Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 15:54

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
3.2: abrupte overgang bij gaslossen 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 3.2: abrupte overgang bij gaslossen
Gegroet Porsche leifhebbers,

ik heb nog een technisch vraagje/advies voor een fenomeen waar ik al mee sukkel sinds ik m'n 3.2 aanschafte...wanneer ik het gaspedaal los, dan valt de wagen zeer abrupt terug in toeren. Het is een enerverende schok, net alsof je pas met de auto rijdt :lol: . Het komt eigenlijk ook omdat ik bij dit pedaal helemaal niet aanvoel wanneer het z'n "ruststand" zal naderen en me kan voorbereiden op het moment van motorrem.

Dit is vooral zeer lastig wanneer je een constante snelheid wil aanhouden....los ik het gaspedaal een beetje (dus de bedoeling om effe wat minder gas te geven), dan gebeurt het bijna altijd dat de pedaal in z'n rustpositie komt en de 911 op z'n motor remt :roll:

Het brengt me soms echt in verlegenheid...ik "voel" gewoon die blik van m'n vriendin...maar ik kan het niet helpen...

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Of is er niks loos en kunnen andere 3.2 rijders dit bevestigen? Of is m'n gaskabel misschien net iets te "kort" ingesteld :?:

27 jul 2006 0:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Helaas voor jou kan ik dit niet bevestigen. Mijjn toerental loopt langzaam (uiteraard afhankelijk van de versnelling) terug. Alleen als ik het koppelingspedal intrap zakt hij even ver onder de 1000 toeren om kort daarop weer op te lopen.

27 jul 2006 10:38
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Idem bij mij. Geen vreemde dingen bij gas los laten.

27 jul 2006 10:47
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
ok, dan zal ik dus met een klein probleempje zitten...

extra schets: eigenlijk kan ik dit eigenaardige verschijnsel het beste omschrijven alsof mijn gasklep het gebied tussen 0-5% mankeert. Alles werkt normaal tussen 5 - 100% gas geven, maar zodra ik slechts een klein beetje gas wens te geven (0-5%), kan het pedaal elk moment in z'n ruststand schieten alsof ik kompleet gas los.

Zou het het volgende kunnen hebben als oorzaak: klopt het dat wanneer de gasklep in ruststand komt, er een schakelaartje ingedrukt wordt dat zorgt voor een mooi stationair verloop op de motor (dacht dat m'n oude GTI zoiets had)...wel dan lijkt het er bij mij op dat dit schakelaartje reeds bij 5% gas geven geactiveerd wordt ipv pas bij ruststand...klinkt dit plausibel? :?:

27 jul 2006 18:59
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
gemodificeerd vliegwiel?

27 jul 2006 19:28
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
nee, ik dacht van niet...

27 jul 2006 21:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Haaglanden
Bericht 
Heb je het boeltje, gasklephuis / luchtmassameter, al eens gereinigd? Op een gegeven moment zet zich op het binnenwerk een aangekoekte laag vast, waardoor de kleppen niet meer goed kunnen functioneren.

Probeer eerst dat maar eens.

27 jul 2006 21:30
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Het lijkt erop alsof er ergens wrijving zit in de bediening van je gaspedaal.
Dat zorgt ervoor dat de zaak als het ware blijft "plakken".
Wanneer je dan de kracht op je gaspedaal iets terugneemt blijt het gas in dezelfde stand, pas als je nog minder kracht zet komt hij ineens van zn plek en neem je dus teveel gas terug.
Best kans dat dat met gas bijgeven ook lastig gaat.
Als je de kracht op je pedaal iets wijzigt moet het pedaal als het goed is gelijk meebewegen.

Let wel: "zwaar gaan" is iets anders dan "plakken" door wrijving.

Kan bv doordat de gaskabel zwaar loopt of draaipunten in de bediening ergens niet wrijvingsloos lopen.

Ik zou het eerst hier eens zoeken.....

28 jul 2006 1:12
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Het door jou beschreven effect ken ik ook niet van mijn eerste 8 gave Porsche jaren :D

Die schakelaar voor stationair toerenregeling zit er inderdaad wel op en er is een juiste afstelling voor. Maar dat soort dingen moet je halen uit goede documentatie :!: :P :wink:

De suggestie van Lindemans lijkt me een hele goede, omdat A. meestal zit de oorzaak in dit soort kleine dingen van smeren/gangbaar maken e.d. en B. ken een vergelijkbaar effect van de koppeling in de 993.

Die koppeling greep vanaf het begin niet fijn aan. Als je het subtiel wilde doen, zeg maar aangrijpen laten op stationair draaien, dan sloeg de motor vaak af. Alles of niets, 1 of 0, digitaal effect, je begrijpt me wel :lol:
Na smeren van alle draaipunten bij het koppelingspedaal, en nog 1 keer herhalen, was het effect al heel veel minder.
Na de koppelingsrevisie, en ik denk vooral door de revisie van de as waarop de gaffel draait, was het helemaal weg :idea: :lol:

28 jul 2006 8:02
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
Hoi,

merci voor de reacties...het kan zeker en vast te maken hebben met vuil ophoping of hoge wrijving in de bediening...ik kijk het dit weekend effe na!

@ Paul: met de jubi-rit ben ik misschien gegronde documentatie rijker? :wink: :lol:

28 jul 2006 9:53
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
We zeggen hier in Olland: "3 maal is scheepsrecht", zoals gij mogelijk weet.

Maar voor de Vlamingen vertaalt zich dat misschien in "na TIG keer moet het lukken" :?: :D :wink:
(En we waren zo dicht bij elkaar al, in Le M. :!: :lol: )

02 aug 2006 19:28
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ]