Auteur |
Bericht |
F@RGO
|
 Reinigen van velgen, de risico's
Kennis van mijn vertelde dat een vriend van hem nu ook een 997 gekocht heeft,
maar nu komt hij met een bijkomende boodschap, zijn vriend heeft tijdens het reinigen van zijn velgen een stuk van zijn vinger verloren,
tussen velg en remklauwen zit er nl heel weinig ruimte, (het viel mij trouwens ook al eens op dat dit wel gevaarlijk kan zijn)
Om gemakkelijker te kunnen reinigen heeft die gast zijn auto een meter vooruit geduwd, door aan de velgarmen te trekken, plost zat zijn vingertje ertussen met gekende gevolgen.
Men let dus best voortaan op met die grote remklauwen.

|
30 jul 2006 9:00 |
|
 |
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Ik vind dit ook een heel vreemde wijze om je auto te verplaatsen. Overigens wel heel sneu voor hem.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
30 jul 2006 9:27 |
|
 |
horn
PF #57
|
los van het feit dat je volgens mij een sterke jongen moet zijn om trekkende aan de spaak van een velg je auto vooruit te krijgen.
Wel een kl*te verhaal 
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
30 jul 2006 9:32 |
|
 |
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Ik doe dat ook wel eens geregeld (als ie ff stukje voorruit moet in de garage of iets dergelijks) gewoon met de hand bij de velg, ik vind het minder moeite kosten als je op een normale manier tegen de carroserie duwt.
|
30 jul 2006 9:41 |
|
 |
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Heb je dan tot nu toe geluk gehad of hanteer je een slimmere methode?
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
30 jul 2006 9:43 |
|
 |
F@RGO
|
idd, het probleem is ook als je de wagen wast en de banden zijn meestal nat met steentjes die eraan plakken, het gemakkelijk is om ff aan de spaken te trekken.
Daardoor komt de ruimte die tegen de remklauw zit vrij om die dan te kunnen reinigen,
ik heb dat probleem opgelost hiermee....
@ horn, je hoeft helemaal niet sterkt te zijn om die te verplaatsten aan de velgspaak.
Uiteraard moet de wagen vlak staan en op harde ondergrond 
|
30 jul 2006 9:45 |
|
 |
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Inderdaad een zeer vervelend ongeluk, het zal je maar gebeuren!
Door startproblemen heb ik af en toe aan onze 964 staan trekken en sleuren, en ik kan je vertellen dat zelfs op een normale manier dat ding amper vooruit komt. Zelfs met z'n 2-en schiet het niet echt op. Laat staan bij de spaak van de velgen!  Maar misschien dat een 997 een andere rolweerstand heeft dan de 964?
|
30 jul 2006 9:54 |
|
 |
F@RGO
|
Ik doe dat al meer dan een jaar, maar was mij ervan bewust dat de vingertjes er tussen kunnen klemmen, maar om de wagen in beweging te krijgen is niet veel moeite nodig, gewoon ff wiegelend trekken en plots bolt de wagen wel vooruit.
Ik ben heus geen bodybuilder, eerder een gespierde velopomp,
en ik gebruik ook geen testosteron  (mag niet van mijn mama)
`
(tip, ik zet de wagen wel uit versnelling zonder handrem op  )
|
30 jul 2006 10:10 |
|
 |
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
Geen id, ik heb turbo velgen onder mijn 924 en plaats mijn vingers gewoon aan de binnenkant van de velg en op moment dat ie rolt (dan maak ik ook gewoon gebruik van z`n gewicht) dan pak ik de velg oppervlakkig vast, gewoon 2 vingers in de spaak en dan rustig rollen.
|
30 jul 2006 10:19 |
|
 |
924
Omgeving Leuven
|
Wat een verhaal, het zal je maar zelf eens overkomen
Een andere methode is ook, een beetje tegen de velg zelf duwen en met 1 hand op de band daar bijduwen, lukt ook.
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
30 jul 2006 11:13 |
|
 |
Gerco
|
Het idee is dat doordat de wielen draaien en de bovenkant van de velg dubbele snelheid heeft dan rijsnelheid, je een "moment" krijgt waardoor je netto maar bijna de helft van de kracht nodig bent ipv als je normaal zou duwen. WEL vraag ik me af of je die kracht makkelijk kan overbrengen, op een velg die lager zit dan de auto zelf.
En dus oppassen voor de vingers ! Zelf zou ik het ook niet doen denk ik... 
_________________________________________ turbo rulezz
|
30 jul 2006 17:35 |
|
 |
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Dat is een beroerd verhaal maar het schijnt wel eens vaker te gebeuren. Meen dat er een jaartje geleden een soortgelijk ongeval hier de krant haalde (wel heel klein berichtje)
Ben je mooi klaar mee.
Heb zalf altijd de carroserie beetgepakt om de auto te verplaatsen en zal dat met dit verhaal in het achterhoofd ook zeker blijven doen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
30 jul 2006 17:47 |
|
 |
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Een half jaar geleden heeft een collega van mij hetzelfde ongelukje gehad. Resultaat was 1 gebroken vinger en twee opengebarsten! Hij was zijn golf 1 cabriotje aan het opknappen en wilde hem ook even iets verzetten. Aangezien de motor eruit was trek je dan een auto helemaal snel van z'n plek. (Z'n vingers zijn intussen weer genezen en z'n cabriotje rijdt weer.)
_________________________________________ NPC 0577
|
30 jul 2006 18:29 |
|
|