Auteur |
Bericht |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Schreef ik een post terug ook
Ehhhh
Heeft die plas water niet dezelfde voorsprong? Die is ook al 30°C
Maar je verhaal klopt wel Meneer Aard
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
17 jul 2006 23:17 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
blij dat we euh temperatuursgewijze tot een consensus komen Meneer Aard en mhoeneveld zeker gezien de op dit uur nog heersende tropische hitte, althans in de Vlaanders
yoehoe, leve wireless Internet, internetend vanuit de frisse tuin)
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
17 jul 2006 23:24 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Porschisten;
Ik heb me wel eens afgevraagd of het (met name bij motoren met een grote plens olie aan boord zoals die van ouder 911's) niet rendabel zou zijn om een thermostatisch geregeld verwarmingselement in de olievoorraad op te nemen dat kort na een koude start de olie op bedrijfstemperatuur brengt. Een beetje zoals met ambulances schijnt te gebeuren, maar dan mobiel.
En over koeling; uiteindelijk zijn ze natuurlijk allemaal gewoon luchtgekoeld....
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
18 jul 2006 7:28 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Ik denk het eerder niet, schat dat het water max 20 graden is. Want als ik mijn blok zo voel (paar dagen stil gestaan in de zon) is het nog gewoon koud.
@hansv:
Het kan in theorie wel, maar het slurpt zoveel vermogen. Of je moet gewoon een stekker naar buiten maken ofsow zodat je het op je lichtnet kan aansluiten. Dan is het wel mogelijk. Geloof dat het rond de 2000 watt slurpt aan energie zo`n warmte elementje. En alleen de olie in de tank wordt verwarmd omdat de olie niet rond pompt. Dan zou je ook een electrische olie pomp moeten nemen.
|
18 jul 2006 10:04 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die meneer Aard;
2KW aan stroom is natuurlijk veel maar voor een draaiende motor zou het wel op te brengen zijn. Zolang die nog koud is, is het sowieso verstandig het volle vermogen niet aan te spreken. Rondpompen doet'ie rijdend ook zelf. Het zou alleen voor de koude start nix uitmaken, maar de opwarmperiode zou er mogelijk aardig mee verkort worden.
[zoekt telefoonnummer van patentregistratiebureau]
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
18 jul 2006 10:53 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
18 jul 2006 12:52 |
|
|
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
Misschien een domme vraag, maar waarom maakt mijn motor koud meer geluiden dan warm, terwijl de oliedruk 4-5 bar is??
Zou meer motorgeluid verwachten bij warme motor en 2 bar druk...
|
18 jul 2006 12:56 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Die hoge oliedruk ontstaat omdat de olie als hij koud is dik en stroperig is. De oliesproeiers en kanaaltjes waar de olie doorheen moet worden geperst hebben vaak gaatjes van slechts een milimeter. Dat betekend dus dat er enorme druk wordt opgebouwd om de olie rond te persen. Betekend ook dat de olie nog niet alle plekken in het blok goed bereikt en dat de isolerende werking niet optimaal is. Dat verklaard dat je motor meer geluid maakt.
Die oliedruk zegt niets over de smering zelf.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
18 jul 2006 13:06 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Retep968;
....plus dat bij koude motor bijvoorbeeld de zuiger- en andere spelingen groter zijn dan bij een warme. Zeker met gesmede zuigers.
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
18 jul 2006 13:45 |
|
|
Retep
2e prijs Jubileumrit 2013
|
@mhoeneveld & Hansv: Bedankt voor de reacties. Het is mij nu meer duidelijk!
|
18 jul 2006 18:15 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Die opwarmperiode maak ik mijn eigen niet zo druk om. Maar 80% van de motorslijtage is te wijten aan de koude start. Zoals hierboven beschreven is dat de olie dik en stroperig is.
Ik zou eerder gewoon een warmte element onder de tank (of carter) leggen en dan thuis ff 15 min laten opwarmen (tijdschakelaar). Daarmee beperk je de schade aan de lagers met de koude start. Alles staat nog wel in de olie, daar moet je niet bang voor zijn maar in princiepe (theorie dan) krijg je bij de koude start te weinig smering.
Bij DAF motoren maakt het in wezen niet zo veel uit, die hebben een vrij lage olie druk (1-3 bar). Maar ook met koude olie etc (denk aan scheeps motoren, boegschroeven die enkel aangesproken worden als dat nodig is bijvoorbeeld bij het aanleggen aan de kade worden die dingen gelijk vol gas in werking gesteld) presteren die motoren prima. Maar het gaat om de elfjes en andere Porsche motoren (en ook natuurlijk in het algemeen).
Ik weet niet of ze in de fabriek van Porsche de motoren laten proefdraaien @ max vermogen, maar bij DAF pompen ze er al verwarmd water + olie in. Daar wordt binnen 15 min als ze van de band zijn gekomen lekker ff ingelopen en binnen no time keer vol gas. Maar om alles voor te verwarmen zou je gewoon een 2e electrische olie pomp moeten nemen, die daaraan in een externe tank of iets met een apart verwarmings element weer de olie opwarmt tot een graad of 50.
|
18 jul 2006 20:05 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die meneer Aard;
De ideale oplossing lijkt haast om de garage continue op 60 gradenn celsius te houden. Maar dan zijn twee winters stoken duurder dan een complete revisie....
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
19 jul 2006 1:35 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Gewoon een aanvoer en retour koppeling maken, Die sluit je aan op het olie vat wat je in de garage heb staan met een elec. olie pomp en warmte element. Dan laat je hem s`nachts spoelen, (of een paar uurtjes door middel van een tijdklok) zodat je tevens je olie geflusht/ververst wordt en alles lekker opwarmt
|
19 jul 2006 9:56 |
|
|