Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 11:59



Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
zwaar schakelen 2e versnelling 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht zwaar schakelen 2e versnelling
Ik ben sinds kort op zoek naar een leuke 911 sc ,
wat mij tot nu toe sterk is opgevallen van de auto`s die ik bereden heb is dat ze alle 3 zwaar schakelen in zijn 2e versnelling, vooral bij lage toeren , is dit een bekend probleem ?
Moet je hier een bak voor laten reviseren of gewoon mee leren leven ?
betreffende auto`s waren 3.0 sc van 1980 - 1985
gaarne jullie mening


06 jul 2004 1:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Rauris Oostenrijk
PF#30
Bericht Re: zwaar schakelen 2e versnelling
henkdevries schreef:
Ik ben sinds kort op zoek naar een leuke 911 sc ,
wat mij tot nu toe sterk is opgevallen van de auto`s die ik bereden heb is dat ze alle 3 zwaar schakelen in zijn 2e versnelling, vooral bij lage toeren , is dit een bekend probleem ?
Moet je hier een bak voor laten reviseren of gewoon mee leren leven ?
betreffende auto`s waren 3.0 sc van 1980 - 1985
gaarne jullie mening



Lijkt me een vraag voor Pascal?


06 jul 2004 1:18
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht Re: zwaar schakelen 2e versnelling
henkdevries schreef:
Ik ben sinds kort op zoek naar een leuke 911 sc ,
wat mij tot nu toe sterk is opgevallen van de auto`s die ik bereden heb is dat ze alle 3 zwaar schakelen in zijn 2e versnelling, vooral bij lage toeren , is dit een bekend probleem ?
Moet je hier een bak voor laten reviseren of gewoon mee leren leven ?
betreffende auto`s waren 3.0 sc van 1980 - 1985
gaarne jullie mening

Weet niet wat je als "zwaar" typeert.... Het schijnt wel dat veel SC's een "probleempje" hebben met de 2e versnelling. De mijne gaat er vrij soepel in, maar soms, als je net niet in het goede toerengebied zit (vooral met terugschakelen trouwens), moet je hem er inderdaad in TREKKEN.

Volgens mij moet ie bij "normaal" opschakelen als het spreekwoordelijke warme mes door de boter gaan...

(3.0 SC is overigens maar t/m 83 gemaakt! Daarna is het 99% zeker een 3.2 Carrera!)


06 jul 2004 20:20
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Tijdelijk Porsche-loos; Jaguar XJ8;
Maastricht
Bericht 
Porsches van het type 911 SC hebben vaak "problemen" met de synchromesringen v.d. 1e, 2e en 3e versnelling.

Bij koude motor zijn bij mij de 1e en 2e versnelling even wennen.
Als ie eenmaal warm is moet je nog even uitkijken bij terug schakelen naar 2.
Dus gewoon even tussengas geven.... :wink:

Schijnt heel normaal te zijn volgens talloze testverslagen uit die tijd.

Frans


06 jul 2004 20:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Rauris Oostenrijk
PF#30
Bericht 
Moet eerlijkheidshalve vermelden dat beide 3.2's die ik heb gereden, respectievelijk uit 1985 en 1986, ook niet altijd "moeiteloos" in de 2e versnelling gingen. E.e.a. ging af en toe, zoal Pascal al beschreef, beter bij het juiste toerental. En op de meeste momenten had het meer weg van fitness. :wink:
Heb tevens het genoegen gehad om een tijdje in een 3.2 uit 1988(met de G50 versnellingsbak) te rijden en dat gaf een enorm verschil.
Dag en nacht zou ik bijna zeggen. :res:
Maar onder het motto "ik weet niet beter" was het overigens prima te doen!! :D


06 jul 2004 22:05
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Bericht 
als mijn bakkie zeer koud staat(winter) schakelt hij ook stroef
maar na een warme loop gaat ie als een mes door de boter,
zoals hierboven zo schoon getikt


06 jul 2004 22:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC
Zoetermeer
Bericht 
Yep, sluit mee met Pascal en Frans aan...het is 'n werkbak tis even wennen.

http://tech.rennlist.com/911/911scfaqtransmissions.PDF
_________________________________________
Carpe Porsche ;)


Laatst bijgewerkt door Bernardo op 06 jul 2004 22:57, in totaal 1 keer bewerkt.



06 jul 2004 22:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Inderdaad zijn er veel oudere 911 modellen die zwaar schakelen, en dan vooral in zijn 2e versnelling.

Dit wordt veroorzaakt door ouderwordende ( dus slechterwerkende ) synchronisatie en geleiding van de schakelmof e.d.

Het kan altijd verholpen worden, soms door de bakolie te laten verversen door Swepco versnellingsbakolie of door reparatie.

Een 915 versnellingsbak moet als deze goed werkt, in bv. de tweede en eerste versnelling kunnen worden teruggeschakeld terwijl je een te hoge snelheid hebt.

Gr. Erwin


06 jul 2004 22:56
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Middelburg
Bericht 
Rebel Engineering schreef:
Inderdaad zijn er veel oudere 911 modellen die zwaar schakelen, en dan vooral in zijn 2e versnelling.

Dit wordt veroorzaakt door ouderwordende ( dus slechterwerkende ) synchronisatie en geleiding van de schakelmof e.d.

Het kan altijd verholpen worden, soms door de bakolie te laten verversen door Swepco versnellingsbakolie of door reparatie.

Een 915 versnellingsbak moet als deze goed werkt, in bv. de tweede en eerste versnelling kunnen worden teruggeschakeld terwijl je een te hoge snelheid hebt.

Gr. Erwin


Erwin,

Kun je wat meer vertellen over SWEPCO :?:

Shark :wink:


06 jul 2004 23:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Swepco 201 is een versnellingsbak olie die uitermate geschikt is voor in versnellingsbakken met Porsche synchronisering.

Ook al zijn wij importeur voor nederland, ik kan niet exact aangeven waarom Swepco in veel gevallen een positieve uitwerking heeft in oudere versnellingsbakken.

In amerika zweren de Porsche specialisten bij Swepco, dit was dan ook de reden voor mij om het te importeren. En ik moet zeggen dat het al veel positieve reacties heeft opgeleverd.

De enigste die geen verbetering hierdoor kreeg is Anne.
Maar ja, uitzonderingen heb je altijd. :lol:

Verdere info :

http://www.swepcousa.com/lubesite/products/h201.htm

Erwin.


06 jul 2004 23:21
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
Hmmm, nu kan jij ongetwijfeld aangeven of die van mij zwaar of niet zwaar schakelt. Ik heb geen vergelijkings materiaal, denk dat dat ook het probleem van OP is. :mrgreen:


06 jul 2004 23:25
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Rauris Oostenrijk
PF#30
Bericht 
Renntech schreef:
Swepco 201 is een versnellingsbak olie die uitermate geschikt is voor in versnellingsbakken met Porsche synchronisering.

Ook al zijn wij importeur voor nederland, ik kan niet exact aangeven waarom Swepco in veel gevallen een positieve uitwerking heeft in oudere versnellingsbakken.

In amerika zweren de Porsche specialisten bij Swepco, dit was dan ook de reden voor mij om het te importeren. En ik moet zeggen dat het al veel positieve reacties heeft opgeleverd.

De enigste die geen verbetering hierdoor kreeg is Anne.
Maar ja, uitzonderingen heb je altijd. :lol:

Verdere info :

http://www.swepcousa.com/lubesite/products/h201.htm

Erwin.


M.a.w., dit geldt voor alles schakelmechanismes in alle typen Porsches?
Wat zou dan het effect zijn bij bv. een 964?
Gaat een goed schakelende bak beter schakelen of heeft het daar nu juist geen nut?


06 jul 2004 23:27
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
paSCal schreef:
Hmmm, nu kan jij ongetwijfeld aangeven of die van mij zwaar of niet zwaar schakelt. Ik heb geen vergelijkings materiaal, denk dat dat ook het probleem van OP is. :mrgreen:


Ik kan morgen wel even kijken hoe jouw bak schakelt, als ik hem tenminste kan vinden onder die enorme berg motoronderdelen :cry:


06 jul 2004 23:31
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht 
Ivo964C2 schreef:
M.a.w., dit geldt voor alles schakelmechanismes in alle typen Porsches?
Wat zou dan het effect zijn bij bv. een 964?
Gaat een goed schakelende bak beter schakelen of heeft het daar nu juist geen nut?


Nee; vnl voor Porsche type synchromesh: pré 1987 3.2 en eerder dus.
De latere types hebben Borg&Warner type synchromesh: volsyntheet!? Erwin?
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


06 jul 2004 23:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Inderdaad gebruik je Swepco niet bij jongere versnellingsbakken.
Ik weet niet of het kan óf niet. Ik heb hier nog nooit mee geëxperimenteerd. En heb hier ook geen reden voor om te proberen.

Maar als je het echt wilt weten Ivo, ik wil met alle plezier jouw auto als proefkonijn gebruiken. :lol:

Vanaf 1989 gebruik ik volsynthetische bak olie van Mobil, de Mobilube SHC of voor nog jongere Porsche's Mobilube PTX.


06 jul 2004 23:39
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Rauris Oostenrijk
PF#30
Bericht 
Renntech schreef:
Inderdaad gebruik je Swepco niet bij jongere versnellingsbakken.
Ik weet niet of het kan óf niet. Ik heb hier nog nooit mee geëxperimenteerd. En heb hier ook geen reden voor om te proberen.

Maar als je het echt wilt weten Ivo, ik wil met alle plezier jouw auto als proefkonijn gebruiken. :lol:

Vanaf 1989 gebruik ik volsynthetische bak olie van Mobil, de Mobilube SHC of voor nog jongere Porsche's Mobilube PTX.


Als het de bak verder niet schaadt, dan mag het van mij hoor.... :wink:


06 jul 2004 23:46
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Ivo964C2 schreef:
Als het de bak verder niet schaadt, dan mag het van mij hoor.... :wink:


Was een grapje, laten we het maar niet proberen. :lol:


06 jul 2004 23:58
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Heren, gewoon tiptronic rijden, gaat heeeerlijk in zijn 2... :lol:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


07 jul 2004 0:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Rauris Oostenrijk
PF#30
Bericht 
horn schreef:
Heren, gewoon tiptronic rijden, gaat heeeerlijk in zijn 2... :lol:


Lui :pig: :wink:


07 jul 2004 0:35
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht 
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=830&i=34238&t=34200
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


07 jul 2004 8:46
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
horn schreef:
Heren, gewoon tiptronic rijden, gaat heeeerlijk in zijn 2... :lol:

Ja, maar houdt bij 4 wel op. :mrgreen:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


07 jul 2004 10:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
968 ooit 968t
Bericht 
ik lees steeds vaker dat het vervangen van de bushings enorm kan schelen, weet iemand wat dat precies is?


07 jul 2004 11:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
Bericht 
Renntech schreef:
paSCal schreef:
Hmmm, nu kan jij ongetwijfeld aangeven of die van mij zwaar of niet zwaar schakelt. Ik heb geen vergelijkings materiaal, denk dat dat ook het probleem van OP is. :mrgreen:


Ik kan morgen wel even kijken hoe jouw bak schakelt, als ik hem tenminste kan vinden onder die enorme berg motoronderdelen :cry:


Erwin, gewoon al die motoronderdelen bij Ivo voorin gooien :lol:
Merktie niks van :mrgreen:
_________________________________________
Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!!
https://manfredmilatoertocht.nl


07 jul 2004 21:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs, bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart, EX Boxster 1999 zwart
Wachtebeke
Bericht 
Kan het zijn dat zo'n "shirt shift" dinges ook verbetering geeft bij het schakelen? (of klets ik hier gewoon uit mijn nek?)
_________________________________________
La vie est nulle sans bulles.


07 jul 2004 21:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
968 ooit 968t
Bericht 
Lou schreef:
Kan het zijn dat zo'n "shirt shift" dinges ook verbetering geeft bij het schakelen? (of klets ik hier gewoon uit mijn nek?)


schijnt dat een bak die al slecht schakelt alleen maar slechter gaat schakelen met een short shifter


07 jul 2004 21:57
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.