Auteur |
Bericht |
henkdevries
|
zwaar schakelen 2e versnelling
Ik ben sinds kort op zoek naar een leuke 911 sc ,
wat mij tot nu toe sterk is opgevallen van de auto`s die ik bereden heb is dat ze alle 3 zwaar schakelen in zijn 2e versnelling, vooral bij lage toeren , is dit een bekend probleem ?
Moet je hier een bak voor laten reviseren of gewoon mee leren leven ?
betreffende auto`s waren 3.0 sc van 1980 - 1985
gaarne jullie mening
|
06 jul 2004 1:01 |
|
|
Ivo964C2
Rauris OostenrijkPF#30
|
Re: zwaar schakelen 2e versnelling
Lijkt me een vraag voor Pascal?
|
06 jul 2004 1:18 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Re: zwaar schakelen 2e versnelling
Weet niet wat je als "zwaar" typeert.... Het schijnt wel dat veel SC's een "probleempje" hebben met de 2e versnelling. De mijne gaat er vrij soepel in, maar soms, als je net niet in het goede toerengebied zit (vooral met terugschakelen trouwens), moet je hem er inderdaad in TREKKEN.
Volgens mij moet ie bij "normaal" opschakelen als het spreekwoordelijke warme mes door de boter gaan...
(3.0 SC is overigens maar t/m 83 gemaakt! Daarna is het 99% zeker een 3.2 Carrera!)
|
06 jul 2004 20:20 |
|
|
fransk
Tijdelijk Porsche-loos; Jaguar XJ8;Maastricht
|
Porsches van het type 911 SC hebben vaak "problemen" met de synchromesringen v.d. 1e, 2e en 3e versnelling.
Bij koude motor zijn bij mij de 1e en 2e versnelling even wennen.
Als ie eenmaal warm is moet je nog even uitkijken bij terug schakelen naar 2.
Dus gewoon even tussengas geven....
Schijnt heel normaal te zijn volgens talloze testverslagen uit die tijd.
Frans
|
06 jul 2004 20:27 |
|
|
Ivo964C2
Rauris OostenrijkPF#30
|
Moet eerlijkheidshalve vermelden dat beide 3.2's die ik heb gereden, respectievelijk uit 1985 en 1986, ook niet altijd "moeiteloos" in de 2e versnelling gingen. E.e.a. ging af en toe, zoal Pascal al beschreef, beter bij het juiste toerental. En op de meeste momenten had het meer weg van fitness.
Heb tevens het genoegen gehad om een tijdje in een 3.2 uit 1988(met de G50 versnellingsbak) te rijden en dat gaf een enorm verschil.
Dag en nacht zou ik bijna zeggen.
Maar onder het motto "ik weet niet beter" was het overigens prima te doen!!
|
06 jul 2004 22:05 |
|
|
F@RGO
|
als mijn bakkie zeer koud staat(winter) schakelt hij ook stroef
maar na een warme loop gaat ie als een mes door de boter,
zoals hierboven zo schoon getikt
|
06 jul 2004 22:32 |
|
|
Bernardo
911 SCZoetermeer
|
Yep, sluit mee met Pascal en Frans aan...het is 'n werkbak tis even wennen.
http://tech.rennlist.com/911/911scfaqtransmissions.PDF
_________________________________________ Carpe Porsche
Laatst bijgewerkt door Bernardo op 06 jul 2004 22:57, in totaal 1 keer bewerkt.
|
06 jul 2004 22:39 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Inderdaad zijn er veel oudere 911 modellen die zwaar schakelen, en dan vooral in zijn 2e versnelling.
Dit wordt veroorzaakt door ouderwordende ( dus slechterwerkende ) synchronisatie en geleiding van de schakelmof e.d.
Het kan altijd verholpen worden, soms door de bakolie te laten verversen door Swepco versnellingsbakolie of door reparatie.
Een 915 versnellingsbak moet als deze goed werkt, in bv. de tweede en eerste versnelling kunnen worden teruggeschakeld terwijl je een te hoge snelheid hebt.
Gr. Erwin
|
06 jul 2004 22:56 |
|
|
Shark
Middelburg
|
Erwin, Kun je wat meer vertellen over SWEPCO :?: Shark
|
06 jul 2004 23:07 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Swepco 201 is een versnellingsbak olie die uitermate geschikt is voor in versnellingsbakken met Porsche synchronisering.
Ook al zijn wij importeur voor nederland, ik kan niet exact aangeven waarom Swepco in veel gevallen een positieve uitwerking heeft in oudere versnellingsbakken.
In amerika zweren de Porsche specialisten bij Swepco, dit was dan ook de reden voor mij om het te importeren. En ik moet zeggen dat het al veel positieve reacties heeft opgeleverd.
De enigste die geen verbetering hierdoor kreeg is Anne.
Maar ja, uitzonderingen heb je altijd.
Verdere info :
http://www.swepcousa.com/lubesite/products/h201.htm
Erwin.
|
06 jul 2004 23:21 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Hmmm, nu kan jij ongetwijfeld aangeven of die van mij zwaar of niet zwaar schakelt. Ik heb geen vergelijkings materiaal, denk dat dat ook het probleem van OP is.
|
06 jul 2004 23:25 |
|
|
Ivo964C2
Rauris OostenrijkPF#30
|
| | | | Renntech schreef: Swepco 201 is een versnellingsbak olie die uitermate geschikt is voor in versnellingsbakken met Porsche synchronisering. Ook al zijn wij importeur voor nederland, ik kan niet exact aangeven waarom Swepco in veel gevallen een positieve uitwerking heeft in oudere versnellingsbakken. In amerika zweren de Porsche specialisten bij Swepco, dit was dan ook de reden voor mij om het te importeren. En ik moet zeggen dat het al veel positieve reacties heeft opgeleverd. De enigste die geen verbetering hierdoor kreeg is Anne. Maar ja, uitzonderingen heb je altijd. Verdere info : http://www.swepcousa.com/lubesite/products/h201.htmErwin. | | | | |
M.a.w., dit geldt voor alles schakelmechanismes in alle typen Porsches?
Wat zou dan het effect zijn bij bv. een 964?
Gaat een goed schakelende bak beter schakelen of heeft het daar nu juist geen nut?
|
06 jul 2004 23:27 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Ik kan morgen wel even kijken hoe jouw bak schakelt, als ik hem tenminste kan vinden onder die enorme berg motoronderdelen
|
06 jul 2004 23:31 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Nee; vnl voor Porsche type synchromesh: pré 1987 3.2 en eerder dus.
De latere types hebben Borg&Warner type synchromesh: volsyntheet!? Erwin?
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
06 jul 2004 23:31 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Inderdaad gebruik je Swepco niet bij jongere versnellingsbakken.
Ik weet niet of het kan óf niet. Ik heb hier nog nooit mee geëxperimenteerd. En heb hier ook geen reden voor om te proberen.
Maar als je het echt wilt weten Ivo, ik wil met alle plezier jouw auto als proefkonijn gebruiken.
Vanaf 1989 gebruik ik volsynthetische bak olie van Mobil, de Mobilube SHC of voor nog jongere Porsche's Mobilube PTX.
|
06 jul 2004 23:39 |
|
|
Ivo964C2
Rauris OostenrijkPF#30
|
Als het de bak verder niet schaadt, dan mag het van mij hoor....
|
06 jul 2004 23:46 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Was een grapje, laten we het maar niet proberen.
|
06 jul 2004 23:58 |
|
|
horn
PF #57
|
Heren, gewoon tiptronic rijden, gaat heeeerlijk in zijn 2...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
07 jul 2004 0:15 |
|
|
Ivo964C2
Rauris OostenrijkPF#30
|
Lui
|
07 jul 2004 0:35 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
07 jul 2004 8:46 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Ja, maar houdt bij 4 wel op.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
07 jul 2004 10:56 |
|
|
usual
968 ooit 968t
|
ik lees steeds vaker dat het vervangen van de bushings enorm kan schelen, weet iemand wat dat precies is?
|
07 jul 2004 11:24 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Erwin, gewoon al die motoronderdelen bij Ivo voorin gooien
Merktie niks van
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
07 jul 2004 21:23 |
|
|
Lou
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs,
bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart,
EX Boxster 1999 zwartWachtebeke
|
Kan het zijn dat zo'n "shirt shift" dinges ook verbetering geeft bij het schakelen? (of klets ik hier gewoon uit mijn nek?)
_________________________________________ La vie est nulle sans bulles.
|
07 jul 2004 21:43 |
|
|
usual
968 ooit 968t
|
schijnt dat een bak die al slecht schakelt alleen maar slechter gaat schakelen met een short shifter
|
07 jul 2004 21:57 |
|
|