Auteur |
Bericht |
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
356 Speedster: Gereviseerd blok op z'n eind
Bij de Vet Cool Dag is er al het een en ander geschreven over het overlijden van mijn Speedster blok en heb een nieuw topic geopend zodat Vet Cool niet vervuild wordt:
Nog een laatste update sinds het laatste contact: motorblok is definitief afgeschreven. Te warm geworden en garantie’s zijn komen te vervallen omdat ik op het circuit “geracet” heb. Ik kan honderdduizend keer uitleggen dat ik op het circuit gereden heb, maar daar wordt niet naar geluisterd. Zandvoort was voor mij de derde keer en tevens de laatste keer. Met foto’s van sportfoto.nl, autofoto.nl en meer van deze sites wil ik niet een toekomstige garantie op een motorblok laten verlopen. Zelfs niet als ik met 30 over het circuit zou rijden.
Volksrepairs, leverancier van dit blok (6.000 km oud, november 2004 aangeschaft) kan dan van mij ook geen goed woord meer krijgen. Over coulance wordt al helemaal niet gesproken want: Je hebt op het circuit geracet! Vervolgens laat hij mij wat foto's zien van mijn speedster, netjes recht in de bochten + een foto van een witte speedster waar 1 wiel zowat de lucht in komt. Ze hebben er alleen niet op gelet dat dat niet mijn speedster is!
Het zomerseizoen zit er voor mij op met de speedster ivm levertijden voor een nieuw blok en aankomende vakantie in augustus van mij. Zo kan ik rustig gaan nadenken wat ik wil. Wat ik in ieder geval weet is dat er geen geld meer gaat richting Volksrepairs. Ik hoop voor ze dat ze niet zo met iedere klant omgaan.
Gelukkig zal ik het tevreden gezicht van Lotte (mijn bijrijdster) niet vergeten, en we hebben inmiddels al een paar keer gemaild, sms-jes gestuurd en gebeld. Dat geeft de burger moed!
Er werd o.a. gevraagd naar de garantie, hier de garantie van het blok zoals is afgegeven door Volksrepairs:
Hierin staat vermeld dat de motor voor weggebruik is (punt 1). Verder heb ik 3x op zandvoort gereden met de speedster club. Ook hier heb ik niet geracet maar gereden. Tuurlijk rij je sportief maar imo is dat iets anders als racen.
en een rechtsbijstandsverzekering? Ik ben zelf verzekeringsadviseur en denk dat ik weinig kans maak. Er zijn foto's gemaakt op circuit zandvoort. Je kunt hier niet zien of ik 50 of 150 rij. Ik heb denk ik weinig kans om een eventuele zaak te winnen ivm foto's die op zandvoort gemaakt zijn. Maar ik ben natuurlijk geen advocaat.
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
13 jul 2006 23:10 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Ik weet niet of mijn volgende vraag nou verstandig is, maar er zijn natuurlijk mensen die jou hebben zien rijden op zandvoort.
Als je nou een getuigen verklaring opneemt?
|
13 jul 2006 23:13 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Met dat puntje "weggebruik" kan men natuurlijk discussieren.
Al is Zandvoort ook een weg doch niet openbaar
Ik kan echter nergens lezen dat er niet mee geracet mag worden , al heb je dat nog niet eens gedaan met die kinderen in je wagen.
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
13 jul 2006 23:17 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Gereviseerd blok op z'n eind van mijn Speedster
... denk dat de grootste hiaat de inmiddels verlopen termijn van 12 maanden is - 't feit dat je op zandvoort hebt gereden is MI te verdedigen - omdat je aan kan tonen aan wat voor evenementen je hebt deelgenomen ... verder is jouw speedster niet uitgerust om te racen - was je zelf niet 'gekleed' op racen en is het MI niet eens toegestaan om met kinderen in de auto te racen
|
13 jul 2006 23:17 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Marco,
De motorblokjes van de 356, en ik veronderstel dat het voor een keverblok niet anders is, zijn nogal gevoelig aan extreme warmte zoals het de laatste dagen was, als je ze een beetje extra gaat belasten.
Ik heb vorig weekend ook ondervonden, als ik de Speedster boven de 4500 rpm liet komen, dat de temperatuur gelijk de hoogte in ging, dus op de snelweg dat Speedster netjes tegen de 4000 rpm gehouden, kwestie van geen brokken te rijden.
Hiervoor gaat de Speedster deze winter naar Denemarken om een modifictaie door te voeren, die we ook op de Coupé hebben gedaan.
De ijzeren oliekoeler wordt vervangen door een aluminium koeler, en er komt een extra oliekoeler in het voorscherm, de leidingen worden dan nog voorzien van een extra oliefilter. Je zal merken dat de wagen een veel betere koeling krijgt. Ook komt er een extra olietemperatuur en drukmeter op, kwestie van het zaakje goed in de zaken te kunnen houden.
Voor de rest kan ik zeggen, dat ik altijd goed doorrij met de 356, en al wel enkele blokjes heb opgereden, maar 40 à 45.000 km zou geen probleem mogen zijn. Ook kan ik meegeven, dat we verschrikkelijk goede ervaring hebben met de Castrol Classic olie 20W50.
Misschien is de opbouw van een 912 motor te overwegen, mijn inziens zijn dit de meest betrouwbare motoren in die categorie. Ik heb deze in beide mijn 356'sen zitten. De originele staan in het schap voor noodgevallen.
Ik veronderstel, dat er nog olie in je blok zit? Aan de hand van deze olie, kan men na analyse zien, of deze olie inderdaad te warm is geworden. Blijkt dit niet het geval te zijn, zou ik toch nog eens een hartig woordje gaan praten met de motorleverancier.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
13 jul 2006 23:18 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
Sterker nog, er zijn foto's van mijn vorige Zandvoort sessies waar je de auto netjes recht de bocht ziet in gaan (ipv hevig overhellen). Deze foto's worden wel gebruikt door Volksrepairs om aan te tonen dat ik op Zandvoort 'geracet' heb.
Tevens heeft de voorzitter van de Speedster Club het volgende gezegt op dat forum: "Nou nou, wat leuk om die bakkies te zien scheuren over het circuit. Jammer van het weer, maar verder wel helemaal top hoor.
Die Brandsema ging als een ervaren coureur helemaal los met een BIG smile van oor tot oor. Bas bedankt voor de organisatie".
Als leverancier kun je dit natuurlijk mooi gebruiken als excuus om niet voor eventuele kosten op te draaien.
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
13 jul 2006 23:20 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Doen wat Paul zegt en de olie laten doorlezen.
Mijn ouders hebben dit ook laten doen met de olie van hun versnellingsbak toen men begon te rommelen met de garantie en de schuld op mijn ouders wilde steken.
Ze hebben ALLES terug betaald gekregen.
Expert an de verzekering erop gezet en druk laten uitoefenen. De garage liet het echt niet tot een rechtszaak komen toen ze wisten van de olie-analyse
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
13 jul 2006 23:22 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
Ook hier is heel tactisch gehandeld door Volksrepairs, ik heb dinsdag de auto weggebracht, en olie is op dat moment afgetapt. Hier is geconstateerd dat olie verbrand rook, en er deeltjes in de olie dreven.
Overigens heeft de wegenwacht mij verteld dat de olie niet verbrand rook. Heb gisteren contact gehad met de Wegenwacht en desgewenst kan ik de desbetreffende man om zijn constateringen vragen.
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
Laatst bijgewerkt door MarcoB op 13 jul 2006 23:24, in totaal 1 keer bewerkt.
|
13 jul 2006 23:23 |
|
|
MartijnS2
Porsche 944 S2
|
Ik vind weggebruik wel een heel breed begrip. Of laat ik het anders zeggen, ik vind het woord "weggebruik", het gebruik van de motor op een circuit niet uitsluiten.
En als ik dan helemaal de advocaat van de ga uithangen... Laat Volksrepairs eens bewijzen dat op het moment van de foto de betreffende motor in het chassis hing wat op de foto staat.
In elk geval geen goede reclame voor het bedrijf.
|
13 jul 2006 23:23 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
't is en blijft een moeilijk verhaal ... maar volhouden da je niet geraced hebt - wat er ook beweert/geschreven mag worden
|
13 jul 2006 23:25 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
Re: Gereviseerd blok op z'n eind van mijn Speedster
Volgens mij hoeft dat geen probleem te zijn bij BOVAG bedrijven. Een motorblok wordt geacht meer dan 6.000 km te rijden na revisie en zeker niet na 1 1/2 jaar de geest te geven.
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
13 jul 2006 23:26 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Dat bedoelde ik.
Er staat niet dat je de wagen enkel op de OPENBARE weg mag gebruiken.
En dat van die olie wegdoen etc is idd een vuile streek , maar staat de wagen er nu zonder olie
Dan kan je ook via de olietoevoerdop of via het afhalen van het carter duidelijk ruiken als deze verbrand zou geweest zijn. Zo'n geur gaat niet snel weg. En er blijft altijd ergens olie hangen waarvan een stalkan genomen worden.
Als ze er al ieuwe olie hebben opgegooid kan je hun verdenken van het manipuleren van bewijzen.
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
Laatst bijgewerkt door 911-lover op 13 jul 2006 23:29, in totaal 1 keer bewerkt.
|
13 jul 2006 23:28 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Misschien wel interressant om te weten wat die deeltjes waren.
Na een van mijn eerste revisies, hebben we tot 2X toe de motor in de soep gedraaid. De eerste maal na 500km, de tweede maal na iets van een 3000 km.
Wat was er nu aan de hand, het blok was mooi gereviseerd, en alle plaatwerk net jes gestraal en gelakt. Binnen in het reservoir voor de olie bij te vullen, had zich wat zand vastgezet, wat nadien vastkleefde, door de spuinevel van het lakken. Als de motor warm werd, kwamen er elke keer kleine zandkorreltjes los, ik moet zeker niet zeggen wat effect dit had op de motor. Na de derde revisie, heb ik bijna 50.000 km met de motor gedaan.
En nooit geen discussie gehad met de hersteller.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
13 jul 2006 23:28 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Dat ook.
Maaruh, je hebt op Zandvoort gereden, daarna gelunched. Auto stond tijdens lunch stil en motor is lekker afgekoeld, toch Daarna ging je naar Utrecht zonder lekkage (was ik bij tenslotte) en op de A2 zo´n 40-50 km van Zandvoort vandaan kreeg je panne. En dat zou door jouw rondjes op het circuit komen Kom nou toch... Dat kan Volksrepairs toch niet beweren met droge ogen. Zeker niet als olie onderzoek aantoont dat de olie niet is verbrand. My 2 cents.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
13 jul 2006 23:34 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Ik lees nu dat het niet op Zandvoort is gebeurt die panne.
Hebben ze de oorzaak van het warmlopen al ontdekt? Buiten overbelasting, zijn er nog wel enkele mogelijk redenen. Ik denk hier zo snel even aan.
Een gescheurde oliekoeler.
Ventilator stuk, gaat meestal gepaard met een enorm ratelend geluid.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
13 jul 2006 23:40 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
Nee, hebben ze niet over gesproken. Ik reed op snelweg en merkte dat de auto wat inhield. Ben de eerste de beste afrit de snelweg afgegaan en merkte ook een schurend geluid op. Onder aan de afrit liep de motor lager in de toeren als normaal, zo rond de 600 toeren. Wilde wat gas bij geven en motor sloeg af. Achter mij reed een 911 die aangaf dat er geen rooksignalen bij mij vandaan kwamen. Even gewacht en opnieuw gestart.
het schurende geluid bleef...
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
13 jul 2006 23:44 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
na het telefoontje van Volksrepairs wilde ik mijn blok daar zo snel mogelijk weghebben ivm eventuele manipulatie.
dus heb nu de speedster bij mij in de garage staan met een motor blok zonder olie en volgens mij verder niets aan gebeurd.
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
13 jul 2006 23:45 |
|
|
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider SLemmer (PF #48)
|
Als je op Zanvoort raced MOET je een helm op!!!!!!
Volgens mij had je dat niet. Aantoonbaar bewijs dat het om de Vet Cool dag ging en dat je een vreemd kind aan boord had.
Zou dus geen probleem moeten/mogen zijn.
Sterkte. Altijd kl#te dat ze dan niet thuis zijn he...
_________________________________________ Styles change, Style doesn't
|
13 jul 2006 23:46 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
ik ga de oogjes zo dicht doen, heb morgenvroeg een training met het werk waar ik de concentratie bij nodig heb.
Wil even zeggen dat het mij bijzonder goed doet over de hoeveelheid reactie's die hier op komen. zo heb ik het gevoel dat ik er niet alleen voor sta!
Heren, bedankt!
... en tot morgen
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
13 jul 2006 23:48 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Als je de riem van poulie haalt, en je draaid dan met de Dynamo, hoor je gelijk of er iets mis is met de ventilator.
Als je gewoon op de snelweg aan het rijden ben, tegen een snelheid van +/- 120km/u, zou dat blok nooit mogen warmlopen als er niets fout mee was.
Ik ben dat zelfde weekend naar Le Mans gereden, buitentemperatuur 30°c
Ik heb 700 km gereden tegen 4200 rpm +/- 125km/u, en slechts een halfuurtje gestopt om iets te eten, en de temperatuur bleef normaal, enkel als ik sneller begon te rijden , liep de temperatuur op, maar nog niet alarmerend.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
13 jul 2006 23:50 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Tjezus, wat een verhaal zeg. Zwaar klote voor je. Weet je toevallig waar Gé z'n motoren koopt? Ben toch wel eens benieuwd. Je hebt me wel een beetje aan 't schrikken gemaakt omdat in mijn speedster ook een keverblokje komt.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
14 jul 2006 0:02 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Belangrijkste argument voor Volksrepairs zou in mijn optiek zijn dat de garantietermijn verstreken is en niet of er wel of niet mee geraced is...
In de voorwaarden staat immers een termijn van een jaar vermeld en dat jaar is inmiddels ruimstreeks verstreken.
Nou komt natuurlijk wel de zogenaamde 'consumentenbescherming' om de hoek kijken, maar bij motoren ligt dat -denk ik- toch wel wat anders dan bij bijvoorbeeld een broodrooster...
Alles welbeschouwd denk ik inderdaad dat je geen bijster sterke zaak hebt, maar waarom leg je het niet bij je rechtsbijstandassuradeur voor? Zeker als verzekeringsadviseur zou je bij de/een rechtsbijstandassuradeur waar je zaken mee doet je 'probleem' eens voor moeten kunnen leggen.
Een tijdje geleden had mijn vriendin ook een juridisch conflict en dat heb ik met iemand van de rechtsbijstandverzekeraar waar wij met name zaken mee doen (en waar mijn rechtsbijstandverzekering ook loopt; module A t/m D) doorgesproken en de mogelijkheden bezien. En hoewel de eerste behandelaar weinig kansen zag, is er na m'n gesprek met deze -zeg maar- autoriteit op het juridisch gebied waar wij een conflict in hadden bij deze rechtsbijstandassuradeur een 'plan de campagne' uitgestippeld en uiteindelijk hebben we voor elkaar gekregen wat we wilden...
Waarom zou je nu je hoofd in je schoot leggen? Dat kan altijd nog! Nu heb je helemaal niks. Door het inschakelen van je rechtsbijstandassuradeur bereik je wellicht nog iets...
Ik moet er trouwens -met alle respect- niet aan denken dat mijn collega's in de buitendienst verhaalskansen, aanspakelijkheidsvraagstukken, etcetera gaan beoordelen...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
14 jul 2006 0:03 |
|
|
hansstaal
rentenierApeldoorn
|
Marco volgens mij heb je na het inbouwen van het blok ook je beurten bij volksrepair laten doen, een paar weken terug nog af laten stellen en een beurt, je mag toch verwachten dat een motor langer mee gaat als 6000km en of 1,5 jaar, met onderhoud, toch maar eens even je rechtbijstand verzekering inschakelen al is het maar voor je gevoel.
Je had nog wel zoveel vertrouwen in Volksrepairs, je leveracier, jammer dat ze dat niet in jou hebben, dus nu over en uit VR???????
|
14 jul 2006 0:17 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
|
14 jul 2006 0:23 |
|
|
hansstaal
rentenierApeldoorn
|
Marco, heeft Volksrepair de motor losgehad voor de constatering of is het natte vinger werk en helderziendheid ??
|
14 jul 2006 7:00 |
|
|