Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 07 apr 2025 17:08

Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Veilig het circuit op met je Porsche? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Devils son schreef:
Ik vermoed dat de echt oude types ook niet zomaar tegen circuitarbeid kunnen.

Om even hierop in te haken, moet ik trouwens wel eerst zeggen dat twee rondjes op Le Mans niet echt meetellen (nl niet lang genoeg om last van fading remmen te krijgen), maar ik was enorm verbaasd over de capaciteiten van deze auto.

Nou is dit een inmiddels 33 jaar oude auto, en heb ik altijd om het hardst geroepen dat ie nooit op het circuit zou komen, maar vanaf dat de pace-car weg was afgelopen zaterdag ging er zoveel adrenaline door m'n lijf dat ik nog maar aan een ding dacht: "gaan met die banaan!"
Ik heb goed gekeken natuurlijk, want de echt snelle auto's vliegen je links en rechts voorbij, maar ik heb 'm echt niet gespaard.

Wat mij opviel is dat je enorm laat kunt remmen, en mijn T-tje haalde op de Mulsanne straight na de 2e chicane toch echt nog wel 185.
Vervolgens vond ik dat je 'm met veel hogere snelheid dan verwacht in een bocht kon zetten, en dat de limiet voor het uitbreken waar zo voor gewaarschuwd wordt erg ver weg ligt.

Omdat ie 2 dagen later zonder enig probleem de 700km terug naar NL heeft afgelegd is mijn antwoord dus 'ja': volgens mij is iedere Porsche hiervoor geschikt, alhoewel een stevigere afstelling en bepaalde andere aanpassingen (banden bv) veel betere resultaten zullen opleveren.

13 jul 2006 10:11
Profiel WWW
Moderator
911 Carrera S
Bericht Re: Veilig het circuit op met je Porsche?
Retep968 schreef:
Misschien geeft de naam de illusie dat het moet kunnen, maar is dat in de praktijk ook zo? :roll:

Moet kunnen en kan - maar zoals je zelf al aan geeft - niet race geprepareerde .... dus mag je er ook niet het race-geprepareerde van verwachten :idea:

Je kunt er rustig mee gaan racen - alleen zal de standtijd wat korter zijn - dwz: je zult iets vaker de pits in moeten om de boel tot rust te laten komen ... Voorbeeldje: Tijdens de trainingen op het Circuit van Zolder worden er met standaard wagens bijvoorbeeld nooit meer dan een rondje of 4 achter elkaar gereden :idea:

13 jul 2006 10:16
Profiel WWW Facebook 
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Olaf schreef:

Je kunt er rustig mee gaan racen - alleen zal de standtijd wat korter zijn - dwz: je zult iets vaker de pits in moeten om de boel tot rust te laten komen ... Voorbeeldje: Tijdens de trainingen op het Circuit van Zolder worden er met standaard wagens bijvoorbeeld nooit meer dan een rondje of 4 achter elkaar gereden :idea:

Toch kon mijn vorige C4 (ook toen deze volledig standaard was) makkelijk 4 rondjes Ring achter elkaar aan. Ikzelf daarentegen merkte dat bij het vierde rondje de pijp leeg was.

Anders gezegd: de circuitcapaciteiten van mijn auto overtreffen mijn circuitcapaciteiten.

13 jul 2006 10:30
Profiel
996 3.6 - 2002
Gent - België
Bericht 
Devils son schreef:
rufie schreef:

Devils son,
ik heb in Spa die Cayennes aan het werk gezien met professionele piloten. Die waren gewoon niet bij te houden. Het kan dus wel, maar het zal volgens mij wel duurder uitkomen dan met een 911 door snellere slijtage van remmen en banden...

Zonder aanpassingen?

Yep, standaard Cayennes.
Collega van mij heeft meegereden met de Cayenne Turbo S. Op die Raidillon ging ie aan 180km/uur naar boven.
Wel vernomen dat die 3 dagen aardig wat bandensets gekost hebben.

Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt :
http://www.RUFIE.be

13 jul 2006 10:40
Profiel WWW Facebook 
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
rufie schreef:
Yep, standaard Cayennes.
Collega van mij heeft meegereden met de Cayenne Turbo S. Op die Raidillon ging ie aan 180km/uur naar boven.
Wel vernomen dat die 3 dagen aardig wat bandensets gekost hebben.

Misschien dat er naar aanleiding van klachten verbeteringen zijn doorgevoerd. Ik heb nl. van meerdere kanten gehoord dat de Cayenne Turbo problemen had met langdurige belasting.

Edit:
Ik zie nu dat je het over de Turbo S hebt. Ik sprak over de "gewone" Turbo. Kan ook nog verschil in zitten.

13 jul 2006 12:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Automotive professional
Ede
Bericht 
zondag met mijn 930 die de afgelopen 2 jaar slechts 4000km had gelopen het circuit op geweest.

Olie en filters waren pas vervangen.

Rammen waren na een kwartier helemaal sponzig, en in de pit (laatste keer hard geremt voor de pit) kon het pedaal TOT OP D EBODEM worden ingedrukt.
Na een half uur waren de remmen weer bijna normaal, toen iets rustiger gereden, NIETS an de hand
20 jaar oude auto!!!!

nu thuis heb ik eerst de remvloeistof vervangen.

maandag ga ik weer het circuit op, nu met goede remvloeistof

(de auto is verder standaard) ik kon er een kwartier lang een 996 cabrio met gemak bijhouden (op rechte stuk bijna voorbij)

13 jul 2006 13:04
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
MY01 BoxsterS
Bericht 
Nieuwere modellen 911/Boxster's (996/997/986/997) hebben, uitgezonderd gt3, gt2 en turbo modellen, geen echte drysump meer.

Bij echt serieus circuitwerk met bijvoorbeeld slicks en lange hoge snelheidsbochten kan dit een serieus probleem geven met motorschade als gevolg. Moderne Porsches zijn dus absoluut niet "ontwikkeld" als circuit auto.
(uitgezonderd gt3/gt2 dus en ook de turbo omdat die in de basis een ander motorblok gebruiken)

Voor een amateur/fun circuitdagje -> don't worry. Zorg enkel voor goede banden, remmen, remvloeistof en voldoende olie in het blokje voordat je met 7000rpm in 3e versnelling met 170 km/h vol in de remmen gaat voor een 1e versnelling bocht :-)

Mark.

13 jul 2006 19:22
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Olaf schreef:
dwz: je zult iets vaker de pits in moeten om de boel tot rust te laten komen ... Voorbeeldje: Tijdens de trainingen op het Circuit van Zolder worden er met standaard wagens bijvoorbeeld nooit meer dan een rondje of 4 achter elkaar gereden :idea:

Ik vind het verstandiger dan een rondje zeer rustig te rijden dan in de pits te gaan en stilstaan. Van een zeer rustig rondje koelen je remmen veel vlugger af dan dat je gaat stilstaan.
Dat is tenminste mijn ervaring. Door de pits in te gaan en te gaan stilstaan kan de hitte niet weg en ga je dus zonder remmen zitten . vertrek je dadelijk terug uit de pits merk je al dat voor je terug op het circuit bent de remmen al terug wat pakken. Dan een rustig rondje en ze zijn afgekoeld :wink:

-En dan hebben de anderen ook eens de kans om te zeggen dat ze sneller dan jou waren- :twisted:

Laatste update 22/10/2013

13 jul 2006 19:37
Profiel WWW Facebook 
Turbo S - 542pk
Friesland
Retep968 schreef:
Na alle berichten van de All Dutch Porsche Days op Zandvoort van 7, 8 en 9 juli vraag ik mij af: kun je met je Porsche zomaar het circuit op? Ik bedoel hiermee: is elke Porsche-model potentieel sportwagen genoeg om veilig met hoge snelheid rond te karren?

Voor een Porsche in goede conditie hoef je niet zo bang te zijn. Die overleeft het wel.

De bestuurder moet je veel grotere :?: :?: :?: bijstellen. Of die zomaar veilig het circuit op kan...... :wink:

13 jul 2006 22:14
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht 
Afgezien van het feit of je Porsche veilig het circuit op kan, of jij veilig het circuit op kan, moet je je ook afvragen wat je portemonnee ervan denkt als je (ernstige) schade zou oplopen.
Zoals de meesten wel weten ben je op geen enkel circuit verzekerd, behalve op de Nordschleife. Dat is de belangrijkste reden voor mij om er niet aan te beginnen (behalve dan de Nordschleife, maar dat is er jammer genoeg nog niet van gekomen).

13 jul 2006 23:24
Profiel WWW
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
Sjonnie schreef:
Zoals de meesten wel weten ben je op geen enkel circuit verzekerd, behalve op de Nordschleife. Dat is de belangrijkste reden voor mij om er niet aan te beginnen (behalve dan de Nordschleife, maar dat is er jammer genoeg nog niet van gekomen).

Sorry hoor, maar er zijn verz.mij. die juist de ring uitsluiten tav dekking in hun polissen ...

.... tijdens rijvaardigheids-trainingen ben je over het algemeen (gewoon) verzekerd - of deze nu op een circuit of ander afgesloten terrein plaats vinden :idea:

Als de verz.mij aan kan tonen (of denkt aan te kunnen tonen) dat er een wedstrijd element aanwezig was, of dat er geraced werd - zullen ze (in eerste instantie) weigeren om uit te keren :!:

NPC nacht-rally is niet voor niets omgedoopt in nacht-rit :idea:

13 jul 2006 23:43
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
2e prijs Jubileumrit 2013
mhoeneveld schreef:
Retep968 schreef:
Na alle berichten van de All Dutch Porsche Days op Zandvoort van 7, 8 en 9 juli vraag ik mij af: kun je met je Porsche zomaar het circuit op? Ik bedoel hiermee: is elke Porsche-model potentieel sportwagen genoeg om veilig met hoge snelheid rond te karren?

Voor een Porsche in goede conditie hoef je niet zo bang te zijn. Die overleeft het wel.

De bestuurder moet je veel grotere :?: :?: :?: bijstellen. Of die zomaar veilig het circuit op kan...... :wink:

Juist! Kan me zo voorstellen dat sommige coureurs zich niet willen laten kennen op het circuit en opgejaagd worden door het race-gebeuren (niet ingehaald willen worden, of juist wel inhalen, tegen elke prijs).

Zo zijn de beoogde resultaten misschien hoger dan auto/coureur aankunnen...

14 jul 2006 10:54
Profiel
996 3.6 - 2002
Gent - België
Bericht 
markk schreef:
Nieuwere modellen 911/Boxster's (996/997/986/997) hebben, uitgezonderd gt3, gt2 en turbo modellen, geen echte drysump meer.

Bij echt serieus circuitwerk met bijvoorbeeld slicks en lange hoge snelheidsbochten kan dit een serieus probleem geven met motorschade als gevolg. Moderne Porsches zijn dus absoluut niet "ontwikkeld" als circuit auto.
(uitgezonderd gt3/gt2 dus en ook de turbo omdat die in de basis een ander motorblok gebruiken)

Ik heb ook al gehoord van iemand dat een Boxster niet aan te raden is op circuit. Ben zelf wel niet technisch genoeg om te zeggen waarom.

Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt :
http://www.RUFIE.be

14 jul 2006 11:06
Profiel WWW Facebook 
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Retep968 schreef:
...Kan me zo voorstellen dat sommige coureurs zich niet willen laten kennen op het circuit en opgejaagd worden door het race-gebeuren (niet ingehaald willen worden, of juist wel inhalen, tegen elke prijs).

Dat is nou net het verschil tussen een rijtraining, circuit experience, hoe je het ook maar wilt noemen en 'vrij rijden'.

Tijdens een rijtraining ligt de focus op het goed en snel rijden op een circuit, er MAG niet eens ingehaald worden over het algemeen. Daarom is dit -vaak- ook gewoon gedekt door je verzekering of kun je bijverzekeren. Bij 'vrij rijden' ligt dat allemaal ff anders, en daar is het risico idd wat groter.

14 jul 2006 11:18
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Amersfoort. 996.
Bericht 
MartijnS2 schreef:
Porsche is het volgens mij het enige merk wat auto's maakt welke rechtstreeks van de openbare weg het circuit op kunnen.

Euh... Ferrari, Lambo, TVR, Pagani, Caterham, Donkervoort, Spyker etc, etc.

14 jul 2006 12:36
Profiel
Bericht 
Motorsport modellen van BMW zijn inderdaad net als (de meeste) Porsches opgewassen tegen behoorlijk circuitgebruik zonder de auto te hoeven aanpassen. Heerlijk dat soort auto's. Vorige week met VCM nog met m'n 993 notabene een cabrio toch een aardig straf tempo met late rempunten over het circuit gejakkerd. Geen punt bij Karwei. Een stijvere carosserie was dan nog leuker geweest voor stabielere, dus snellere, bochten, maar ja, doe dan maar meteen een RS motortje erbij en wat aangepaste remmerij, een sport onderstelletje en .. en ... :P
Nee, hoor was mooi werk zo!

14 jul 2006 16:09
Bericht 
Ah, gereageerd op de verkeerde bladzijde, mooi werk.
Ik ga maar ff uitslapen denk ik...

14 jul 2006 16:10
PorscheForum Rakker
MY01 BoxsterS
Bericht 
> Ik heb ook al gehoord van iemand dat een Boxster niet aan te raden is op circuit. Ben zelf wel niet technisch genoeg om te zeggen waarom.

Niet alleen Boxster. Alle m096 en afgeleide motoren. Dus de boxster modellen 986, 987 en de 911 modellen 996, 997 en de Cayman. Probleem is dat ze geen echte drysump hebben en door de G-krachten de "semi wet sump" zonder olie komt te zitten waardoor de oliepomp lucht opzuigt ipv olie.

GT3, GT2 en Turbo hebben hele andere motoren en hebben daar dus geen last van.

> Motorsport modellen van BMW zijn inderdaad net als (de meeste) Porsches opgewassen tegen behoorlijk circuitgebruik zonder de auto te hoeven aanpassen.

BMW ///M modellen krijgen op het circuit bij echt heftig gebruik vaak als eerste last van hun remmen. (Heeft Porsche geen last van :-). Vergeet ook niet dat de huidige generatie M3/M5 behoorlijk zware auto's zijn. Gebruik van andere, meer race georienteerde, blokken schijnt al een stuk te helpen...

Mark.

14 jul 2006 23:30
Profiel
Bericht 
markk schreef:

BMW ///M modellen krijgen op het circuit bij echt heftig gebruik vaak als eerste last van hun remmen. (Heeft Porsche geen last van :-).

Ik denk niet dat jij ze te kost wil geven die wel met een goed onderhouden Porsche remproblemen kregen.

14 jul 2006 23:38
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Dat wil ik net zeggen.
Ook Porsches hebben daar problemen mee.
Zelfs nieuwere en topmodellen.
Ik heb hier opvideo een reportage waar een eigenaar van een nieuwe GT3 bij een Porsche-evenement op Hockenheim (waar ze aan het filmen zijn) moet afhaken omdat hij na 2 ronden compleet door zijn remmen zit.
En zelf ook meegemaakt met zowel mijn Elver als de 968CS als de 951 (voor de aanpassing)

Laatste update 22/10/2013

15 jul 2006 11:16
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Porsche 944 S2
Bericht 
HJDB3.2,
uit dat lijstje geef ik je Caterham en Donkervoort, en die hebben het grote voordeel dat ze zo licht zijn dat het relatief eenvoudig is een auto circuit faehig te hebben...

De andere merken, hoe geweldig ik ze ook vind, moeten 'het' eerst maar eens bewijzen. Vaak komen de Ferrari's, Lambo's, TVRs niet verder als de parkeerplaats van het circuit. Goh waarom zou dat nu toch zo zijn?

15 jul 2006 11:31
Profiel
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
MartijnS2 schreef:
...Vaak komen de Ferrari's, Lambo's, TVRs niet verder als de parkeerplaats van het circuit....

Maar als ze het doen gaan ze wel hard...

Afbeelding

15 jul 2006 13:45
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche 944 S2
Bericht 
Harley,
TVRs gaan zeker hard, alleen is het zo jammer dat ze dat niet lang probleemloos doen :roll:

15 jul 2006 13:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Amersfoort. 996.
Bericht 
MartijnS2 schreef:
HJDB3.2,
Vaak komen de Ferrari's, Lambo's, TVRs niet verder als de parkeerplaats van het circuit. Goh waarom zou dat nu toch zo zijn?

Heb zelf een TVR gehad. Ook zij hebben uiteraard TVR-dagen. Ben een keer op Zolder geweest en het programma dat daar gedraaid werd was veel uitgebreider en afwisselender dan bij de Porschedagen op Zandvoort. Sprints met tijdmeting, korte rondes, lange rondes, slaloms etc. Begrijp dat je Porschefan bent maar die TVR's doen het echt super op het circuit. Als je geen dubbele turbo's op je P hebt zitten dan heb je daar echt niks te zoeken. Zou me voor kunnen stellen dat een Ferrari zich toch ook wel thuis voelt op het circuit.

17 jul 2006 13:10
Profiel
PorscheForum Junkie
2e prijs Jubileumrit 2013
Bericht 
MartijnS2 schreef:
Harley,
TVRs gaan zeker hard, alleen is het zo jammer dat ze dat niet lang probleemloos doen :roll:

Eeuh, heb zelf mee mogen rijden in een TVR Griffith 4.3 op Zandvoort en dit ging fenomenaal, met snelheden waar je 'u' tegen zegt, en geen enkele fading van de remmen aan het eind van het rechte stuk.

En dit vele ronden lang.

Het was een niet-geprepareerde auto, gewoon dagelijks gebruikt.

17 jul 2006 21:04
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende