Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 8:28

Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vraagje over toerenbegrenzer 3.2 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
964 C2C->997 C2C->997.2 GT3
Empel
Bericht 
Jullie denken te moeilijk!

Een porsche moet en kun je ver doorhalen voor het beste resultaat. Als je te vroeg schakelt dan valt het toerental te ver terug in de volgende versnelling en dan leg je het af in een directe confrontatie.

Dus kom maar op 8) 8) 8)

groet,

Walter

16 aug 2006 23:30
Profiel
PorscheForum Junkie
Hoeksche Waard
Bericht 
Kijk eens goed naar het diagram. :idea: Na 6000 rpm valt het koppel weg. Het lawaai wordt wel groter en daardoor lijkt het dat je nog sneller gaat :roll: (goh nu lijk ik Paul wel) :roll:

Ga, net als ik gisteren, maar eens testen op de snelweg en schakel net voor of op 6000 toeren naar het volgende verzet. (wel even de omgeving in de gaten houden) :wink:

16 aug 2006 23:37
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Als jullie nou eens met z'n allen de handleiding van je P. erbij pakken dan kunnen jullie zien dat ze bij P. de moeite hebben genomen om achterin (bij duitse auto's op pag.93,94 en 95) een paar grafieken te vermelden die o.a. vermogens/koppelcurve, versnellings/acceleratie diagram (aha :idea: ) en een diagram wat de verhoudingen van de versnellingen weergeeft in toerental staat tot de snelheid! Als je nu het versnellingsdiagram bekijkt met de door P. opgegeven waarden om een max. acceleratie te bewerkstelligen, dan zie je dat je steeds zo rond de 6000/6200 tpm moet schakelen. Als je dan kijkt naar welk toerental je terugvalt ná het schakelen dan blijkt dat tussen de 3500 en 5000 tpm te zijn, precies in het max. koppelgebied wat loopt van 3800tpm tot ......... idd het rode gebied wat bij 6300 tpm begint :!: De begrenzer grijpt overigens in bij 6520 tpm dus de mensen met wat meer ervaring hebben riant de tijd om over te schakelen als de naald richting rood schiet. Dit alles geldt overigens voor de 3.2 maar het verhaal zal waarschijnlijk voor iedere P. eender zijn.

Mijn xcuses nog dat ik de diagrammetjes er niet bij heb gevoegd maar mijn computerkennis/interesse reikt nog niet ver genoeg voor zulke hoogstandjes :wink:

conclusie van dit relaas: doortrekken loont :ba:

16 aug 2006 23:45
Profiel
PorscheForum Junkie
Hoeksche Waard
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Mooie koppel en vermogenskromme :idea: :lol:

Paul waar zat jij met je gedachten?

Moeten later maar eens met een vergelijkbare 964 de proef op de som nemen :idea:

16 aug 2006 23:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Walter964 schreef:
Jullie denken te moeilijk!

Misschien te moeilijk voor jou :roll: :wink:

RED CABRIOLET schreef:
Als jullie nou eens ... de handleiding erbij pakken...

Wie wijst hier zo vaak naar de handleiding als er weer een vraag is over toegestane velg combinaties :?: :P ...
Ken de handleiding van voor tot achter maar had er niet aangedacht.

Wat vind ik daar voor een 993: de accelaratie grafiek geeft steeds opschakelen net boven de 6000 (behalve in de 1 maar die had ik eerder ook al apart genoemd).
Het koppel is dan net aan het afnemen en het max. vermogen ook net bereikt :!: Je valt dan steeds terug naar 4000 - 5000 toeren, maximum koppel dus :idea:

En de ontwikkeling staan natuurlijk niet stil, Red C., dus max. toerental bij een 993 Varioram is 6700 volgens opgave en 6800 rood op toerenteller.
DUS: de laatst 600 toeren of zo (6800 - 6200) gebruik je daarbij niet

RED CABRIOLET schreef:
conclusie van dit relaas: doortrekken loont :ba:

NJET :wink:

17 aug 2006 13:24
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
RED CABRIOLET schreef:
en een diagram wat de verhoudingen van de versnellingen weergeeft in toerental staat tot de snelheid! Als je nu het versnellingsdiagram bekijkt met de door P. opgegeven waarden om een max. acceleratie te bewerkstelligen, dan zie je dat je steeds zo rond de 6000/6200 tpm moet schakelen

eh... die waarden in het schakeldiagram geven de max.snelheid die je in iedere versnelling kan halen (en dat is uiteraard bij max aantal toeren)

dat Porsche daar toerentallen opgeeft om max. te accelereren verzin je er zelf bij...

17 aug 2006 14:23
Profiel WWW
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Je vergist je Jeroen :!:

Naast de versnellingsbakgrafiek, die max. snelheden aangeeft in elke Gang bij theoretisch max. toerental van 7000, is er een acceleratiegrafiek met snelheid en benodigde (totale) tijd per versnelling en dat op basis van max. accelaratie (denk ik ook...) :idea:

17 aug 2006 14:29
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Zijn we d'r toch met z'n allen uit!
Wat ik met doortrekken loont bedoel Paul, is dat je dus niet persé op het aangegeven toerental voor het max.koppel moet schakelen maar daarna.

17 aug 2006 19:50
Profiel
Groningen
Bericht 
Schakelen bij maximum koppel (in het algemeen) is een een wijdverspreid fabeltje. Tuurlijk, bij sommige auto's wel, maar da's meer toeval dan een vast gegeven.

17 aug 2006 21:15
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2C->997 C2C->997.2 GT3
Empel
Bericht 
Ik vind paul een beetje hardnekkig, te theoretisch.!!

Ik zeg niet dat ik hem de toerenbegrenzer injaag maar de 1e en de 2e versnelling kom je toch dichtbij. De 3e en zeker de 4e versnelling blijf ik er iets verder van af. En in z'n 5 heb ik m'n toernbegrenzer nog niet gehaald :lol: .

Zoals bij mij de naald van de toerenteller door de 6000 heen zwiept in de 1e 2 versnellingen is het nagenoeg onmogelijk om bij een exact toerental te schakelen.

grt
w

17 aug 2006 23:28
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Jort schreef:
Schakelen bij maximum koppel (in het algemeen) is een een wijdverspreid fabeltje. Tuurlijk, bij sommige auto's wel, maar da's meer toeval dan een vast gegeven.

Klopt, als ik met m'n V50 2,0D steeds op het max.koppel zou schakelen kwam ik nooit boven de 2000 tpm :lol:

Maar het is een Porscheforum hè :wink:

17 aug 2006 23:30
Profiel
PorscheForum Junkie
Hoeksche Waard
Bericht 
Walter964 schreef:
Ik vind paul een beetje hardnekkig, te theoretisch.!!

Wie :?: Paul hardnekkig :?: :roll: Beste vent die over het algemeen wel gelijk heeft. Nu misschien niet :twisted:

En soms is het goed dat wanneer wij (ook ik) weer eens "in de lucht zitten te praten" :roll: om de theorie er maar eens bij te pakken.

Bij de 964 ligt het daalmoment van het max. koppel dichtbij max. vermogen :wink: Dus loont het om bij ca. 6000 toeren te schakelen.

Bij een diesel ligt dit anders en heeft het, bv. bij mijn peugeot 2hdi (zelfde motor als bij volvo), geen zin meer om naar de 4000 toeren te gaan. Klinkt wel leuk maar schiet niet meer op :!: :?

18 aug 2006 9:43
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3