De standaard 2 liter 4 cilinder van de 914 is qua gebruik erg gunstig. Mede dankzij het injectie systeem. Levert tussen de 95 en 100pk. Niet super snel, maar vlot genoeg. Een 914 koop je zo-ie-zo niet voor stoplicht sprintjes, maar voor het echte stuurwerk, en daar blinkt 'ie in uit!
Heb je er één die is om gebouwd met webers, dan loopt de benzine er natuurlijk zo door heen
Een 2.0 (of grotere) zes cilinder... In jou geval zeker af te raden (zitten 2 drietraps webers op
). Bovendien zijn "zesjes" erg duur in aanschaf.
Ik denk dat die Alfa motor wel gaat lukken. Je zou eens in Kever kringen rond moeten vragen, want daar worden ze ook wel gebruikt.
Of je de Alfa bak kan/moet gebruiken durf ik je echt niet te zeggen. Kan heel goed zijn dat je het differentieel helemaal niet om hoeft te draaien.
Maar zoals gezegd... ik weet NIKS van Alfa's
Als het even kan zou ik de 914 bak gebruiken (scheelt geklooi met o.a. aandrijf assen etc.).
Ander conversies die ook wel leuk zijn. Een Subaru boxer (bv. een turbootje uit de WRC
). Er zijn adapters verkrijgbaar zodat je de standaard 914 bak kan blijven gebruiken.
Er zijn ook al een aantal mensen die een 1.8turbo uit de Audi A4 in een 914 hebben gebouwd (complete motor en bak).
Bedenk dat je bij dergelijke motoren ook nog een koelsysteem moet fabrieken, want 914s zijn lucht gekoeld...!
Wat een leuk project het ook zou zijn, toch zou ik het je af willen raden. Een dergelijke conversie is bij verkoop geen ruk waard...
(de 914 is inmiddels een serieuze klassieker en mensen willen alleen nog maar origineel)
En of dagelijks gebruik van een 914 nou zo'n goed idee is...
914s zijn erg roest gevoelig, dus onze weers omstandigheden zijn daar niet bepaald ideaal voor.
Ik zag trouwens net dat je je ook al op 914club.com hebt aangemeld
Goeie plek om rond te neuzen! Daar vindt je meer mensen die met allerlei conversies bezig zijn.
Toch zou ik in jou geval het bij de standaard 2.0 4cilinder houden.
Er zijn inmiddels een aantal goed betaalbare moderne (computer gestuurde) injectie systemen te krijgen.
Als je per sé wilt hobieën aan een 914 zou ik DAAR m'n geld in steken.
Ze doen tegenwoordig wonderen met de lucht gekoelde type 4 motortjes!
(zoek op 914club.com de berichtjes over Jake Raby maar eens na)
Voor 11.000 eurootjes koop je overigens wel een HEEEEEELE mooie 4 cilinder versie hoor. Niks project. Zo instappen en probleemloos veel km's maken...
gr.
Jeroen