911T: Geen onsteking meer
Ik heb afgelopen week eindelijk het deukje in de voorbumper wat er inzat sinds ik hem heb laten uitdeuken en overspuiten en tevens de bumer voorzien van een originele sierlijst.
Nadat ik alles weer gemonteerd had was het gisteren uitgelezen weer voor een fors blokje om.
De auto startte wat moeizaam (ik moest aanmerkelijk langer starten voor hij aansloeg dan ik gewend was)
maar hij liep, daarna de auto buiten gezet en gewassen.
Tijdens het rijden viel me op dat hij meer plofte in de uitlaat dan gewoonlijk maar heb daar verder geen aandacht aan geschonken en ben lekker gaan touren.
Totdat ik op de N219 tussen Nieuwerkerk aan de IJssel en Zevenhuizen in de file kwam te staan motor lekker warm +/- 110 graden en hij er opeens mee ophield.
De motor draaide op dat moment gewoon stationair en viel ineens stil.
Ondanks dat een thermisch probleem mij onwaarschijlijk leek heb ik hem toch een half uurtje af laten koelen het toen maar weer eens geprobeerd.
Geen leven in te krijgen dus de ANWB wegenwacht maar gebeld. Daar werd ik uiterst vriendelijk door te woord gestaan en ondanks de enorme file die er stond arriveerde de wegenwachter toch noch redelijk vlug.
Hij had binnen enkele minuten de diagnose gesteld: Geen onsteking!
De man wist werkelijk van opgeven tot hij precies wist wat de oorzaak was en kwam uiteindelijk tot de ontdekking dat het de box met electronische onsteking moest zijn. Zelfs deze heeft hij gedemonteerd en opengemaakt.
Er kwam een lucht van verbrande electronica uit.
Kortom einde rit en afslepen die handel. Er werd een berger gebeld en deze heeft de auto keurig op het door mij gewenste adres afgeleverd.
Bij nadere inspectie blijkt er een onderdeel waarschijnlijk een diode gebroken te zijn.
Nu ben ik best handig met soldeerbout e.d. maar ik kan niet achterhalen wat voor onderdeel dit precies is.
Iemand van hier misschien of weet iemand een adres?
Het is een zwart bolletje met een groen stip .
Dus weer twee dingen geleerd:
1. negeer het niet als de auto anders reageert want dit heeft een oorzaak.
2. zorg dat je lid benvan de wegenwacht.