Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 14:55



Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Oliedruk bij stationair lopen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
911 carrera 3.2
Leiden
Bericht 
Vandaag is er nieuwe olie ingegaan: 10W60 van Castrol
en de auto loopt nu veel beter en meer power, MAAR

als de auto warm is, is de oliedruk nog steeds heel laag.
Ook gaat de auto dan minder goed lopen en gaat de motor
een beetje tikken.

Dit terwijl de oliedruk wel gewoon goed is als je rijdt, dus
gewoon rond de 2,5 - 3 half bij normaal rijden en 4 in hogere
toeren. Dus dat geeft hij wel netjes aan.

Waar kan dit aan liggen??
- oliepomp?
- oliesensor?


19 aug 2006 16:41
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
Lage oliedruk bij stationair is niet zo erg, alhoewel je cijfers toch op enige slijtage duiden. Ik zou voor de zekerheid eens de druk vergelijken met een normale meter. Je dashboard meter is enkel een indicator ën dus niet nauwkeurig genoeg voor eindconclusie "Te lage druk.

Ik zou me eerder druk maken over:

Folly schreef:
.
Ook gaat de auto dan minder goed lopen en gaat de motor
een beetje tikken.


Dat is niet goed. Eerst een keer kleppen stellen en onsteking goed zetten. Is het dan nog niet oke. Op naar de garage!


19 aug 2006 17:07
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 carrera 3.2
Leiden
Bericht 
De kleppen zijn pas gesteld, dus daar kan het niet
aan liggen. Maar het is nu juist dat de motor de hele
tijd helemaal goed loopt, dus zonder tikken of iets
dergelijks, maar zodra hij warm is en je laat hem
stationair lopen, dan ga je iets horen tikken. Dus dit
komt doordat de oliedruk te laag is.

Voor de rest wordt er nu ook niet met de auto gereden
aangezien het uiteraard niet bevorderlijk is voor de auto.
Maar de VRAAG is dus waar komt die lage oliedruk vandaan,
want daardoor gaan de motor iets tikken.


19 aug 2006 18:29
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Bij stationair (wat) onder de 1 bar is echt geen probleem.
Dit heeft verder niks te maken met slecht oppakken, dat is een brandstof/lucht/ontstekings issue.

Vervangen van de oliepomp :?: :roll: Dat is niet zo maar even iets en doe je (normaal) alleen in het kader van een serieuze motorrevisie van de draaiende delen(krukaslagers etc.).

Kan je iets meer vertellen over de historie van de motor: kilometerstand vooral, en of dit zeker/onzeker is 8)

Nadat ik je laatste bericht zag: je draait de zaken denk ik om.
De lage oliedruk is geen probleem, het tikken wel en dat hoor je alleen (duidelijk) bij stationair en warme motor.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


19 aug 2006 18:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Vervangen van de oliepomp :?: :roll: Dat is niet zo maar even iets en doe je (normaal) alleen in het kader van een serieuze motorrevisie van de draaiende delen(krukaslagers etc.).


Voor het vervangen van de oliepomp moet je het carter scheiden, dat is zo'n beetje hetzelfde als geheel reviseren

Continue tikken en vreemde geluiden zijn vaak lagers, kleppen ect.

Slecht lopen is je brandstof/ lucht toevoer.

Ik begin echter te denken dat je kettingspanners niet oke zijn.
Bij acceleratie merk je daarniets van, maar bij stationair rommelt ie als de pest!!


19 aug 2006 18:45
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Folly schreef:
Maar het is nu juist dat de motor de hele
tijd helemaal goed loopt, dus zonder tikken of iets
dergelijks, maar zodra hij warm is en je laat hem
stationair lopen, dan ga je iets horen tikken. Dus dit
komt doordat de oliedruk te laag is.


Deze conclusie volgt niet noodzakelijk uit het daaraan voorafgaande...


19 aug 2006 22:08
Profiel
PorscheForum Rakker
911 carrera 3.2
Leiden
Bericht 
@ Devils son: Vertel?

Ik wil een aantal zaken voor mezelf op een rijtje zetten:

- M'n olie druk is alleen onderin slecht (naar mijn idee.), verder rijd de auto goed met een "koude" motor. Het is alleen wanneer de auto (warm) stationair draait. Het tikken is niet schrikbarend, maar volgens mij hoor je de kettingen ligt tikken. Kan dit de oliepomp zijn?

- Is een oliepomp ook te reviseren? Zo niet, wat kost een nieuwe pomp.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Gegevens:

Porsche 911 carrera 3.2 (1985)
Kmst. ± 145.000 km

Onlangs vernieuwd en gesteld:
* distributiekettingen vervangen
* zuigerveren vervangen
* klepseals vervangen
* alle pakkingen vervangen
* kleppen gesteld
* Oliekanalen schoongemaakt.


20 aug 2006 10:04
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Nicolò schreef:
Folly schreef:
Ik ben niet helemaal zeker van de pomp, ik ga deze sowieso vervangen.

Daarvoor moeten toch de carterhelften gescheiden worden? :shock:

Paul van Engelen schreef:
Vervangen van de oliepomp :?: :roll: Dat is niet zo maar even iets en doe je (normaal) alleen in het kader van een serieuze motorrevisie van de draaiende delen(krukaslagers etc.).

Rene914 schreef:
Voor het vervangen van de oliepomp moet je het carter scheiden, dat is zo'n beetje hetzelfde als geheel reviseren

Dus dat vervangen van de oliepomp draait niet direct om de prijs van een nieuwe of gereviseerde pomp, en alle reacties duiden één kant op: het tikken zal waarschijnlijk niet aan de pomp liggen...
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


20 aug 2006 11:03
Profiel
PorscheForum Rakker
911 carrera 3.2
Leiden
Bericht 
Citaat:
Dus dat vervangen van de oliepomp draait niet direct om de prijs van een nieuwe of gereviseerde pomp, en alle reacties duiden één kant op: het tikken zal waarschijnlijk niet aan de pomp liggen...


Maar waarom hoor je het tikken dan alleen wanneer de motor warm stationair loopt en niet wanneer de motor koud stationair loopt.
Wanneer de motor oliedruk verliest wanneer hij warm stationair loopt, gaat het tikken pas beginnen....


20 aug 2006 11:23
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Folly schreef:
Citaat:
Dus dat vervangen van de oliepomp draait niet direct om de prijs van een nieuwe of gereviseerde pomp, en alle reacties duiden één kant op: het tikken zal waarschijnlijk niet aan de pomp liggen...


Maar waarom hoor je het tikken dan alleen wanneer de motor warm stationair loopt en niet wanneer de motor koud stationair loopt.
Wanneer de motor oliedruk verliest wanneer hij warm stationair loopt, gaat het tikken pas beginnen....

Weinig kennis van zaken, maar misschien zijn de kettingspanners versleten en doen ze het nog wel bij koude, dikke olie, maar kunnen ze niet genoeg spannen bij warme dunne olie? En dat dan misschien in combinatie met een toch al lage oliedruk.
Je kunt het beste eerst even wachten tot de Forumtechniker terug is van vakantie, lijkt mij. Of een andere echt goede garage opzoeken.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


20 aug 2006 11:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
Ik denk bijna zeker de ketting spanners.
Je hebt al je dis. ketting vervangen, dus je hebt je kettingspanners gezien.
Heb je hydraulische (op het pompcircuit aangesloten) of nog het oude type?
In dien oud type, hoe heb je ze dan weer terug gemonteerd.
Die kan je nl. niet zomaar ontsoannen en weer terug drukken.
Zoja, dan is dat de oorzaak van de ellende die je nu hoort.


20 aug 2006 20:23
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
3.2 is toch altijd met hydraulische kettingspanners :scratch:
_________________________________________
NPC 0577


20 aug 2006 20:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Double G schreef:
3.2 is toch altijd met hydraulische kettingspanners :scratch:

Twijfel je daar aan? :wink: :lol:
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


20 aug 2006 20:43
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Nee, ik niet, maar als ik dit zo las:

Rene914 schreef:
Heb je hydraulische (op het pompcircuit aangesloten) of nog het oude type?
_________________________________________
NPC 0577


21 aug 2006 8:01
Profiel
PorscheForum Rakker
911 carrera 3.2
Leiden
Bericht 
Ik weet niet beter of een 3.2 heeft altijd hydraulische kettingspanners.
Maar het kan zijn dat deze vervangen moeten worden. Dat neemt alleen het probleem van de oliedruk niet weg....


21 aug 2006 9:57
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Folly schreef:
Ik weet niet beter of een 3.2 heeft altijd hydraulische kettingspanners.

Klopt imho.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


21 aug 2006 13:46
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Hou wel oorzaak en gevolg in het oog.
Natuurlijk zorgt de pomp voor druk, maar lage oliedruk is niet per definitie een defecte pomp.
De druk in het oliecircuit is een resultaat verschillende factoren: de karakteristiek van de pomp en de weerstand die de olie ondervindt onderweg: hoe hoger die weerstand hoe hoger de druk oploopt. Vandaar dat een dikkere olie voor een iets hogere oliedruk zorgt.

Grootste oorzaak van lager wordende oliedruk is slijtage aan de lagers: de olie wordt dan door de grotere speling makkelijk en sneller door de passingen heen geperst. Dan kan je pomp prima zijn, de druk neemt af door de lagere weerstand in de flow van de olie.

Iets onder de 1 bar stationair is mi prima, zeker met de relatief dunne 5W olie. Alsie bij 5.000 rpm maar aan de 3.5 bar of hoger komt is er mi niets extreems aan de hand. En de sensor en meter zit ook vast wel wat afwijking op over de jaren.

Ik zit bij 215.000 km aan een oliedruk stationair van 1 bar en 4 bar op toeren, olie 10W40.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


22 aug 2006 0:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
lindemans schreef:
Ik zit bij 215.000 km aan een oliedruk stationair van 1 bar en 4 bar op toeren, olie 10W40.


Idem bij mij


22 aug 2006 19:40
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 carrera 3.2
Leiden
Bericht 
lindemans schreef:
Hou wel oorzaak en gevolg in het oog.
Natuurlijk zorgt de pomp voor druk, maar lage oliedruk is niet per definitie een defecte pomp.
De druk in het oliecircuit is een resultaat verschillende factoren: de karakteristiek van de pomp en de weerstand die de olie ondervindt onderweg: hoe hoger die weerstand hoe hoger de druk oploopt. Vandaar dat een dikkere olie voor een iets hogere oliedruk zorgt.

Grootste oorzaak van lager wordende oliedruk is slijtage aan de lagers: de olie wordt dan door de grotere speling makkelijk en sneller door de passingen heen geperst. Dan kan je pomp prima zijn, de druk neemt af door de lagere weerstand in de flow van de olie.

Iets onder de 1 bar stationair is mi prima, zeker met de relatief dunne 5W olie. Alsie bij 5.000 rpm maar aan de 3.5 bar of hoger komt is er mi niets extreems aan de hand. En de sensor en meter zit ook vast wel wat afwijking op over de jaren.

Ik zit bij 215.000 km aan een oliedruk stationair van 1 bar en 4 bar op toeren, olie 10W40.


Ik heb zelf nu 10W50, maar de druk onderin blijft hetzelfde. Deze week gaan we er weer naar kijken, ik houd jullie op de hoogte!


23 aug 2006 10:24
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 carrera 3.2
Leiden
Bericht 
Waarschijnlijk is de oorzaak gevonden; Kapot kettingspanner(s). Weet iemand wat deze kosten?

BVD!


02 okt 2006 18:48
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 911 SC (A-series)
Assendelft
Bericht Oliedruk vervolg
Met veel intresse het verhaal gevolgd. Bij mij zit het stationair goed.
Maar als ik rond de 3000 kom loopt hij als een speer op tot de 5
bij een warme motor.

Electronisch probleem ?

Peter


18 okt 2006 21:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: Oliedruk vervolg
Counterstrike schreef:
Met veel intresse het verhaal gevolgd. Bij mij zit het stationair goed.
Maar als ik rond de 3000 kom loopt hij als een speer op tot de 5
bij een warme motor.

Electronisch probleem ?

Peter


Hoeft niet al te verontrustend te zijn maar er kunnen een aantal oorzaken zijn;
Te veel olie, te dikke olie... :?:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


18 okt 2006 21:55
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht Re: Oliedruk vervolg
Counterstrike schreef:
Met veel intresse het verhaal gevolgd. Bij mij zit het stationair goed.
Maar als ik rond de 3000 kom loopt hij als een speer op tot de 5
bij een warme motor.

Electronisch probleem ?

Peter

Denk ik wel, vuil contactje op de sensor. Even stekkerverbinding lostrekken en pin en gat met papiertje flink schoonpoetsen, veertje met schroevedraaiertje weer strakbuigen en let maar eens op!
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


18 okt 2006 22:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 911 SC (A-series)
Assendelft
Bericht Bedankt !
Bedankt,

Oliepijl is goed, gecheckt na 1/2 uur rijden en stond netjes op de bovenste lijn van de pijlstok.
Ga denk ik het contact maar eens schoonmaken, waar kan ik de zender vinden ?

Groeten,

Peter


19 okt 2006 21:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht Re: Bedankt !
Counterstrike schreef:
Bedankt,

Oliepijl is goed, gecheckt na 1/2 uur rijden en stond netjes op de bovenste lijn van de pijlstok.
Ga denk ik het contact maar eens schoonmaken, waar kan ik de zender vinden ?

Groeten,

Peter

Rechtsonder ventilator.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


19 okt 2006 23:00
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.