Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 18:32

Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plotseling verlies olie P993 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
niet meer....
Bericht 
Tetsuo schreef:
@Devils Son. Ja, je hebt gelijk vwb het oliepeil. Ik heb het niet 100% kunnen checken. Echter, dat van die drie liter klopt vrij aardig. Het oliepeil op de stok staat nu nog ietsje onder het nivo van mijn vorige controle van drie weken terug (toen gemetenmet een warme motor na een tochtje van bijna 100km).

Ik weet inmiddels ook waarom de olielekkage ineens erger werd: de gewraakte leidingen lijken doorgerot. Ik meende dat er iets was met de oliekeerring maar nu ik met een schroevendraaier wat aan het schrapen ben geweest lekt het ineens veel erger. Ik heb PCE gebeld en die hebben bevestigd dat dit nogal eens voorkomt (moet je maar weten). Of de reparatieset moeilijk is aan te brengen weet ik niet maar gezien de lage aantal km's verreden na het laatse grote onderhoud verwacht ik niet teveel problemen met de bouten van de warmtewisselaar etc. Enfin, je weet natuurlijk nooit.

Zie topic:

Thx nog voor het delen van je ervaring met Van der Veer.

Tetsuo, klinkt mogelijk als dezelfde leiding die ik onlangs heb vervangen, oliepersleiding met gevlochten deel die terugloopt naar het oliefilter. Trouwens langs het filter (in de wielkast ra) niets zien lekken?
zie ook:
olieproblemen bla.bla.bla

Roi

08 aug 2006 15:18
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C4 '95, 964 C2 '91
Nuenen
Bericht 
@ Allemaal; ik heb vanmorgen gemeten met een halfwarme stationair draaiende motor.

Uiteraard ga ik opletten. Het zal me morgen niet lukken ivm mijn werk dat moet dus even wachten. Ik ga natuurlijk even alle olie aftappen. Daarna vul ik hem opnieuw met de juiste hoeveelheid olie af (met een vers filter).

Het plaatsen van de leidingen zal wel lukken. De oude kun je snel met een waterpomptang ertussenuit knijpen. De nieuwe buis bestaat uit 2 delen die over elkaar schuiven. 4 Rubbers en een borgring zorgen voor de afdichting. Je schuift de buizen over elkaar heen en daarna plaats je ze op de plaats van de oude buis. Uitschuiven, borgring op de goede plek zetten en klaar. Overigens: dit schuiven valt nog lang niet mee, het past allemaal net. Dat zal dus wel wat werk opleveren.

Wat mij betreft mag deze topic op slot. Iedereen bedankt voor de input!

Laatst bijgewerkt door Tetsuo op 08 aug 2006 16:09, in totaal 1 keer bewerkt.

08 aug 2006 15:57
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C4 '95, 964 C2 '91
Nuenen
Bericht 
@ Roy: Nee, tenminste als je dat stuk bedoeld van 30cm lang steelbraided stuk leiding. Die schijnen idd ook nogal eens te lekken. Maar, voor zover ik nu kan zien is verder helemaal droog!

08 aug 2006 16:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Misschien nog ff openhouden voor advies :roll:

Je kunt ze (dus) op 2 manieren monteren :idea: ...
Het maakt wel uit.
Dacht eerst het dunne deel wat dan overloopt in de dikkere, dit in de richting van de oliestroom, maar ben niet zeker.

Documentatie is wel te vinden via recent draadje op dit forum 8)

08 aug 2006 16:06
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C4 '95, 964 C2 '91
Nuenen
Bericht 
@ Paul: Ok, de man van PCE heeft dat niet gezegd. Mij lijkt wel dat je gelijk hebt en dat het dunne deel in de richting van de oliestroom moet worden geplaatst. Dan stroomt de olie "obstakelloos".

Je hebt zeker geen link (ja ik ben lui, moe en druk ;) naar dat recente draadje over dit onderwerp he?

@ Roi: ik heb jou draadje over olieproblemen gelezen en nee, die leiding is bij mijn P al vervangen geweest bij de eerder genoemde grote onderhoudsbeurt.

Laatst bijgewerkt door Tetsuo op 08 aug 2006 16:28, in totaal 1 keer bewerkt.

08 aug 2006 16:13
Profiel
PorscheForum Rakker
niet meer....
Bericht 
Tetsuo,

werkplaatshandboek 993 te downloaden van:

http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm

rechtermuis toets "doel opslaan als..."

mvgr. Roi

08 aug 2006 16:28
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C4 '95, 964 C2 '91
Nuenen
Bericht 
@ Roi: Hartstikke bedankt! Ben al aan het downen.

08 aug 2006 16:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Eindhoven
Bericht 
Mocht het toch niet lukken.... Ga even langs bij Paul Geeris in Geldrop, is vlak om de hoek bij je!

09 aug 2006 16:16
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C4 '95, 964 C2 '91
Nuenen
Bericht 
Hallo Niels,

Bedankt, zal ik onthouden. Ik heb hun site even bekeken. Zijn het geschikte (vak)mensen?

Ik denk dat ik pas Maandag tijd ga krijgen om er mee aan de slag te gaan. Ach, hij staat in elk geval droog ;)

09 aug 2006 19:16
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C4 '95, 964 C2 '91
Nuenen
Bericht 
Nah, het is weer gefikst. De reparatieset zit eronder. Dat viel ook nog best tegen. Het verwijderen van de oude leidingen (geperst tussen kop en carter) was een eitje. Maar dan...De nieuwe leiding bestaat uit 2 delen die je ertussen plaatst en uitschuiven. En dat is tevens de clou: dat gaat dus echt zwaar :(

Al met al toch een uurtje of 5 zoet geweest. Maar nu is ie weer droog. Er hangt geen druppel meer aan. Nu maar afwachten of dit ook echt de oorzaak van de lekkage was.

15 aug 2006 18:44
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Tetsuo schreef:
Maar nu is ie weer droog. Er hangt geen druppel meer aan.

.... eerst maar eens een flink stukje gaan rijden :arrow: en dan nog eens kijken :roll:

Hopelijk was dat de oorzaak en is het nu verholpen :wink:

15 aug 2006 18:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
993 C4 '95, 964 C2 '91
Nuenen
Bericht 
Ik hoop het idd. Morgen een stukje knorren :)

Edit: nou, ik heb 5Km gereden en een rook :cry:

Naar huis, kont omhoog en kijken. Het enige dat ik zie is dat er wat olie ligt op de uitlaat LA (gekeken via de wielkast.) Zodra de motor warm wordt gaat dat roken. Nou kan het best zijn dat die olie er al lag van eerder en dat ik vergeten heb dat af te doen (ik kan me niet herinneren dat gepoetst te hebben). Dus vanavond alles maar een goed gedroogd en morgen nog eens proberen. Ik vraag me allen af of die olie niet via het klepdekselpakking erop gevallen kan zijn. Deze pakking links-achter zweet namelijk.

15 aug 2006 19:21
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Paul ... - eerder in dit draadje - schreef:
Wat je nog wel zou kunnen (laten) meenemen zijn de beide onderste klepdekselpakkingen.

Dit maal is het niet een dikke, wijze Chinees, maar een magere, en over een leeftijdsindicatie hebben we het niet 8)

21 aug 2006 22:19
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C4 '95, 964 C2 '91
Nuenen
Bericht 
Ja, da's waar. Ik heb de pakking van het klepdeksel liggen LA en ik had ook maar meteen de pakking van de nokkenaskettingkast gekocht (3x woordwaarde? ;) ).

Alleen was het me teveel werk na het gepiel met de pijpjes... Volgens mij kom ik er bij de klepdeksel ook niet bij zonder de uitlaat te demonteren.

RA is alles droog, dat zal ik ook maar zo laten :)

Ik moet zeggen, hij heeft niet meer gelekt.

21 aug 2006 22:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht olieverlies 993
vorige week werden we klem gereden door een automobilist, die ons vertelde dat er olie uit onze 993 liep en rook zag :PANIEK
Maandag de auto weggebracht naar de garage en de diagnose na 1 minuut
was een lekkend thermostaathuis onder de motorolietank, te verhelpen met een pakkingsetje
wat zijn we geschrokken, want je denkt meteen aan een verrotte motor
Straks ga ik hem weer ophalen en is mijn dag weer goed

09 dec 2006 9:36
Profiel
981 Boxster GTS
Bericht 
Ik ben alvast blij voor je dat het zo op het 1e gezicht "goed" is afgelopen, blijft natuurlijk schrikken.

Toch nog een paar mogelijke aandachtspunten:

Voor de sluimerende olielekkage kunnen de klepdekselpakkingen ook de boosdoener zijn, deze worden i.v.m. de hydraulische kleppen wat nastellen overbodig maakt, bij groot onderhoud niet vervangen en kunnen na jaren uiteindelijk hun soepelheid verliezen en gaan lekken.

Voor plotseling (veel) olieverlies bij koude motor kan een (olie)overdrukventiel ook een boosdoener zijn. Bij koude motor moet deze i.v.m. de dikte van de olie de oliedruk niet te hoog laten oplopen. Mocht dit echter wel gebeuren door falen van het ventiel kan de olie door allerlei keerringen naar buiten geperst worden.

Succes.

09 dec 2006 12:46
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2