Auteur |
Bericht |
Walter964
964 C2C->997 C2C->997.2 GT3Empel
|
964: vliegwiel ervaring?
Beste Porsjisten,
Wie heeft er ervaring met een lichtgewicht vliegwiel? Is het de moeite en de kosten waard om dat toe te passen?
grt
Walter
_________________________________________ Een dag niet vol gas gegeven is een dag niet geleefd
|
21 jul 2006 23:01 |
|
|
porscheware
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann CabrioRotterdam
|
Wat zou het op moeten leveren? Snelheid !?
|
21 jul 2006 23:02 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Een lichter vliegwiel zorgt dat de motor sneller op toeren komt.
Bij een te licht of een licht vliegwiel in een straat auto kan zorgen dat de motor heel nerveus wordt. Dat ie heel makkelijk in de toeren zakt als je het gas los laat. En dat is nogal onprettig in normaal weggebruik.
|
21 jul 2006 23:07 |
|
|
horn
PF #57
|
ik ken meerdere 964 eigenaren die (bv bij een revisie) het vliegwiel hebben laten vervangen voor een rs-vliegwiel. met als gevolg idd dat hij zenuwachtiger rijdt, maar duidelijk sneller optrekt.
als je een ervaringsdeskundige wilt spreken (die mij in mijn gelijke auto zonder rs-vliegwiel echt duidelijk losreed) moet je eens pb'en met gizmo.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
21 jul 2006 23:15 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Walter964,
Ja, ik heb het maar al sinds het begin, heb dus geen referentie met een normaal tweemassavliegwiel / DMF. Is nerveus maar je moet ook weer niet overdrijven, tis wel te doen. Reken maar dat met de airco aan hij je wel eens af kan slaan..spreek uit ervaring. Dat kan zijn in stadsverkeer stationair en optrekken net te weinig gas en.... en bijvoorbeeld als je hard in de remmen moet bijvoorbeeld voor een rotonde en een lagere versnelling kiest duikt het toerental zo snel onderuit dat je er door verrast wordt. Met de airco uit eigenlijk nooit problemen gehad.
Moet wel erbij aantekenen dat die van mij ook een RS-chip heeft dus het kan verschillen met een standaard 964. Maar het befaamde boek van Adrian Streather geeft aan dat ook de standaard 964 RS weleens last heeft van afslaan in stadsverkeer dus je zal er dan blijkbaar mee moeten leren leven.
Genoeg gezeurd....de motor pakt wel geweldig op......ik ben er tevreden mee en ga het niet meer in originele staat terugbrengen. Als je toch met de koppeling bezig moet en het twee massa vliegwiel moet vervangen worden zou ik het zeker overwegen..is trouwens ook nog goedkoper.
Erwin (Renntech) heeft al eens een leuke uiteenzetting hierover geschreven:
RS vliegwiel
Mzzl.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
21 jul 2006 23:35 |
|
|
Walter964
964 C2C->997 C2C->997.2 GT3Empel
|
Mijn koppeling mankeert nog niets. Is het een hele zware ingreep om het te laten vervangen?
Ik heb toch wel veel positieve reacties gehad dus ik heb er wel zin an..!
grt
w
_________________________________________ Een dag niet vol gas gegeven is een dag niet geleefd
|
21 jul 2006 23:52 |
|
|
horn
PF #57
|
fysiek niet, financieel wel (voor jou dan).
voor de specialist andersom. moet nogal wat voor open/los. arbeidsloon dus...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
21 jul 2006 23:58 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... die er MI nog steeds niet achter is
|
22 jul 2006 1:37 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: 964: vliegwiel ervaring?
Gebruik je de auto voor op het circuit over voor de openbare weg? Voor de openbare weg zou ik het niet doen.
|
22 jul 2006 12:16 |
|
|
Walter964
964 C2C->997 C2C->997.2 GT3Empel
|
Ik gebruik de openbare weg als circuit
grt
w
_________________________________________ Een dag niet vol gas gegeven is een dag niet geleefd
|
22 jul 2006 23:42 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Dan zou ik niet de moeite nemen om het vliegwiel te vervangen. Als je vliegwiel stuk is zou ik nog kunnen voorstellen dat je dan voor een RS-vliegwiel gaat. Maar het verschil in prestatie is niet groot (en op de openbare weg van nul en generlei waarde) en er zijn nadelen (staat toch jippie afslaan voor het verkeerslicht e.d.).
|
23 jul 2006 0:05 |
|
|
Walter964
964 C2C->997 C2C->997.2 GT3Empel
|
Meningen zijn dus sterk verdeeld . Mijn P moet 14 augustus voor een beurt dus ik heb nog bedenktijd. Als er nog meningen zijn hoor ik het graag
grt
w
_________________________________________ Een dag niet vol gas gegeven is een dag niet geleefd
|
23 jul 2006 23:23 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Ert staan al veel meningen; maar volgens mij zoek jij naar meer reakties die je over de streep trekken om het te doen !
Ik zou het niet doen (onrustiger, nerveuzer, minder stabiel stationair...)
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
24 jul 2006 1:12 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Allemaal theoretische antwoorden , ik denk in alle gevallen niet op ervaring gebasseerd.
Het geinige is dat alle Porsche's tot de 964 een lichter vliegwiel hebben dan het RS vliegwiel van de 964 RS.
De gewone 964 heeft gewoon een belachelijk zwaar vliegwiel/ koppeling combinatie omdat de mensen anders zeuren om rammeltjes uit de aandrijving. En dat zijn ze uit hun doordeweekse auto niet gewend.
Ik monteer elk jaar ongeveer 5 lichtere vliegwielen, het enige nadeel is de extra ratel uit de versnellingsbak bij stationiar draaiende motor en bij lage snelheden in de eerste versnellingen. Daar kan ik wel aan wennen.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
24 jul 2006 9:45 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Er zijn genoeg praktijkverhalen van motoren die afslaan bij het stoplicht...
De voordelen moeten ook niet worden overdreven. De 964 wordt geen soort van RS door het monteren van een RS vliegwiel...
|
24 jul 2006 10:09 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik zou iig wachten totdat de koppeling ook aan de beurt is...
|
24 jul 2006 10:11 |
|
|