaf van vandaag:

Ethanol wordt hoofdmoot in Japan

AMSTERDAM - Japan ziet het helemaal zitten met auto's op ethanol. Vanaf 2010 mogen alleen nog auto's verkocht worden die op een mix van benzine en ethanol rijden.

De maatregelen maken deel uit van een pakket van maatregelen tegen het broeikaseffect. Ook wil het Aziatische land minder afhankelijk van de olie-import zijn.

De mix zou bestaan uit 10 procent ethanol. Het goedje wordt gewonnen uit suikerriet of mais.

Uiteindelijk wil de Japanse regering dat in 2030 alle wagens op de brandstofmix rijden. Alleen Toyota is op de verplichtingen voorbereid.

29 jun 2006 16:06
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Multi-fuel

30 jun 2006 16:57
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 21 berichten ]