Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 17:02

Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Veilig het circuit op met je Porsche? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
2e prijs Jubileumrit 2013
Bericht Veilig het circuit op met je Porsche?
Na alle berichten van de All Dutch Porsche Days op Zandvoort van 7, 8 en 9 juli vraag ik mij af: kun je met je Porsche zomaar het circuit op? Ik bedoel hiermee: is elke Porsche-model potentieel sportwagen genoeg om veilig met hoge snelheid rond te karren?

Ik praat hier over goed onderhouden, niet geprepareerde auto's waarmee gewoon dagelijks (of wekelijks etc.) wordt gereden.

Misschien geeft de naam de illusie dat het moet kunnen, maar is dat in de praktijk ook zo? :roll:

12 jul 2006 21:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 944 S2
Bericht 
Misschien heb ik iets gemist, maar waarom vraag je je dit af? Of laat ik het anders zeggen, waarom zou het niet kunnen?

12 jul 2006 21:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C2 1991
Bericht 
Ja, je kan met elke Porsche het circuit op. 8) Het zijn sportwagens en die zijn erop gemaakt om wat ahrder dan gemiddeld (door een bocht) te rijden (al kun je met iedere auto op het circuit rijden, alleen kun je dan wat minder hard :wink: )Als je op het circuit gaat rijden is de belasting op je auto aardig groot (banden, remmen etc) dus als je wat langer doordtrapt, zul je op een gegeven moment last gaan krijgen van "fading brakes".
Tijdens de VCM rit zijn volgens mij velen voor het eerst met de auto over het circuit gereden.

12 jul 2006 21:51
Profiel
PorscheForum Junkie
2e prijs Jubileumrit 2013
Bericht 
MartijnS2 schreef:
Misschien heb ik iets gemist, maar waarom vraag je je dit af? Of laat ik het anders zeggen, waarom zou het niet kunnen?

Omdat op een circuit veel hogere eisen aan een auto worden gesteld, en ik me afvraag of Porsches die op de openbare weg rijden die belasting vanzelfsprekend aankunnen.

Een voorbeeld: hard rechtuit rijden op de A27 is heel wat anders dan met 180 km/h op een bocht afstormen. En dat heel wat keren achter elkaar.

Zijn nog meer voorbeelden te noemen, maar misschien is het zo duidelijk...

12 jul 2006 22:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Retep968 schreef:

Omdat op een circuit veel hogere eisen aan een auto worden gesteld, en ik me afvraag of Porsches die op de openbare weg rijden die belasting vanzelfsprekend aankunnen.

Porsches behoren tot de zeldzame auto's die circuitbelasting zonder meer aankunnen (uitzonderingen daargelaten).

12 jul 2006 22:34
Profiel
PorscheForum Rakker
997.2 4S / 993 TT
Bericht 
Kun je tegelijk testen of je ABS werkt, en wanneer je de grens in een bocht bereikt. Voor mij was het een eye opener, iets dat ik op de openbare weg niet zou uitproberen. Heerlijk gevoel geeft het, een auto rijden waarvoor hij gemaakt is. Heel anders dan met 240+ over de autobahn.. Een aanrader.

12 jul 2006 22:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 944 S2
Bericht 
Porsche is het volgens mij het enige merk wat auto's maakt welke rechtstreeks van de openbare weg het circuit op kunnen. Bij Porsche is er een duidelijke verhouding te vinden tussen alle componenten van de auto, remmen, motor en onderstel zijn in balans zodat in circuit situaties de auto voldoet aan de eisen.

Natuurlijk zijn er bij andere merken ook auto's welke circuit faehig zijn, maar dan heb je het alleen over de sportieve modellen, waarbij je dan vaak merkt dat de remmen het zwakke punt zijn.

Je ziet het ook aan de historie van Porsche waarin bijna met elk model successen behaalt zijn.

Ik heb even zitten nadenken over uitzonderingen bij Porsche, maar dan zou ik alleen op de 928 uit komen als minder geschikt voor het circuit. Dit voornamelijk vanwege het grote gewicht van de V8 en de doelstelling om een GT te maken.

12 jul 2006 22:43
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Devils son schreef:
Porsches behoren tot de zeldzame auto's die circuitbelasting zonder meer aankunnen

Fijn. Een geruststellend gevoel :thumleft:

Devils son, die vervolgens erachter schreef:
(uitzonderingen daargelaten).

Oh nee, toch niet... :evil:

Kan je iets specifieker zijn over 'die uitzonderingen', uitgaande van reteps aanname van goed onderhouden dagelijks/wekelijks bereden Porsches? :roll:

12 jul 2006 22:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Utrecht
Bericht 
Is geen probleem; voorwaarde is dat je banden goed zijn cq. de bandenspanning goed is en houdt rekening met vergummen van de banden. Er smelt ahw een laagje rubber af. Zeker als je veel rondjes draait. Dat kan dus nieuwe banden betekenen nadien.

Ook je remmerij moet tip-top zijn; niet alleen schijven en blokken maar vooral de remvloeistof. Als die te oud is en water bevat krijg je zeker last van koken met als gevolg fading en dat is dus echt niet leuk; kun je kennis maken met de grindbak.

Potentieel groter probleem: die andere Porsche rijders op het circuit! Als daar frusties en waaghalzen bijzitten levert dat nog het meeste risico op schade op!

Informeer jezelf van te voren goed wat de regels in de serie zijn. Bv. mag je rechts (binnenbocht) inhalen? En, moet je ruim baan geven aan snellere auto's of mag je je ideale lijn houden?

Voor de rest: gewoon doen, is super.

12 jul 2006 22:44
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
MartijnS2 schreef:
Porsche is het volgens mij het enige merk wat auto's maakt welke rechtstreeks van de openbare weg het circuit op kunnen. Bij Porsche is er een duidelijke verhouding te vinden tussen alle componenten van de auto, remmen, motor en onderstel zijn in balans zodat in circuit situaties de auto voldoet aan de eisen.

Als dat zo zou zijn, waarom zouden er dan homologatie modellen moeten worden gemaakt - GT2 etc... :roll:

(als ik dom jippie moet je het maar zeggen hoor. Heb het me ook nooit afgevraagd en ervan uitgegaan dat het moest kunnen. Vraag het me nu echter ook wel af.)

12 jul 2006 22:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Utrecht
Bericht 
MartijnS2 schreef:
Ik heb even zitten nadenken over uitzonderingen bij Porsche, maar dan zou ik alleen op de 928 uit komen als minder geschikt voor het circuit.

Raar dat je nu juist die noemt. Ik zou de vrachtwagen (SUV) van Porsche zeggen... :mrgreen:

12 jul 2006 22:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster S 2001
Rozenburg
Bericht 
BJ964 schreef:
Als je op het circuit gaat rijden is de belasting op je auto aardig groot (banden, remmen etc) dus als je wat langer doordtrapt, zul je op een gegeven moment last gaan krijgen van "fading brakes".
.

Als dat zo'n gevoel is van aankomen op de eerste bocht na het lange rechte stuk, remmen en wachten op de vertraging die maar niet komt.....
dat je op halverwege de remweg dan ook maar een paar versnellingen teruggaat om op de motor (bij) te remmen.....en dat je met ware angst in je ogen en het stuur vastknijpend voor je gevoel veeeeel te hard de bocht moet inzetten om maar niet in het grind te belanden.......dat door de G-krachten je MCD hamburger op een deel van je maagwand komt dat normaal gesproken "droog" staat......en dat er een ventje (Stephan) naast je ziet die zijn net gemaakte foto laat zien waarop het lijkt alsof je de dood in de ogen gezien hebt........dat je zo snel mogelijk de pits op wilt zoeken omdat je nodig moet plassen.....dan weet ik nu wat men met fading brakes bedoelt. 8)

(Refererend aan de VCM rit op zaterdag CPZ)

Maar wat hebben we met zijn tweeen genoten :D :D

12 jul 2006 22:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 944 S2
Bericht 
Horn,
Ik neem even aan dat je het over de 993 GT2 hebt? Je bouwt een homologatie model als je in een bepaalde klasse wilt meedoen en in essentie niet competatief kan zijn met een reeds bestaand model. Afhankelijk van de regelementen & beperkingen in een bepaalde klasse pas je dan je homologatie model aan.... (Ik ken de regels niet, maar stel dat het chassis niet aangepast mag zijn tov het productie model dan zou je dus waarschijnlijk niet met aluminium onderdelen mogen werken in het chassis om het gewicht te verlagen)

Daarmee lijkt het me niet dat je uitsluit dat een 993 circuit faehig is. Alleen dat je verwacht dat je met een standaard 993 niet competatief kan zijn in de klasse waarin je wenst mee te doen...

12 jul 2006 23:04
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
thanks. :salut:

is dat hetzelfde verhaal met bijv een 964 rs? :roll: voor de porsche cup destijds?

12 jul 2006 23:14
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)
Stekene; België
Bericht 
Hoi iedereen,

even mee in deze topic: persoonlijk vind ik dat je wel kleine aanpassingen kunt doen aan je Porsche voor het circuit .
Normaal zouden de remblokken en remschijven volstaan als ze in goede staat zijn, waarmee ik wil zeggen: op tijd vervangen en steeds bij elke onderhoudsbeurt goed nagekeken. De remolie zou normaal iedere 2 jaar moeten vervangen worden, en zo volstaan aan een dagje (2 uur) circuitrijden. :roll:
Zelf hebben we bij onze 3 "circuitporsches" de remolie vervangen door AP-race remolie en de remblokken werden dure maar duurzame Blauwe Pagidblokken.
Die remblokken kun je eventueel uitsparen, maar de remolie vind ik een zeer goede investering.
kort voorbeeld: onze Carrera 3,0 had eerder dit jaar op Spa een circuitdagje doorgebracht, met gewone remolie: gevolg: fading, geen druk meer.
Nu met de race remolie geen probleem meer, rempedaal blijft even goed aanvoelen, krachtig afremmen verdwijnt niet.

ik wou dit even kwijt... :wink:

12 jul 2006 23:17
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche 944 S2
Bericht 
Horn,
ik heb het even opgezocht, ik ben ook geen lopende Porsche bijbel natuurlijk... :wink:

de 964 RS was het homologatie model voor de FIA GT Klasse. Plan was om er 1000 te bouwen, uiteindelijk kwamen ze op 2391 stuks. 1916 waren "standaard"RS modellen, 76 Touring RS modellen (Een aangeklede RS), de overgebleven 399 modellen zij in de Carrera Cup ingezet (112 stuks) en de rest zijn FIA GT modellen.

Waarbij de grap denk ik is dat aangezien de Carrera Cup een Porsche Cup is, je geen homologatie hoeft te doen. Je bepaalt zelf je regels denk ik zo. 8)

12 jul 2006 23:22
Profiel
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht 
MartijnS2 schreef:
Ik heb even zitten nadenken over uitzonderingen bij Porsche, maar dan zou ik alleen op de 928 uit komen als minder geschikt voor het circuit.

Afbeelding

Anton schreef:
Raar dat je nu juist die noemt. Ik zou de vrachtwagen (SUV) van Porsche zeggen... :mrgreen:

Was de Cayenne Turbo op Zandvoort niet sneller, dan een standaard 996???
Ik kan mij zoiets herinneren uit een Autovise van een paar jaar geleden!

12 jul 2006 23:33
Profiel WWW
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht Re: Veilig het circuit op met je Porsche?
Retep968 schreef:
Na alle berichten van de All Dutch Porsche Days op Zandvoort van 7, 8 en 9 juli vraag ik mij af: kun je met je Porsche zomaar het circuit op? Ik bedoel hiermee: is elke Porsche-model potentieel sportwagen genoeg om veilig met hoge snelheid rond te karren?

Tuurlijk wel. Al een paar maal gedaan. Porsche bouwt racewagens voor de openbare weg. Als je auto in goede conditie is (remmen, banden etc), geen probleem. Om de remmen en vloeistof niet over hun toeren te jagen is het wel handig om steeds na 4 rondjes even te stoppen en de boel laten afkoelen. Ik neem tenslotte aan dat je niet over echt racewerk praat, daar moet je de auto wel degelijk voor prepareren. Je kunt met een gewone wagen niet verwachten toptijden te rijden. Alle aanpassingen die je aan racewagens ziet zijn alleen maar om die extra tienden van secondes per rondje te winnen.

13 jul 2006 0:51
Profiel WWW
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Retep968 schreef:
Een voorbeeld: hard rechtuit rijden op de A27 is heel wat anders dan met 180 km/h op een bocht afstormen. En dat heel wat keren achter elkaar.

Aan het eind van de A27 ri Almere heb je een bocht waar ik regelmatig met 180 op af storm... :wink:

On Topic: Ik heb het genoegen gehad om op Zandvoort te mogen rijden voordat EN nadat ik mijn onderstel had aangepast. Dat scheelt enorm in de stabiliteit in de bochten. Dus prepareren van je wagen voor circuit gebruik helpt wil ik daar maar mee zeggen. Met een standaard wagen gaat het daarentegen ook prima 8)

13 jul 2006 0:57
Profiel WWW
996 3.6 - 2002
Gent - België
Harley schreef:
Retep968 schreef:

Tuurlijk wel. Al een paar maal gedaan. Porsche bouwt racewagens voor de openbare weg. Als je auto in goede conditie is (remmen, banden etc), geen probleem. Om de remmen en vloeistof niet over hun toeren te jagen is het wel handig om steeds na 4 rondjes even te stoppen en de boel laten afkoelen. Ik neem tenslotte aan dat je niet over echt racewerk praat, daar moet je de auto wel degelijk voor prepareren. Je kunt met een gewone wagen niet verwachten toptijden te rijden. Alle aanpassingen die je aan racewagens ziet zijn alleen maar om die extra tienden van secondes per rondje te winnen.

Men heeft me wel al verteld dat remschijven enorm lijden door altijd in de pits te komen, door de temperatuurschommelingen : koud, warm, koud,...?

Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt :
http://www.RUFIE.be

13 jul 2006 9:16
Profiel WWW Facebook 
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
horn schreef:

Kan je iets specifieker zijn over 'die uitzonderingen', uitgaande van reteps aanname van goed onderhouden dagelijks/wekelijks bereden Porsches? :roll:

Ik ken een verhaal van iemand die erachter is gekomen dat zijn 964 C2 (van het type kleine klauwen achter) op het circuit ineens ophield met remmen. Nou jaagt die persoon zijn auto behoorlijk hard over het circuit, maar de 964 C2 is dus niet bullit-proof. Met de C4 klauwen achter en betere remvloeistof (en nog wat aanpassingen) gaat het nu wel goed.

De Cayenne Turbo schijnt ook niet bullit-proof te zijn. Fikse remmen, maar het gewicht is kennelijk te groot voor meerdere rondjes vol te gaan.

De 928 heeft ruim bemeten remmen. Mij is niet bekend dat die niet voldoen.

Ik vermoed dat de echt oude types ook niet zomaar tegen circuitarbeid kunnen.

M.i. is het sowieso verstandig om de remvloeistof te vervangen door een vloeistof met hoog kookpunt. Castrol SRF bijvoorbeeld. En als je gevorderd raakt op het circuit is het niet onverstandig om de remmerij in zijn geheel eens aan een kritische blik te onderwerpen. Sommigen zijn zeer goed (b.v. de 964 C4 heeft eigenlijk geen aanpassingen nodig, omdat deze een ruim bemeten remsysteem heeft), anderen hebben wat zwakkere punten (de 964 C2 met kleine klauwen achter: die kleine klauwen).

13 jul 2006 9:40
Profiel
Forum Admin
Cayenne
Retep968 schreef:
......... is elke Porsche-model potentieel sportwagen genoeg om veilig met hoge snelheid rond te karren?

Ik praat hier over goed onderhouden, niet geprepareerde auto's waarmee gewoon dagelijks (of wekelijks etc.) wordt gereden.

Juist Porsches:

Kijk hier op weg naar m'n werk (d8 ik..........toch)

Afbeelding

En hier funrijden (niet de ideale lijn maar toch.....)

Afbeelding

Super merk.............llukt je niet met een BMW-Alfa of andere straatauto's.........die haken na 10 rondjes volledig af....

13 jul 2006 9:41
Profiel
996 3.6 - 2002
Gent - België
Bericht 
Devils son schreef:
horn schreef:

Ik ken een verhaal van iemand die erachter is gekomen dat zijn 964 C2 (van het type kleine klauwen achter) op het circuit ineens ophield met remmen. Nou jaagt die persoon zijn auto behoorlijk hard over het circuit, maar de 964 C2 is dus niet bullit-proof. Met de C4 klauwen achter en betere remvloeistof (en nog wat aanpassingen) gaat het nu wel goed.

De Cayenne Turbo schijnt ook niet bullit-proof te zijn. Fikse remmen, maar het gewicht is kennelijk te groot voor meerdere rondjes vol te gaan.

De 928 heeft ruim bemeten remmen. Mij is niet bekend dat die niet voldoen.

Ik vermoed dat de echt oude types ook niet zomaar tegen circuitarbeid kunnen.

M.i. is het sowieso verstandig om de remvloeistof te vervangen door een vloeistof met hoog kookpunt. Castrol SRF bijvoorbeeld. En als je gevorderd raakt op het circuit is het niet onverstandig om de remmerij in zijn geheel eens aan een kritische blik te onderwerpen. Sommigen zijn zeer goed (b.v. de 964 C4 heeft eigenlijk geen aanpassingen nodig, omdat deze een ruim bemeten remsysteem heeft), anderen hebben wat zwakkere punten (de 964 C2 met kleine klauwen achter: die kleine klauwen).

Devils son,
ik heb in Spa die Cayennes aan het werk gezien met professionele piloten. Die waren gewoon niet bij te houden. Het kan dus wel, maar het zal volgens mij wel duurder uitkomen dan met een 911 door snellere slijtage van remmen en banden...

Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt :
http://www.RUFIE.be

13 jul 2006 9:53
Profiel WWW Facebook 
John4S schreef:
Super merk.............llukt je niet met een BMW-Alfa of andere straatauto's.........die haken na 10 rondjes volledig af....

M-modellen van BMW kunnen ook circuitgebruik aan...

13 jul 2006 10:01
Profiel
Bericht 
rufie schreef:

Devils son,
ik heb in Spa die Cayennes aan het werk gezien met professionele piloten. Die waren gewoon niet bij te houden. Het kan dus wel, maar het zal volgens mij wel duurder uitkomen dan met een 911 door snellere slijtage van remmen en banden...

Zonder aanpassingen?

13 jul 2006 10:02
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende