Auteur |
Bericht |
hwmaat
993-C4Almere
|
 993 C4: Stuur demonteren om toerenteller eruit te halen?
Weet iemand hoe je het stuur demonteert? (993 C4 '95) Ik moet het lampje van de boardcompu vervangen. Nu krijg ik het klokje en de snelheidsmeter er prima uit maar de toerenteller niet omdat het stuur in de weg zit. Moet er dus af blijkbaar.
In het stuur zit een airbag en daar moet je schijnbaar ook voor uitkijken. Heb al een paar onderwerpen zien langskomen hierover maar de meesten schijnen de toerenteller eruit te kunnen halen zonder het stuur te demonteren. Ook op www.p-car.com staan wat leuke DIY's maar net niet eentje met een stappenplan met foto's (ben niet zo'n techneut) om het stuur eraf te halen!
Of moet ik dan toch echt naar de garage om dat jippie lampje te laten vervangen?
_________________________________________ niets is vanzelfsprekend en zeker porsches komen niet vanzelf.
|
16 jul 2006 22:36 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
 Re: Stuur demonteren om toerenteller eruit te halen?
Als je een beetje handig bent niet
Accu loskoppelen  eerst de min - .... dan de plus +
Twee imbusboutjes aan de achterzijde van het stuur losdraaien  nu kan je de airbag uit het stuur nemen en loskoppelen
.... vervolgens kan je bij de moer die het stuur op de naaf houdt
Als je er nu niet meer uitkomt ... dna zou ik al voor 'stap 1' naar een specialist gaan 
|
17 jul 2006 0:00 |
|
 |
hwmaat
993-C4Almere
|
Kijk, das info waar ik wat aan heb. Moet volgens mij wel lukken!. Dus als ik die twee boutjes heb losgedraaid dan kan ik dat voorstuk (wat ook de claxon is) er zo af ploppen?
Ik ga ervoor volgend weekend!
Thanks
_________________________________________ niets is vanzelfsprekend en zeker porsches komen niet vanzelf.
|
17 jul 2006 0:12 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
Dan zit de airbag los in het stuur  Ja, dus 
|
17 jul 2006 0:14 |
|
 |
anton964
991.1 gtstholen
|
volgens mij hoeft het stuur er niet uit om de toeren teller er uit te halen het gaat niet makkelijk maar het kan.
gr anton964
|
17 jul 2006 0:23 |
|
 |
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Het stuur moet er wél af. En de imbusjes zijn geen imbusjes maar Torx boutjes.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
17 jul 2006 8:19 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
Je moet ze niet alles vertellen ... dan zijn ze zo klaar 
|
17 jul 2006 10:06 |
|
 |
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
 Re: Stuur demonteren om toerenteller eruit te halen?
Olaf - waarom ook de Plus  als de Min er af ligt is toch het circuit al verbroken 
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
17 jul 2006 10:48 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
 Re: Stuur demonteren om toerenteller eruit te halen?
Klopt
... maar beter het zekere voor het onzekere
Eigenlijk de standaard richtlijn om een accu los te koppelen - altijd eerst de min - los ... en ook als laatste weer vast 
|
17 jul 2006 10:59 |
|
 |
anton964
991.1 gtstholen
|
o zit het stuur bij de 993 anders dan bij de 964 daar pak ik de toeren teller zo uit?
anton964
|
17 jul 2006 23:04 |
|
 |
horn
PF #57
|
psssst, de koplampen zijn ook anders... 
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
18 jul 2006 0:22 |
|
 |
F@RGO
|
als het zo gebeurd is waarom ga je niet gewoon ff langs de dealer,
is in een wip gemaakt zonder schade ?
|
18 jul 2006 7:50 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
2 opmerkingen op Olaf z'n goede (basis) handleiding zijn al gemaakt, dus die kan ik overslaan. Maar ik heb er nog wel 1.
Verwijder het stuur heel rustig/voorzichtig, haal het met veel gevoel naar je toe. Er zitten aan de achterzijde 2 subtiele kunststof klipjes of zo, die bij mij bijna het leven hadden gelaten  En ik ben beslist geen rauwdouwer.
Oh ja, en de accu niet aansluiten en vooral het contact niet aanzetten als de airbag gedemonteerd is. Het airbagcontrole lampje gaat dan aan en om dat weer uit te krijgen moet de P. aan de 'kast'.
Suc6
Laatst bijgewerkt door Paul II op 18 jul 2006 9:14, in totaal 1 keer bewerkt.
|
18 jul 2006 8:54 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
 Re: 993 C4: Stuur demonteren om toerenteller eruit te halen?
Overigens:
Bedoel je dat het display van de boordcomputer uit is?
In dat geval denk ik dat het niet is op te lossen met een nieuw lampje
Bekend euvel dat het schermpje niets meer weergeeft. Betekent wel iets meer.... Details heb ik zo niet maar wel over gelezen op Elffertreff.
|
18 jul 2006 9:03 |
|
 |
anton964
991.1 gtstholen
|
als het lampje kapot is zie je niets op de display.zorg wel voor het goedelampje 12v 1,2 watt meen ik.
ik dacht alleen maar dat het het zelfde was omdat het dashbord van de 964 en de 993 het zelfde is op het stuur na dan en dat de klok er zo uit kon maar dat is dus niet zo.
anton964
|
18 jul 2006 9:26 |
|
 |
hwmaat
993-C4Almere
|
 boardcompu lampje
Bedankt voor alle tips, hiermee moet het zeker lukken!
Ik heb trouwens wel beeld op de boardcompu maar als je s'avonds het licht aandoet zie je dus niets meer en overdag is het beeld niet helder. Dus de compu werkt, heb alleen geen licht....
_________________________________________ niets is vanzelfsprekend en zeker porsches komen niet vanzelf.
|
18 jul 2006 22:40 |
|
 |
ome piet
993 C2Svechtdal
|
 Re: boardcompu lampje
Schijnt een 993 kwaal te zijn,iets met printplaat,heb dat laten repareren bij Lammertink,meen voor zo'n 200 Euro 
_________________________________________ t beste maar weer...
|
19 jul 2006 10:05 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Zie de melding van Ome Piet en mijn bijdrage OVERIGENS  .....
Ik bedoelde ook te zeggen dat het display uit of zwak is 
|
19 jul 2006 10:23 |
|
 |
jl964
964C4/ (Alfa Romeo)Arnhem
|
Heb je je hele printplaat voor 200 euro moeten verspijkeren omdat je lampje het niet deed? Of was het schermpje gewoon zwakker.
Zelf heb ik het probleem dat het lampje alleen brandt als je lang rijdt. Gaat het lampje achter de computer gewoon uit en zie je met veel moeite de cijfers. Na een tijdje rust doet het lampje het weer. Heel vreemd en ben ook van plan eerst het lampje maar eens te vervangen.
_________________________________________ ----De P werkt beter dan een emmertje Prozac----
|
20 jul 2006 12:10 |
|
 |
anton964
991.1 gtstholen
|
ik heb ook gehad dat de computer soms wel en soms niet deed.er zat een lampje in van 2 watt en dat gaat niet 1,2 watt moet er in.
gr anton964
|
20 jul 2006 23:01 |
|
 |
hwmaat
993-C4Almere
|
En nog even het resultaat:
Accu losgekoppeld, airbag eraf (gedoe want eerst te lange torx schroevendraaier, naar de winkel kortere gekocht....) Dan draadjes van de airbag eraf. Bout van stuur afdraaien en stuur eraf halen. Geen probleem. Dan klokjes eruit gehaald en nog wou de toerenteller er niet uit. plastic omhulsel waar knipperlicht hendel en zo inzitten erafgehaald en jawel, klokje kon eruit.
Lampje van de OBC even verwisseld met die van knipperlicht, alles er even weer los ingezet en jawel, we hebben weer beeld! (niet vergeten om airbag ook aan te sluiten anders blijft airbag lampje branden volgens een vorige poster)
Helaas is het zondag dus nog even tot morgen wachten om een nieuw lampje te halen. Het is in ieder geval goed te doen. Alleen is het even mikken om het stuur weer recht te krijgen........
Eigenlijk viel het dusdanig mee dat ik er over begin te denken om in de klokjes van die witte achterkanten te monteren...
_________________________________________ niets is vanzelfsprekend en zeker porsches komen niet vanzelf.
|
06 aug 2006 17:09 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
|
06 aug 2006 17:15 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Leuk voor jou en interessant om te horen
Ben blij als ik er naast zit en het (dus) veel makkelijker en goedkoper uitpakt.
Begrijp dus goed dat je, met de verlichting uit, helemaal geen beeld had?
|
06 aug 2006 17:17 |
|
 |
hwmaat
993-C4Almere
|
Had een klein beetje beeld, de cijfers waren niet meer goed te zien tegen de donkere achtergrond. Lampje was inderdaad stuk.
Het stuur er weer recht op krijgen is inderdaad een grappig probleem. Had de wielen wel rechtstaan maar moest het stuur draaien om bij de torx schroeven van de airbag te kunnen komen.
Hierdoor stonden de wielen dus even niet meer recht. Na alles weer te hebben vastgeschroeft en een stukje te hebben gereden zit het stuur nu inderdaad niet meer helemaal recht. Dat wordt dus weer eraf halen en twee tandjes naar links er weer op zetten!.
Of zijn er nog andere problemen als je een en ander er niet helemaal recht op hebt zitten behalve dat het stuur iets gedraaid lijkt?
_________________________________________ niets is vanzelfsprekend en zeker porsches komen niet vanzelf.
|
08 aug 2006 23:40 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Begrijp niet van dat stuur. In dezelfde stand er op als er af.
De airbag komt daarna pas, dan zit het stuur al goed!....?
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
09 aug 2006 7:59 |
|
|