even mijn opmerking over DSG uitbreiden.
toen zat ik voor het eerst in mijn gloednieuw TT, dacht ik: wat een wonder zo'n systeem. Supersnel schakelen (0,2 sec. is echt snel) is voor een vooral motorrijder een echt belangerijk punt. Je rijdt een sportsmotor langs bochtige weggen, en je ziet hoe vaak dat schakeling plaats vindt.
Zoals met motoren, een verkeerd geselecteerd rapport kan fatale zijn (te vroeg in tweede en jouw achterband is weg), zo je leer snel om naar je motor te luisteren.
Maar even terug naar de DSG.
Dus je start (onmogelijk om de banden laten wheelen, electronisch control!)
en je flick door de rapporten super snel. Je vergeet om te schakelen?
Geen probleem, dat slimme ding doet het voor je!
Je vindt dat schakelen niet erg sportief is? no problem, select "sports mode" en de computer gaat sneller door rapporten.
De auto klinkt goed, schakeling is perfect, jouw passagier kijkt naar je in wonder, denkt dat je de nieuwe Aayrton bent !
Wel, zo gaat het voor een paar dagen, dan komen de lastige punten.
Je rijdt snel langs hairpin bochten (bvb Alpen), no way je kan de stuurpaddels vinden, dus snel terug naar dat pook....
Je wilt met motor remmen? no way, de computer weigert om te snel terug te schakelen.
Je wilt misschien driften langs een bocht? vergeet het maar, de computer is de baas. En geloof het, je begint langzamerhand zeker te denken dat je eigenlijk nooit echt goed met schakelen ben geweest.........(deuk in je trots).
eindelijk je ga de pook missen, je weet niet wat te doen met jouw recherhand (behalve naast je een mooie mesje ziet
) en bovendien je mis dat mooi schakelen van 6de naar 4de en dan, waroom niet, tot 2de, ook voor een second, om je auto even extra kick te geven.
Sorry voor het lang verhaal (en voor mijn slecht NL) maar nog een opmerking, dan ben ik klaar.........
Rally rijders gebruiken vaak wat we in Italie noemen "punta-tacco":
dat is dat je met rechtervoet gelijkertijd gas en rem pedal bedienen.
Onmisbaar techniek als je wil snel van een bocht af.
Wel, met DSG natuurlijk je mis dat ook: geen koppeling pedaal !