Auteur |
Bericht |
Folly
911 carrera 3.2Leiden
|
Vandaag is er nieuwe olie ingegaan: 10W60 van Castrol
en de auto loopt nu veel beter en meer power, MAAR
als de auto warm is, is de oliedruk nog steeds heel laag.
Ook gaat de auto dan minder goed lopen en gaat de motor
een beetje tikken.
Dit terwijl de oliedruk wel gewoon goed is als je rijdt, dus
gewoon rond de 2,5 - 3 half bij normaal rijden en 4 in hogere
toeren. Dus dat geeft hij wel netjes aan.
Waar kan dit aan liggen??
- oliepomp?
- oliesensor?
|
19 aug 2006 16:41 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
Lage oliedruk bij stationair is niet zo erg, alhoewel je cijfers toch op enige slijtage duiden. Ik zou voor de zekerheid eens de druk vergelijken met een normale meter. Je dashboard meter is enkel een indicator ën dus niet nauwkeurig genoeg voor eindconclusie "Te lage druk.
Ik zou me eerder druk maken over:
Dat is niet goed. Eerst een keer kleppen stellen en onsteking goed zetten. Is het dan nog niet oke. Op naar de garage!
|
19 aug 2006 17:07 |
|
|
Folly
911 carrera 3.2Leiden
|
De kleppen zijn pas gesteld, dus daar kan het niet
aan liggen. Maar het is nu juist dat de motor de hele
tijd helemaal goed loopt, dus zonder tikken of iets
dergelijks, maar zodra hij warm is en je laat hem
stationair lopen, dan ga je iets horen tikken. Dus dit
komt doordat de oliedruk te laag is.
Voor de rest wordt er nu ook niet met de auto gereden
aangezien het uiteraard niet bevorderlijk is voor de auto.
Maar de VRAAG is dus waar komt die lage oliedruk vandaan,
want daardoor gaan de motor iets tikken.
|
19 aug 2006 18:29 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Bij stationair (wat) onder de 1 bar is echt geen probleem.
Dit heeft verder niks te maken met slecht oppakken, dat is een brandstof/lucht/ontstekings issue.
Vervangen van de oliepomp Dat is niet zo maar even iets en doe je (normaal) alleen in het kader van een serieuze motorrevisie van de draaiende delen(krukaslagers etc.).
Kan je iets meer vertellen over de historie van de motor: kilometerstand vooral, en of dit zeker/onzeker is
Nadat ik je laatste bericht zag: je draait de zaken denk ik om.
De lage oliedruk is geen probleem, het tikken wel en dat hoor je alleen (duidelijk) bij stationair en warme motor.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
19 aug 2006 18:33 |
|
|
Rene914
|
Voor het vervangen van de oliepomp moet je het carter scheiden, dat is zo'n beetje hetzelfde als geheel reviseren
Continue tikken en vreemde geluiden zijn vaak lagers, kleppen ect.
Slecht lopen is je brandstof/ lucht toevoer.
Ik begin echter te denken dat je kettingspanners niet oke zijn. Bij acceleratie merk je daarniets van, maar bij stationair rommelt ie als de pest!!
|
19 aug 2006 18:45 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Deze conclusie volgt niet noodzakelijk uit het daaraan voorafgaande...
|
19 aug 2006 22:08 |
|
|
Folly
911 carrera 3.2Leiden
|
@ Devils son: Vertel?
Ik wil een aantal zaken voor mezelf op een rijtje zetten:
- M'n olie druk is alleen onderin slecht (naar mijn idee.), verder rijd de auto goed met een "koude" motor. Het is alleen wanneer de auto (warm) stationair draait. Het tikken is niet schrikbarend, maar volgens mij hoor je de kettingen ligt tikken. Kan dit de oliepomp zijn?
- Is een oliepomp ook te reviseren? Zo niet, wat kost een nieuwe pomp.
Nogmaals bedankt voor het meedenken!
Gegevens:
Porsche 911 carrera 3.2 (1985)
Kmst. ± 145.000 km
Onlangs vernieuwd en gesteld:
* distributiekettingen vervangen
* zuigerveren vervangen
* klepseals vervangen
* alle pakkingen vervangen
* kleppen gesteld
* Oliekanalen schoongemaakt.
|
20 aug 2006 10:04 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Dus dat vervangen van de oliepomp draait niet direct om de prijs van een nieuwe of gereviseerde pomp, en alle reacties duiden één kant op: het tikken zal waarschijnlijk niet aan de pomp liggen...
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
20 aug 2006 11:03 |
|
|
Folly
911 carrera 3.2Leiden
|
Maar waarom hoor je het tikken dan alleen wanneer de motor warm stationair loopt en niet wanneer de motor koud stationair loopt.
Wanneer de motor oliedruk verliest wanneer hij warm stationair loopt, gaat het tikken pas beginnen....
|
20 aug 2006 11:23 |
|
|
Nicolò
|
Weinig kennis van zaken, maar misschien zijn de kettingspanners versleten en doen ze het nog wel bij koude, dikke olie, maar kunnen ze niet genoeg spannen bij warme dunne olie? En dat dan misschien in combinatie met een toch al lage oliedruk.
Je kunt het beste eerst even wachten tot de Forumtechniker terug is van vakantie, lijkt mij. Of een andere echt goede garage opzoeken.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
20 aug 2006 11:51 |
|
|
Rene914
|
Ik denk bijna zeker de ketting spanners.
Je hebt al je dis. ketting vervangen, dus je hebt je kettingspanners gezien.
Heb je hydraulische (op het pompcircuit aangesloten) of nog het oude type?
In dien oud type, hoe heb je ze dan weer terug gemonteerd.
Die kan je nl. niet zomaar ontsoannen en weer terug drukken.
Zoja, dan is dat de oorzaak van de ellende die je nu hoort.
|
20 aug 2006 20:23 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
3.2 is toch altijd met hydraulische kettingspanners
_________________________________________ NPC 0577
|
20 aug 2006 20:27 |
|
|
Nicolò
|
Twijfel je daar aan?
|
20 aug 2006 20:43 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Nee, ik niet, maar als ik dit zo las:
_________________________________________ NPC 0577
|
21 aug 2006 8:01 |
|
|
Folly
911 carrera 3.2Leiden
|
Ik weet niet beter of een 3.2 heeft altijd hydraulische kettingspanners.
Maar het kan zijn dat deze vervangen moeten worden. Dat neemt alleen het probleem van de oliedruk niet weg....
|
21 aug 2006 9:57 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
21 aug 2006 13:46 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Hou wel oorzaak en gevolg in het oog.
Natuurlijk zorgt de pomp voor druk, maar lage oliedruk is niet per definitie een defecte pomp.
De druk in het oliecircuit is een resultaat verschillende factoren: de karakteristiek van de pomp en de weerstand die de olie ondervindt onderweg: hoe hoger die weerstand hoe hoger de druk oploopt. Vandaar dat een dikkere olie voor een iets hogere oliedruk zorgt.
Grootste oorzaak van lager wordende oliedruk is slijtage aan de lagers: de olie wordt dan door de grotere speling makkelijk en sneller door de passingen heen geperst. Dan kan je pomp prima zijn, de druk neemt af door de lagere weerstand in de flow van de olie.
Iets onder de 1 bar stationair is mi prima, zeker met de relatief dunne 5W olie. Alsie bij 5.000 rpm maar aan de 3.5 bar of hoger komt is er mi niets extreems aan de hand. En de sensor en meter zit ook vast wel wat afwijking op over de jaren.
Ik zit bij 215.000 km aan een oliedruk stationair van 1 bar en 4 bar op toeren, olie 10W40.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
22 aug 2006 0:10 |
|
|
Rene914
|
|
22 aug 2006 19:40 |
|
|
Folly
911 carrera 3.2Leiden
|
Ik heb zelf nu 10W50, maar de druk onderin blijft hetzelfde. Deze week gaan we er weer naar kijken, ik houd jullie op de hoogte!
|
23 aug 2006 10:24 |
|
|
Folly
911 carrera 3.2Leiden
|
Waarschijnlijk is de oorzaak gevonden; Kapot kettingspanner(s). Weet iemand wat deze kosten?
BVD!
|
02 okt 2006 18:48 |
|
|
Counterstrike
Porsche 911 SC (A-series)Assendelft
|
Oliedruk vervolg
Met veel intresse het verhaal gevolgd. Bij mij zit het stationair goed.
Maar als ik rond de 3000 kom loopt hij als een speer op tot de 5
bij een warme motor.
Electronisch probleem ?
Peter
|
18 okt 2006 21:34 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Oliedruk vervolg
Hoeft niet al te verontrustend te zijn maar er kunnen een aantal oorzaken zijn;
Te veel olie, te dikke olie...
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
18 okt 2006 21:55 |
|
|
Nicolò
|
Re: Oliedruk vervolg
Denk ik wel, vuil contactje op de sensor. Even stekkerverbinding lostrekken en pin en gat met papiertje flink schoonpoetsen, veertje met schroevedraaiertje weer strakbuigen en let maar eens op!
|
18 okt 2006 22:57 |
|
|
Counterstrike
Porsche 911 SC (A-series)Assendelft
|
Bedankt !
Bedankt,
Oliepijl is goed, gecheckt na 1/2 uur rijden en stond netjes op de bovenste lijn van de pijlstok.
Ga denk ik het contact maar eens schoonmaken, waar kan ik de zender vinden ?
Groeten,
Peter
|
19 okt 2006 21:54 |
|
|
Nicolò
|
Re: Bedankt !
|
19 okt 2006 23:00 |
|
|