We hebben er lang naar uit gekeken, Bo en ik. Eigenlijk hebben we niet zoveel met oldtimers, maar we begrepen wel dat dit iets bijzonders zou worden. Niet zomaar "ouwe rommel".
Het weekend was niet echt ideaal omdat Bo op zondag al om 16u in Goingarijp moest zijn om te zeilen. Oke, dan maar extra vroeg op in Le Mans, maar gaan zouden we!
We hadden afgesproken in Mestreech samen met Mijnheer Van Engelen en Jean R. en na een kopje koffie vertrokken we. Jean inderdaad in zijn nieuwe Boxter S. Sjieke bak overigens : velgen, lakkleur en interieurkleur, mooie combi.
Alles verliep voorspoedig tot Parijs, daar was het wel ff aanschuiven. Maar na Parijs ging het gas er weer op. Echter niet voor lang. Jean werd gelaserd toen ie rondom de 180 km/h reed. Ik wed dat het korte ritje onder politiebegeleiding het naarste ritje sinds lang geweest is voor hem. Hij vreesde (terecht) voor zijn rijbewijs. Slechts 6 km/h te weinig gereden....
In Le Mans reden we recht naar het circuit waar Porsche een grote ruimte gereserveerd had in het Parc des Expositions. We kregen een pretpakketje met strooien hoeden, keycord enz., en uiteraard de noodzakelijke klevers voor de voorruit en de toegangstickets. Ook daar was al behoorlijk wat moois te bewonderen, dit was echter een klein voorproefje van wat er later die dag en vooral de dag nadien te bewonderen viel. We konden van het expositiepark recht naar het circuit wandelen waar vanaf 15u de eerste klassementsproeven begonnen. Die eerste dag hadden we (eerlijk is eerlijk) meer oog voor de Aston Martins, de Ferrari's en uiteraard de Porsches naast het circuit. Wel handig zo'n combi: Pa filmt en zoon maakt de foto's (het bleken er gisteren bijna 200 te zijn).
Tegen de avond reden we richting "hotel". We wisten wel dat het geen echt hotel zou zijn. Het bleek een soort kostschool te zijn op ongeveer 10km van het circuit. Okee, alleen om te slapen, dat was wel vol te houden. Je mocht zelf je sleutel ophalen en je kamer zoeken. Er was helemaal niemand, alleen maar gasten. Naast de NPC waren er ook enkele Engelsen met oldtimers (MG).
Via via waren we te weten gekomen dat in de buurt een goed restaurant zou zijn. Dat bleek helaas volzet, maar na een uurtje zouden we wel aan tafel mogen. Helaas pindakaas. Dat uurtje bleek 2 uurtjes te worden. Heel veel werd goedgemaakt door de prachtige omgeving: watervallen, een watermolen, en vooral enkele hele mooie auto's waaronder een heuse F40.
Pas tegen 1u kropen we onder de wol. Slapen was geen enkel probleem, opstaan iets meer. Prima ontbijtbuffet, dat hadden we niet verwacht op zo'n verlaten kostschool. Daarvoor zijn de herinneringen aan vroeger veel te diep gegraveerd.
Op zaterdag reden we rond 10u richting circuit. Alhoewel we niet de verkeerd route namen bleken we toch veel langer erover gedaan te hebben dan anderen
In de file hadden we wel een mooi uitzicht over het nabijgelegen vliegveldje waar zowaar een replica van het historische vliegtuigje van de gebroeders Wright (1908
) aan het taxien was.
In elk geval was er inderdaad een plekje voor ons op het grote Porsche terrein vlakbij het beroemde circuit. Onopvallend stonden we daar temidden van 966 andere Porsches. Even verderop stond een Ferrari Enzo. Omdat er nogal wat van de Porsches ook een ritje op het circuit gingen maken moesten we nogal lang wachten alvorens we het eigenlijk Porscheterrein op konden. Maar okee, we verveelden ons niet echt, meer nog, we koken onze ogen uit onze kop. Soms kwam er een karavaantje MG's voorbij, dan weer een karavaantje Morgan's, ongelofelijk.
Via de Porsche tent (niet bijzonder) liepen we meteen naar het "village". Een waar openluchtmuseum was het met de meest bijzondere auto's (of wat daarvoor moest doorgaan).
Allerlei soorten winkeltjes waren er ook, als het maar iets met auto's te maken had, alhoewel. Een (bekende?) fotograaf uit Parijs wilde je ook wel op de gevoelige plaat zetten, ...........voor 500 euries. Buiten hingen foto's van Schumi, Kimi en dat moest dan wel die 500 euries verklaren zeker. Okee, het waren wel mooie zwart/wit foto's.
Sneller dan we dachten werd het 16u en dan zou "Plateau 1" van start gaan, auto's die de 24h reden tussen 1923 en 1939. We verwachten er niet teveel van, maar owee, wat hebben we ons vergist. Elk "plateau" bestond uit auto's van ongeveer dezelfde leeftijd. Zo waren er 6 groepen die elk 3x gedurende 45 minuten mochten racen.
Inmiddels hadden we post gevat op de tribune vlak na de chicane die volgt na start/finish. Het was er behoorlijk druk en we moesten dan ook goed zoeken om bovenin nog 2 plaatsjes te vinden (de plaatsen waren niet gereserveerd).
Na een "vliegende" start bleken die ouwe knarretjes nog behoorlijk snel te gaan. En wat een ambiance op de tribune. Elke auto die ook maar een beetje driftend door de bochten ging (en dat waren er toch nog wat) werd onthaald op spontaan applaus, en soms (en dat was echt leuk) zwaaide de piloot ons dan vriendelijk toe. Af en toe waren er zelfs gewaagde inhaalmanoeuvers, het was echt genieten.
Bij de deelnemers overigens bekende namen: d'Ieteren, Vanina Ickx, Marc Knopfler).
Inmiddels kregen we weer honger en we wilden eigenlijk toch niet op het circuit blijven om daar iets aan te doen. Le vieux mouling bleek andermaal vol te zitten zodat we in het oude Le Mans (Place des Jacobins) gingen eten. Eerst een flinke pull bier, want het was in de namiddag nog behoorlijk warm geworden. Daarna een uitstekende "choucroute des brasseurs" en weg waren we. Dit was immers de enige dag dat we de race konden zien, en we hadden al zoveel tijd verloren.
Inmiddels was "plateau 5" aan het racen. Maar voor we daarvan gingen genieten wilden we toch wel even gaan genieten van de auto's die we eerder gemist hadden: een Bugatti Veyron (zeeeeeeeer indrukwekkend), een Carrera GT, en de Porsche waarmee Jacky Ickx zo succesvol was.
Om 23u40 startte "grid 6", de auto's die er reden tussen 1972 en 1979). De snelheid was evenredig toegenomen met het geluid. Nog steeds niet zo schreeuwerig en pijnlijk als een F1, maar toch wel flink hard. Dat zou nog later blijken.
We zijn deze dagen meestal met zijn 2tjes op pad geweest. We hadden graag enkele bekenden tegen het lijf gelopen, maar om echt dingen af te spreken, daarvoor was er veel te veel te zien/te horen/te ruiken. Wel om te gaan eten, maar de rest kan je beter met z'n 2tjes doen denk ik.
Op zeker ogenblik (we zaten weer op de tribune bij de chicane en bij de Dunlop boog) spinde er zo'n auto met zo'n joekel van een vleugel. De auto die onmiddellijk in zijn gat zat ging er uiteraard meteen voorbij, maar de auto die vrij snel daarachter volgde lukte dat niet meer. De "vleugel" spinde meteen weer 180graden de goede kant op en reed al driftend weg net voor de neus van die achtervolger. Dat leverde hem een ovatie op, en iedere keer als hij weer langs kwam opnieuw. De auto's kwamen overigens om de 5 tot 6 minuten voorbij want ze reden het circuit van ruim 13 km.
Tegen 24u hielden we het voor bekeken, want de dag nadien moesten we vroeg op en nog een heel traject rijden. Alweer goed geslapen, want ondanks het feit dat het raam open stond hebben we niets gemerkt van de 20-30 Porsches die nog na ons op het binnenterrein van de "kostschool" geparkeerd hebben.
De terugreis verliep zeer vlot (bijna iedereen in Frankrijk wilde de andere kant op).
Onvergetelijk, die 24h van Le Mans.
We hopen er over 2 jaar weer bij te zijn. Ondertussen moeten we het doen met de talrijke foto's en de film.....