Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 8:28



Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
Oliedruksensor, probleem opgelost: let op! 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht Oliedruksensor, probleem opgelost: let op!
Anderhalf jaar nadat mijn oliedruksensor is vervangen, zijn er weer problemen. Met stilstaande motor en contact aan heb ik al een oliedruk van 0,5 en met lopende motor staat de oliedruk vanaf 2.000 toeren stijf op de vijf (rijmt).
Alweer de conclusie: druksensor kapot? Of kan er iets anders aan de hand zijn? Twee keer achter elkaar de druksensor stuk is ook raar?!
De auto heeft net een 20.000 km beurt gehad (kleppenstellen, motorolie verversen en nog wat aanvullende ellende die het rekeningbedrag op ruim 1.500 euro bracht).
De P heeft na die beurt wegens zomervakatie ongeveer 5 weken stilgestaan. Uiteraard bij de eerste start na die stilstand de jaarlijkse geweldige orkaan aan rook! Gelukkig sliepen de buren toen nog. Motorolie is Mobil 1 (0W40); olieverbruik niet waarneembaar (aan de peilstok).
Wat zal er aan de hand zijn? Normaal schommelt de druk rustig mee met de toerentallen, in een verhouding van druk = toerental/1.000 + 1.
Graag wat hulp!?
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


Laatst bijgewerkt door Nicolò op 06 aug 2006 19:15, in totaal 2 keer bewerkt.



05 aug 2006 21:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Probleem zit in je elektronica, zender? Even door laten meten.
Welke ellende kwam je verder nog tegen bij je beurt?


05 aug 2006 21:26
Profiel
PorscheForum Rookie
911
deinze
Bericht 
[quote="Elven"]Nicolo,

mijn oliedruk meter was ook stuk en nu kom ik niet meer aan 4.5 druk bij 120km per uur is dit zo


05 aug 2006 22:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Elven schreef:
Nicolo,

laat eens een 'real life' oliedruk meting met een gecalibreerde oliedrukmeter (eentje die dus niet electrisch meet) doen!
En trek dan conclusies....

btw/zum Beispiel, als ik m'n richtingaanwijzer aanzet, varieert de oliedruk een halve bar (50Kpa) op de meter...pfff, ik lig er niet wakker van. 8)

@Elven:
Het gaat hier niet om een variatie in oliedruk, het is juist zo dat vanaf 2.000 toeren de oliedruk stijf op 5 staat en daar niet meer vandaan komt (tenzij de toeren een stuk onder 2.000 terugzakken).
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


Laatst bijgewerkt door Nicolò op 06 aug 2006 10:17, in totaal 1 keer bewerkt.



06 aug 2006 9:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Nicolò schreef:
Elven schreef:
Nicolo,

laat eens een 'real life' oliedruk meting met een gecalibreerde oliedrukmeter (eentje die dus niet electrisch meet) doen!
En trek dan conclusies....

btw/zum Beispiel, als ik m'n richtingaanwijzer aanzet, varieert de oliedruk een halve bar (50Kpa) op de meter...pfff, ik lig er niet wakker van. 8)

@Elven:
Het gaat mij niet om een variatie in oliedruk, het is juist zo dat vanaf 2.000 toeren de oliedruk stijf op 5 staat en daar niet meer vandaan komt (tenzij de toeren een stuk onder 2.000 terugzakken).


Is dat met koude motor of gewoon warm?

Elven schreef:
Nicolo,

laat eens een 'real life' oliedruk meting met een gecalibreerde oliedrukmeter (eentje die dus niet electrisch meet) doen!
En trek dan conclusies....

btw/zum Beispiel, als ik m'n richtingaanwijzer aanzet, varieert de oliedruk een halve bar (50Kpa) op de meter...pfff, ik lig er niet wakker van. 8)


haha heb ik ook last van, als ik mijn lampen aanzet (misschien nog ergens een massa draadje) dan geeft ie 0,5 bar te weinig aan.


06 aug 2006 9:33
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
wolf schreef:
Probleem zit in je elektronica, zender? Even door laten meten.
Welke ellende kwam je verder nog tegen bij je beurt?

@wolf:
Het was niet zo zeer ellende, als wel de nodige dingetjes die het niet (goed) meer deden en opgelost c.q. vervangen moesten worden:
- vlotter benzinetank vervangen
- aanjagermotor met ventilator middenvoor vervangen
- onbalans in wielen oplossen (wisselen, matchen banden, balanceren)
- storing alarmsysteem/kapotte alarmlichtschakelaar vervangen
- lichtzoemer vervangen
- kachelklep gangbaar maken
- aanjager rechtsvoor gangbaar maken
En dat met de 20.000 beurt bracht de rekening op ruim 1.500 euro; hoor je me echt niet over klagen.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


06 aug 2006 9:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Meneer aard schreef:
Nicolò schreef:
Elven schreef:
Nicolo,

laat eens een 'real life' oliedruk meting met een gecalibreerde oliedrukmeter (eentje die dus niet electrisch meet) doen!
En trek dan conclusies....

btw/zum Beispiel, als ik m'n richtingaanwijzer aanzet, varieert de oliedruk een halve bar (50Kpa) op de meter...pfff, ik lig er niet wakker van. 8)

@Elven:
Het gaat mij niet om een variatie in oliedruk, het is juist zo dat vanaf 2.000 toeren de oliedruk stijf op 5 staat en daar niet meer vandaan komt (tenzij de toeren een stuk onder 2.000 terugzakken).


Is dat met koude motor of gewoon warm?

@Meneer aard:
Zowel met koude als warme motor.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


06 aug 2006 9:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
"ouwemannenkwaaltjes" dus... niets structureels 8)
waar laten doen?


06 aug 2006 9:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Volgens mijn werkplaatshandboek lijkt het vervangen van de oliedruksensor op een 3.2'tje een fluitje van een cent. Is dat echt zo?
Het lijkt op losschroeven, olie op de schroefdraad van de nieuwe en weer vastschroeven met 35 Nm. Alleen heb ik geen momentsleutel waar ik een een sleutel in kan steken (passen alleen doppen in). Hoe strak aantrekken?
Iemand tips of opmerkingen? Zie ik wat over het hoofd? Golft de olie niet over mijn handen of wat dan ook?
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


06 aug 2006 10:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Volgens mijn vergeet je een koperen ring er tussen tegen het lekken.. (wel een nieuwe of de oude uit gloeien).


06 aug 2006 11:00
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Meneer aard schreef:
Volgens mijn vergeet je een koperen ring er tussen tegen het lekken.. (wel een nieuwe of de oude uit gloeien).

@Meneer aard:
Maar als je de sensor los draait, loopt er dan niet een sloot olie weg?
En, hoe strak draai je de nieuwe aan zonder momentsleutel?
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


06 aug 2006 14:07
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 
Nee, er loopt geen sloot olie weg.

Wel moet ik zeggen dat je er een beetje K*%$#@ bij komt met je steeksleutel...

Ik heb er destijds een oude steeksleutel voor "verbouwd" (warm gestookt, verbogen). Momentsleutel niet nodig; gewoon goed vast zetten, lekt niet zo snel hoor... zeker niet als je een nieuwe koperen ring gebruikt.

Succes,

Dick


06 aug 2006 17:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Dick schreef:
Nee, er loopt geen sloot olie weg.

Wel moet ik zeggen dat je er een beetje K*%$#@ bij komt met je steeksleutel...

Ik heb er destijds een oude steeksleutel voor "verbouwd" (warm gestookt, verbogen). Momentsleutel niet nodig; gewoon goed vast zetten, lekt niet zo snel hoor... zeker niet als je een nieuwe koperen ring gebruikt.

Succes,

Dick

Bedankt, ik was dus al op onderzoek uitgegaan en had bedacht om maar een steeksleutel af te zagen. Verder leek het me instructief om het kabeltje van de sensor los te trekken en te zien wat voor uitslag je dan krijgt.
Stijf op vijf! :idea: :idea: :idea: :idea: :idea:
Toen het contact van de sensor en de stekker schoongepoetst met grof papier en het klauwtje van de stekker strak gebogen met een mini-schroevendraaiertje.
Kortom: probleem opgelost!
Dus, wellicht ten onrechte anderhalf jaar geleden de sensor vervangen en wellicht bij andere P-rijders ook al voor niks vervangen? En ik bespaar me nu een nieuwe sensor.
In ieder geval, misschien hebben jullie wat aan bovenstaande tip.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


06 aug 2006 19:14
Profiel
PorscheForum Rookie
911
deinze
Bericht 
[gaat het nu als je p gewoon draait hoeveel druk dan en bij 120kmu hoeveel dan :!: :?:


06 aug 2006 20:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
rolkooi schreef:
[gaat het nu als je p gewoon draait hoeveel druk dan en bij 120kmu hoeveel dan :!: :?:

:roll: :lol:
Met contact aan en motor uit, wordt keurig 0 aangewezen.
Iets onder de 1 bij hete motor en stationair, verder weer een druk van ongeveer toeren/1.000+1.
Heeft iedereen dat?
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


06 aug 2006 21:17
Profiel
PorscheForum Rookie
911
deinze
Bericht 
[bij mij is dit ook zo maar ze zeggen als je 120kmu dat hj 4.5 5 druk moet hebben bij mij is dat dan 3.5 druk maar heb dan ook nog meer 3000toeren ik weet het niet meer :( :?: ]


06 aug 2006 22:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
rolkooi schreef:
[bij mij is dit ook zo maar ze zeggen als je 120kmu dat hj 4.5 5 druk moet hebben bij mij is dat dan 3.5 druk maar heb dan ook nog meer 3000toeren ik weet het niet meer :( :?: ]

Als ik 120 rij (5de versnelling, warme motor) zal ik eens goed opletten en nog eens posten. Maar de formule afhankelijk van toerental is natuurlijk nauwkeuriger (toeren/1.000+1) want niet afhankelijk van de gekozen versnelling.
Overigens lijkt een druk van 3,5 bij 3.000 toeren mij inderdaad een beetje weinig. Wat is de stationaire druk?
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


06 aug 2006 22:11
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
hérolkooikijkeensrechtsonderopjetoetsenbord(klavier)daarzittentweetoetsenmeteenpunteneenkomma.
maaktheteenstukmakkelijkerleesbaaralsjedieafentoegebruikt.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


06 aug 2006 22:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Elven schreef:
Nicolò schreef:
Met contact aan en motor uit, wordt keurig 0 aangewezen.
Iets onder de 1 bij hete motor en stationair, verder weer een druk van ongeveer toeren/1.000+1.
Heeft iedereen dat?


Hey Nicolo,

onderweg vandaag dacht ik aan je post betreffend de oliedruk en heb even mijn oliedruk gecheckt bij de diverse toerentallen.
Zoals je het boven omschrijft klopt het wel, maak je geen zorgen man!

Maar nogmaals, die meters zijn niet al te nauwkeurig.


Groet, Henny.

Klopt, nu heb ik het probleem dan ook opgelost! De foute aanwijzing kwam door een slecht elektrisch contact.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


07 aug 2006 21:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Kan iemand mij vertellen waar deze sensor zit bij een 3.2.

Alvast bedankt


15 aug 2006 23:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
MR-911 CABRIO schreef:
Kan iemand mij vertellen waar deze sensor zit bij een 3.2.

Alvast bedankt

Rechtsonder ventilator, soort cilindertje op vierkant blokje geschroefd.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


16 aug 2006 10:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Vandaag gekeken en schoongemaakt. De "stekker" wat vaster gezet en hij werkt weer perfect :D

Bedankt


16 aug 2006 19:31
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.