Auteur |
Bericht |
CJ
ex-964 C2
997 C4S
MacanHellevoetsluis
|
964: Lekker klusdagje + relaisvraag
Vandaag heb ik goed besteed door eens lekker een middagje te sleutelen.
Allereerst heb ik een zoemertje ingebouwd voor mijn licht, niet moeilijk en duur, maar toch o zo prettig om te hebben.
Daarnaast heb ik de lamellen van de voorbumper weer rechtgezet.
Deze waren een beetje krom gebogen. Ziet er meteen een stuk beter uit.
En nu iets heel raars. Ik heb mijn 964 nog niet zo lang. Vandaag heb ik de zekeringenkast voorin eens opengegooid. Heel vreemd, er lag een los relais in. Nog vreemder er waren 2 lege plekken (R04 en R14). NOG vreemder alles doet het naar behoren!
Na stukje scheuren geen rare dingen gemerkt zoals extreem hoge temperaturen oid. Op binnenkant van de kast staat dat posities R04 en R14 voor de Frontblower zijn. Is dat de oliekoeler in het voorspatbord?
Wat weten jullie hiervan?
|
16 aug 2006 17:35 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Handig om in de titel van je vraag het type P. te vermelden (en bij je gegevens/onder je naam).
Om op je vraag in te gaan: bij een 993 (en verwacht dat 964 .. niet afwijkt) is R04 relais van oliekoelerventilator en R14 de condensorvent. van de airco. Beide in voorwielkasten: R olie, L condensor.
Als je geen airco hebt dus geen R14.
De R04 lijkt me standaard nodig. Rij de auto eens goed warm en laat 'em dan een tijdje stilstaand draaien en bekijk de olietemperatuur
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
16 aug 2006 20:12 |
|
|
ron
964 bj91heemskerk
|
zal wel een extra dme relais zijn
|
16 aug 2006 20:18 |
|
|
CJ
ex-964 C2
997 C4S
MacanHellevoetsluis
|
Heb na effe surfen inderdaad hetzelfde ontdekt.
Toch blijf ik het raar vinden.
Heb niets bijzonders aan de olietemp gemerkt.
Misschien niet lang genoeg stilgestaan.
CJ[/quote]
|
16 aug 2006 21:03 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Precies, schakelt natuurlijk pas in na enige tijd ' warmte opbouwen'
Hoop niet dat er iets mis is, en dat relais er bewust is uitgehaald...
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
16 aug 2006 21:14 |
|
|
CJ
ex-964 C2
997 C4S
MacanHellevoetsluis
|
Nee idd.
Wat zou zo'n ding kosten?
|
17 aug 2006 11:30 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
ik meen dat een losse van iets van €145 kost
anton964
|
17 aug 2006 11:41 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Bedoelde niet het relais zelf, maar 'iets anders' in de electronica wat met het relais te maken heeft.
Las dat je de auto nog niet zo lang hebt, dus nog niet veel ervaring er mee, en vroeg me af of de vorige eigenaar...
Soms zijn er problemen en haalt men maar gewoon een zekering (of relais) er uit zodat het probleem 'weg' is
Hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn, kan ook 'gewoon' los zijn geraakt(?...)
Maar wanneer je het relais monteert tijdens een 'test' wanneer de olietemp. stijgt, let dan even op rare verschijnselen, (schroei)luchtjes e.d.
Let dan ook op of de olieventilator aanslaat. Deze is standaard op een 964, neem ik aan WIE WEET
Gewaarschuwd mens
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
17 aug 2006 12:03 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Idd. standaard een oliekoelerventilator, werking (hoog- en laagtoeren) is te controleren met een jumpertje (relais verwijderen...was bij jou al het geval makkelijk dus ).
Verder kost een los DME relais iets van € 25-30 -dit jaar nog een reserve aangeschaft- en niet zoals hierboven gesteld € 145 ...
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
17 aug 2006 14:18 |
|
|
CJ
ex-964 C2
997 C4S
MacanHellevoetsluis
|
Hoe doe je dat testen dan, met dat 'jumpertje'?
|
17 aug 2006 16:41 |
|
|
Roi
niet meer....
|
CJ,
Vraag was te verwachten.....ik heb het al eens uitgeschreven in dit topic:
klikkerdeklik
Succes,
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
17 aug 2006 17:16 |
|
|
CJ
ex-964 C2
997 C4S
MacanHellevoetsluis
|
En dan nu (tromgeroffel): DE AFLOOP:
Ben het net effe wezen checken. En alles doet het gewoon.
Mijn verklaring. Monteur heeft hetzelfde gedaan met aankoopkeuring (3 weken terug) en heeft relais niet goed terug gezet.
Een hele opluchting!
CJ
|
17 aug 2006 19:28 |
|
|
Roi
niet meer....
|
CJ,
Kan het me voorstellen...gelukkig niets aan het handje dus....veel plezier ermee....hoop niet dat je h'm tussentijds - met verwijderd relais- heel warm hebt laten draaien (stationair/ file?)
mvgr.
Roi
_________________________________________ Alles is relatief....maar o wat had ik mijn Porsche lief.
|
17 aug 2006 23:32 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
18 aug 2006 0:15 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
ik ben niet duidelijk genoeg geweest maar met die €145 bedoelde ik een losse vantilator die opde koeler zit.
anton964
|
18 aug 2006 7:08 |
|
|