Auteur |
Bericht |
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Porsche test-mules?
Ik was een beetje aan het surfen, kom ik een topic tegen over test-mules. Het zou erop neerkomen dat een fabrikant een auto wil testen (zeg de Panamera), en de beoogde motor, remmen, ophanging, etc etc in een bestaande auto lepelt...
Zoals iemand anders het in dit draadje verwoordt:
Deze techniek wordt meer toegepast; de mule heeft alle (in dit geval) Porsche techniek onderhuids en daar worden dan (meestal koolstof) bijvoorbeeld BMW panelen op gelijmd.
Iemand anders zegt erover:
Je moet het zo zien; ze doen er geen andere onderdelen in of veranderen iets. Het chassis is van de fabrikant zelf (dus onderhuids is alles in dit geval Porsche) alleen het uiterlijk lees plaatwerk is van een bestaande auto.
Zo zou dit - volgens de geruchten - een test-Panamera zijn:
Net als deze :
Hier wordt over dezelfde combi (Panamera/M5) gesproken, net als hier.
Iemand enig idee of dit echt gebeurt, dus dat fabrikanten een body van een andere (zelfs een concurrerende) auto over hun eigen testexemplaar aanbrengen?
|
08 aug 2006 0:18 |
|
|
horn
PF #57
|
ik weet niet of het echt gebeurt, heb het verhaal wel vaker gehoord. Als je googled op testmule krijg je wat mij betreft veel te veel hits voor een broodjeaap verhaal...
bij die KJN lijkt het overigens of de wielen er anders onder staan dan normaal.
Waar ze het verhaal ook mee staven is dat bijv het kenteken van deze bmw 5 geregistreerd staat op Porsche AG...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
Laatst bijgewerkt door horn op 08 aug 2006 6:51, in totaal 1 keer bewerkt.
|
08 aug 2006 6:44 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Lijkt me een vreemde gang van zaken. De body maakt wezenlijk onderdeel uit van de het hele chasis. Dus met een andere body zou de auto ook hele andere karakterestieken hebben om te rijden.
Wel weet ik dat de eerste testexemplaren vaak met wat lichtgewicht beplating over het eigenlijke koetswerk als vermomming een ander uiterlijk meekrijgen als ze de testbaan op gaan. Maar of men een heel ander koetswerk op een onderstel zou plaatsen... Ik geloof er niet zo in
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
08 aug 2006 6:49 |
|
|
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
't zou zo maar kunnen...
_________________________________________ http://www.ingomettes.nl
|
08 aug 2006 7:53 |
|
|
Carrera4s
997SBelgische kust
|
Bizar, je lepelt niet zomaar de Porschemotor in een M5, het koetswerk van de M5 moet dan nog net passen op het chassis van de Panamera, en het chassis opbouwen met BMW-paneeltjes lijkt mij al helemaal stierenstront...
En een M5 op naam van Porsche AG ? De concurrent grondig testen ...
|
08 aug 2006 8:31 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Wat ik mij afvraag is, als dit waar zou zijn er er grote onderdelen als motor e.d. reeds getest worden in de zomer van 2006, waarom wacht men dan met de presentatie tot 2009? testen doe je toch als je al bijna klaar bent
Ik gok op een gevalletje komkommertijd.
|
08 aug 2006 9:31 |
|
|
rufie
996 3.6 - 2002Gent - België
|
Ik sluit het niet uit, maar lijkt me wel omslachtig.
Porsche heeft toch zijn testcircuit in Weissach waar alle omstandigheden gesimuleerd kunnen worden ?
Meestal zie je de laatste maanden voor introductie gecamoufleerde modellen op straat en op de Nordschleife.
Zou BMW zoiets toelaten ?
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt : http://www.RUFIE.be
|
08 aug 2006 10:23 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
'k weet niet wat voor pillen je slikt, maar ze zijn wel goed
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
08 aug 2006 11:11 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
En dit schijnt de nieuwe 928 te zijn, vermomd als Volvo:
|
08 aug 2006 11:24 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Waarschijnlijk
Als je bij BMW komt zie je dat daar ook een aantal Porsches op de parkeerplaats staan op naam van BMW. Zouden dat de nieuwe BMW-series zijn....
O ja deze had ik nog de mule die als test is gebruikt voor de Lambo
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
08 aug 2006 11:24 |
|
|
Shark
Middelburg
|
|
08 aug 2006 11:55 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Ik zou het ook straf vinden.
Een zeer omslachtige manier om iets te testen . Waarom dan niet in een gewone kas van Porsche (vb 996 kas )
Al doen de chotten dit al jaren om hun duikboten te testen
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
08 aug 2006 12:03 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Die worden toch alleen voor diabetici gebruikt?
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
08 aug 2006 12:07 |
|
|
Semjon
Porsche 911 2.0 1965
Porsche 924 2.0 1976
Porsche 928 4.5 1979
Porsche 968 3.0 1993Groningen
|
Mules worden vaak in het eerste stadium van de ontwikkeling van een nieuw model gebruikt. Was laatst nog een stukje over in de fifth gear (Discovery) over een (sorry) ferrari Er is voor de Enzo een 348 als mule gebruikt om de motor te testen.
Exacte doel van een mule is mij niet helemaal bekend.
|
08 aug 2006 15:27 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Ik 911 PW stond over beide modellen ook een artikel.
Ik vond het verhaal wat betreft de M5 ook vreemd.
Wat betreft de Cayenne, dat zou goed mogelijk zijn.
Mij is bekend dat fabrikanten vaak onderhouds de panelen
van een bekend eigen carosserie onderdelen voor een
heel ander type testen.
Dus half broodje aap
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
08 aug 2006 15:49 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Porschisten;
Het bouwen van mules is voor Porsche nix nieuws. Ik herinner me uit de jaren '70 een Audi 100 Coupé S waaronder de complete 928-techniek schuilging.
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
08 aug 2006 17:06 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Dus toch geen broodje aap? Ik moet ook zeggen dat de geruchten op het net toch vrij hardnekkig blijken. Mocht iemand meer info/aanwijzingen hebben, dan houd ik mij aanbevolen. Het is wel een fascinerend fenomeen.
|
08 aug 2006 19:51 |
|
|
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
dus de bugatti veyron is eigenlijk helemaal geen bugatti veyron...
_________________________________________ http://www.ingomettes.nl
|
08 aug 2006 20:08 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Nee, da's de nieuwe Skoda met een fantasie-body.
|
08 aug 2006 20:26 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
_________________________________________ NPC 0577
|
08 aug 2006 20:46 |
|
|
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
knap gedaan...
_________________________________________ http://www.ingomettes.nl
|
08 aug 2006 21:17 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Zelfs nog knapper als je weet dat deze wagen rondreed alvorens de eerste echte gebouwd was en alles vanuit een schaalmodel 1:18 is begonnen. Alles is zelf handgemaakt en geplooid en onderdelen van andere merken zijn erin verwerkt. bvb de handgrepen zijn van een Fiat Barchetta
De basis was ook geen oude SLmaar een SEC 380
Dit blok heeft hij behouden maar een look-a-like kleppendeksel gemaakt dat erop lag.
Mercedes heeft deze man een echt exemplaar + geld geboden voor alle bouwplannen , de wagen en een contract waarop stond dat hij nooit meer een Mercedes zou nabouwen.
Hij heeft dit geweigerd
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
08 aug 2006 23:14 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Dit laatste kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen (het aanbod bedoel ik) * ehm * ook niet dat 'ie het geweigerd zou hebben trouwens.
|
09 aug 2006 0:08 |
|
|
horn
PF #57
|
1988 500 SEC
Veel meer piccies en stories over dit project hier.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
09 aug 2006 0:17 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
09 aug 2006 0:25 |
|
|