Auteur |
Bericht |
Solid4S
Porsche 996 GT3 mkIIOmgeving Delft
|
996: Witte rook
Ik heb een Carrera 4S uit 2002 met ongeveer 77.000 km op de teller. Ik heb al een paar keer witte rook gehad, nadat ik de auto starte. Ik zet dan echt de straat blank. De auto staat dan ongeveer een week stil en staat iets schuin, motor staat op het laagste punt. De auto is al naar Wittebrug geweest en die geven aan dat er dan een druppeltje olie op de zuiger komt. Niets om me druk te maken.
Gisteren was ik wat aan het sporten (flink optrekken tot ongeveer 7.000 toeren, net voor het rode gebied) en zag ik opeens een flinke rookpluim achter mijn auto. Ik liet gelijk het gas los, en de rookpluim was weg. Vervolgens gaf ik weer wat gas en er kwam weer, een kleinere, rookpluim. Weer gas los, rookpluim weer weg. Na opnieuw gas geven, kwam er geen rookpluim meer. Omdat het op de A12 gebeurde, gelijk doorgereden naar Wittebrug. Er gingen overigens geen lampjes branden of zo.
Rob gaf aan dat ik me geen zorgen moet maken en dat ik volgende week even de auto aan de computer moet komen zetten. Waarschijnlijk is het wat condens???
Hebben jullie hier ervaring mee? Ik vind het erg raar elke keer die rook.
|
01 jul 2006 14:34 |
|
|
Sjonnie
|
Bij het starten heb ik al vaker die rookpluim gezien, wel nog niet tijdens het rijden.
|
01 jul 2006 14:40 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
ik heb het ook een keer gehad.
Kwam hoog in toeren 6000 een scherpe afrit af en benden aan sloeg de moter af.
ik starten maar liep niet meteen, toen ik in de spiegel keek schrok in me een ongeluk.
Ik zag dus niks meer echt witte rook.
Die rook stinkt dus niet het leek achter af meer op stoom.
Als je middin in de wolk stond rook je niks vreemds .
Ik meteen erwin gebeld van renntech of ik wel de kruising over kon steken.
Natuurlijk voor erwin moeilijk om te zien maar hij zei ja dat kan wel.
Hij had het nu geloof ik 3 keer mee gemaakt en telkens was er niks aan de hand.
Dus ik door gereden nou was echt aso, gelukkig was ik van de grote weg af.
Erwin zei dat het steeds minder moest worden en je het schoon moest rijden.
Dus ik gedaan in een kantoor gebied , ik schaamde me echt kon echt niet.
Eindelijk was het weg naar telkens door trekken in de versnelling want het werd steeds minder in lage toeren maar bij hoge toeren was het nog wel.
toen ook dat weg was was ik weer gerust gesteld.
Nog twee dagen redelijk voor zichtig gereden.
Ik heb nog benzine uit de tank gehaald om te kijken of er vocht in zat.
Bij mij toen het gebeurde was de tank namelijk (bijna) leeg en het was een scherpe bocht naar rechts.
Erwin zei het al het is geen vocht, ik toch kijken en idd geen vocht
Dus ik kan je niet helpen met wat het was maar ken het gevoel.
En nu niet meer gehad inmiddels 10 000 km verder.
Naar mijn idee was het geen olie, geen blauwe kleur en niet stinken
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
01 jul 2006 14:45 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
o ja ik hoop niet dat het koelwater is.
_________________________________________ remmen is angst
|
01 jul 2006 14:46 |
|
|
maarten-944
2x944 na 1x 944 S2Zwiep
|
Witte rook wordt vrijwel altijd veroorzaakt door (condens) water of koelvloeistof. Als je koelvloeistof niveau nog goed is werd de witte rook waarschijnlijk veroorzaakt door condenswater in de uitlaat. (heb je voor de tijd een aantal korte ritjes gemaakt? hierdoor krijg je nl meer condenswater in de uitlaat)
BTW als mijn redenering hier klopt dan heb je je Porsche ook niet netjes warmgereden voordat je en mee ging "sporten" FOEI!!!!!
Grt Maarten
PS: witte rook kan ook duiden op de komst van een nieuwe paus, maar dan hadden we dat waarschijnlijk wel in het 8uur journaal gezien.
_________________________________________ FAST CARS
FAST BIKES
FAST FOOD
|
01 jul 2006 14:56 |
|
|
Riccio4S
996 4SGrubbenvorst
|
nog een melding van witte rook, meestal bij koude start van mijn 996 4S, en als buiten koud is.
Bijna 20.000 km gereden, nooit een druppel olie onder de auto gezien, en 1 kg olie toegevoegd. Ik ook denk aan condens, liever dan olie verlies.
_________________________________________ crazy italian........
|
01 jul 2006 17:49 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Witte rook bij starten
Witte rook bij starten 996
Zomaar twee resultaten als je de zoekfunctie gebruikt met "witte rook".
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
01 jul 2006 18:25 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Een koppaking wat lek is, eruit blaast gaat ook gepaard met een partij witte rook (motor op bedrijfstemperatuur).
|
01 jul 2006 18:27 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Normaal gesproken moet je je zorgen maken om een lekkende koppakking. Alleen zoals in de andere draadjes te lezen is heeft Porsche een aantal specifieke motor eigenschappen.
Rook bij hoge toerentallen zou ook nog kunnen wijzen op een te hoog oliepeil. De overtollige olie wordt er dan uitgeperst bij hoge toerentallen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
01 jul 2006 23:25 |
|
|
horn
PF #57
|
Maar dat zou dan toch niet zoveel witte rook geven?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
02 jul 2006 4:58 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Ik heb eens een golfje diesel gehad waar ik bijna een liter teveel olie in heb gegooid. Dat ging de hele weg van Gouda naar Apeldoorn goed totdat ik op het laatste stuke A1 ruim baan had een even flink het gas erop had. Ineens had ik een rookgordijn van een paar honderd meter getrokken. Gas eraf en het was weer over. Gelukkig goed afgelopen maar je laat zo maar de keringen uit je motorblok drukken.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
02 jul 2006 12:21 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
Op hol geslagen dus, in dit gevale teveel olie via de zuigerveren waardoor het dieseltje op olie bleef lopen en dus heel de tijd zonder ophouden doorging, was je olie niet op toen het 'op hol slagen' voorbij was?
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
02 jul 2006 12:56 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Nee hij liep niet op olie. Zodra ik het gas los liet en de toeren weer zakten was het weer over. Heb dit nog twee maal geprobeerd. Toen flitste door me heen dat er teveel olie in moest zitten.
Netjes een lite afgetapt en probleem zonder verdere schade verholpen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
02 jul 2006 21:56 |
|
|
Blauwe Kikker
930 [ 911 Turbo ]Brabant
|
Wanneer heb ik geen rook, kan ik beter zeggen...
|
04 jul 2006 19:17 |
|
|
Walter964
964 C2C->997 C2C->997.2 GT3Empel
|
Nieuwe paus
grt
w
_________________________________________ Een dag niet vol gas gegeven is een dag niet geleefd
|
07 jul 2006 18:32 |
|
|
rufie
996 3.6 - 2002Gent - België
|
Zoiets had ik vanavond dus ook voor met de VW Touran.
Ik was ongeveer 7 minuten aan het rijden en heel rustig in de file toen plots het vermogen wegviel en witte rook. Kreeg : oil , stop. Had geen enkele waarschuwing ervoor gekregen van peil te laag of zo...Volgens wegenhulp turbo stuk.
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt : http://www.RUFIE.be
|
07 jul 2006 21:44 |
|
|
Solid4S
Porsche 996 GT3 mkIIOmgeving Delft
|
Ben toch maar ff langs gegaan bij Wittebrug. De rook bij het starten schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn bij type 2002. De druk in het karter (bij maximale olie) wordt te hoog en dan komt er wel eens wat uit.
Er is nu wat olie minder in gegaan, iets meer dan 8 liter. Dat zou voldoende moeten zijn. Als dat het niet is, moet er een carterontluchtingsmodificatie op ?!!
Ben benieuwd.
|
20 jul 2006 16:01 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Durfde het eerst niet zeggen, maar na de vorige post dus wel: witte rook is olie
Al zou je dat INDERDAAD zeker niet denken
|
20 jul 2006 16:06 |
|
|
maarten-944
2x944 na 1x 944 S2Zwiep
|
Is die touranvan jou toevallig een diesel?
_________________________________________ FAST CARS
FAST BIKES
FAST FOOD
|
20 jul 2006 18:10 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Vroeger liepen die golfjes op carterdampen De druk was zo hoog door een lekke koppaking dat ie de olie via de ontluchtings gat van het carter en als je de auto uit zet via het sleuteltje en de auto bleef door lopen.
maar @ water gebeuren:
Als je s`ochtends de auto start, komt er condens vrij. Dit gaat ook gepaard met enig sinds witte rook pluimpjes. Dit komt vooral voor bij auto`s met een carter. Door de volume veranderingen (door het op en neer gaan van de zuigers) komt er vocht uit de lucht in de olie en vormt zich condens. Hier door kan je als je teveel korte ritten maakt mayonaise krijgen (white sludge).
Maar waarom het bij de 996 gebeurd bij een dry sump systeem kan ik niet verklaren. Eerder wel de koude start vanwege de condens in de uitlaat etc. Maar als je witte rook krijgt bij een motor op bedrijfs temperatuur vind ik toch wel heel maf. Olie verbranden geeft echt toch wel blauwe rook..en geen witte rook.
|
20 jul 2006 19:21 |
|
|
Solid4S
Porsche 996 GT3 mkIIOmgeving Delft
|
Ik heb er eens op zitten letten. Bij het starten is de rook niet helemaal wit. Ruikt ook een beetje naar verbrande olie. Niet heel erg maar toch. Ik ben benieuwd of dit het nu is.
Wim van Wittebrug gaf ook aan als dat het niet is, er toch wel iets met de motor moet zijn. Dat heb ik natuurlijk liever niet.
|
20 jul 2006 19:32 |
|
|
rufie
996 3.6 - 2002Gent - België
|
Yep, een diesel. Ondertussen weet ik dat ik de turbo heb opgeblazen en olie heb opgezogen. Heb gevraagd of het aan mijn rijstijl ligt om dit in de toekomst te voorkomen, maar eigenlijk kunnen ze geen oorzaak geven en ligt het niet aan mij.
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt : http://www.RUFIE.be
|
21 jul 2006 2:33 |
|
|
maarten-944
2x944 na 1x 944 S2Zwiep
|
De witte rook bij een "opgeblazen" turbo in een dieselmotor komt niet van de olie, deze verbrand grijs of grijsblauw.
De witte rook werd in dit geval veroorzaakt door onverbrande diesel die in stoomvorm via de uitlaat naar buiten komt. Doordat de turbo vastloopt komt er veel te weinig lucht in de motor om alle diesel te verbranden terwijl de regulateur in de brandstofpomp de pomp op maximaal zet, gevolg is dat slechts een deel van de diesel verbrand en de rest in stoomvorm naar buiten gaat. Aangezien de stoom de oliedampen overheerst zul je alleen witte rook zien en niet of nauwelijks een rookwolk van verbrande olie.
Bij benzine motoren zal dit niet het geval zijn omdat de brandstof opbrengst daar gekoppeld is aan de hoeveelheid opgenomen lucht.
Overigens zijn er niet veel mensen die na een dergelijk voorval nog weten wat de exacte kleur van de rook was op het moment dat dit gebeurde. Lichte rook wordt dan al snel voor wit en donkere voor zwart.
_________________________________________ FAST CARS
FAST BIKES
FAST FOOD
|
21 jul 2006 12:58 |
|
|