Auteur |
Bericht |
psporsche
Ex black Beauty, New owner of the red legend!Uden
|
Boxster: Stuurbekrachtiging(voelt raar?)
Sinds een aantal weken heb ik 18 inch velgen onder mijn Boxster. Toen ik afgelopen weekend ging rijden, voelde ik iets tijdens het insturen naar links. Dat gevoel komt terug in mijn pedalen... Het lijkt alsof rubber over rubber gaat (geeft een lichte trilling).
Naar rechts sturend heb ik nergens last van
Ben bij mijn specialist geweest en hij gaf aan dat er niets aan de hand is, enkel dat je de stuurbekrachtiging voelt. Hij heeft zelfs naar de ophanging van de veren gekeken (zou het vandaan kunnen komen).
Toch zit het me niet lekker (zeker gezien het feit dat het maar 1 kant op is ), en hoop dan ook dat er hier anderen zijn die wellicht weten wat het kan zijn...???
Please let me know!!!
|
03 jul 2006 21:48 |
|
|
psporsche
Ex black Beauty, New owner of the red legend!Uden
|
Niemand...... ?
dat valt me tegen.....
Er moet toch wel een specialist zijn die er iets van weet?
Stel dat het een 996 of 993 was, had ik dan wel snel een reactie
|
04 jul 2006 20:00 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Deze 993-bestuurder probeert op basis van enige kennis van de P. je te helpen
Voorheen had je 17" neem ik aan? Zijn de 18" velgen voorzien van banden met maten die de P. AG heeft voorgeschreven? Aanlopen van te grote banden is het eerste waar ik aan denk
Die opmerking over dat je de stuurbekrachitiging voelt:
Heb je het over een P. specialist over een velgen/banden specialist?
Bij welke snelheid treedt het op?
Bij maximale wieluitslag?
Vertel eens wat meer.
|
04 jul 2006 20:09 |
|
|
psporsche
Ex black Beauty, New owner of the red legend!Uden
|
Kijk, daar komen we verder mee...
1. Snelheid van rijden en sturen maakt niets uit (voel het constant)
2. Je voelt het ook tijdens het stil staan als de motor loopt (dus kan het aanlopen van de banden niet zijn).
3. De Specialist is Vlasblom te Uden (heeft bij PCE gewerkt en al een aantal jaar voor zich zelf...in mijn ogen heeft hij er veel verstand van)
4. Hij gaf aan dat het wellicht iets met de schokbrekers zou kunnen zijn, echter was daar niets te zien.
5. Naar links sturend (helemaal rond, voel ik niets), naar rechts sturend (vanaf de eerste beweging naar rechts, direct dat rare gevoel).
6. de velgen zijn origineel P, en veel Boxsters hebben deze velgen, dus zou raar zijn als ik het probleem alleen zou hebben.
Dus , heel appart......
|
04 jul 2006 20:21 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Beetje verwarrend:
- eerst was links het probleem, nu rechts
- maar vooral ook stilstaand dus inderdaad niets met wielen/rijden en links of rechts sturend etc. maar met ...
- de schokdempers zouden het kunnen zijn: een trilling OOK bij stilstand
- maar, of beter OOK , er was niets te zien aan de dempers ALS er wat te zien is dan lekken ze en dan zijn ze ver heen
- sorry maar PCE maakt op mij zo nog geen geweldige indruk..
Verder is het vanaf deze PC ook erg moeilijk te beoordelen. Sorry.
|
04 jul 2006 20:29 |
|
|
psporsche
Ex black Beauty, New owner of the red legend!Uden
|
Ja, dat links er recht haal ik nog wel eens door elkaar, maar dat maakt even niet uit.
Je begrijpt waarom ik er ook mee zit Snap er ook geen r..t van
Wellicht een andere specialist opzoeken
Het is erg vervelend en blijft me storen....
|
04 jul 2006 20:36 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Ben bang van niet
.... met een 964 daarintegen
Mss is het iets dat totaal niks met het wisselen van de wielen te maken heeft - heb je de originele set nog ff wisselen en kijken of je er dan nog last van hebt ....
|
04 jul 2006 20:41 |
|
|
psporsche
Ex black Beauty, New owner of the red legend!Uden
|
De 17 inch velgen heb ik niet meer, maar daar kan Vlasblom me wel tijdelijk aan helpen denk ik....
Is een goed idee
Als dat verschil maakt, zijn we weer een stap verder
Mijn dank!
|
04 jul 2006 20:46 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
|
04 jul 2006 21:05 |
|
|
psporsche
Ex black Beauty, New owner of the red legend!Uden
|
mmmmmmm, daar zit ook wat in!
Dus toch iets in de stuurbekrachtiging?
|
04 jul 2006 21:20 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Als je stil staat en de handen losjes op het stuur legt en dus niet verdraait, dan 'werkt' de stuurbekrachtiging niet omdat er niets te bekrachtigen valt. Voel je dan toch een trilling dan ....
Direct na de wielwisseling opgetreden of zie je alleen een mogelijke relatie
Kan me nu goed voorstellen dat het weinig met de wielen te maken heeft, maar wat dan wel...
|
04 jul 2006 22:22 |
|
|
psporsche
Ex black Beauty, New owner of the red legend!Uden
|
Voel het niet als het stuur stil staat. Enkel bij het verdraaien....
Er zou wellicht een relatie kunnen zijn, maar ben toch bang dat het de bekrachtiging is...
Het kan haast niet anders
|
04 jul 2006 22:51 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
duidelijk de stuurbekrachtiging dus denk het dus niet
EENS
En dit is niet normaal, dus verder laten onderzoeken.
|
05 jul 2006 8:05 |
|
|
porscherob
boxster 2.5 tiplexmond
|
stuurolie peil al nagekeken?
|
05 jul 2006 17:59 |
|
|
John
Cayenne
|
Maakt ie ook (bij een stilstaand voertuig) met een maximale stuuruitslag beetje doorduwen een raar geluid of voel je hem wringen......zoja pomp niet meer fris.
|
05 jul 2006 19:31 |
|
|
psporsche
Ex black Beauty, New owner of the red legend!Uden
|
@ Porscherob: Daar ga ik van het weekend naar kijken. Ook dat is een goed punt, echter is het raar dat het naar 1 kant is (het rare gevoel).
@ John, Dat hoop ik niet, maar begint er wel op te lijken. Zaterdag zal ik eens voelen wat het effect is als je dat geen doet zoals jij het omschreven hebt!
|
06 jul 2006 14:52 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Laat ik ook maar eens een duit in het zakje doen.
Hebben we het over een Tiptronic Zo ja, dan zou ik het 'gevoel' in de pedalen eerder in de aandrijflijn zoeken.
Waar je ook eens naar zou kunnen kijken of de wielbouten voor goed vast zitten. Zo niet, wil dat ook wel eens een vreemde sensatie in het stuur geven.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
06 jul 2006 15:17 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Ik poog dit draadje nu al een tijdje te gaan snappen. Dat wil zeggen ik probeer me voor te stellen wat er bedoeld wordt en waar je dus het probleem moet zoeken.
Als je ook in stilstaande mode het effect hebt dan is het zeker niets met wielen, banden of aandrijflijn. Dat staat immers volledig stil.
De tip van John4S is een hele goede. Bij maximale uitslag moet je geen vreemde gierende geluiden horen of trillingen in het stuur.
Als je over een hobbelige weg rijdt heb je dan ook een klapperend gevoel of geluid. In dat geval kan het goed dat een van de fusee ophangingen defect is.
Zowieso lijkt mij het meest voor de hand liggende probleem de pomp zelf te zijn.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
06 jul 2006 15:44 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Wij kunnen van achter het scherm allerlei goed bedoelde adviezen geven, maar het beste advies dat je kan krijgen is volgens mij: Ga er eens mee naar een echte Porsche-specialist
Om bij jou in de buurt te blijven: Schmidt in Oss bijvoorbeeld.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
06 jul 2006 15:58 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
|
06 jul 2006 19:03 |
|
|
cayman
993 Carrera 2
EX 964, 986 en 944.Schiedam
|
Zoals je het beschrijft heb ik met m'n Boxster hetzelfde probleem (met 17 inch velgen).
Volgens Porsche Rotterdam ligt het een lager die aan de veerpoot zit. Het betreft onderdeelnummer 996 343 515 05 (€ 23,45 ex).
Binnenkort laat ik ze vervangen en kan ik je vertellen of het probleem hiermee tot het verleden hoort.
|
06 jul 2006 21:01 |
|
|
porscherob
boxster 2.5 tiplexmond
|
als ik bij mij het stuur helemaal doordraai maakt de pomp ook wat meer geluid (zoemt iets meer) volgens mij is dat normaal, maar het moet natuurlijk niet te gek worden.
dat lager wat cayman bedoelt zou het inderdaat ook kunnen zijn, deze zorgt ervoor dat je veerpoot kan draaien t.o.v chassis.
|
06 jul 2006 23:12 |
|
|
psporsche
Ex black Beauty, New owner of the red legend!Uden
|
@ Cayman, graag hoor ik wat het effect is van het vervangen van de lager.... Ben heel benieuwd of dat het is!!
Volgende week laat ik er voor de zekerheid even naar kijken door Schmidt in Oss.
Deze info zal ik dan meenemen.
Bedankt
|
07 jul 2006 9:06 |
|
|
cayman
993 Carrera 2
EX 964, 986 en 944.Schiedam
|
PSP, vandaag heb ik m'n Boxster opgehaald. Het probleem is opgelost, het eerder genoemde lager en een rubber zijn vervangen bij Car Service Visser in Hilversum. Aardige kerel trouwens die met passie en inzicht aan de auto werkt. Het was mijn eerste ervaring met dit bedrijf, is zeer goed bevallen.
|
22 jul 2006 18:13 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Dat is goed nieuws Cayman. Ik heb net de workshop manual er even op na geslagen en zie nu waar dat lager voor dient. Het verklaart wel wat ja. Maar dat moet je ook op een hobbelige weg gevoeld hebben dan. Of anders gezegd, je auto moet nu een stuk strakker sturen op dat soort wegen
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
22 jul 2006 23:02 |
|
|