Auteur |
Bericht |
JM
|
100.000 kilometer
Op een Duitse site heb ik gelezen dat je bij een 993 na 100.000 kilometer meerdere dure reparaties kan verwachten. Ze hadden het er zelfs over dat je na aankoop altijd EURO 10.000,-- in reserve moet hebben voor eventuele reparaties. Ze waren op deze site erg onduidelijk over wat er nu precies kapot zou gaan maar het had i.i.g iets met de vooras te maken.
Kunnen jullie mij meer vertellen over de reparaties die ik bij een 993 kan verwachten na 100.000 kilometer.
Er van uitgaande dat we over een goede 993 praten en dat ik niet meer dan 10.000 kilometer per jaar rij, hoe duur is het eigenlijk om een 993 te bezitten en te rijden.
Ik ben helaas het adres van voornoemde site kwijt maar het was nogal een DOOM STORY!
|
07 aug 2006 19:25 |
|
|
F@RGO
|
ik kan mij niet voorstellen dat je aan sowieso 10,000 euro ligt aan 100000 km
wel zal je in de loop der jaren wel het een en ander mogen vervangen,
ik denk dan aan vering, remonderdelen en zo van die zaken die verslijten.
Dat kan evengoed eerder zijn of later.
Kl en Gr onderhoud moet je toch altijd doen.
De vraag is, hoe is uw 993 behandeld geweest en hoe is zijn staat nu.
Mogelijk is de jouwe juist zachtjes bereden en is er minder werk aan.
|
07 aug 2006 20:33 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: 100.000 kilometer
Een erg goed advies als je een Porsche koopt van 10 jaar of ouder. Ongeacht de kilometerstand.
Dat een 993 na 100.000 km ineens veel duurder gaat worden in onderhoud is onzin. Alleen al omdat 100.000 km op de Ring onvergelijkbaar is met 100.000 km op de autobahn met een rustige 140 km/u...
|
07 aug 2006 20:39 |
|
|
horn
PF #57
|
de ring is toch ook gewoon een stuk autobahn?
JM - niet alles geloven dat ze zeggen. goed dat je het vraagt, maar die 10K is even discutabel als die 100.000 km's.
De ene heeft de eerste 200.000 km nergens last van, de tweede heeft na 140.000 een grote reparatie van 6K onvoorzien nodig en de derde moet na 80000 km helemaal open omdat er een tapeind is afgebroken...
het blijft een 'oude' auto met een 'onbekende' historie, los van boekjes en stempels. Hoe is hij bereden, koud weggejankt of netjes warm gedraaid? Hoeveel 'eikels' hebben er een proefrit in gemaakt 'om ook eens in een Porsje te kunnen scheuren' (inclusief jongste bediendes, verkopers en ander gespuis) voordat jij er verliefd op werd...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
07 aug 2006 20:58 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Openbare weg: ja. Autobahn: nee.
En dit is dus de reden dat het zeker niet onverstandig is om 10K achter de hand te hebben.
|
07 aug 2006 21:04 |
|
|
horn
PF #57
|
ik zeg ook niet dat het onverstandig is, maar je kan ook 12 of 8 mille achter de hand houden, en het ook pas nodig hebben bij 180.000 km. dat bedoelde ik.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
07 aug 2006 21:11 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ok. Dan is het goed.
|
07 aug 2006 21:14 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Heb geen 993 (gehad), maar zo kun je dat idd niet stellen. Het ligt er inderdaad maar helemaal aan. En oh ja, de schattingen van Devils son over onderhoudskosten zijn in mijn beleving vaak wat aan de hoge kant. Net als zijn schattingen van waardes van auto's mij vaak wat aan de lage kant voorkomen.
|
07 aug 2006 21:15 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Je bedoelt dat Devils son zelf erg veel geld aan zijn waardevolle auto uit zou geven, maar dat hij auto's van anderen niet veel waard vindt?
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
07 aug 2006 22:02 |
|
|
bert964c4
vianen
|
Ik ken zat 993 bezitters die echt ruim boven de 150K zitten en nog nooit iets gehad hebben, dus die 100.000k zou ik niet letterlijk nemen.
_________________________________________ Ich liebe luft!
|
07 aug 2006 22:25 |
|
|
horn
PF #57
|
Mijn ervaring is dat Devils son zijn verkoopprijs verhaal goed kan onderbouwen. Hebben we het hier op het terras uitgebreid over gehad. Ik zie nu 964's als de mijne voor 5000 euro minder te koop staan dan ik voor de mijne kreeg, nog geen 8 maanden na verkoop. Dat vertelde hij me vorig jaar rond deze tijd ook.
En de onderhoudskosten die hij noemt betreft voornamelijk reserveringen die hij doet. Uit mijn hoofd 9 mille per jaar op 50K kilometer. Hoef je niet te doen. Je kan je ook laten verrassen. Of niet.
Living life on the edge? Of niet. Jouw keuze.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
07 aug 2006 22:35 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Het is altijd verstandig om een flink bedrag achter de hand e houden bij om het even welke wagen je rijdt.
Je weet maar nooit wat er gebeurd
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
07 aug 2006 22:39 |
|
|
bert964c4
vianen
|
Ik reserveer altijd een bepaald bedrag voor onvoorziene kosten, maar hebt het voor de 964 tot nu toe nog niet nodig gehad, dus dat potje loopt aardig op nu, behalve de onderhoudsbeurt zit ik er aan te denken om de voorruit te vervangen, en de koppeling te laten doen, en dan nog is er geld over voor onvoorziene onkosten, met andere woorden, reserveer altijd wat geld voor dit soort zaken, is altijd handig voor extra zaken.
_________________________________________ Ich liebe luft!
|
07 aug 2006 22:44 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Nee, Live Life on the Fast Lane! Zo ervaar ik de bedragen die hij noemt wel eens, maar ik kan er best naast zitten. Heb het idee dat hij er (stukken) meer verstand van heeft dan ik.
|
07 aug 2006 23:13 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Nooit Geloof ik niks van. Kleine dingen waarschijnlijk, maar niets
Grappig dat geen enkele 993-bezitter zich met dit draadje bemoeit...
Zeg ik ook maar niks...
Toch maar wel dan.
eea is natuurlijk enorm afhankelijk van de kilometers die je maakt en van het gebruik, rij je voorzichtig, warm je de motor goed op etc, maar dat geldt eigenlijk voor alle oudere auto´s niet alleen voor de 993.
Om een idee te geven van wat er zoal gebeurt in het leven van een 993 die als 2e auto gereden wordt, zo´n 7.000-10.000 per jaar, nu met 142.000 km op de teller. Uit rekeningen die ik heb kan ik het volgende bij elkaar puzzelen over 2003-heden, buiten normaal onderhoud om natuurlijk:
-draagarmen l/r
-stuurhoes
-nokkenashuis rubbers
-deurringset monteren
-4 bumpersteunen vernieuwd (oxydatie)
-raamlijsten oxydatie verwijderen
-DME relais vernieuwen
-Dynamo poelie vernieuwen inclusief v-riemen
-aandrijfas hoezen l/r vernieuwen
-Alarm sirene vervangen
-Lambdasonde vernieuwen
-Luchtomloopregelaar vervangen
-koppeling vervangen
ff grof rekenend kom zo´n 5.000 Euro aan reparaties over 3 jaar. In die periode is er 25.000 km met de 993 gereden. Ikzelf denk dat als je 4.000 Euro per jaar reserveert, met mijn kilometers, dat dat meer dan genoeg is om eventuele overwachte dingen te kunnen betalen. Dat Devils Son 9.000 Euro per jaar reserveert lijkt me idd logisch gezien de kilometers die hij maakt met zijn 964.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
07 aug 2006 23:48 |
|
|
bert964c4
vianen
|
Harley, ik had het over extreem hoge kosten in 1 keer, niet over kleine dingen in 3 jaar tijd , die heb ik ook wel, maar dan praat ik over het bijvullen van de airco, een ringetje van het oliedruk huis, een filtertje en dat soort zaken, dat moet je gewoon incalculeren, maar heftige zaken heb ik nog steeds niet gehad aan mijn "oude 964"
_________________________________________ Ich liebe luft!
|
07 aug 2006 23:57 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Dan had je moeten zeggen:
Hoewel, bij die km-stand is de koppeling meestal al wel vervangen en dat is vrij kostbaar.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
08 aug 2006 0:09 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Re: 100.000 kilometer
Waarschijnlijk ging dat over de draagarmen. Paar honderd Euro per stuk ex. montage.
(edit door paSCal: Heb even opruiming gehouden hier, was het eindelijk een goed en serieus topic! Dus hou dat ook een keertje zo mensen!)
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
08 aug 2006 0:16 |
|
|
cambiocorsa
arnhem
|
Auto onderhoud is geen wiskunde. Je kunt dingen zelf stukrijden, onderdelen kunnen slijten, sommige onderdelen gaan stuk omdat ze minder goed gefabriceerd zijn. En dan zijn er nog onderdelen die stuk gaan omdat je NIET in je auto rijdt.
Al met al moet de conclusie denk ik zijn dat autorijden geld kost.
|
08 aug 2006 10:29 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
|
08 aug 2006 10:35 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
08 aug 2006 11:47 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Die remmen wist je neem ik aan 6K geleden toch ook wel dat die eraan kwamen? Bij mij kwam het destijds uit de aankoopkeuring dat ze aan vervanging toe waren en ik heb er toch nog 25K mee kunnen rijden (snelweg: dat dan weer wel).
Hoe dan ook, afhankelijk van de staat van de remmen is het misschien een idee om de klauwen ook meteen te reviseren. Beetje ook afhankelijk van het gebruik en hoe lang je de auto nog wil houden. Het is niet goedkoop, maar niets is meer zuur dan over een jaar opnieuw voor of achter blokken en schijven te moeten vervangen omdat een klauw vast bleef zitten...
Soms is schoonmaken voldoende, maar ik zou de staat van de klauwen iig even goed laten bekijken.
|
08 aug 2006 12:10 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Geen "heftige" zaken, maar na 3 jaar en pas 18 k aan kilometers wel een kleine € 10k aan euri's verspijkerd (bestaande uit 1x set achterbanden, APK's, beurten en verbeteringen/preventieve vervangingen). Ik heb m'n budget jaarlijks vastgesteld op 3 k, en dat maak ik ook op......auto wordt steeds beter ...hoop ik
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
08 aug 2006 15:02 |
|
|
leti01
Boxster 987 3.2 S GT silver/cocoaNoord Brabant
|
Aan onderhoud, dus geen cosmetische verbeteringen zo'n 2.5k per jaar.
5000km per jaar. Zeer betrouwbare auto de geschiedenis heeft wel invloed op dit cijfer.
AANKOOPKEURING!!
Leon
|
08 aug 2006 21:09 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Re: 100.000 kilometer
Eigen ervaring;bij 92.000 km ,grote beurt[de zg 100k]kosten € 4500,bij 105.000 jaarbeurt € 2500.Wel banden etc incluis..
Mag je zelf invullen of dit acceptabel is....
_________________________________________ t beste maar weer...
|
09 aug 2006 9:39 |
|
|