Auteur |
Bericht |
rob964.c4
964.c4assendelft
|
deze van de foto is te koop bij QP horloges in amsterdam voor 5000,-
is voor mij nu niet verstandig om te kopen, heb de honger maar gestild met de meistersinger (als snack  )
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
27 aug 2006 22:35 |
|
 |
rob964.c4
964.c4assendelft
|
o ja gebruikt ,maar dat was wel duidelijk denk ik .(voor de gene die het niet wisten
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
27 aug 2006 22:37 |
|
 |
horn
PF #57
|
Foto is toch van een Rattrapante?  Vandaar.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
27 aug 2006 22:44 |
|
 |
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Tja... Inmiddels weet iedereen hier op het forum wel dat ik Fortis een warm hart toedraag.
De Fortis 'Pilot Professional' is dé standaard voor de pilotenhorloges. IWC en andere 'grote merken' hebben dit horloge 'geïmmiteerd'. Het heel duidelijke zwarte cijferblad met witte cijfers en oranje wijzers '(hé... dat lijkt op de klokken in een 911...) en het kenmerkende driehoekje op 12 uur met de 2 puntjes zijn 'uitgevonden' (én gepatenteerd) door Fortis.
Fortis: onderschat en ondergewaardeerd, maar top-kwaliteit voor een alleszins redelijke prijs!
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
28 aug 2006 1:19 |
|
 |
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Nou,nou.
Klopt niet helemaal.
Fortis is ook weer een kopie/imitatie van het origineel.
De zog. B-Uhren, ofwel Beobachtungsuhren.
Dit zijn de horloges die als standaard beschouwd worden.
- A.Lange & Söhne, Cal. 48/1
- International Watch Co. (IWC), Cal. 52
- Wempe, Cal. Thommen 31
- STOWA (Walter Storz), Cal. Unitas 2812
- LACO (Lacher & Co.), Cal. Durowe D5
Es gibt 2 gebräuchliche Zifferblattvarianten:
A von 1940 bis Januar 1941
B ab Januar 1941
Das Baumuster A hat die klassische Einteilung mit Angabe der Stunden 1 - 11 und ein Dreieck mit 2 Punkten anstelle der 12.
Das Baumuster B hat eine große Minuteneinteilung 5 - 55 und eine kleine Stundeneinteilung 1 - 12. Anstelle der "60" ist ein Dreieck mit Strich.
Als Gemeinsamkeit hatten alle Uhren Leuchtziffern und Leuchtzeiger mit aktiver Leuchtmasse (Radium) auf mattschwarzem Grund.
Sehr markant war die griffige Uhrkrone, auf Grund der Form auch als Zwiebelkrone bezeichnet.
Die Uhrwerke waren sehr präzise gearbeitet in 16 - 22 Steine gelagert, für eine Armbanduhr sehr groß dimensioniert und mit Feinregulierung ausgestattet. Die Werke waren zum großen Teil mit Stoßsicherung ausgestattet.
Die Beobachtungsuhren sind heute begehrte Sammlerobjekte und erzielen Preise von 2000,-- bis 10000,-- DM je nach Modell, Zustand und Erhaltungsgrad.
|
28 aug 2006 13:04 |
|
 |
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Ik wil hier geen polemiek over de 'Beobachtungsuhr' starten, maar Fortis maakt het horloge met het typische cijferblad al sinds 1912. In 1936 kwam daar de eerste automaat in serieproductie bij; de zogenaamde Harwood (geproduceerd bij Fortis in Grenchen).
In 1937 komt Fortis met de eerste chronografen en ook die hebben het typische cijferblad dat later door verschillende merken wordt gekopieerd, waaronder Junghans, Hanhart, IWC, etcetera...
Voor de historie van Fortis zie: http://www.fortis-watch.com/de/history/frameset.html
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
28 aug 2006 14:02 |
|
 |
Jurgen
Westervoort
|
Het lijkt wel een wedstrijdje "historie"... , goed dan..
Breguet , Uhrmacher seit 1775...
|
28 aug 2006 15:54 |
|
 |
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Zo'n Breguet is erg fraai, inderdaad!
Vooral deze is typisch Breguet en wel erg yummie:
Alleen die prijs....
CHF 176.000,00 (oftewel € 111.111,44  )
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
28 aug 2006 16:17 |
|
 |
Jurgen
Westervoort
|
Moet je 'm maar niet in het rosé-goud nemen...scheelt wellicht wat... 
|
28 aug 2006 16:20 |
|
 |
LeoH
Amsterdam
|
Een ruim 30 jaar oude GMT-1 -Master.... 1x nieuwe balans nodig gehad,
verder loopt ie nog steeds super en ik wil niks anders voor dagelijks gebruik ( voor chique een Longines VHP )
Helaas werden die GMT masters aanvankelijk met plastic glas gemaakt, dus moet de mijne regelmatig tegen de polijst-machine.
|
28 aug 2006 17:47 |
|
 |
horn
PF #57
|
Plastic glas (  ) is waarschijnlijk nog te krijgen. Heb ook een '49 Breitling chrono, het eerste jaar dat ze ook met plastic werden uitgevoerd. Krassen werden er ook uitgepolijst, maar nieuw 'glaasje' bleek nog gewoon bij Breitling te bestellen 
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
28 aug 2006 21:14 |
|
 |
Sjonnie
|
Om terug te komen op de allereerste posting in dit topic,..............ik begin em een beetje moe te worden
Dat komt omdat ik er zoveeeeeeeeeeeeeeeeel zie, en soms bij mensen die je daar liever niet mee ziet
Okee, onze Bo zit er al op te loeren, dus een nieuw baasje heeft ie al, alleen wat mag er dan in de plaats komen?
Toevallig zaterdag ook langs die Steiner gekomen, maar ie was gesloten. Zijn vitrine (na sluitingstijd) ziet er minder uit dan zijn website moet ik zeggen.
Mwah, ik heb nog ff de tijd, maar als iemand een heel leuk koopje zou tegenkomen en zelf ff genoeg klokkies heeft, dan mag ie mij de "gouden tip" doorgeven.
|
28 aug 2006 23:18 |
|
 |
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Dat zal wel een verzekerings technische oorzaak hebben,
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
29 aug 2006 7:00 |
|
 |
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Wat mag dat kosten?
Je hebt er van €15 die een koopje zijn, maar je hebt er ook van € 15.000 die een koopje zijn 
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
29 aug 2006 7:15 |
|
 |
Sjonnie
|
Je hebt helemaal gelijk Paul. Ik heb in de gaten gekregen dat hetgeen ik mooi vind (in alle opzichten), me wel "een paar mille" gaat kosten. Tweedehands is geen probleem als ik daarmee iets "tijdloos" kan aanschaffen.
|
29 aug 2006 7:28 |
|
 |
Sjonnie
|
Bij de beschrijving van horloges kom ik vaak termen tegen die ik niet snap. Weet iemand ergens op internet een lexicon te staan waar die "horlogeterminologie" uitgelegd wordt?
|
30 aug 2006 23:13 |
|
 |
horn
PF #57
|
wellicht 
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
31 aug 2006 7:11 |
|
 |
rob964.c4
964.c4assendelft
|
niet op internet wel in boek vorm,
jaap zeeman
het klokken lexicon
waanders uitgevers, zwolle
isbn 90 400 88810
klokken lexicon
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
31 aug 2006 7:15 |
|
 |
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Hier kan je volgens mij al met veel vragen online terecht 
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
31 aug 2006 7:43 |
|
 |
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Chronoswiss heeft een boekje uitgegeven waarin heel veel voorkomende termen worden uitgelegd en met plaatjes worden verduidelijkt...
Zo wordt uitgelegd wat een 'anker' is, wat de 'Unruh' is, etcetera, etcetera.
Ik weet zo gauw niet hoe dat boekje heet, maar het werd gratis door Chronoswiss verstrekt als je het aanvroeg via de internetsite...
Leuk en kwalitatief hoogwaardig boekje met een duidelijke in heldere uitleg van diverse termen, de werking van horloges, onderdelen, etcetera.
Misschien hebben ze het wel nog. Je kunt ze natuurlijk altijd even mailen.
Chronoswiss heeft ook een 'lexicon'. Dat is ook wel handig:
http://www.chronoswiss.com/Eng/index.htm
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
31 aug 2006 8:42 |
|
 |
Sjonnie
|
Hey bedankt Speedy, daar heb ik tenminste wat aan 
|
31 aug 2006 14:45 |
|
 |
Carrera4s
997SBelgische kust
|
Ik ben blij niet echt een horlogefreak te zijn als ik die prijzen zie  En dat voor een juweel, ik vind het best eigenaardig dat een man zich daarin kan verkneukelen.
Doet mij trouwens denken aan dit (klassieke) grapje :
Een snob is betrokken in een zwaar verkeersongeval en ligt zwaargewond op de weg. Hij jammert "mijn BMW, mijn BMW !!!!". "Maar meneer", zegt iemand die te hulp is gesneld, "hoe kan u nu jammeren over uw wagen, terwijl uw arm is afgerukt !!!??". Waarop de yup opkijkt en nog luider gilt : "mijn Rolex, mijn Rolex !!!"
Sorry voor 't off topic, have fun with these watches 
|
31 aug 2006 15:51 |
|
 |
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Een horloge is ook meer dan een juweel.
Als je de binnenkant bekijkt van sommige horloges, kan je enkel maar zeggen  voor de makers.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
31 aug 2006 15:56 |
|
 |
Sjonnie
|
dan moet je eens naar de binnenkant van een oog kijken, man man man, dat is pas een kunstwerkje! Samen met mijn vrouw er 6 in elkaar gefabriekt 
|
31 aug 2006 16:31 |
|
 |
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
Heb je trouwens ook niet een beetje veel geld voor je auto betaald? En dat voor een auto?
Ik zeg altijd maar: Iedere gek heeft zijn gebrek.......
Ik heb zelfs meerdere gebreken 
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
Laatst bijgewerkt door Teun op 31 aug 2006 17:01, in totaal 1 keer bewerkt.
|
31 aug 2006 16:49 |
|
|